liten enkät
_04/05 Vinterbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2002
    #1

    liten enkät

    * Ammar du fortfarande, om ja...hur ofta?

    * Tar barnet flaska?

    * Äter han/hon nattmål?

    * Vad väger ditt barn?

    * Hur lång är han/hon?

    * Är barnet döpt/namngivningsfest eller annat?

    * Hur bestämde ni ditt barns namn, betyder det något särskilt? (berätta gärna om dina andra barns namn oxå)

    Hoppas alla får en trevlig helg!!!
  2. 1
    liten enkät * Ammar du fortfarande, om ja...hur ofta?

    * Tar barnet flaska?

    * Äter han/hon nattmål?

    * Vad väger ditt barn?

    * Hur lång är han/hon?

    * Är barnet döpt/namngivningsfest eller annat?

    * Hur bestämde ni ditt barns namn, betyder det något särskilt? (berätta gärna om dina andra barns namn oxå)

    Hoppas alla får en trevlig helg!!!
  3. Medlem sedan
    Aug 2002
    #2

    svarar själv

    * Ammar du fortfarande, om ja...hur ofta?
    Ammar morgon, kväll samt 2-5 nattmål. Blir ofta något mellanmål oxå

    * Tar barnet flaska?
    Han dricker vatten ur flaska, men vägrar välling

    * Äter han/hon nattmål?
    ja, 2-5 stycken

    * Vad väger ditt barn? ,1 kg

    * Hur lång är han/hon? 78,5 cm

    * Är barnet döpt/namngivningsfest eller annat?
    Döpt (båda döptes samtidigt i somras)

    * Hur bestämde ni ditt barns namn, betyder det något särskilt? (berätta gärna om dina andra barns namn oxå)

    Letade i böcker, internet, pratade med vänner och bekanta. Jag kom på båda namnen, Joline var vi båda överens om på en gång, sambon var tveksam till Didrik, men ångrade sej när det ju var en Didrik som kom ut :-)
  4. 2
    svarar själv * Ammar du fortfarande, om ja...hur ofta?
    Ammar morgon, kväll samt 2-5 nattmål. Blir ofta något mellanmål oxå

    * Tar barnet flaska?
    Han dricker vatten ur flaska, men vägrar välling

    * Äter han/hon nattmål?
    ja, 2-5 stycken

    * Vad väger ditt barn? ,1 kg

    * Hur lång är han/hon? 78,5 cm

    * Är barnet döpt/namngivningsfest eller annat?
    Döpt (båda döptes samtidigt i somras)

    * Hur bestämde ni ditt barns namn, betyder det något särskilt? (berätta gärna om dina andra barns namn oxå)

    Letade i böcker, internet, pratade med vänner och bekanta. Jag kom på båda namnen, Joline var vi båda överens om på en gång, sambon var tveksam till Didrik, men ångrade sej när det ju var en Didrik som kom ut :-)
  5. Medlem sedan
    Aug 2002
    #3

    ska ju stå 10,1 kg ju! *imt*

    ....
  6. 3
    ska ju stå 10,1 kg ju! *imt* ....
  7. Medlem sedan
    Feb 2004
    #4

    Helene svarar:

    * Ammar du fortfarande, om ja...hur ofta?
    ~ Nej, inte alls.

    * Tar barnet flaska?
    ~ Ja.

    * Äter han/hon nattmål?
    ~ Nej, äter välling vid 18:30-19:00 och sen inget förrän vid sex nästa morgon.

    * Vad väger ditt barn?
    ~ Han väger 10,5 kg.

    * Hur lång är han/hon?
    ~ Han är 82 cm.

    * Är barnet döpt/namngivningsfest eller annat?
    ~ Han är namngiven, vid hade namngivningsceremoni i sommras vid Ale Stenar, mysigt. :)

    * Hur bestämde ni ditt barns namn, betyder det något särskilt? (berätta gärna om dina andra barns namn oxå)
    ~ Vi kallade magen för Totte under nästan hela graviditeten och var överrens om att om det var en pojke skulle han heta Christopher. Vi ändrade oss dock och till slut stod valet mellan Daniel och Vincent, och eftersom han inte var en Daniel så fick han heta Vincent. :)
  8. 4
    Helene svarar: * Ammar du fortfarande, om ja...hur ofta?
    ~ Nej, inte alls.

    * Tar barnet flaska?
    ~ Ja.

    * Äter han/hon nattmål?
    ~ Nej, äter välling vid 18:30-19:00 och sen inget förrän vid sex nästa morgon.

    * Vad väger ditt barn?
    ~ Han väger 10,5 kg.

    * Hur lång är han/hon?
    ~ Han är 82 cm.

    * Är barnet döpt/namngivningsfest eller annat?
    ~ Han är namngiven, vid hade namngivningsceremoni i sommras vid Ale Stenar, mysigt. :)

    * Hur bestämde ni ditt barns namn, betyder det något särskilt? (berätta gärna om dina andra barns namn oxå)
    ~ Vi kallade magen för Totte under nästan hela graviditeten och var överrens om att om det var en pojke skulle han heta Christopher. Vi ändrade oss dock och till slut stod valet mellan Daniel och Vincent, och eftersom han inte var en Daniel så fick han heta Vincent. :)
  9. Medlem sedan
    Sep 2003
    #5

    Mina dubbla svar:

    * Ammar du fortfarande, om ja...hur ofta?
    * Nej, slutade när dom var 8mnd.

    * Tar barnet flaska?
    * Ja, det gör dom gärna.

    * Äter han/hon nattmål?
    * Nja, en av dom vill ha varje natt. Den andra nån gång då och då.

    * Vad väger ditt barn?
    * A; 9 1/2mnd = 9.000gr
    O; 9 1/2mnd = 8.580gr

    * Hur lång är han/hon?
    * A; 9 1/2mnd = 73cm
    O; 9 1/2mnd = 71cm

    * Är barnet döpt/namngivningsfest eller annat?
    * Vi hade barnvälsignelse för dom.

    * Hur bestämde ni ditt barns namn, betyder det något särskilt? (berätta gärna om dina andra barns namn oxå)
    * Almas namn hade varit med sen länge. Det var tänkt att Storebror skulle ha det namnet om han vore en flicka. Min farmor hette Alma.
    Olivias namn bestämde Storasyster. Hon hade hört någon på skolgården ropa det och tyckte det var så vackert. Och så är det en uppkallning efter min farfar som hette Olav.

    Alla barnas namn är uppkallning efter släkningar, men vi har valt namn vi gillar - inte för att vi vore tvungen att kalla upp dom
  10. 5
    Mina dubbla svar: * Ammar du fortfarande, om ja...hur ofta?
    * Nej, slutade när dom var 8mnd.

    * Tar barnet flaska?
    * Ja, det gör dom gärna.

    * Äter han/hon nattmål?
    * Nja, en av dom vill ha varje natt. Den andra nån gång då och då.

    * Vad väger ditt barn?
    * A; 9 1/2mnd = 9.000gr
    O; 9 1/2mnd = 8.580gr

    * Hur lång är han/hon?
    * A; 9 1/2mnd = 73cm
    O; 9 1/2mnd = 71cm

    * Är barnet döpt/namngivningsfest eller annat?
    * Vi hade barnvälsignelse för dom.

    * Hur bestämde ni ditt barns namn, betyder det något särskilt? (berätta gärna om dina andra barns namn oxå)
    * Almas namn hade varit med sen länge. Det var tänkt att Storebror skulle ha det namnet om han vore en flicka. Min farmor hette Alma.
    Olivias namn bestämde Storasyster. Hon hade hört någon på skolgården ropa det och tyckte det var så vackert. Och så är det en uppkallning efter min farfar som hette Olav.

    Alla barnas namn är uppkallning efter släkningar, men vi har valt namn vi gillar - inte för att vi vore tvungen att kalla upp dom
  11. Sabina m barnen
    #6

    Mina svar

    * Ammar du fortfarande, om ja...hur ofta?
    Nej, slutade när Amanda var 8 månader

    * Tar barnet flaska?
    Ja

    * Äter han/hon nattmål?
    Nej

    * Vad väger ditt barn?
    7600 g vid 9 mån

    * Hur lång är han/hon?
    68 cm 9 månader

    * Är barnet döpt/namngivningsfest eller annat?
    Hon är döpt

    * Hur bestämde ni ditt barns namn, betyder det något särskilt? (berätta gärna om dina andra barns namn oxå)
    Hon var namnlös dom 2 första veckorna o blev kallad lillan, sen kom vi eller rättare sagt sambon på Amanda. Vilket jag hade gillat hela tiden men det kom aldrig upp som förslag.
    Kommer från latinskan tror jag o betyder älskad kvinna eeller nåt i den stilen.
  12. 6
    Mina svar * Ammar du fortfarande, om ja...hur ofta?
    Nej, slutade när Amanda var 8 månader

    * Tar barnet flaska?
    Ja

    * Äter han/hon nattmål?
    Nej

    * Vad väger ditt barn?
    7600 g vid 9 mån

    * Hur lång är han/hon?
    68 cm 9 månader

    * Är barnet döpt/namngivningsfest eller annat?
    Hon är döpt

    * Hur bestämde ni ditt barns namn, betyder det något särskilt? (berätta gärna om dina andra barns namn oxå)
    Hon var namnlös dom 2 första veckorna o blev kallad lillan, sen kom vi eller rättare sagt sambon på Amanda. Vilket jag hade gillat hela tiden men det kom aldrig upp som förslag.
    Kommer från latinskan tror jag o betyder älskad kvinna eeller nåt i den stilen.
  13. Medlem sedan
    Jul 2002
    #7

    Mina svar!

    * Ammar du fortfarande, om ja...hur ofta?
    Nej, ammar inte

    * Tar barnet flaska?
    Ja

    * Äter han/hon nattmål?
    Nej

    * Vad väger ditt barn?
    8170 gram

    * Hur lång är han/hon?
    71,5 cm

    * Är barnet döpt/namngivningsfest eller annat?
    Hon är döpt

    * Hur bestämde ni ditt barns namn, betyder det något särskilt? (berätta gärna om dina andra barns namn oxå)
    Hon heter Miranda, det bestämde vi redan när hon låg i magen, det är så himla fint namn.
    Mina andra tjejer heter Isabelle och Angelica och de bestämde vi när de var födda. Eftersom de är födda för tidigt bägge två hade vi inte hunnit fundera så mycket på namn innan.
  14. 7
    Mina svar! * Ammar du fortfarande, om ja...hur ofta?
    Nej, ammar inte

    * Tar barnet flaska?
    Ja

    * Äter han/hon nattmål?
    Nej

    * Vad väger ditt barn?
    8170 gram

    * Hur lång är han/hon?
    71,5 cm

    * Är barnet döpt/namngivningsfest eller annat?
    Hon är döpt

    * Hur bestämde ni ditt barns namn, betyder det något särskilt? (berätta gärna om dina andra barns namn oxå)
    Hon heter Miranda, det bestämde vi redan när hon låg i magen, det är så himla fint namn.
    Mina andra tjejer heter Isabelle och Angelica och de bestämde vi när de var födda. Eftersom de är födda för tidigt bägge två hade vi inte hunnit fundera så mycket på namn innan.
  15. Medlem sedan
    Dec 2000
    #8

    MiaMarias svar

    * Ammar du fortfarande, om ja...hur ofta?
    # Ja, 2 gånger på natten.

    * Tar barnet flaska?
    # Ja, ibland har Jonatan ätit nästan 300 ml välling, men nu verkar han inte vilja ha så vi kör med gröt istället.

    * Äter han/hon nattmål?
    # Ammas på natten, vill inte ge välling då så det blir amma eller inget.

    * Vad väger ditt barn?
    # Ca 10 kg (9550 förra gången i mitten av oktober ca 10 mån)

    * Hur lång är han/hon?
    # 75 cm vid samma tillfälle

    * Är barnet döpt/namngivningsfest eller annat?
    # Namnfest samtidigt som min brors 30-årsfest.

    * Hur bestämde ni ditt barns namn, betyder det något särskilt? (berätta gärna om dina andra barns namn oxå)
    # Jonatan Lennart Lillebror; Jonatan gillade vi, vet inte om det betyder någo speciellt (kanske skulle kolla upp det ;) Lennart efter makens morfar och även farfars andranamn, Lillebror hette min pappa i efternamn och han var också lillebror precis som Jonatan är.

    # Josefin Inez Maria; Josefin gillade vi och min farfars mamma hette det, Inez efter min mormor och Maria efter mig.

  16. 8
    MiaMarias svar * Ammar du fortfarande, om ja...hur ofta?
    # Ja, 2 gånger på natten.

    * Tar barnet flaska?
    # Ja, ibland har Jonatan ätit nästan 300 ml välling, men nu verkar han inte vilja ha så vi kör med gröt istället.

    * Äter han/hon nattmål?
    # Ammas på natten, vill inte ge välling då så det blir amma eller inget.

    * Vad väger ditt barn?
    # Ca 10 kg (9550 förra gången i mitten av oktober ca 10 mån)

    * Hur lång är han/hon?
    # 75 cm vid samma tillfälle

    * Är barnet döpt/namngivningsfest eller annat?
    # Namnfest samtidigt som min brors 30-årsfest.

    * Hur bestämde ni ditt barns namn, betyder det något särskilt? (berätta gärna om dina andra barns namn oxå)
    # Jonatan Lennart Lillebror; Jonatan gillade vi, vet inte om det betyder någo speciellt (kanske skulle kolla upp det ;) Lennart efter makens morfar och även farfars andranamn, Lillebror hette min pappa i efternamn och han var också lillebror precis som Jonatan är.

    # Josefin Inez Maria; Josefin gillade vi och min farfars mamma hette det, Inez efter min mormor och Maria efter mig.

  17. Medlem sedan
    Dec 2000
    #9

    Maddes svar

    * Ammar du fortfarande, om ja...hur ofta?
    -Nej

    * Tar barnet flaska?
    -Japp

    * Äter han/hon nattmål?
    -Inte gjort senaste veckorna men innan det gjorde hon det nästan varje natt

    * Vad väger ditt barn?
    -Runt 8800 kanske, skall väga på tisdag

    * Hur lång är han/hon?
    -Ca 73 kanske, mäta på tisdag med :P

    * Är barnet döpt/namngivningsfest eller annat?
    -Japp, döpt

    * Hur bestämde ni ditt barns namn, betyder det något särskilt? (berätta gärna om dina andra barns namn oxå)
    -Vi hade en lång lista och sonen hade Emma som förslag och Izabelle var det som passade bäst både med Emma och med sonens namn som är Alexander. Vet inte vad det betyder utan vi väljer namn utifrån om vi gillar dom, inte vad dom betyder!
  18. 9
    Maddes svar * Ammar du fortfarande, om ja...hur ofta?
    -Nej

    * Tar barnet flaska?
    -Japp

    * Äter han/hon nattmål?
    -Inte gjort senaste veckorna men innan det gjorde hon det nästan varje natt

    * Vad väger ditt barn?
    -Runt 8800 kanske, skall väga på tisdag

    * Hur lång är han/hon?
    -Ca 73 kanske, mäta på tisdag med :P

    * Är barnet döpt/namngivningsfest eller annat?
    -Japp, döpt

    * Hur bestämde ni ditt barns namn, betyder det något särskilt? (berätta gärna om dina andra barns namn oxå)
    -Vi hade en lång lista och sonen hade Emma som förslag och Izabelle var det som passade bäst både med Emma och med sonens namn som är Alexander. Vet inte vad det betyder utan vi väljer namn utifrån om vi gillar dom, inte vad dom betyder!
  19. Medlem sedan
    Dec 2004
    #10

    Mina svar

    * Ammar du fortfarande, om ja...hur ofta?
    Nej
    * Tar barnet flaska?
    Ja
    * Äter han/hon nattmål?
    Nej, bara vid nödfall (hysteriska sådana)
    * Vad väger ditt barn?
    9200g (vid 9mån)
    * Hur lång är han/hon?
    72,5cm (vid 9mån)
    * Är barnet döpt/namngivningsfest eller annat?
    döpt
    * Hur bestämde ni ditt barns namn, betyder det något särskilt? (berätta gärna om dina andra barns namn oxå)
    Folke var det enda namnet vi kom överens om. Vi tyckte helt enkelt att det var bäst. Jag vet inte riktigt hur vi kom på det. Såg det någonstans och tyckte att det var fint.
  20. 10
    Mina svar * Ammar du fortfarande, om ja...hur ofta?
    Nej
    * Tar barnet flaska?
    Ja
    * Äter han/hon nattmål?
    Nej, bara vid nödfall (hysteriska sådana)
    * Vad väger ditt barn?
    9200g (vid 9mån)
    * Hur lång är han/hon?
    72,5cm (vid 9mån)
    * Är barnet döpt/namngivningsfest eller annat?
    döpt
    * Hur bestämde ni ditt barns namn, betyder det något särskilt? (berätta gärna om dina andra barns namn oxå)
    Folke var det enda namnet vi kom överens om. Vi tyckte helt enkelt att det var bäst. Jag vet inte riktigt hur vi kom på det. Såg det någonstans och tyckte att det var fint.
  21. Medlem sedan
    Oct 2002
    #11

    Lotta svar:

    * Ammar du fortfarande, om ja...hur ofta?
    Morgon, kväll och nattmål. Nu när Emma varit förkyld har det även blivit på dagen

    * Tar barnet flaska?
    Ibland och om pappa ger

    * Äter han/hon nattmål?
    Ja många :-(

    * Vad väger ditt barn?
    8 600

    * Hur lång är han/hon?
    72

    * Är barnet döpt/namngivningsfest eller annat?
    Vi hade namngivningfest i våras som var jättetrevlig

    * Hur bestämde ni ditt barns namn, betyder det något särskilt? (berätta gärna om dina andra barns namn oxå)
    Både maken och jag hade drömt om en liten tjej som skulle heta Emma så det var klart med en gång. När hon föddes så passade hon till namnet så det blev Emma

  22. 11
    Lotta svar: * Ammar du fortfarande, om ja...hur ofta?
    Morgon, kväll och nattmål. Nu när Emma varit förkyld har det även blivit på dagen

    * Tar barnet flaska?
    Ibland och om pappa ger

    * Äter han/hon nattmål?
    Ja många :-(

    * Vad väger ditt barn?
    8 600

    * Hur lång är han/hon?
    72

    * Är barnet döpt/namngivningsfest eller annat?
    Vi hade namngivningfest i våras som var jättetrevlig

    * Hur bestämde ni ditt barns namn, betyder det något särskilt? (berätta gärna om dina andra barns namn oxå)
    Både maken och jag hade drömt om en liten tjej som skulle heta Emma så det var klart med en gång. När hon föddes så passade hon till namnet så det blev Emma

  23. Medlem sedan
    Nov 2001
    #12

    Myzan svarar

    * Ammar du fortfarande, om ja...hur ofta?
    - nope. Fnuffan slutade självman vid 6½ mån ålder

    * Tar barnet flaska?
    - japp, har gjort sen födseln

    * Äter han/hon nattmål?
    - nope, slutade med det vid 1 mån ålder ungefär

    * Vad väger ditt barn?
    - igår var vi på BVC 8855 g stannade vågen på

    * Hur lång är han/hon?
    - 69 cm igår

    * Är barnet döpt/namngivningsfest eller annat?
    - döpt i kyrkan

    * Hur bestämde ni ditt barns namn, betyder det något särskilt? (berätta gärna om dina andra barns namn oxå)
    - Wilja fick sitt namn dagen efter jag testade positivt. min mentor o kollega dog den dagen o Wilja är hennes sista \"hälsning\" till mig. hennes dotter ringde o sa att hon somnat in o när vi pratat klart sa jag till maken \"bara så du vet så har jag en flickbäbis i min mage\". eftersom Wilja trotsade både kondom o dagen efter piller så var jag säker på att det var en flickbäbis. Wilja heter hon för att hon så gärna ville komma till oss, trots att vi beslutet oss för att \"bara\" ha de 2 barn vi redan hade. hon heter även Elvi efter mig o min mormor samt Märta efter makens farmor.
    Vincent, vår förstfödde, fick sitt namn genom en namnbok. maken o jag läste den o skrev ner de namn vi kunde tänka oss var för sig. vi jämförde våra listor. Vincent fanns dock bara på makens lista men eftersom det är ett släktnamn på min sida så valde vi det. maken visst inte att det är ett släktnamn då han valde det i boken. Vincent heter även Carl efter min morfar och Efraim efter maken o hans farfar.
    Felix fick sitt namn eftersom det fanns på bådas listor. han heter även Ingo efter min pappa och Arne efter makens pappa.
    både maken o jag har 2 namn var efter släktingar o vi ville föra den traditionen vidare!

    vi önskar er en mysig helg,
    kramar från oss
  24. 12
    Myzan svarar * Ammar du fortfarande, om ja...hur ofta?
    - nope. Fnuffan slutade självman vid 6½ mån ålder

    * Tar barnet flaska?
    - japp, har gjort sen födseln

    * Äter han/hon nattmål?
    - nope, slutade med det vid 1 mån ålder ungefär

    * Vad väger ditt barn?
    - igår var vi på BVC 8855 g stannade vågen på

    * Hur lång är han/hon?
    - 69 cm igår

    * Är barnet döpt/namngivningsfest eller annat?
    - döpt i kyrkan

    * Hur bestämde ni ditt barns namn, betyder det något särskilt? (berätta gärna om dina andra barns namn oxå)
    - Wilja fick sitt namn dagen efter jag testade positivt. min mentor o kollega dog den dagen o Wilja är hennes sista \"hälsning\" till mig. hennes dotter ringde o sa att hon somnat in o när vi pratat klart sa jag till maken \"bara så du vet så har jag en flickbäbis i min mage\". eftersom Wilja trotsade både kondom o dagen efter piller så var jag säker på att det var en flickbäbis. Wilja heter hon för att hon så gärna ville komma till oss, trots att vi beslutet oss för att \"bara\" ha de 2 barn vi redan hade. hon heter även Elvi efter mig o min mormor samt Märta efter makens farmor.
    Vincent, vår förstfödde, fick sitt namn genom en namnbok. maken o jag läste den o skrev ner de namn vi kunde tänka oss var för sig. vi jämförde våra listor. Vincent fanns dock bara på makens lista men eftersom det är ett släktnamn på min sida så valde vi det. maken visst inte att det är ett släktnamn då han valde det i boken. Vincent heter även Carl efter min morfar och Efraim efter maken o hans farfar.
    Felix fick sitt namn eftersom det fanns på bådas listor. han heter även Ingo efter min pappa och Arne efter makens pappa.
    både maken o jag har 2 namn var efter släktingar o vi ville föra den traditionen vidare!

    vi önskar er en mysig helg,
    kramar från oss
  25. Medlem sedan
    May 2004
    #13

    Moas

    * Ammar du fortfarande, om ja...hur ofta?
    Nej

    * Tar barnet flaska?
    Ja, dricker välling

    * Äter han/hon nattmål?
    Nej inte på iaf två månader

    * Vad väger ditt barn?
    Vi ska till bvc snart så det var ett tag sen hon vägdes, men strax över 10 kilo tror jag.

    * Hur lång är han/hon?
    Ca 77 cm

    * Är barnet döpt/namngivningsfest eller annat?
    Döpt

    * Hur bestämde ni ditt barns namn, betyder det något särskilt? (berätta gärna om dina andra barns namn oxå)
    Betyder inget särskilt eftersom att det är en annan form av tex Ellen.
  26. 13
    Moas * Ammar du fortfarande, om ja...hur ofta?
    Nej

    * Tar barnet flaska?
    Ja, dricker välling

    * Äter han/hon nattmål?
    Nej inte på iaf två månader

    * Vad väger ditt barn?
    Vi ska till bvc snart så det var ett tag sen hon vägdes, men strax över 10 kilo tror jag.

    * Hur lång är han/hon?
    Ca 77 cm

    * Är barnet döpt/namngivningsfest eller annat?
    Döpt

    * Hur bestämde ni ditt barns namn, betyder det något särskilt? (berätta gärna om dina andra barns namn oxå)
    Betyder inget särskilt eftersom att det är en annan form av tex Ellen.
  27. Medlem sedan
    Apr 2000
    #14

    Malin svarar

    * Ammar du fortfarande, om ja...hur ofta?
    -Nope slutade för snart 3 mån sen
    * Tar barnet flaska?
    -Jepp, älskar välling
    * Äter han/hon nattmål?
    -Nej inte nu *pepparpeppar*
    * Vad väger ditt barn?
    -10.8
    * Hur lång är han/hon?
    -73.5
    * Är barnet döpt/namngivningsfest eller annat?
    -inget av det
    * Hur bestämde ni ditt barns namn, betyder det något särskilt? (berätta gärna om dina andra barns namn oxå)
    -Vi tyckte att det var fint och sen var det ett namn vi inte nämnt till någon innan så alla blev förvånade vilket var lite kul. Storebror heter August och vi tyckte även att de passar bra ihop fast ändå inte lika på nåt sätt.
  28. 14
    Malin svarar * Ammar du fortfarande, om ja...hur ofta?
    -Nope slutade för snart 3 mån sen
    * Tar barnet flaska?
    -Jepp, älskar välling
    * Äter han/hon nattmål?
    -Nej inte nu *pepparpeppar*
    * Vad väger ditt barn?
    -10.8
    * Hur lång är han/hon?
    -73.5
    * Är barnet döpt/namngivningsfest eller annat?
    -inget av det
    * Hur bestämde ni ditt barns namn, betyder det något särskilt? (berätta gärna om dina andra barns namn oxå)
    -Vi tyckte att det var fint och sen var det ett namn vi inte nämnt till någon innan så alla blev förvånade vilket var lite kul. Storebror heter August och vi tyckte även att de passar bra ihop fast ändå inte lika på nåt sätt.
  29. Medlem sedan
    Nov 2002
    #15

    Linn svarar:

    * Ammar du fortfarande, om ja...hur ofta?
    == Japp ammar allt utom 1-2 mål per dag. Juni äter lunch vid 12-13 och oftast men inte alltid gröt innan läggdags, runt 19. Resten av tiden så ammas hon!

    * Tar barnet flaska?
    == Ja, men det är inte mkt hom dricker i den. Hon dricker vatten i flaska och nyponsoppa eller juice. Men hon verkar inte vara så förtjust i varken ersättning eller välling. :0(

    * Äter han/hon nattmål?
    == Japp, 2-3 stycker vanligast. Men ibland upp till fem! Hon har ju inte ätit så mkt på dan, så jag har inte vågat ta bort nattmålen än. Åsså vet jag itne vad jag ska erbjuda istället, då hon vägrar vatten då och inte tar napp. Så det är tutte eller skrik som gäller och får hon tutten så somnar jag om i samma sekund tutten hamnar i hennes mun och ja, skrik har jag inget behov av :0)

    * Vad väger ditt barn?
    == Hon vägde 10kg för en månad sen (8 mån)

    * Hur lång är han/hon?
    == Då var hon 69,5 cm

    * Är barnet döpt/namngivningsfest eller annat?
    == Döpt!

    * Hur bestämde ni ditt barns namn, betyder det något särskilt? (berätta gärna om dina andra barns namn oxå)
    == Trodde ju mest att det skulle bli en kille, så jag var mest inne på killnamn... men skrev upp fina flicknamn jag sprang på under graviditeten. Tog med en lista till BB och strök direkt ett gäng namn efter att hon fötts. Tillslut stod det mellan Milla och Juni och det var nog mkt slump som gjorde att det blev just Juni!

    Neo var bestämd att heta Dante innan han kom ut. Men han såg inte ut som en Dante och då dök Neo upp i huvudet, ett namn vi skämtat om att namnge till. Men det hade etsat sig kvar inne hos mig och sen såg vi det som ett givet namnval. Neo betyder även Ny på Latin... och det var han ju då, och dessutom vårat liv iom honom.

    Ronja blev det för att jag ville det när jag var yngre. Hade helt glömt bort det men en kompis påminde mig om att hon inte ens fick namnge din katt Ronja för att mitt kommande barn ju skulle heta så. Och när lilla bäsisen kom ut och hade massa mörkt hår (till skillnad från tunnhåriga och superljusa brorsan) så kändes Ronja helt superrätt!!
  30. 15
    Linn svarar: * Ammar du fortfarande, om ja...hur ofta?
    == Japp ammar allt utom 1-2 mål per dag. Juni äter lunch vid 12-13 och oftast men inte alltid gröt innan läggdags, runt 19. Resten av tiden så ammas hon!

    * Tar barnet flaska?
    == Ja, men det är inte mkt hom dricker i den. Hon dricker vatten i flaska och nyponsoppa eller juice. Men hon verkar inte vara så förtjust i varken ersättning eller välling. :0(

    * Äter han/hon nattmål?
    == Japp, 2-3 stycker vanligast. Men ibland upp till fem! Hon har ju inte ätit så mkt på dan, så jag har inte vågat ta bort nattmålen än. Åsså vet jag itne vad jag ska erbjuda istället, då hon vägrar vatten då och inte tar napp. Så det är tutte eller skrik som gäller och får hon tutten så somnar jag om i samma sekund tutten hamnar i hennes mun och ja, skrik har jag inget behov av :0)

    * Vad väger ditt barn?
    == Hon vägde 10kg för en månad sen (8 mån)

    * Hur lång är han/hon?
    == Då var hon 69,5 cm

    * Är barnet döpt/namngivningsfest eller annat?
    == Döpt!

    * Hur bestämde ni ditt barns namn, betyder det något särskilt? (berätta gärna om dina andra barns namn oxå)
    == Trodde ju mest att det skulle bli en kille, så jag var mest inne på killnamn... men skrev upp fina flicknamn jag sprang på under graviditeten. Tog med en lista till BB och strök direkt ett gäng namn efter att hon fötts. Tillslut stod det mellan Milla och Juni och det var nog mkt slump som gjorde att det blev just Juni!

    Neo var bestämd att heta Dante innan han kom ut. Men han såg inte ut som en Dante och då dök Neo upp i huvudet, ett namn vi skämtat om att namnge till. Men det hade etsat sig kvar inne hos mig och sen såg vi det som ett givet namnval. Neo betyder även Ny på Latin... och det var han ju då, och dessutom vårat liv iom honom.

    Ronja blev det för att jag ville det när jag var yngre. Hade helt glömt bort det men en kompis påminde mig om att hon inte ens fick namnge din katt Ronja för att mitt kommande barn ju skulle heta så. Och när lilla bäsisen kom ut och hade massa mörkt hår (till skillnad från tunnhåriga och superljusa brorsan) så kändes Ronja helt superrätt!!
  31. Medlem sedan
    Apr 2004
    #16

    Katjas svar

    *Ammar du forfarande, om ja...hur ofta?
    Ja det gör jag, ca 2-4ggr på dan.

    *Tar barnet flaska?
    Bara pipmugg, eller direkt ur en vanlig kopp. Har
    aldrig ens provat med nappflaska.

    *Äter han/hon nattmål?
    Ja, ca 3-5ggr/natt.

    *Vad väger ditt barn?
    9 mån kontroll= 10705g

    *Hur lång är han/hon?
    9 mån kontroll= 75,3cm

    *Är barnet döpt/namngivningsfest eller annat?
    Nej

    *Hur bestämde ni ditt barns namn, betyder det något särskilt?
    Vad namnet betyder vet jag inte.. Det var min man som ville ha namnet Marko. Vi var ute efter ett namn som passar bra i bådas våra kulturer. Egentligen hade vi ganska många förslag Nikola, Daniel, Stefan, Oliver.. Men det blir nåt av de sen nästa ggn.
    Natashas namn såg jag på en tevereklam och tyckte att det lät så vackert! Därför fick hon heta så! (=vårt första barn)
  32. 16
    Katjas svar *Ammar du forfarande, om ja...hur ofta?
    Ja det gör jag, ca 2-4ggr på dan.

    *Tar barnet flaska?
    Bara pipmugg, eller direkt ur en vanlig kopp. Har
    aldrig ens provat med nappflaska.

    *Äter han/hon nattmål?
    Ja, ca 3-5ggr/natt.

    *Vad väger ditt barn?
    9 mån kontroll= 10705g

    *Hur lång är han/hon?
    9 mån kontroll= 75,3cm

    *Är barnet döpt/namngivningsfest eller annat?
    Nej

    *Hur bestämde ni ditt barns namn, betyder det något särskilt?
    Vad namnet betyder vet jag inte.. Det var min man som ville ha namnet Marko. Vi var ute efter ett namn som passar bra i bådas våra kulturer. Egentligen hade vi ganska många förslag Nikola, Daniel, Stefan, Oliver.. Men det blir nåt av de sen nästa ggn.
    Natashas namn såg jag på en tevereklam och tyckte att det lät så vackert! Därför fick hon heta så! (=vårt första barn)
  33. Medlem sedan
    Oct 2000
    #17

    Mina svar

    * Ammar du fortfarande, om ja...hur ofta?
    japp, har ingen koll på hur ofta när han själv vill varierar från dag till dag.

    * Tar barnet flaska?
    japp fast föredrar mammas tutte.

    * Äter han/hon nattmål?
    2-3 mål per natt

    * Vad väger ditt barn?
    8900g

    * Hur lång är han/hon?
    c:a 70 cm

    * Är barnet döpt/namngivningsfest eller annat?
    döpt

    * Hur bestämde ni ditt barns namn, betyder det något särskilt? (berätta gärna om dina andra barns namn oxå)

    jag hade först Love som förslag men det sa maken bestämt nej till så därför blev det Ludvig istället (Love är svenskans svar på Ludvig) + att det passar väldigt bra ihop med Ebba. Han heter även Per efter makens pappa och David efter min morfar som gick alldeles för tidigt. Min bror och tilllika Ludvigs gudfar heter även David.

    Att Ebba heter Ebba var bara så självklart, jag har alltid sagt att får jag en dotter så ska hon heta Ebba och så träffar jag en man som resonerade likadant därför hadde vi inge andra flciknamn när vi väntade Ebba. Hon heter även Matilda efter min älskade mormor och Kristina efter mig och min mamma.
  34. 17
    Mina svar * Ammar du fortfarande, om ja...hur ofta?
    japp, har ingen koll på hur ofta när han själv vill varierar från dag till dag.

    * Tar barnet flaska?
    japp fast föredrar mammas tutte.

    * Äter han/hon nattmål?
    2-3 mål per natt

    * Vad väger ditt barn?
    8900g

    * Hur lång är han/hon?
    c:a 70 cm

    * Är barnet döpt/namngivningsfest eller annat?
    döpt

    * Hur bestämde ni ditt barns namn, betyder det något särskilt? (berätta gärna om dina andra barns namn oxå)

    jag hade först Love som förslag men det sa maken bestämt nej till så därför blev det Ludvig istället (Love är svenskans svar på Ludvig) + att det passar väldigt bra ihop med Ebba. Han heter även Per efter makens pappa och David efter min morfar som gick alldeles för tidigt. Min bror och tilllika Ludvigs gudfar heter även David.

    Att Ebba heter Ebba var bara så självklart, jag har alltid sagt att får jag en dotter så ska hon heta Ebba och så träffar jag en man som resonerade likadant därför hadde vi inge andra flciknamn när vi väntade Ebba. Hon heter även Matilda efter min älskade mormor och Kristina efter mig och min mamma.
  35. *Annika med Joel och Isak*
    #18

    Annikas svar

    * Ammar du fortfarande, om ja...hur ofta?
    ~Nej det gör jag inte.

    * Tar barnet flaska?
    ~Ja.

    * Äter han/hon nattmål?
    ~Ja. Han brukar få välling runt 24.00 och sedan vid ungefär 5.30 på morgonen.

    * Vad väger ditt barn?
    ~Ca 11 kg.

    * Hur lång är han/hon?
    ~78 cm.

    * Är barnet döpt/namngivningsfest eller annat?
    ~Nej vi har inte döpt i kyrkan eller haft någon speciell namncermoni.

    * Hur bestämde ni ditt barns namn, betyder det något särskilt? (berätta gärna om dina andra barns namn oxå)
    ~Vi ville ha följande: ett kortare namn, något ganska klassiskt och tidlöst, enkelt att stava, snyggt ihop med efternamnet, i samma stil som storebrors. Vi fastnade för Isak eftersom både jag, min man och Joel (storebror) gillade det namnet. Isak är ett hebreiskt namn och betyder ungefär den som skrattar.

  36. 18
    Annikas svar * Ammar du fortfarande, om ja...hur ofta?
    ~Nej det gör jag inte.

    * Tar barnet flaska?
    ~Ja.

    * Äter han/hon nattmål?
    ~Ja. Han brukar få välling runt 24.00 och sedan vid ungefär 5.30 på morgonen.

    * Vad väger ditt barn?
    ~Ca 11 kg.

    * Hur lång är han/hon?
    ~78 cm.

    * Är barnet döpt/namngivningsfest eller annat?
    ~Nej vi har inte döpt i kyrkan eller haft någon speciell namncermoni.

    * Hur bestämde ni ditt barns namn, betyder det något särskilt? (berätta gärna om dina andra barns namn oxå)
    ~Vi ville ha följande: ett kortare namn, något ganska klassiskt och tidlöst, enkelt att stava, snyggt ihop med efternamnet, i samma stil som storebrors. Vi fastnade för Isak eftersom både jag, min man och Joel (storebror) gillade det namnet. Isak är ett hebreiskt namn och betyder ungefär den som skrattar.

  37. Medlem sedan
    Oct 2002
    #19

    Camilla svarar

    * Ammar du fortfarande, om ja...hur ofta?
    - Nej Emilia slutade amma när hon var 8½ mån

    * Tar barnet flaska?
    - Jepp, välling morgon och kväll

    * Äter han/hon nattmål?
    - Nej, sånt är ju olagligt! ;)

    * Vad väger ditt barn?
    - 7600g

    * Hur lång är han/hon?
    - 71 cm

    * Är barnet döpt/namngivningsfest eller annat?
    - Nej men planen är att döpa henne första helgen i dec. Vi får väl se hur det går!?!

    * Hur bestämde ni ditt barns namn, betyder det något särskilt? (berätta gärna om dina andra barns namn oxå)
    - Vi hittade äntligen ett namn som vi båda tyckte var fint!
  38. 19
    Camilla svarar * Ammar du fortfarande, om ja...hur ofta?
    - Nej Emilia slutade amma när hon var 8½ mån

    * Tar barnet flaska?
    - Jepp, välling morgon och kväll

    * Äter han/hon nattmål?
    - Nej, sånt är ju olagligt! ;)

    * Vad väger ditt barn?
    - 7600g

    * Hur lång är han/hon?
    - 71 cm

    * Är barnet döpt/namngivningsfest eller annat?
    - Nej men planen är att döpa henne första helgen i dec. Vi får väl se hur det går!?!

    * Hur bestämde ni ditt barns namn, betyder det något särskilt? (berätta gärna om dina andra barns namn oxå)
    - Vi hittade äntligen ett namn som vi båda tyckte var fint!
  39. Medlem sedan
    Aug 2000
    #20

    Fialott svarar:

    * Ammar du fortfarande, om ja...hur ofta?

    Oj, nej det funkade ju aldrig...

    * Tar barnet flaska?

    Jajjamensan! Flaskan framkallar små glädjerop...

    * Äter han/hon nattmål?

    Njae, egentligen har hon inte gjort det sedan hon var 3 månader eller nåt, men några enstaka återfall kommer ibland.

    * Vad väger ditt barn?

    Nu var det ett bra tag sedan vi var på BVC, vid 8 månader vägde hon 10.880, men nu vid nästan 10 mån. är det säkert närmre 12kg *pust*

    * Hur lång är han/hon?

    Hon var 77.5 vid 8 månader och har nästan bara 80 i kläder nu så runt 80cm skulle jag tippa.

    * Är barnet döpt/namngivningsfest eller annat?

    Hon är döpt.

    * Hur bestämde ni ditt barns namn, betyder det något särskilt? (berätta gärna om dina andra barns namn oxå)

    Jaa... blir en lång berättelse.
    Först vågade jag inte tro att det skulle bli en tjej, för man kan väl inte få något annat än samma sort som sitt förstfödda barn, hur skulle det gå till? ;-) Men jag hade i alla fall en lång lista på namn, både pojk- och flicknamn. Jag ville nog Olivia för jag trodde att vi bara kunde få brunhåriga döttrar av någon anledning (vi är bägge mörka) Sen hade jag en klasskompis som hette Frida när jag var gravid. Hon är jättego´ och gullig och dessutom rödlätt... Så kommer det ut en rödlätt liten dam och då var det bara Frida som passade. När jag sedan kollade upp namnet betyder det den älskade och den sköna, och vad kunde stämma bättre!?

    Sen heter hon tre namn till... Jag kunde inte välja bort något så det blev hela fyra namn! Linnéa efter mig (heter det i andranamn) eftersom jag alltid har gillat det, Elisabeth som är något av släktnamn i bägges släkter, och Louise efter min mamma som gick bort när jag var 15 år som hette Marie-Louise. Det var liksom självklart att min dotter skulle få något namn från sin mormor.

    Sonen heter Victor Emil Axel. Victor kom från farfar och morfar som bägge tyckte att det var ett fint namn. Vi kunde inte bestämma oss men de började helt sonika att kalla honom för Victor så då blev det så. Emil heter han efter sin farfar som heter så i andranamn, Axel efter min farfar som hette så i tilltalsnamn och efter min morfar som gick bort när Victor låg i min mage som hette det i andranamn.

    Har ni orkat läsa ända hit...? *ler*
  40. 20
    Fialott svarar: * Ammar du fortfarande, om ja...hur ofta?

    Oj, nej det funkade ju aldrig...

    * Tar barnet flaska?

    Jajjamensan! Flaskan framkallar små glädjerop...

    * Äter han/hon nattmål?

    Njae, egentligen har hon inte gjort det sedan hon var 3 månader eller nåt, men några enstaka återfall kommer ibland.

    * Vad väger ditt barn?

    Nu var det ett bra tag sedan vi var på BVC, vid 8 månader vägde hon 10.880, men nu vid nästan 10 mån. är det säkert närmre 12kg *pust*

    * Hur lång är han/hon?

    Hon var 77.5 vid 8 månader och har nästan bara 80 i kläder nu så runt 80cm skulle jag tippa.

    * Är barnet döpt/namngivningsfest eller annat?

    Hon är döpt.

    * Hur bestämde ni ditt barns namn, betyder det något särskilt? (berätta gärna om dina andra barns namn oxå)

    Jaa... blir en lång berättelse.
    Först vågade jag inte tro att det skulle bli en tjej, för man kan väl inte få något annat än samma sort som sitt förstfödda barn, hur skulle det gå till? ;-) Men jag hade i alla fall en lång lista på namn, både pojk- och flicknamn. Jag ville nog Olivia för jag trodde att vi bara kunde få brunhåriga döttrar av någon anledning (vi är bägge mörka) Sen hade jag en klasskompis som hette Frida när jag var gravid. Hon är jättego´ och gullig och dessutom rödlätt... Så kommer det ut en rödlätt liten dam och då var det bara Frida som passade. När jag sedan kollade upp namnet betyder det den älskade och den sköna, och vad kunde stämma bättre!?

    Sen heter hon tre namn till... Jag kunde inte välja bort något så det blev hela fyra namn! Linnéa efter mig (heter det i andranamn) eftersom jag alltid har gillat det, Elisabeth som är något av släktnamn i bägges släkter, och Louise efter min mamma som gick bort när jag var 15 år som hette Marie-Louise. Det var liksom självklart att min dotter skulle få något namn från sin mormor.

    Sonen heter Victor Emil Axel. Victor kom från farfar och morfar som bägge tyckte att det var ett fint namn. Vi kunde inte bestämma oss men de började helt sonika att kalla honom för Victor så då blev det så. Emil heter han efter sin farfar som heter så i andranamn, Axel efter min farfar som hette så i tilltalsnamn och efter min morfar som gick bort när Victor låg i min mage som hette det i andranamn.

    Har ni orkat läsa ända hit...? *ler*
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Liten enkät
    By Es mamma in forum Ordet är fritt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 16:16
  2. Lånad enkät: Liten enkät om ettåringarna
    By seife in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-08, 11:52
  3. En Liten Enkät...
    By Anonymis in forum Försöker bli med barn
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-03-23, 17:35
  4. En liten liten enkät
    By Veris mamma in forum _0410 Oktoberbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-04-21, 16:22
  5. en liten liten enkät
    By Therese m. Tilde 28/6-04å Albin 13/8 in forum _0307 Julibarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-11-28, 08:20
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar