Lapp/Glasögon svårigheter
Synskador & nedsatt syn
  1. lillamoln
    #1

    Lapp/Glasögon svårigheter

    Hej! Har en son på 2 år som är ordinerad både lapp och glasögon pga skelning. Tyvärr är det en komplett OMÖJLIGHET att få honom att ta på sig lappen eller glasögonen. Han totalvägrar och vi har försökt nu i flera veckor. SUCK! Vad gör man???
  2. 1
    Lapp/Glasögon svårigheter Hej! Har en son på 2 år som är ordinerad både lapp och glasögon pga skelning. Tyvärr är det en komplett OMÖJLIGHET att få honom att ta på sig lappen eller glasögonen. Han totalvägrar och vi har försökt nu i flera veckor. SUCK! Vad gör man???
  3. Gijo
    #2

    ja, vad gör man?

    Man försöker ändå! Vi gjorde så, det är ett stort intensivt arbete, som tar knäcken på vem som helst. Prova lite gran hela tiden och avleda under tiden, låt honom göra roliga saker, äta något gott, leka något kul, titta på favoritprogrammet etc. Jag tror att jag räknade till 80 gånger på en timme, som jag fick sätta glasögonen tillbaka på näsan på min son. Jag höll på att få ett flip....!
    Nu i efterhand förstår man inte att man orkade, men det gick. Tyvärr gav det inget resultat, men det är en annan story.
  4. 2
    ja, vad gör man? Man försöker ändå! Vi gjorde så, det är ett stort intensivt arbete, som tar knäcken på vem som helst. Prova lite gran hela tiden och avleda under tiden, låt honom göra roliga saker, äta något gott, leka något kul, titta på favoritprogrammet etc. Jag tror att jag räknade till 80 gånger på en timme, som jag fick sätta glasögonen tillbaka på näsan på min son. Jag höll på att få ett flip....!
    Nu i efterhand förstår man inte att man orkade, men det gick. Tyvärr gav det inget resultat, men det är en annan story.
  5. LM
    #3

    Inte lätt

    Min son har accepterat både lapp och glasögon från första stund. Nu behöver han inte ha lapp utan använder atropin-droppar istället (samma effekt ungefär) tillsammans med glasögon. Fördelen med att droppa ett öga är att \"lappen är på hela tiden\" alltså man kan slöa på morgonen och behöver inte skynda på med lappen eftersom dropparna verkar hela tiden. Hör med läkaren om atropin är ett alternativ.

    Lycka till!
  6. 3
    Inte lätt Min son har accepterat både lapp och glasögon från första stund. Nu behöver han inte ha lapp utan använder atropin-droppar istället (samma effekt ungefär) tillsammans med glasögon. Fördelen med att droppa ett öga är att \"lappen är på hela tiden\" alltså man kan slöa på morgonen och behöver inte skynda på med lappen eftersom dropparna verkar hela tiden. Hör med läkaren om atropin är ett alternativ.

    Lycka till!
  7. Lena med 2S + T
    #4

    Droppar!!

    Hej
    Precis som LM skrev så gick det med droppar. När min då 4 åriga dotter skulle få lapp fungerade ingenting hon var helt vansinnig konstant och ortopisten \"hotade\" tom med inläggning på lasarettet för att komma igång med lappen men så kom hon på att droppe vore bra och då upptäckte ju dottern att hon såg bättre med glasögon än utan och på den vägen är det nu 2½ år senare. Hon har dessutom specialslipade glas så att hon ser bra på långt håll med det \"friskare\" ögat men inget på nära håll utan då måste hon använda det dåliga..
    Har även en liten tjej på 2½ år som vi droppade i bägge ögonen under 2 veckor för att få henne att vilja ha glasögonen på och nu funkar det men hon behövde aldrig lapp.
    Hoppas att det löser sig och att sonen accepterar sina glasögon..
  8. 4
    Droppar!! Hej
    Precis som LM skrev så gick det med droppar. När min då 4 åriga dotter skulle få lapp fungerade ingenting hon var helt vansinnig konstant och ortopisten \"hotade\" tom med inläggning på lasarettet för att komma igång med lappen men så kom hon på att droppe vore bra och då upptäckte ju dottern att hon såg bättre med glasögon än utan och på den vägen är det nu 2½ år senare. Hon har dessutom specialslipade glas så att hon ser bra på långt håll med det \"friskare\" ögat men inget på nära håll utan då måste hon använda det dåliga..
    Har även en liten tjej på 2½ år som vi droppade i bägge ögonen under 2 veckor för att få henne att vilja ha glasögonen på och nu funkar det men hon behövde aldrig lapp.
    Hoppas att det löser sig och att sonen accepterar sina glasögon..

Liknande trådar

  1. Grovmotoriska svårigheter
    By Fiffilaboule in forum Övriga funktionshinder
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-01-21, 12:33
  2. Svårigheter vid skolgång
    By Triomamma in forum Bokstavsbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-11-10, 18:24
  3. konsentrations svårigheter?
    By Sanna, William&Linus in forum Autismspektrum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-06-12, 21:22
  4. Svårigheter i svenskan
    By -Tilia- in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-02-05, 12:06
  5. Lapp/glasögon, hur tidigt?
    By Nora m. Elias 050815 in forum Synskador & nedsatt syn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-25, 21:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar