För "gammal" vad säger ni om det?
_96 Alla barn
  1. Medlem sedan
    Jan 1998
    #1

    För \"gammal\" vad säger ni om det?

    Ja det är sonen 9 år som är för gammal. Han och lillebror har gått i crawlskola i höst och 9.åringen trånar om att få börja simträna på riktigt. Nu har vi fått höra att man får vara max 8 år för att bli uppflyttad men helst 7 år. I mina öron låter det helknäppt - vilken 7 åring vill träna 3 ggr vecka.
    Han är jätteduktig och gör samma tider som några som är med i träningsgruppen. Men som sagt - han är för gammal för att bli uppflyttad. Jag har inte berättat för honom ännu för han är jätteglad för att han vann KM och tror nu att han får vara med snart...
  2. 1
    För \"gammal\" vad säger ni om det? Ja det är sonen 9 år som är för gammal. Han och lillebror har gått i crawlskola i höst och 9.åringen trånar om att få börja simträna på riktigt. Nu har vi fått höra att man får vara max 8 år för att bli uppflyttad men helst 7 år. I mina öron låter det helknäppt - vilken 7 åring vill träna 3 ggr vecka.
    Han är jätteduktig och gör samma tider som några som är med i träningsgruppen. Men som sagt - han är för gammal för att bli uppflyttad. Jag har inte berättat för honom ännu för han är jätteglad för att han vann KM och tror nu att han får vara med snart...
  3. Medlem sedan
    Apr 1998
    #2

    Samma här!

    Tycker det är rent horibelt! Som tur är har Chrille inte visat något intresse att flytta upp. Tror inte han skulle palla trycket med tanke på hur sliten han är rent allmänt av sin sjukdom och behandling. Som tur är finns det andra sporter som inte resonerar lika dant.

    Bara lite nyfiken, var bor ni någonstans. Vi bor i Linköping och här är det alltså så. Hörde från en kollega som simtränat länge att en Frölander började visst simträna först i 14-15årsåldern. Han lär själv säga att det är anledningen att han fortfarande står ut med all denna träningen:-)
  4. 2
    Samma här! Tycker det är rent horibelt! Som tur är har Chrille inte visat något intresse att flytta upp. Tror inte han skulle palla trycket med tanke på hur sliten han är rent allmänt av sin sjukdom och behandling. Som tur är finns det andra sporter som inte resonerar lika dant.

    Bara lite nyfiken, var bor ni någonstans. Vi bor i Linköping och här är det alltså så. Hörde från en kollega som simtränat länge att en Frölander började visst simträna först i 14-15årsåldern. Han lär själv säga att det är anledningen att han fortfarande står ut med all denna träningen:-)
  5. Sofia*
    #3

    Låter vansinnigt

    och strider helt mot den forskning som finns om elitidrott. När man läser den forskningen är det tydligt att det inte spelar någon större roll när man börjar träna och att de som är lite äldre ofta har bättre moitivering. Vad lite älder är beror lite på sportens art och hur gammal man är som elit. När det gäller simning är väl eliten en bra bit in i tonåren åtminstone så där skullde det då inte göra någon skillnad på om man började i 7 års åldern eller vi 10-12. Leta rätt på en annan simklubb med vettigare inställning. Dessutom ska väl barnen träna och tävla för att de tycker det är kul nu, inte för att bli världsmästare i framtiden.
  6. 3
    Låter vansinnigt och strider helt mot den forskning som finns om elitidrott. När man läser den forskningen är det tydligt att det inte spelar någon större roll när man börjar träna och att de som är lite äldre ofta har bättre moitivering. Vad lite älder är beror lite på sportens art och hur gammal man är som elit. När det gäller simning är väl eliten en bra bit in i tonåren åtminstone så där skullde det då inte göra någon skillnad på om man började i 7 års åldern eller vi 10-12. Leta rätt på en annan simklubb med vettigare inställning. Dessutom ska väl barnen träna och tävla för att de tycker det är kul nu, inte för att bli världsmästare i framtiden.
  7. Medlem sedan
    Jan 1998
    #4

    Ja

    horribelt var ett bra ord! Flera av de killar som simmat i 3 år redan har min grabb kommit i kapp på 2,5 månader. Men vad hjälper det? Vi får se - kanske blir det grannklubben.
    Vi bor på västra sidan av landet...
  8. 4
    Ja horribelt var ett bra ord! Flera av de killar som simmat i 3 år redan har min grabb kommit i kapp på 2,5 månader. Men vad hjälper det? Vi får se - kanske blir det grannklubben.
    Vi bor på västra sidan av landet...
  9. Medlem sedan
    Jan 1998
    #5

    Oavsett orsak

    så håller det inte. Visst är det så att det inte spelar någon roll om man är 6 eller 11 när man börjar. I 12-13 års åldern är man ändå lika bra. Sonen simmar ju redan nu lika snabbt som sina jämnåriga som började simträna för 3 år sedan. I och för sig har han simmat 1000 meter med lillebror sedan han var 6 (lillebror 5).
    Nu vill han inte vara med i någon annan klubb eftersom hans kompis simmar i denna. Tror att vi föräldra ska ta prova tjatmetoden - men om det hjälper återstår att se.
  10. 5
    Oavsett orsak så håller det inte. Visst är det så att det inte spelar någon roll om man är 6 eller 11 när man börjar. I 12-13 års åldern är man ändå lika bra. Sonen simmar ju redan nu lika snabbt som sina jämnåriga som började simträna för 3 år sedan. I och för sig har han simmat 1000 meter med lillebror sedan han var 6 (lillebror 5).
    Nu vill han inte vara med i någon annan klubb eftersom hans kompis simmar i denna. Tror att vi föräldra ska ta prova tjatmetoden - men om det hjälper återstår att se.
  11. waWa
    #6

    Fy så trist!

    Låter knasigt de borde se över sina regler. Förstår om han blir superbesviken. Hoppas de kan lösa sig ändå.
  12. 6
    Fy så trist! Låter knasigt de borde se över sina regler. Förstår om han blir superbesviken. Hoppas de kan lösa sig ändå.
  13. Sofia*
    #7

    Tjata och...

    ta ett snack med svenska simsällskapet, om nu klubben är medlemmar där. Och presentera den forskning som finns. Tjata på och ifrågasätt klubbens existensbrettigande och deras kommunala bidrag om deras verksamhet bara går ut på att skola fram framtida stjärnor. De flesta kommuner har åsikter om sådana regler om klubben uppbär kommunla bidrag.
  14. 7
    Tjata och... ta ett snack med svenska simsällskapet, om nu klubben är medlemmar där. Och presentera den forskning som finns. Tjata på och ifrågasätt klubbens existensbrettigande och deras kommunala bidrag om deras verksamhet bara går ut på att skola fram framtida stjärnor. De flesta kommuner har åsikter om sådana regler om klubben uppbär kommunla bidrag.
  15. Medlem sedan
    Jan 1998
    #8

    Han vet det

    inte ännu. Jag har nyss fått reda på det själv. Vi håller just nu på att smida planer...
  16. 8
    Han vet det inte ännu. Jag har nyss fått reda på det själv. Vi håller just nu på att smida planer...

Liknande trådar

  1. Åter igen säger min son "varfölr säger
    By mamma24h in forum Bokstavsbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-05, 15:24
  2. Mannen säger att jag börjar bli gammal
    By Svammelmamma in forum Ordet är fritt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-04-13, 19:53
  3. Nu säger jag godnatt och jag säger det
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-23, 06:42
  4. Gammal ubåt säger hej!
    By magnolia72 in forum Försöker bli med barn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-11-23, 19:09
  5. Sonen säger att pappa säger
    By Mamman1 in forum Separation
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 12:30
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar