Ni med 4 barn Fördelar nackdelar...
_0409 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2003
    #1

    Ni med 4 barn Fördelar nackdelar...

    Jag o Gubben vill ju såååååååååå gärna ha en liten flicka efter en pojk triss.
    Vist man kan ju aldrig garantera att det blir en tjeja nu men prova kan man iaf.
    Jag börjar ju nästan ge med mig efter allt hans tjat!
    Men jag undrar ju hur blir det med 4:a svårare el lättare?
    Med 3 känns det alltid som om att en är utanför.

    Iaf plats hemma o i Bil är absolut
    inga problem inte pengar heller utan jag vill höra om allt det andra vad anser ni?

    Jag tycker ju själv att 3 är aldeles lagom, dte tyckte jag med 2 oxå. Så 4 kanske blir allra bäst!! Haha.

  2. 1
    Ni med 4 barn Fördelar nackdelar... Jag o Gubben vill ju såååååååååå gärna ha en liten flicka efter en pojk triss.
    Vist man kan ju aldrig garantera att det blir en tjeja nu men prova kan man iaf.
    Jag börjar ju nästan ge med mig efter allt hans tjat!
    Men jag undrar ju hur blir det med 4:a svårare el lättare?
    Med 3 känns det alltid som om att en är utanför.

    Iaf plats hemma o i Bil är absolut
    inga problem inte pengar heller utan jag vill höra om allt det andra vad anser ni?

    Jag tycker ju själv att 3 är aldeles lagom, dte tyckte jag med 2 oxå. Så 4 kanske blir allra bäst!! Haha.

  3. Anna K med Flipp & Vendela
    #2

    Jag träffade en kvinna som sa

    att det var jobbigare att ha tre barn än att ha fyra. När hon fick sitt fjärde barn tyckte hon att allt blev lättare eftersom barnen gärna parade ihop sig och lekte i par, bland annat, och ingen blev utanför:-) Hon kunde bara se fördelar med att ha fyra jämfört med tre.
  4. 2
    Jag träffade en kvinna som sa att det var jobbigare att ha tre barn än att ha fyra. När hon fick sitt fjärde barn tyckte hon att allt blev lättare eftersom barnen gärna parade ihop sig och lekte i par, bland annat, och ingen blev utanför:-) Hon kunde bara se fördelar med att ha fyra jämfört med tre.
  5. Medlem sedan
    Mar 2005
    #3

    Svarar...långt o svammligt.....

    Jadu...förstår att du skulle vilja ha en liten tjej...hihi..du kan köpa en av mina..billigt..hehe.
    Nämen allvarlit talat..det är sååå svårt att i skrift förklara som jag känner..men jag ska försöka...jag håller dock inte med om det Anna skrev här uppe...jag fick, eller jag o Rolle fick, en REJÄL chock när vi fick 4:an..vi hade oxå på något sätt gått o trott att det skulle bli lättare...har man liksom 3 kan man väl ha 4...men näää...sen har ju ni enligt dig plats o bil för det..det är väl en av dom annars största problemen när man har 4 ungar...större bil...men som sagt..jag är VÄLDIG VÄLDIGT glad att det blev en tjej y´till kan jag nu så här i efterhand säga...dels för detta med arv av kläder osv osv...men just att dom är syrror..
    Men jag tyckte det enorm skillnad att få 4. Vårt äktenskap gungade rejält här ett tag..och vi vet fortfarande inte till 100 % var vi står..men som sagt 4 ungar gör att an OFTAST tänker till en extra gång innan man går skilda vägar..ingen av oss har lust att bli varannan-veckas föräldrar till 4 ungar innan 30..eller inte alls...Men sen har jag ingen riktig koll (sorry) om hur gammla din övriga barn är men vi fick ju TÄTT och det har väl varit det sämsta och bästa..jag tror att om vi klarar oss genom dessa småbarnsår med förståndet i behåll så kan vi nog anse oss som lyckliga 4 barnsföräldrar.
    Men för att sammanfatta lite:
    Jag tycker 4 är klart MYCKET jobbigare än 3.
    Jag tycker det var TUR att alla blev av samma kön.
    Alltså menar jag att jag aldrig skulle vilja skaffa en till enbart för att -jag vill ha en kille, oxå...
    om vi skulle skaffa en 5:a så hoppas jag verkligen det blir en tjej.
    Men visst har man ett bra samarbete på alla plan och är överens om hur familjen ska funka så visst...en 4:a är väl inte så dumt...sen det är med ojämnatal och jämna antal barn...jag tror inte det beror på antalet...alla är ju olika-lika och väljer sin lekkamrat för stunden..här hemma har vi alla olika kontelationer...deyt hade dom när dom var 3 oxå...och dom kan leka alla tillsammans både då o nu.
    Nä, jag tycker det är JOBBIGT som fan, och känner mig jätteensam o väldigt begränsad men jag HOPPAS jag kommer att \"tjäna\" på det i längden...att dom har nytta av varann...och glädje framförallt.
    Och jag skulle ju aldrig någonsin byta eller önska att nån av dom inte fanns såklart!
    Men det är skitjobbigt med 4!
    Men har man lite rutiner o så så kanske det skulle varit bättre..men nu efter13,5 månade har vi lite pejl på vad vi gör...då menar jag LITE...tiden räker ju tyvärr inte alltid till för attgöra saker som man kanske kan gör amen färre antal barn..tiden försvinner ju liksom med egentid med ett barn..man får hård prioritera..och det är inte lättt och inte kul alla gånger...
    ja...nu ska jag sluta...hej hej...
  6. 3
    Svarar...långt o svammligt..... Jadu...förstår att du skulle vilja ha en liten tjej...hihi..du kan köpa en av mina..billigt..hehe.
    Nämen allvarlit talat..det är sååå svårt att i skrift förklara som jag känner..men jag ska försöka...jag håller dock inte med om det Anna skrev här uppe...jag fick, eller jag o Rolle fick, en REJÄL chock när vi fick 4:an..vi hade oxå på något sätt gått o trott att det skulle bli lättare...har man liksom 3 kan man väl ha 4...men näää...sen har ju ni enligt dig plats o bil för det..det är väl en av dom annars största problemen när man har 4 ungar...större bil...men som sagt..jag är VÄLDIG VÄLDIGT glad att det blev en tjej y´till kan jag nu så här i efterhand säga...dels för detta med arv av kläder osv osv...men just att dom är syrror..
    Men jag tyckte det enorm skillnad att få 4. Vårt äktenskap gungade rejält här ett tag..och vi vet fortfarande inte till 100 % var vi står..men som sagt 4 ungar gör att an OFTAST tänker till en extra gång innan man går skilda vägar..ingen av oss har lust att bli varannan-veckas föräldrar till 4 ungar innan 30..eller inte alls...Men sen har jag ingen riktig koll (sorry) om hur gammla din övriga barn är men vi fick ju TÄTT och det har väl varit det sämsta och bästa..jag tror att om vi klarar oss genom dessa småbarnsår med förståndet i behåll så kan vi nog anse oss som lyckliga 4 barnsföräldrar.
    Men för att sammanfatta lite:
    Jag tycker 4 är klart MYCKET jobbigare än 3.
    Jag tycker det var TUR att alla blev av samma kön.
    Alltså menar jag att jag aldrig skulle vilja skaffa en till enbart för att -jag vill ha en kille, oxå...
    om vi skulle skaffa en 5:a så hoppas jag verkligen det blir en tjej.
    Men visst har man ett bra samarbete på alla plan och är överens om hur familjen ska funka så visst...en 4:a är väl inte så dumt...sen det är med ojämnatal och jämna antal barn...jag tror inte det beror på antalet...alla är ju olika-lika och väljer sin lekkamrat för stunden..här hemma har vi alla olika kontelationer...deyt hade dom när dom var 3 oxå...och dom kan leka alla tillsammans både då o nu.
    Nä, jag tycker det är JOBBIGT som fan, och känner mig jätteensam o väldigt begränsad men jag HOPPAS jag kommer att \"tjäna\" på det i längden...att dom har nytta av varann...och glädje framförallt.
    Och jag skulle ju aldrig någonsin byta eller önska att nån av dom inte fanns såklart!
    Men det är skitjobbigt med 4!
    Men har man lite rutiner o så så kanske det skulle varit bättre..men nu efter13,5 månade har vi lite pejl på vad vi gör...då menar jag LITE...tiden räker ju tyvärr inte alltid till för attgöra saker som man kanske kan gör amen färre antal barn..tiden försvinner ju liksom med egentid med ett barn..man får hård prioritera..och det är inte lättt och inte kul alla gånger...
    ja...nu ska jag sluta...hej hej...
  7. Ffrree
    #4

    Får fembarnsmammor svara? = )

    Jag har aldrig tyckt att det var så jobbigt med ett barn till som \"olyckskorparna\" kraxat att det skulle bli. Observera att olyckskorparna sällan har fler än två barn själva.
    = )
    Det som krävs är större hus, större bil och mer tid, dvs helst att man har möjlighet att jobba deltid. Två heltidsarbetande föräldrar är tufft att kombinera med storfamilj, vi har gjort det i perioder.
  8. 4
    Får fembarnsmammor svara? = ) Jag har aldrig tyckt att det var så jobbigt med ett barn till som \"olyckskorparna\" kraxat att det skulle bli. Observera att olyckskorparna sällan har fler än två barn själva.
    = )
    Det som krävs är större hus, större bil och mer tid, dvs helst att man har möjlighet att jobba deltid. Två heltidsarbetande föräldrar är tufft att kombinera med storfamilj, vi har gjort det i perioder.
  9. Medlem sedan
    Mar 2005
    #5

    Ja, har man råd

    med större av allt och ekonomi till att bara jobba deltid..kan man ju ha mååånga barn..men jag ser tiden med barnen som den största bristen. Alltså egentiden eller den tid man \"måste\" ge varje barn...alla har ju inte det så förspänt liksom, att ha råd att vara ledig.
    Va kul att att en 5-barnsmor inte tycker det är jobbigt alls då..jag som bara har 4...
    :-/
  10. 5
    Ja, har man råd med större av allt och ekonomi till att bara jobba deltid..kan man ju ha mååånga barn..men jag ser tiden med barnen som den största bristen. Alltså egentiden eller den tid man \"måste\" ge varje barn...alla har ju inte det så förspänt liksom, att ha råd att vara ledig.
    Va kul att att en 5-barnsmor inte tycker det är jobbigt alls då..jag som bara har 4...
    :-/
  11. Ffrree m Vilgot 21/9 + 4 till ...
    #6

    Äsch, \"inte jobbigt alls\" är väl att ta i = ) ...

    Nog kräver det sin man och kvinna ibland, ffa när man ska få ihop logistiken kring barnens alla intressen, utvecklingssamtal, skjutsningar och hämtningar. och visst känns det som att man drunknar i tvättberget mellan varven.
    Men i det stora hela så är det faktiskt inte alls så jobbigt som jag skulle trott innan jag själv hade \"storfamilj\".
    Jag gissar att man gradvis tänjer på gränserna så det blir omärkbart. hade man fått alla fem på en gång hade man nog gått under.
    Sedan beror det ju på åldersskillnaden mellan barnen också. Våra är 14, 12, 10, 5 och 1. Vilket betyder att vi har massor av hjälp från de stora. Den jobbigaste tiden var när våra tre äldsta var små, att ha en nyföding, en tvååring och en fyraåring ÄR TUFFT under en övergångperiod. De växer ju!
    = )
  12. 6
    Äsch, \"inte jobbigt alls\" är väl att ta i = ) ... Nog kräver det sin man och kvinna ibland, ffa när man ska få ihop logistiken kring barnens alla intressen, utvecklingssamtal, skjutsningar och hämtningar. och visst känns det som att man drunknar i tvättberget mellan varven.
    Men i det stora hela så är det faktiskt inte alls så jobbigt som jag skulle trott innan jag själv hade \"storfamilj\".
    Jag gissar att man gradvis tänjer på gränserna så det blir omärkbart. hade man fått alla fem på en gång hade man nog gått under.
    Sedan beror det ju på åldersskillnaden mellan barnen också. Våra är 14, 12, 10, 5 och 1. Vilket betyder att vi har massor av hjälp från de stora. Den jobbigaste tiden var när våra tre äldsta var små, att ha en nyföding, en tvååring och en fyraåring ÄR TUFFT under en övergångperiod. De växer ju!
    = )

Liknande trådar

  1. fördelar och nackdelar
    By MsBecks in forum _1108 Augustibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-06, 09:48
  2. Fördelar och nackdelar
    By intressant in forum Kropp & hälsa
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-02-04, 11:11
  3. Fördelar VS nackdelar
    By engel in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-16, 22:55
  4. Fördelar / nackdelar?
    By Anne32 in forum Bebissnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-30, 21:39
  5. Fördelar/nackdelar
    By fru Jonsson in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-28, 12:20
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar