hjälp mig!!!
Epilepsi
  1. Cina
    #1

    hjälp mig!!!

    Kan någon förklara för mig vad Lennox Gasteau är för nått?Läste det någonstans här på AFF och att det skulle ha med Epilepsi att göra.
  2. 1
    hjälp mig!!! Kan någon förklara för mig vad Lennox Gasteau är för nått?Läste det någonstans här på AFF och att det skulle ha med Epilepsi att göra.
  3. Medlem sedan
    Nov 2002
    #2

    Hej Cina! Hittade detta....

    Lennox Gastaut

    * Svårdefinierad grupp
    * Multipla anfallsformer: toniska, atoniska, atypiska abscenser, myoklonier, GTKA,
    * Mental retardation ses hos ca 90%
    * EEG visar patologisk förlångsamning i bakgrundsrytmen
    * Etiologi: de flesta har hjärnskada, tex pga asfyxi, encephalit, trauma, cortikal dysplasi, migrationsstöriningar, tuberös scleros
    * Beh: svårbehandlade. Valproat ofta förstahandsmedel. Bensodiazepiner, lamotrigin, topiramat, diamox, felbamate. Ketogenkost och vagusstimulator kan bli aktuellt. Undvik karbamazepin (risk paradox ep).
    * Prognosen dålig. 80% får anfall som vuxna. Drygt 90% blir mentalt retarderade.

    Vad jag förstod av det jag läste så var det en epilepsiform som var väldigt allvarlig och svårbehandlad. Debuterade under förskoleåldern och leder nästan alltid till utvecklingsstörning.

    När jag sökte information för några år sedan så minns jag att läste nånstans att det kunde drabba \"normalt utvecklade\" barn och då leda till sen utveckling, samt att epilepsiformen var terapiresistent.

    Hoppas jag hjälpt dig litegrann!
  4. 2
    Hej Cina! Hittade detta.... Lennox Gastaut

    * Svårdefinierad grupp
    * Multipla anfallsformer: toniska, atoniska, atypiska abscenser, myoklonier, GTKA,
    * Mental retardation ses hos ca 90%
    * EEG visar patologisk förlångsamning i bakgrundsrytmen
    * Etiologi: de flesta har hjärnskada, tex pga asfyxi, encephalit, trauma, cortikal dysplasi, migrationsstöriningar, tuberös scleros
    * Beh: svårbehandlade. Valproat ofta förstahandsmedel. Bensodiazepiner, lamotrigin, topiramat, diamox, felbamate. Ketogenkost och vagusstimulator kan bli aktuellt. Undvik karbamazepin (risk paradox ep).
    * Prognosen dålig. 80% får anfall som vuxna. Drygt 90% blir mentalt retarderade.

    Vad jag förstod av det jag läste så var det en epilepsiform som var väldigt allvarlig och svårbehandlad. Debuterade under förskoleåldern och leder nästan alltid till utvecklingsstörning.

    När jag sökte information för några år sedan så minns jag att läste nånstans att det kunde drabba \"normalt utvecklade\" barn och då leda till sen utveckling, samt att epilepsiformen var terapiresistent.

    Hoppas jag hjälpt dig litegrann!
  5. Medlem sedan
    Sep 2005
    #3

    Till Gunilla!!

    tack så mycket för hjälpen låter tyvärr väldigt mycket som det skulle kunna vara något liknande som min dotter har,ska prata med läkaren om detta och höra vad han säger,.var hittade du detta?
  6. 3
    Till Gunilla!! tack så mycket för hjälpen låter tyvärr väldigt mycket som det skulle kunna vara något liknande som min dotter har,ska prata med läkaren om detta och höra vad han säger,.var hittade du detta?
  7. Medlem sedan
    Nov 2002
    #4

    Gick in och sökte...

    ..på kramper och epilepsi. När vår son fick krapmper för några år sedan hade jag stort behov av att läsa och lära mig mer, så jag har granskat sida upp och sida ner på internet.
    Blev som en slags terapi för mig att läsa och lära mig om de olika symptomen, dessutom kändes det skönt att ha \"koll\" när man diskuterade med neurologen.
    Krama om din dotter!
  8. 4
    Gick in och sökte... ..på kramper och epilepsi. När vår son fick krapmper för några år sedan hade jag stort behov av att läsa och lära mig mer, så jag har granskat sida upp och sida ner på internet.
    Blev som en slags terapi för mig att läsa och lära mig om de olika symptomen, dessutom kändes det skönt att ha \"koll\" när man diskuterade med neurologen.
    Krama om din dotter!
  9. Medlem sedan
    Sep 2005
    #5

    tack så mycket Gunilla

    tycker att jag oxå har sökt och sökt men hittade bara en massa på engelska och medicinska termer på engelska kan vara lite marigt*S*Men tack ska du ha.Kram
  10. 5
    tack så mycket Gunilla tycker att jag oxå har sökt och sökt men hittade bara en massa på engelska och medicinska termer på engelska kan vara lite marigt*S*Men tack ska du ha.Kram

Liknande trådar

  1. Men hjälp gravid igen, namn hjälp tack
    By sötismamma in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-04-30, 08:40
  2. Obetalda fakturor hjälp hjälp
    By anonym just nu in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 16:07
  3. Hjälp hjälp och lite mera hjälp
    By Meggie in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-12, 17:31
  4. Hjälp bullarna jäser inte... HJÄLP!
    By Karolina in forum Mat & dryck
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-02, 17:02
  5. Hjälp ursäkta men måste ha snabb hjälp
    By Lisa in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-04, 19:27
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar