Epilepsi och autism
Epilepsi
  1. mamicka
    #1

    Epilepsi och autism

    Hej!

    Jag heter Annika och är ny här på forumet. Jag har tåv barn, Axel fem år, och Emil, tre år. Axel har epilepi i form av frånvaroattacker. Epilepsin bedöms vara av godartad slag. Han är ganska svår att nå ibland och har språkproblem framför allt vad gäller användandet av talet. Han ställer få frågor och kan inte svara på \"varför\"-frågor. Han har också stundtals mycket ekotal.

    Han har också varit väldigt sen med blöjan. Han var torr först när han var 4,5 år och vill helst glran nr 2 i blöjan fortfarande + att han kissar på sig ibland även dagtid fortfarande (framför allt på dagis, nästan aldrig hemma).

    Nu skall vi genomgå en autismutredning för att se om han kan ha en störning inom autismspektrumet. Men... jag undrar lite. När jag läser på denna sidan verkar det som om ganska många barn har problem likande Axels som beror pp epilepsin så hur kan du skilja på vad som är vad?

    /Annika
  2. 1
    Epilepsi och autism Hej!

    Jag heter Annika och är ny här på forumet. Jag har tåv barn, Axel fem år, och Emil, tre år. Axel har epilepi i form av frånvaroattacker. Epilepsin bedöms vara av godartad slag. Han är ganska svår att nå ibland och har språkproblem framför allt vad gäller användandet av talet. Han ställer få frågor och kan inte svara på \"varför\"-frågor. Han har också stundtals mycket ekotal.

    Han har också varit väldigt sen med blöjan. Han var torr först när han var 4,5 år och vill helst glran nr 2 i blöjan fortfarande + att han kissar på sig ibland även dagtid fortfarande (framför allt på dagis, nästan aldrig hemma).

    Nu skall vi genomgå en autismutredning för att se om han kan ha en störning inom autismspektrumet. Men... jag undrar lite. När jag läser på denna sidan verkar det som om ganska många barn har problem likande Axels som beror pp epilepsin så hur kan du skilja på vad som är vad?

    /Annika
  3. Medlem sedan
    Jul 2000
    #2

    Har för mig....

    ....att en av defenitionerna för autism är att personen har svårt att interagera med andra människor. Svårt att tolka sociala signaler o.dyl. Med andra ord skulle en person som inte har svårigheter med detta inte vara autistisk. Men.....

    Många barn med svårigheter av olika slag tar till autistiskt beteende pga att de ofta mår psykiskt dåligt pga av sina svårigheter(enligt sonens utredande psykolog) så i sak är det stundtals helt omöjligt att avgöra om ett barn är autistiskt eller ej. Skulle tro att en psykolog som ska utreda ett barn med ep för en eventuell autismspektrasrörning bör vara ordentligt påläst på vad epilepsi kan \"ställa till\" med för att kunna göra en vettigt bedömning.
  4. 2
    Har för mig.... ....att en av defenitionerna för autism är att personen har svårt att interagera med andra människor. Svårt att tolka sociala signaler o.dyl. Med andra ord skulle en person som inte har svårigheter med detta inte vara autistisk. Men.....

    Många barn med svårigheter av olika slag tar till autistiskt beteende pga att de ofta mår psykiskt dåligt pga av sina svårigheter(enligt sonens utredande psykolog) så i sak är det stundtals helt omöjligt att avgöra om ett barn är autistiskt eller ej. Skulle tro att en psykolog som ska utreda ett barn med ep för en eventuell autismspektrasrörning bör vara ordentligt påläst på vad epilepsi kan \"ställa till\" med för att kunna göra en vettigt bedömning.
  5. mamicka
    #3

    Hej Aase!

    Det du skriver låter vettigt. Som lekman på autism (och epilepsi också för den delen) tycker jag att Axel uppfyller diagnoskriterierna för en störning inom autismspektrumet, men...hans läkare och psykolog är tveksamma. Tveksam är också en kompis som jobbar med lite äldre autistiska barn. När jag frågar varför ger de lite vaga svar, men det gemensamma är någon slags känsla baserad på deras erfarenheter. Så....vi får väl se vad det blir av det!

    Tack för ditt svar

    Mamicka
  6. 3
    Hej Aase! Det du skriver låter vettigt. Som lekman på autism (och epilepsi också för den delen) tycker jag att Axel uppfyller diagnoskriterierna för en störning inom autismspektrumet, men...hans läkare och psykolog är tveksamma. Tveksam är också en kompis som jobbar med lite äldre autistiska barn. När jag frågar varför ger de lite vaga svar, men det gemensamma är någon slags känsla baserad på deras erfarenheter. Så....vi får väl se vad det blir av det!

    Tack för ditt svar

    Mamicka

Liknande trådar

  1. Epilepsi
    By anne h in forum Downs Syndrom
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-07, 11:00
  2. Epilepsi..
    By anonymt namn in forum Funktionshinder - vuxna
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-09, 22:57
  3. Epilepsi?
    By Lindel0u in forum Autismspektrum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-25, 22:30
  4. Epilepsi
    By anonym. in forum Känsliga snack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-05, 10:12
  5. Epilepsi
    By Jen in forum Försöker bli med barn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-11-24, 21:24
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar