Ny här!
Läpp-, käk- och gomspalt
  1. Medlem sedan
    Nov 2005
    #1

    Ny här!

    Hej!
    Är ny här.Har en son som har Dubbel total LKG + ett hjärtfel,är här för att prata med andra om saker som kan dyka upp och som BVC inte kan svara på. Som t ex talet hur många är det som ger stödtecken till sina barn?
  2. 1
    Ny här! Hej!
    Är ny här.Har en son som har Dubbel total LKG + ett hjärtfel,är här för att prata med andra om saker som kan dyka upp och som BVC inte kan svara på. Som t ex talet hur många är det som ger stödtecken till sina barn?
  3. Cecilia och Amelia
    #2

    Hej Helen m. Linus

    Vi har en dotter som föddes med enkelsidig läpp-käk och gomspalt. Hon föddes också med några andra fel där av då ett hjärtfel. Hon fick vänta med sin läpp operation tills hon va ett år pga riskerna att söva henne(hjärtfelet)! Nu väntar vi på gomoperationen som ska bli i januari. Vi har lärt oss att tyda vad Amelia vill men i bland blir hon så frustrerad när vi inte förstår vad hon vill ha. Så vi hade nog behövt stödtecken eller något sådant. Men pga av en rad andra problem så har det kommit lite vid sidan om.

    Vet inte hur det blir efter gommen är sluten? Om hon kan få fram ord lättare då. Hoppas på att få en tid till logopeden snart och få lite svar på mina frågor.

    Du är välkommen att fråga mera om du undrar över något så ska jag försöka svara!!

    Cecilia
  4. 2
    Hej Helen m. Linus Vi har en dotter som föddes med enkelsidig läpp-käk och gomspalt. Hon föddes också med några andra fel där av då ett hjärtfel. Hon fick vänta med sin läpp operation tills hon va ett år pga riskerna att söva henne(hjärtfelet)! Nu väntar vi på gomoperationen som ska bli i januari. Vi har lärt oss att tyda vad Amelia vill men i bland blir hon så frustrerad när vi inte förstår vad hon vill ha. Så vi hade nog behövt stödtecken eller något sådant. Men pga av en rad andra problem så har det kommit lite vid sidan om.

    Vet inte hur det blir efter gommen är sluten? Om hon kan få fram ord lättare då. Hoppas på att få en tid till logopeden snart och få lite svar på mina frågor.

    Du är välkommen att fråga mera om du undrar över något så ska jag försöka svara!!

    Cecilia
  5. Tereza
    #3

    Hej

    hur gammal är din son? Vi stödtecknar med vår son som är drygt 3 ½ nu. Han har inte talat alls förrän nu under hösten men nu kan han några ord, dock är de inte begripliga om han inte tecknar samtidigt. Så stödtecken är oumbärliga för oss i alla fall. Han har en grav språkstörning skall jag kanske tillägga, att han inte pratar beror inte på LKG.

    Vår son är också född med dubbel total LKG.

    Hälsningar,
    Tereza
  6. 3
    Hej hur gammal är din son? Vi stödtecknar med vår son som är drygt 3 ½ nu. Han har inte talat alls förrän nu under hösten men nu kan han några ord, dock är de inte begripliga om han inte tecknar samtidigt. Så stödtecken är oumbärliga för oss i alla fall. Han har en grav språkstörning skall jag kanske tillägga, att han inte pratar beror inte på LKG.

    Vår son är också född med dubbel total LKG.

    Hälsningar,
    Tereza
  7. Medlem sedan
    Nov 2005
    #4

    Hej Tereza

    Vår son Linus är 1år 6mån.Vi har börjat lite smått med dom vanligaste tecknen så som mat, kaka, vatten, arg m.m han kan säga Mamma sen\'r det bara en massa ljud med tillhörande kroppsspråk.
    Bla knackar han på toa dörren när han vill gå på pottan eller byta blöja.
    Jag hoppas att talet blir bättre efter hårda gomoperationen men det vet man ju inte!
    Jag fick ialla fall rådet att börja med stödtecken för att han inte skulle bli så frustrerad.
  8. 4
    Hej Tereza Vår son Linus är 1år 6mån.Vi har börjat lite smått med dom vanligaste tecknen så som mat, kaka, vatten, arg m.m han kan säga Mamma sen\'r det bara en massa ljud med tillhörande kroppsspråk.
    Bla knackar han på toa dörren när han vill gå på pottan eller byta blöja.
    Jag hoppas att talet blir bättre efter hårda gomoperationen men det vet man ju inte!
    Jag fick ialla fall rådet att börja med stödtecken för att han inte skulle bli så frustrerad.
  9. Medlem sedan
    Aug 2002
    #5

    Hej och välkommen!

    Kul att du hittat hit. Jag har själv två döttrar med dubbelsidig LKG, så jag brukar skriva lite här också. Vad gäller stödtecken, se mitt svar till \"undrande mamma\" ovan.
  10. 5
    Hej och välkommen! Kul att du hittat hit. Jag har själv två döttrar med dubbelsidig LKG, så jag brukar skriva lite här också. Vad gäller stödtecken, se mitt svar till \"undrande mamma\" ovan.
  11. Jenny m Klara (gomspalt)
    #6

    Välkommen

    Jenny heter jag, vår dotter Klara 15 månader är nyopererad för sin gomspalt, hennes spalt var inte så stor, bara mjuka gommen ocn några mm in i den hårda men talet blir ju påverkat ändå så vi får se hur det går framöver med tal/stödtecken och sånt!
    Välkommen!

  12. 6
    Välkommen Jenny heter jag, vår dotter Klara 15 månader är nyopererad för sin gomspalt, hennes spalt var inte så stor, bara mjuka gommen ocn några mm in i den hårda men talet blir ju påverkat ändå så vi får se hur det går framöver med tal/stödtecken och sånt!
    Välkommen!

Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar