Ett litet tips ang. örontermometern...
_0601 Januaribarn
  1. Medlem sedan
    May 2005
    #1

    Ett litet tips ang. örontermometern...

    ...den är långt ifrån tillförlitlig. Vi har på mitt jobb(Astridlindgrensbarnakut) gjort flertalet tester tillsammans med olika temp.företag. Öron termometern har Jätte stor felmarginal. Vi bannlyser den hos oss. På nyfödda ska man inte använda den alls. Therumo har en rump termometer som säljs på apoteket, den tar ca 1 min och piper när den är klar. Den går åxå att ta under armen, men att man då lägger på en halv grad.
    Ett litet tips från coachen så att säga.

    Linnie
  2. 1
    Ett litet tips ang. örontermometern... ...den är långt ifrån tillförlitlig. Vi har på mitt jobb(Astridlindgrensbarnakut) gjort flertalet tester tillsammans med olika temp.företag. Öron termometern har Jätte stor felmarginal. Vi bannlyser den hos oss. På nyfödda ska man inte använda den alls. Therumo har en rump termometer som säljs på apoteket, den tar ca 1 min och piper när den är klar. Den går åxå att ta under armen, men att man då lägger på en halv grad.
    Ett litet tips från coachen så att säga.

    Linnie
  3. Medlem sedan
    Apr 2005
    #2

    Bra tips :)

    Tack säger iaf jag..fast jag måste säga att den gjorde mig ännu mer förvirrad, själv fick jag rådet både av en barnläkare och bm att köpa en örontermometer eftersom att dom visade exakt på 0,1 gradantalet...därför var dom så himla bra att tempa med under en hel kväll för man kunde se om tempen steg med 0,1 -0,2 osv osv..

    Jag skall gå till apoteket också och höra med dem..men det verkar ju som att de flesta haft rumptermometrar, så även jag när jag var liten, rumptemp och idomin- det är barndom det! *s*
  4. 2
    Bra tips :) Tack säger iaf jag..fast jag måste säga att den gjorde mig ännu mer förvirrad, själv fick jag rådet både av en barnläkare och bm att köpa en örontermometer eftersom att dom visade exakt på 0,1 gradantalet...därför var dom så himla bra att tempa med under en hel kväll för man kunde se om tempen steg med 0,1 -0,2 osv osv..

    Jag skall gå till apoteket också och höra med dem..men det verkar ju som att de flesta haft rumptermometrar, så även jag när jag var liten, rumptemp och idomin- det är barndom det! *s*
  5. Medlem sedan
    Sep 2002
    #3

    Rumptemp här:-)

    Mitt tips är faktiskt rumptemp, örontempen är jättesvår, praktiskt taget omöjlig faktiskt när det gäller små barn. Min sexåring är det lättare med, men treåringen funkar den inte på (vi har en thermoscan). På Sachsska barnsjukhuset (sös) så avråder de starkt från örontempen, pga att den lätt visar så fel på små barn.

    Vi har en rumptemp som vi köpt på apoteket, den tempar på mindre än en minut, ca 40 sekunder tar det, den är mycket smal och inte på långa vägar när de kvicksilvertemparna som vi hade när vi var små!! De var ju vidriga! Mina barn tycker inte att det är nåt obehagligt med rumptempen, de tycker inte att den känns alls, och så går det kvickt.

    Den har dessutom digital avläsning med en decimal, precis samma som thermoscan alltså, med den skillnaden att man får rätt temp även på de minsta.

    HUJ vad jag går på...Inte meningen att pådyvla, sorry.
  6. 3
    Rumptemp här:-) Mitt tips är faktiskt rumptemp, örontempen är jättesvår, praktiskt taget omöjlig faktiskt när det gäller små barn. Min sexåring är det lättare med, men treåringen funkar den inte på (vi har en thermoscan). På Sachsska barnsjukhuset (sös) så avråder de starkt från örontempen, pga att den lätt visar så fel på små barn.

    Vi har en rumptemp som vi köpt på apoteket, den tempar på mindre än en minut, ca 40 sekunder tar det, den är mycket smal och inte på långa vägar när de kvicksilvertemparna som vi hade när vi var små!! De var ju vidriga! Mina barn tycker inte att det är nåt obehagligt med rumptempen, de tycker inte att den känns alls, och så går det kvickt.

    Den har dessutom digital avläsning med en decimal, precis samma som thermoscan alltså, med den skillnaden att man får rätt temp även på de minsta.

    HUJ vad jag går på...Inte meningen att pådyvla, sorry.
  7. Medlem sedan
    Apr 2005
    #4

    Då..

    .är det ju inte direkt någon snack om saken, jag tänker ju såklart på våra gamla hederliga kvicksilvertempar *s* Men finns det med decimaler och digital avläsning så förstår ju även jag att tempen i rumpan är mer tillförlitlig än örat :)
    Dyvla på bara *s*
  8. 4
    Då.. .är det ju inte direkt någon snack om saken, jag tänker ju såklart på våra gamla hederliga kvicksilvertempar *s* Men finns det med decimaler och digital avläsning så förstår ju även jag att tempen i rumpan är mer tillförlitlig än örat :)
    Dyvla på bara *s*
  9. Medlem sedan
    Sep 2005
    #5

    jag har oxå hör det...

    vi hade bestämt oss för en örontemp, men har börjat förstå att en rumptemp kanske är det bästa.
  10. 5
    jag har oxå hör det... vi hade bestämt oss för en örontemp, men har börjat förstå att en rumptemp kanske är det bästa.
  11. Dina m A & V + bf 19/1
    #6

    hehe

    Ja, visst får man dåliga vibbar när man tänker på gamla tiders febertermomterar *ryyyser* Tack o lov finns det produktutveckling även för tempar:-)

    Men tilläggas skall att örontermometern är jättebra att ha som snabbkoll, och som sagt så funkar den rätt bra på min 6-åring. Annars tempar jag inte särskilt ofta, jag pussar på pannan, och känner i nacken och har de feber, så vet man det då. Men är de riktigt risiga vill man ju ha en temp.
  12. 6
    hehe Ja, visst får man dåliga vibbar när man tänker på gamla tiders febertermomterar *ryyyser* Tack o lov finns det produktutveckling även för tempar:-)

    Men tilläggas skall att örontermometern är jättebra att ha som snabbkoll, och som sagt så funkar den rätt bra på min 6-åring. Annars tempar jag inte särskilt ofta, jag pussar på pannan, och känner i nacken och har de feber, så vet man det då. Men är de riktigt risiga vill man ju ha en temp.
  13. Medlem sedan
    Dec 1998
    #7

    Lägger mig i *s*

    Vi har både örontemp och vanlig. Har för mig att det i bruksanvisningen står att den inte kan/ska användas på barn under ett år, så ni har gott om tid att skaffa den. Vi har använt vanlig hederlig rumptemp på barnen tills de började värja sig mot det, vid en bit över året. Efter det har vi använt örontemp och det har fungerat väldigt bra.
    Jag går först o främst efter hur de känns (känner med läpparna på pannan) och sen på hur de mår. Känns de febriga och då riktigt varma, så tar vi örontempen. Mest för att ha lite koll, just på om den stiger snabbt. Och det har fungerat väldigt bra för oss. Om sen termomemetern visat fel nån gång, dvs för mycket elelr för lite, det vet jag inte. Men för att i kombination med allmäntillståndet kunna avgöra om de \"bara\" behöver febernedsättande eller om vi måste åka in akut räcker det absolut och mer exakt än så behöver jag som mamma sällan veta.
    Har Brauns örontermometer förresten.
  14. 7
    Lägger mig i *s* Vi har både örontemp och vanlig. Har för mig att det i bruksanvisningen står att den inte kan/ska användas på barn under ett år, så ni har gott om tid att skaffa den. Vi har använt vanlig hederlig rumptemp på barnen tills de började värja sig mot det, vid en bit över året. Efter det har vi använt örontemp och det har fungerat väldigt bra.
    Jag går först o främst efter hur de känns (känner med läpparna på pannan) och sen på hur de mår. Känns de febriga och då riktigt varma, så tar vi örontempen. Mest för att ha lite koll, just på om den stiger snabbt. Och det har fungerat väldigt bra för oss. Om sen termomemetern visat fel nån gång, dvs för mycket elelr för lite, det vet jag inte. Men för att i kombination med allmäntillståndet kunna avgöra om de \"bara\" behöver febernedsättande eller om vi måste åka in akut räcker det absolut och mer exakt än så behöver jag som mamma sällan veta.
    Har Brauns örontermometer förresten.

Liknande trådar

  1. Ett litet tips...
    By solrosen68 in forum _0808 Augustibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 18:38
  2. litet tips
    By s@bina in forum Bebissnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-07, 14:06
  3. Ett litet tips!
    By Lillstruts in forum Änglabarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-10, 18:28
  4. Vi vann örontermometern!
    By hannsi in forum _0607 Julibarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-04-19, 15:09
  5. Litet tips!!!
    By mallan med hilda in forum Gravidsnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-12-16, 19:33
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar