Kortbyten i skolan
Förskoleklass (6-års.)
  1. Hanna
    #1

    Kortbyten i skolan

    hur ser ni på det?

    Jag är nära nog allergisk mot företeelsen men vet inte om min inställning behöver revideras nu när jag snart har ett skolbarn själv....?

    I vår skola är det inte förbjudet ännu att ha med Pokémon eller Yo-Gi-Oh-kort men det ska snart diskuteras vilken begränsning som behövs.

    Jag tycker att barn ska tränas socialt och grovmotoriskt på rasterna och inte stå och köpslå eller skryta och bräcka varandra. Vad tycker ni?

  2. 1
    Kortbyten i skolan hur ser ni på det?

    Jag är nära nog allergisk mot företeelsen men vet inte om min inställning behöver revideras nu när jag snart har ett skolbarn själv....?

    I vår skola är det inte förbjudet ännu att ha med Pokémon eller Yo-Gi-Oh-kort men det ska snart diskuteras vilken begränsning som behövs.

    Jag tycker att barn ska tränas socialt och grovmotoriskt på rasterna och inte stå och köpslå eller skryta och bräcka varandra. Vad tycker ni?

  3. milla
    #2

    Borde inte behöva ta med leksaker till skolan

    På min dotters skola så får de inte ta med sig leksaker alls hemifrån och det tycker jag är bra. Förutsatt att skolan och fritids har bra saker för barnen att leka med. Jag skulle aldrig köpa Pokémon kort till mina barn men det är nog mest för att jag tycker pokemon är en form av tuppfäktning vilket jag tycker är djurplågeri. Eftersom jag bara har flickor så har aldrig det här problemet uppståt. De har bokmärken men de har aldrig försökt att byta med dem.
  4. 2
    Borde inte behöva ta med leksaker till skolan På min dotters skola så får de inte ta med sig leksaker alls hemifrån och det tycker jag är bra. Förutsatt att skolan och fritids har bra saker för barnen att leka med. Jag skulle aldrig köpa Pokémon kort till mina barn men det är nog mest för att jag tycker pokemon är en form av tuppfäktning vilket jag tycker är djurplågeri. Eftersom jag bara har flickor så har aldrig det här problemet uppståt. De har bokmärken men de har aldrig försökt att byta med dem.
  5. Medlem sedan
    Jun 2005
    #3

    kolla tråden längre ner...

    många vinklar på ämnet:=)
  6. 3
    kolla tråden längre ner... många vinklar på ämnet:=)
  7. Hanna
    #4

    Tack men

    jag är mest intresserad av vad andra föräldrar tycker om just de här korten - leksaker generellt är också en intressant diskussion men de här korten upplever jag nästan likställt med nån slags valuta. Inte leksak i första hand utan något med ett mycket påtagligt symbolvärde och dessutom färgat av nån slags obskyr barnkultur som präglas av våld och mysticism....eller?

    Mitt äldsta barn är sex år så jag har inte varit med i så många svängar än. Mitt barn har tex inte fått ha Yo-Gi-Oh -kort alls men nu känner jag att det kryper närmare oss och jag måste skaffa mig en ståndpunkt i frågan.

    Kan nån av er som varit med längre tid förklara lite kring korten och kanske ge mig en infallsvinkel - förstorar jag upp saken? Isåfall på vilket sätt och varför bord ejag inte göra det?

    Jättetacksam för svar!
  8. 4
    Tack men jag är mest intresserad av vad andra föräldrar tycker om just de här korten - leksaker generellt är också en intressant diskussion men de här korten upplever jag nästan likställt med nån slags valuta. Inte leksak i första hand utan något med ett mycket påtagligt symbolvärde och dessutom färgat av nån slags obskyr barnkultur som präglas av våld och mysticism....eller?

    Mitt äldsta barn är sex år så jag har inte varit med i så många svängar än. Mitt barn har tex inte fått ha Yo-Gi-Oh -kort alls men nu känner jag att det kryper närmare oss och jag måste skaffa mig en ståndpunkt i frågan.

    Kan nån av er som varit med längre tid förklara lite kring korten och kanske ge mig en infallsvinkel - förstorar jag upp saken? Isåfall på vilket sätt och varför bord ejag inte göra det?

    Jättetacksam för svar!
  9. fritidspedagog och mamma
    #5

    jag håller med dig...

    jag har min son i f-klass och jobbar i en.
    Min som blir ständigt lurad och av med kort, så nu får han inte han med alla utan några fem-tio.
    Inte kul när han red eys blabla ....... eller vad det heter försvinner. Men nu när han har fem-tio kort så fungerar det bra. Tycker nog att det var väldigt hett med korten på terminens start men nu har det lugnat ner sig.

    Där jag jobbar tog vi ett beslut att vi hade kort förbud eftersom vi hade killar som inte kund prata om något annat. Då var det endast på fredagar man fick ta med kort och andra leksaker. Förbud att bytta hade vi med, och elevena bröt ej denna regel.

    Så jag tycker att barn ska få ta med sig kort men ENDAST en dag i veckan. De gäller alla leksaker. Klarat att man vill vissa sina favo kort till de som an aldrig leker hemma med.
  10. 5
    jag håller med dig... jag har min son i f-klass och jobbar i en.
    Min som blir ständigt lurad och av med kort, så nu får han inte han med alla utan några fem-tio.
    Inte kul när han red eys blabla ....... eller vad det heter försvinner. Men nu när han har fem-tio kort så fungerar det bra. Tycker nog att det var väldigt hett med korten på terminens start men nu har det lugnat ner sig.

    Där jag jobbar tog vi ett beslut att vi hade kort förbud eftersom vi hade killar som inte kund prata om något annat. Då var det endast på fredagar man fick ta med kort och andra leksaker. Förbud att bytta hade vi med, och elevena bröt ej denna regel.

    Så jag tycker att barn ska få ta med sig kort men ENDAST en dag i veckan. De gäller alla leksaker. Klarat att man vill vissa sina favo kort till de som an aldrig leker hemma med.
  11. fritidspedagog i F-klass och mamma till en kille
    #6

    jag kan

    säga att jag fattar ingenting och det gör nog inte barnen heller. Det hittar på sina egna regler och spelar på olika sätt. Jag tror att korten har en slags samhörighet mellan killarna (tjejer)i klassen och skolan
    Min sons kompis vill inte gå till förskoleklassen på tre veckor när han var ny inskolan men han kunde inte säga varför. Så min söta son gav honom tre kort och då hoppan han glatt till sina vänner och började \"spela\" sedan den dagen vill han gå. hans mamma säger att han kände sig nog utanför eftersom ALLA hans kompisar hade kort.
    Visst är det tråkigt att det kan bli så....

    De var lite mina tankar
  12. 6
    jag kan säga att jag fattar ingenting och det gör nog inte barnen heller. Det hittar på sina egna regler och spelar på olika sätt. Jag tror att korten har en slags samhörighet mellan killarna (tjejer)i klassen och skolan
    Min sons kompis vill inte gå till förskoleklassen på tre veckor när han var ny inskolan men han kunde inte säga varför. Så min söta son gav honom tre kort och då hoppan han glatt till sina vänner och började \"spela\" sedan den dagen vill han gå. hans mamma säger att han kände sig nog utanför eftersom ALLA hans kompisar hade kort.
    Visst är det tråkigt att det kan bli så....

    De var lite mina tankar
  13. Hanna
    #7

    Du jobbar alltså i f-klass?

    då undrar jag lite om jag förstår ditt inlägg rätt eller om jag missförstår dig. Det låter nämligen som om du menar att det här med korten är inget vi kan göra något åt?

    För mig låter det helt horribelt att man som förälder och proffs kan stå och se på när barnen skolas in i att det enda som gör att man kommer med i gemenskapen är materiella saker?!

    Är inte vi vuxna där för att visa barnen på alternativ isåfall? Vad händer de barn som inte har tillgång till såna där kort - vi kan ju inte stå och säga \"synd att det är så\" och sen rycka på axlarna och gå därifrån?!

    Men som sagt, jag kanske missförstod dig?
  14. 7
    Du jobbar alltså i f-klass? då undrar jag lite om jag förstår ditt inlägg rätt eller om jag missförstår dig. Det låter nämligen som om du menar att det här med korten är inget vi kan göra något åt?

    För mig låter det helt horribelt att man som förälder och proffs kan stå och se på när barnen skolas in i att det enda som gör att man kommer med i gemenskapen är materiella saker?!

    Är inte vi vuxna där för att visa barnen på alternativ isåfall? Vad händer de barn som inte har tillgång till såna där kort - vi kan ju inte stå och säga \"synd att det är så\" och sen rycka på axlarna och gå därifrån?!

    Men som sagt, jag kanske missförstod dig?
  15. Hanna
    #8

    Ja, det låter som en kompromiss

    och det är väl bättre än att inte göra något alls (var det du som skrev ovan?)

    Men ändå, det viktiga är väl att hantera det på ett generellt plan, inte bara komma med förbud? Men det har ni kanske gjort? Hur har ni gjort på er skola - behöver tips som jag kan ta med till min inför diskussion. Tack för ditt svar.
  16. 8
    Ja, det låter som en kompromiss och det är väl bättre än att inte göra något alls (var det du som skrev ovan?)

    Men ändå, det viktiga är väl att hantera det på ett generellt plan, inte bara komma med förbud? Men det har ni kanske gjort? Hur har ni gjort på er skola - behöver tips som jag kan ta med till min inför diskussion. Tack för ditt svar.
  17. Medlem sedan
    Jun 2005
    #9

    Jag har svarat för ett tag sen på fritidsaktivitet

    ...det är ett gissel med korten...här är det Pokémon & \"Joggi\" korten som gäller...Vi har inte varit lika ståndaktiga så vår son har extremt mycket...Spelar med Joggikorten på spelplan & PS 2, det har verkligen lärt honom att räkna & att ta det lugnt, gör det oftast med pappa (som inte fattar :=) Pokémon (&joggi) byts mest...de kan namnen utantill, alla utvecklingar & livsformer, höjdpunkten är när vi läser högt vad alla heter & hur mycket de är värda...Det som har varit svårt fram tills dess att de alla förstår kortens värde & innebörd är alla ojusta byten, dvs om min sån har fattat \"grejen\" och sen \"lurar\" av grannen hans bästa kort eller tvärtom...det var då helt plötsligt inte kul :=( Då fick de endast byta efter koll med oss samt att de fick ta med sig max 7 kort....Jag kan mer om dem, men jag vet inte om du vill ha den infon. Jag önskar att instruktionerna fanns på svenska...Ockult kan jag inte påstå att jag tycker det är, däremot fantasieggande :=)
  18. 9
    Jag har svarat för ett tag sen på fritidsaktivitet ...det är ett gissel med korten...här är det Pokémon & \"Joggi\" korten som gäller...Vi har inte varit lika ståndaktiga så vår son har extremt mycket...Spelar med Joggikorten på spelplan & PS 2, det har verkligen lärt honom att räkna & att ta det lugnt, gör det oftast med pappa (som inte fattar :=) Pokémon (&joggi) byts mest...de kan namnen utantill, alla utvecklingar & livsformer, höjdpunkten är när vi läser högt vad alla heter & hur mycket de är värda...Det som har varit svårt fram tills dess att de alla förstår kortens värde & innebörd är alla ojusta byten, dvs om min sån har fattat \"grejen\" och sen \"lurar\" av grannen hans bästa kort eller tvärtom...det var då helt plötsligt inte kul :=( Då fick de endast byta efter koll med oss samt att de fick ta med sig max 7 kort....Jag kan mer om dem, men jag vet inte om du vill ha den infon. Jag önskar att instruktionerna fanns på svenska...Ockult kan jag inte påstå att jag tycker det är, däremot fantasieggande :=)
  19. milla
    #10

    Är pokémon typ tuppfäktning/kamphundar?

    Som jag förstår det så går pokémon ut på att föda upp små varelser för att sedan låta dem sloss mot varandra. Helst ska de bli så farliga som möjligt och då blir de mer värda. Det låter som någonting som liknar kamphundsuppfödning i mina öron. Eftersom jag tycker det verkar hemskt så har inte mina barn fått se på pokémon och jag vet egentligen inte så mycket om dem. Har jag rätt eller fel i mina antaganden? Vad går det ut på?
  20. 10
    Är pokémon typ tuppfäktning/kamphundar? Som jag förstår det så går pokémon ut på att föda upp små varelser för att sedan låta dem sloss mot varandra. Helst ska de bli så farliga som möjligt och då blir de mer värda. Det låter som någonting som liknar kamphundsuppfödning i mina öron. Eftersom jag tycker det verkar hemskt så har inte mina barn fått se på pokémon och jag vet egentligen inte så mycket om dem. Har jag rätt eller fel i mina antaganden? Vad går det ut på?
  21. Medlem sedan
    Jun 2005
    #11

    Ja *skrattar* så kan man se det...

    om man vill...jag väljer att se det som ett harmlöst lekinstrument som faktiskt ger ett mervärde i matematik & koncentration. Men de flesta \"pojkleksaker\" går ut på \"tävling & aggretioner, ifrågasättande\" typ actionman, beyblade, turtles, Emil, gogo\'s. indianer & cowboy, fotboll osv fotboll tränar man ju oxå för att bli bättre och sedan slå andra laget *typ*
  22. 11
    Ja *skrattar* så kan man se det... om man vill...jag väljer att se det som ett harmlöst lekinstrument som faktiskt ger ett mervärde i matematik & koncentration. Men de flesta \"pojkleksaker\" går ut på \"tävling & aggretioner, ifrågasättande\" typ actionman, beyblade, turtles, Emil, gogo\'s. indianer & cowboy, fotboll osv fotboll tränar man ju oxå för att bli bättre och sedan slå andra laget *typ*
  23. Medlem sedan
    Jun 2005
    #12

    stavar som en kråka såg jag:=) imt

    ...
  24. 12
    stavar som en kråka såg jag:=) imt ...
  25. Hanna
    #13

    Tack

    för alla upplysningar*s*!

    Pokémon blir det då INTE kan jag säga, men Yo-Gi-Oh behöver jag veta mer om....

    Håller inte med dig om att Emil och fotboll tex är bara aggressioner och våld - det finns mycket tänkvärt i Emilböckerna, och fotboll går väl ut på lagarbete?

    Blir orolig inför prospektet att min son inte vill läsa eller höra några andra sagor eller berättelser om han får Yoggi-korten - vill han då bara sitta och läsa på korten?:-(

    tack iallafall!!
  26. 13
    Tack för alla upplysningar*s*!

    Pokémon blir det då INTE kan jag säga, men Yo-Gi-Oh behöver jag veta mer om....

    Håller inte med dig om att Emil och fotboll tex är bara aggressioner och våld - det finns mycket tänkvärt i Emilböckerna, och fotboll går väl ut på lagarbete?

    Blir orolig inför prospektet att min son inte vill läsa eller höra några andra sagor eller berättelser om han får Yoggi-korten - vill han då bara sitta och läsa på korten?:-(

    tack iallafall!!
  27. fritidspedagog i F-klass och mamma till en kille
    #14

    ja där är så

    att vi inte kan gör något åt barnens intresse till dessa kort.
    jag skrev det om min sons kompis eftersom det är så det är i skolan.
    Vi som pedagoger har ett h****te att reda upp problem som uppstår. Det är därför jag har begränsat för min son och för mina elever.
    Jag tror att de som hittar på korten vill bara tjäna en massa pengar på det eller hur?

    Du skriver vad händer med de barn som inte har egna, jo de barnen jag har möt antingen är de helt ointresserade och bryr sig inte om det eller så ritar de egna kort och spelar.

    Det matriella egmenskapen beror på föräldrarna och inte oss pedagoger. efterosm vi i skolan inte har sådana grejer, här tycker jag att föräldrarna ska begränsa sina barn med va de skickar till skolan.

    hoppas du förstår vad jag menar
    jag tycket att det är kanon att du tog upp detta här på sidan

  28. 14
    ja där är så att vi inte kan gör något åt barnens intresse till dessa kort.
    jag skrev det om min sons kompis eftersom det är så det är i skolan.
    Vi som pedagoger har ett h****te att reda upp problem som uppstår. Det är därför jag har begränsat för min son och för mina elever.
    Jag tror att de som hittar på korten vill bara tjäna en massa pengar på det eller hur?

    Du skriver vad händer med de barn som inte har egna, jo de barnen jag har möt antingen är de helt ointresserade och bryr sig inte om det eller så ritar de egna kort och spelar.

    Det matriella egmenskapen beror på föräldrarna och inte oss pedagoger. efterosm vi i skolan inte har sådana grejer, här tycker jag att föräldrarna ska begränsa sina barn med va de skickar till skolan.

    hoppas du förstår vad jag menar
    jag tycket att det är kanon att du tog upp detta här på sidan

  29. fritidspedagog i F-klass och mamma till en kille
    #15

    jo (jag skriv där upp oxå)

    vi har gjort så här varje fredag får alla barn som vill (lång från alla vill) ta med sig en leksak eller något annat. Sedan redovisar dom den inför hela klassen, vem har köpt den, har den något namn mm
    Det gör vi eftersom vi vill att barnen ska lära sig att prata i grupp.
    Vi har regler på vad de får ta med sig, inga game boy, inga öntåliga saker, inga skaer som låter,
    Vi har gjort klrat för föräldrarna tt försvinner sake så kan vi inte stå för det utan det är upp till föäldrana vad de skickar med. Kan låta grymt men kan inte t hand om 15 olika grejer

    Korten har byttes förbud och går det till överstyr så gör vi kort förbud till skolan.
  30. 15
    jo (jag skriv där upp oxå) vi har gjort så här varje fredag får alla barn som vill (lång från alla vill) ta med sig en leksak eller något annat. Sedan redovisar dom den inför hela klassen, vem har köpt den, har den något namn mm
    Det gör vi eftersom vi vill att barnen ska lära sig att prata i grupp.
    Vi har regler på vad de får ta med sig, inga game boy, inga öntåliga saker, inga skaer som låter,
    Vi har gjort klrat för föräldrarna tt försvinner sake så kan vi inte stå för det utan det är upp till föäldrana vad de skickar med. Kan låta grymt men kan inte t hand om 15 olika grejer

    Korten har byttes förbud och går det till överstyr så gör vi kort förbud till skolan.
  31. Hanna
    #16

    tack igen för svar

    men jag tycker att det är bättre att reglerna är knutna till skolan snarare än till hemmet, frö barnets skull.

    Skriver mer senare!
  32. 16
    tack igen för svar men jag tycker att det är bättre att reglerna är knutna till skolan snarare än till hemmet, frö barnets skull.

    Skriver mer senare!
  33. Medlem sedan
    Jun 2005
    #17

    *lycka till* jag tycker som sagt inte likadant

    utan ser det som en \"leksak\"...Emil tycker jag bitvis är förskräckligt förlegad med kuvad mor osv och Pokémon bygger på lagarbete, se nån av filmerna är ett råd... Tänk vad olika man kan tycka :=) När Malte kan läsa \"joggi\" korten, är jag stolt...för då läser han engelska :=)
  34. 17
    *lycka till* jag tycker som sagt inte likadant utan ser det som en \"leksak\"...Emil tycker jag bitvis är förskräckligt förlegad med kuvad mor osv och Pokémon bygger på lagarbete, se nån av filmerna är ett råd... Tänk vad olika man kan tycka :=) När Malte kan läsa \"joggi\" korten, är jag stolt...för då läser han engelska :=)
  35. Hanna
    #18

    Dina åsikter är värdefulla

    att läsa för mig, så mig gör det inget att vi tycker olika;)

    Vill bara förtydliga att jag inte heller tycker att Emilböckerna är alltigenom fin litteratur men att det bara handlar om våld håller jag inte med om.

    Ska kolla Pokémon en sista gång - fick felaktigt för mig att det var du som skrivit att det handlade om våld (?)...jag har uppfattningen att de är stiliserade och schablonmässiga så att barnet fråntas möjligheten att vara kreativ själv genom tex rolllekar som man ju kan inspireras till av diverse \"tyngre\" litteratur. Och därmed tycker jag det verkar vara negativt. Pokémon sägs vara ute just här så kanske det inte blir nån stor grej av det. Men Yo-Glgkdfdfjkl (orkar inte skriva som jag tror det ska stavas;)) måste jag ta reda på mer om.....vi läser Sandvargen nu,l blirt det slut med sånt om han får sina kort?
  36. 18
    Dina åsikter är värdefulla att läsa för mig, så mig gör det inget att vi tycker olika;)

    Vill bara förtydliga att jag inte heller tycker att Emilböckerna är alltigenom fin litteratur men att det bara handlar om våld håller jag inte med om.

    Ska kolla Pokémon en sista gång - fick felaktigt för mig att det var du som skrivit att det handlade om våld (?)...jag har uppfattningen att de är stiliserade och schablonmässiga så att barnet fråntas möjligheten att vara kreativ själv genom tex rolllekar som man ju kan inspireras till av diverse \"tyngre\" litteratur. Och därmed tycker jag det verkar vara negativt. Pokémon sägs vara ute just här så kanske det inte blir nån stor grej av det. Men Yo-Glgkdfdfjkl (orkar inte skriva som jag tror det ska stavas;)) måste jag ta reda på mer om.....vi läser Sandvargen nu,l blirt det slut med sånt om han får sina kort?
  37. Medlem sedan
    Jun 2005
    #19

    Nix, jag har upplevt det som om vår

    son har fått upp ögonen för \"fantasi\" mer sedan han började med \"joggi\" & Pokémon...alltså att det finns en värld till, inte bara det svarta & vita...Vi läser \"Skatan\" just nu...en deckare...superspännande...sen så har vår son alltid gillat fakta *hmmm* så det att läsa korten högt är som att läsa högt ut en flygplansbok, eller dinosauriebok...hänger du med ?! *ler* För mig är korten det samma som mina bokmärken eller filmisar...ja jag är gammmmmmmal :=) Jag väljer alltså att inte göra det större än så :=) Pokémon ute...ha ha ha tror du ja...det trodde jag i somras oxå å var sååååå nära att slänga :=)nu är det stoooort igen tillsammans med de som jag trodde utdöda \"beyblades\"...fast vi bor ju långt norr ut *asg*
  38. 19
    Nix, jag har upplevt det som om vår son har fått upp ögonen för \"fantasi\" mer sedan han började med \"joggi\" & Pokémon...alltså att det finns en värld till, inte bara det svarta & vita...Vi läser \"Skatan\" just nu...en deckare...superspännande...sen så har vår son alltid gillat fakta *hmmm* så det att läsa korten högt är som att läsa högt ut en flygplansbok, eller dinosauriebok...hänger du med ?! *ler* För mig är korten det samma som mina bokmärken eller filmisar...ja jag är gammmmmmmal :=) Jag väljer alltså att inte göra det större än så :=) Pokémon ute...ha ha ha tror du ja...det trodde jag i somras oxå å var sååååå nära att slänga :=)nu är det stoooort igen tillsammans med de som jag trodde utdöda \"beyblades\"...fast vi bor ju långt norr ut *asg*
  39. Åsa
    #20

    Kan bara instämma. Det fantiseras

    enormt kring Pokemon. Om både goda och onda. Hur man är en bra, kompis och en sämre osv. Lagarbete och att kämpa trots att man inte kan nu. De leker ju att de är de olika stadierna och hur de växer, får nya färdigheter osv.

    Att lära sig vinna och inte \"glänsa\" att lära sig förlora och veta att man är bra ändå osv.

    De leker inte bara Pokemon utan de leker Sonic, Yo-Gi-Oh, transformers, Beyblade och Ninja Turles oxå. Både flickor och pojkar.

    Barn har i alla tider lekt lekar för att hanter ont/gott, liv/död frågor. Om de kallar det för riddare, cowboy och indianer eller något annat konstigt som vi i äldre generationer inte kan stava till spelar ju ingen roll.

    Jag tycker korten är helt OK och pokemon som spel är avancerat. Är själv rätt logisk av mig men logiken och strategitänkandet i pokemon är inte lätt, en utmaning.

    Det största i vårt barns klass just nu är att bygga egna beyblade av lego. Så beyblade här är bara ett annat ord för den klassiska snurran.

    Däremot kan jag tycka att när det bara handlar om att byta och det blir osjyssta byten så är det dax att begränsa.
  40. 20
    Kan bara instämma. Det fantiseras enormt kring Pokemon. Om både goda och onda. Hur man är en bra, kompis och en sämre osv. Lagarbete och att kämpa trots att man inte kan nu. De leker ju att de är de olika stadierna och hur de växer, får nya färdigheter osv.

    Att lära sig vinna och inte \"glänsa\" att lära sig förlora och veta att man är bra ändå osv.

    De leker inte bara Pokemon utan de leker Sonic, Yo-Gi-Oh, transformers, Beyblade och Ninja Turles oxå. Både flickor och pojkar.

    Barn har i alla tider lekt lekar för att hanter ont/gott, liv/död frågor. Om de kallar det för riddare, cowboy och indianer eller något annat konstigt som vi i äldre generationer inte kan stava till spelar ju ingen roll.

    Jag tycker korten är helt OK och pokemon som spel är avancerat. Är själv rätt logisk av mig men logiken och strategitänkandet i pokemon är inte lätt, en utmaning.

    Det största i vårt barns klass just nu är att bygga egna beyblade av lego. Så beyblade här är bara ett annat ord för den klassiska snurran.

    Däremot kan jag tycka att när det bara handlar om att byta och det blir osjyssta byten så är det dax att begränsa.
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Tur att skolan tar tag i det..
    By malin2 in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-19, 05:28
  2. Så har skolan
    By nilla in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-01-11, 18:53
  3. skolan
    By wildhearts in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-09, 20:31
  4. hur gör ni med skolan
    By korv in forum Flera barn - tvillingar & fler
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-09, 20:23
  5. SKOLAN
    By sack in forum Autismspektrum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-10, 11:44
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar