Ang. puréer i slangen
Sond- & knappmatning
  1. sanna och fabian
    #1

    Ang. puréer i slangen

    Nu har vi börjat ge Fabian matpuréer en gång om dagen och magen fixar det galant. en liten fundering bara, hur ofta byter ni slang? Den börjar ibland att läcka och då slänger jag ju den förstås, men när man ger mat som färgar av sig är det svårt att avgöra när man ska byta tycker jag.

    sanna
  2. 1
    Ang. puréer i slangen Nu har vi börjat ge Fabian matpuréer en gång om dagen och magen fixar det galant. en liten fundering bara, hur ofta byter ni slang? Den börjar ibland att läcka och då slänger jag ju den förstås, men när man ger mat som färgar av sig är det svårt att avgöra när man ska byta tycker jag.

    sanna
  3. Tina med Henrik
    #2

    Slangbyte...

    Hej Sanna!
    Dagtid sondar vi Henrik med fullkornsgröt m. fruktpuré, morgon o kväll, till lunch helt mixad, \"silad\" barnmat, späder både gröt och matpuré med sondnäring till lämplig konsistens. Vi använder den låga vinklade slangen, vilken iofs är trängre att sonda tjocka puréer i, men eftersom vi \"matar\" på i först 45 min, fyller på efter ytterligare en timme, så är den mest praktisk när Henrik inte längre sitter vid bordet utan leker-går-klättrar omkring... Jag tror på idén att ge/sonda den mat som han eg. skulle ha ätit nu snart
    1 1/2 år gammal.

    Vi använder alltid två slangar, en dagslang, en nattslang, sköljer noga, kallt vatten först, sprutar igenom rejält med blomspruta (innehållande vatten med lite diskmedel i), sköljer igen förstås, lägger i kylen mellan måltiderna. Dagslangen antar ganska snart en rosa ton pga matpuréerna, men det har nog inte någon betydelse för hållbarheten/hygienen. I ca en månad (...på rekommendation av knappsköterskan) har vi dessa två slangar igång, ibland hinner de gå sönder innan, spricker i plasten invid \"locken\". Enligt Mic-Key´s rekommendationer tror jag man skulle byta slang varje vecka. I somras, då vi var på resande fot om dagarna, utan kylmöjligheter, bytte vi dagslang varje dag.

    Hur går det annars för Fabian?

    ...och stort tack för hjälpen vid VB-ansökan...fick till sist igenom merkostnaderna!
  4. 2
    Slangbyte... Hej Sanna!
    Dagtid sondar vi Henrik med fullkornsgröt m. fruktpuré, morgon o kväll, till lunch helt mixad, \"silad\" barnmat, späder både gröt och matpuré med sondnäring till lämplig konsistens. Vi använder den låga vinklade slangen, vilken iofs är trängre att sonda tjocka puréer i, men eftersom vi \"matar\" på i först 45 min, fyller på efter ytterligare en timme, så är den mest praktisk när Henrik inte längre sitter vid bordet utan leker-går-klättrar omkring... Jag tror på idén att ge/sonda den mat som han eg. skulle ha ätit nu snart
    1 1/2 år gammal.

    Vi använder alltid två slangar, en dagslang, en nattslang, sköljer noga, kallt vatten först, sprutar igenom rejält med blomspruta (innehållande vatten med lite diskmedel i), sköljer igen förstås, lägger i kylen mellan måltiderna. Dagslangen antar ganska snart en rosa ton pga matpuréerna, men det har nog inte någon betydelse för hållbarheten/hygienen. I ca en månad (...på rekommendation av knappsköterskan) har vi dessa två slangar igång, ibland hinner de gå sönder innan, spricker i plasten invid \"locken\". Enligt Mic-Key´s rekommendationer tror jag man skulle byta slang varje vecka. I somras, då vi var på resande fot om dagarna, utan kylmöjligheter, bytte vi dagslang varje dag.

    Hur går det annars för Fabian?

    ...och stort tack för hjälpen vid VB-ansökan...fick till sist igenom merkostnaderna!
  5. Medlem sedan
    Dec 2003
    #3

    Skölj igenom med..

    kokt vatten, alltså jättevarmt. Det rensar effektivt tycker jag. Annars byter vi en gång i veckan som nut. rekommenderat.
  6. 3
    Skölj igenom med.. kokt vatten, alltså jättevarmt. Det rensar effektivt tycker jag. Annars byter vi en gång i veckan som nut. rekommenderat.
  7. Tina m.Henrik
    #4

    Tillägg ang. sköljning...

    Jag skulle bara vilja tillägga att anledningen till att man inte ska skölja med hett vatten, inte först iallafall, är att proteiner/ äggviteämnen bränns fast vid ganska låg temperatur, typ runt 50 grader C. Men det är klart, att om man byter varje vecka så hinner det nog inte bli något problem.

    Hälsningar Tina...med Henrik
  8. 4
    Tillägg ang. sköljning... Jag skulle bara vilja tillägga att anledningen till att man inte ska skölja med hett vatten, inte först iallafall, är att proteiner/ äggviteämnen bränns fast vid ganska låg temperatur, typ runt 50 grader C. Men det är klart, att om man byter varje vecka så hinner det nog inte bli något problem.

    Hälsningar Tina...med Henrik
  9. Medlem sedan
    Dec 2003
    #5

    Fast om man först sköljt den..

    med kallt vatten så måste det ju vara ok. Så gör man ju t.ex med delarna till bröstpumpar. Först kallt vatten och sedan diskning i varmt.

    Och purérester är nog svåra att få bort utan att använda riktigt varmt vatten.

  10. 5
    Fast om man först sköljt den.. med kallt vatten så måste det ju vara ok. Så gör man ju t.ex med delarna till bröstpumpar. Först kallt vatten och sedan diskning i varmt.

    Och purérester är nog svåra att få bort utan att använda riktigt varmt vatten.

  11. Sanna och Fabian
    #6

    Så här har vi det...

    Fabian har börjat bli lite mer intresserad av smörgåsrån nu. Han försöker faktiskt ha det i munnen en liten stund och han tycker att det är ROLIGT att vara så duktig dessutom. Han har fått ett nytt infall vad gäller hur man dricker... En duplobit fylld med vatten. ytspänningen gör att han bara får lite i munnen på en gång och han lägger dit överläppen så fint.

    Rabarberstänger (godis) funkar fortfarande relativt bra, även gurka som han tuggar väldigt duktigt.

    Men det känns väldigt trögt. Fasen, han skulle fått knapp tidigare. Jag ska ALDRIG tvinga ett barn att äta i framtiden. Hellre knapp. Om det skulle bli fler barn... det får dröja ett tag.

    Vet du när neo har sitt julkaffe i Lund?

    Sanna
  12. 6
    Så här har vi det... Fabian har börjat bli lite mer intresserad av smörgåsrån nu. Han försöker faktiskt ha det i munnen en liten stund och han tycker att det är ROLIGT att vara så duktig dessutom. Han har fått ett nytt infall vad gäller hur man dricker... En duplobit fylld med vatten. ytspänningen gör att han bara får lite i munnen på en gång och han lägger dit överläppen så fint.

    Rabarberstänger (godis) funkar fortfarande relativt bra, även gurka som han tuggar väldigt duktigt.

    Men det känns väldigt trögt. Fasen, han skulle fått knapp tidigare. Jag ska ALDRIG tvinga ett barn att äta i framtiden. Hellre knapp. Om det skulle bli fler barn... det får dröja ett tag.

    Vet du när neo har sitt julkaffe i Lund?

    Sanna

Liknande trådar

  1. Hur fästa slangen?
    By Starfish in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-12-03, 20:34
  2. Slitit av slangen
    By Sannja in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-06, 13:17
  3. %&¤/:a stopp i slangen
    By Fröken_Glitter in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-01-13, 13:03
  4. Nu är slangen på plats
    By aitra74 in forum Sond- & knappmatning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-11-27, 16:03
  5. hål i slangen...
    By K in forum Sond- & knappmatning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-03, 08:38
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar