IIIIIIIIIIHHHHH
Adoption
  1. Medlem sedan
    May 2004
    #1

    IIIIIIIIIIHHHHH

    Glöm allt jag skrev i lördags om att inte kunna bestämma sig. De ringde idag från vår stadsdelsnämnd och gav oss ett utredningsstartsdatum redan om två veckor!!!!!!!

    Självklart ska vi köra på adoptionsspåret!!!! Jag fattar inte hur jag kunde tvivla.

    Jag sitter faktiskt här och gråter för mig själv! För första gången någonsin känns det som att vi är på väg mot ett barn!

    *jätteglad*
  2. 1
    IIIIIIIIIIHHHHH Glöm allt jag skrev i lördags om att inte kunna bestämma sig. De ringde idag från vår stadsdelsnämnd och gav oss ett utredningsstartsdatum redan om två veckor!!!!!!!

    Självklart ska vi köra på adoptionsspåret!!!! Jag fattar inte hur jag kunde tvivla.

    Jag sitter faktiskt här och gråter för mig själv! För första gången någonsin känns det som att vi är på väg mot ett barn!

    *jätteglad*
  3. Anonym
    #2

    Grattis till beslutet

    Ni har en spännande och jobbig tid framför er. Känns det rätt för er båda tror jag att det är alldeles rätt beslut. Ni kommer att spara en massa mental kraft som man behöver när man blir föräldrar.

    Min erfarenhet är att det är lätt att fastna i IVF-spåret. Läkarna var så himla positiva och inställda på att \"laga\" det som var medicinskt fel. Att försök efter försök tog kol på mycket mental kraft hos oss låg helt utanför deras område.
  4. 2
    Grattis till beslutet Ni har en spännande och jobbig tid framför er. Känns det rätt för er båda tror jag att det är alldeles rätt beslut. Ni kommer att spara en massa mental kraft som man behöver när man blir föräldrar.

    Min erfarenhet är att det är lätt att fastna i IVF-spåret. Läkarna var så himla positiva och inställda på att \"laga\" det som var medicinskt fel. Att försök efter försök tog kol på mycket mental kraft hos oss låg helt utanför deras område.
  5. jenpet
    #3

    Säger HÄRLIGT här också :0)

    Nu börjar en nervös, orolig och ibland alltför lång men aldeles fantastisk resa!!! Lycka till!
  6. 3
    Säger HÄRLIGT här också :0) Nu börjar en nervös, orolig och ibland alltför lång men aldeles fantastisk resa!!! Lycka till!
  7. Medlem sedan
    May 2004
    #4

    Det bästa är...

    ...att jag och mannen äntligen är i fas. Först var det han som ville vänta lite med adoption, och sedan var det jag. Men nu vill vi alltså båda samma sak!!!!

    Tack för dina kloka ord! Nu känns det ännu mer rätt!
  8. 4
    Det bästa är... ...att jag och mannen äntligen är i fas. Först var det han som ville vänta lite med adoption, och sedan var det jag. Men nu vill vi alltså båda samma sak!!!!

    Tack för dina kloka ord! Nu känns det ännu mer rätt!
  9. Medlem sedan
    May 2004
    #5

    Tackar här också :-)

    Även om resan blir lång finns det ju ett underbart slut på den. Något som man kan vara mycket säkrare på än om man ger sig in i IVF-karusellen.

    Just nu känns det inte alls jobbigt, men återkom om någon månad så kommer jag säkert att klättra på väggarna för att det går så långsamt.
  10. 5
    Tackar här också :-) Även om resan blir lång finns det ju ett underbart slut på den. Något som man kan vara mycket säkrare på än om man ger sig in i IVF-karusellen.

    Just nu känns det inte alls jobbigt, men återkom om någon månad så kommer jag säkert att klättra på väggarna för att det går så långsamt.
  11. jenpet
    #6

    *ler* Säkert.

    Jag har det i färskt minne ;)
  12. 6
    *ler* Säkert. Jag har det i färskt minne ;)
  13. Applecore
    #7

    Härligt!

    Det låter som helt rätt val!

    Kram!
  14. 7
    Härligt! Det låter som helt rätt val!

    Kram!
  15. Medlem sedan
    Aug 2003
    #8

    Grattis!

    Vad härligt att ni också har inlett resan! :-)
  16. 8
    Grattis! Vad härligt att ni också har inlett resan! :-)
  17. Nina med J-02 och D-03
    #9

    Låter skönt!

    Stort grattis till beslutet!

    *kram*
  18. 9
    Låter skönt! Stort grattis till beslutet!

    *kram*
  19. Helena m Y
    #10

    Åh, gumman!

    Vad underbart att höra! Redan om två veckor?! Iiih, det är ju alldeles snart! Nästan precis samma tid som vi började vår hemutredning också :). Vi hade vårt första möte i slutet av november och i början av juni året därpå fick vi barnbesked. Tänk om det går lika fort för er!

    Snart väntar ni barn :D. Underbart!!!

    Kram
  20. 10
    Åh, gumman! Vad underbart att höra! Redan om två veckor?! Iiih, det är ju alldeles snart! Nästan precis samma tid som vi började vår hemutredning också :). Vi hade vårt första möte i slutet av november och i början av juni året därpå fick vi barnbesked. Tänk om det går lika fort för er!

    Snart väntar ni barn :D. Underbart!!!

    Kram
  21. Medlem sedan
    May 2004
    #11

    Ja det är det!

    Nu är jag helt säker! Och det känns så skönt!

    Hoppas att det blir er tur snart att få starta!

    Kram
  22. 11
    Ja det är det! Nu är jag helt säker! Och det känns så skönt!

    Hoppas att det blir er tur snart att få starta!

    Kram
  23. Medlem sedan
    May 2004
    #12

    Visst är det!!!

    Ni är väl klara med hemutredningen nu, eller? Går allt enligt planerna?
  24. 12
    Visst är det!!! Ni är väl klara med hemutredningen nu, eller? Går allt enligt planerna?
  25. Medlem sedan
    May 2004
    #13

    Tack!

    Det är otroligt skönt att vi bestämt oss för ett spår. Det är jobbigt att få ihop det i hividet med två vägar samtidigt. Men nu ska jag bara frossa i adoptionsböcker. Vi fick världens längsta litteraturlista på kursen vi gick, så nu ska vi försöka få tag på några av böckerna.
  26. 13
    Tack! Det är otroligt skönt att vi bestämt oss för ett spår. Det är jobbigt att få ihop det i hividet med två vägar samtidigt. Men nu ska jag bara frossa i adoptionsböcker. Vi fick världens längsta litteraturlista på kursen vi gick, så nu ska vi försöka få tag på några av böckerna.
  27. Medlem sedan
    May 2004
    #14

    Visst är det snart! :-))))))))))

    Den här början har gått helt sjukt fort. Vi avslutade kursen för några veckor sedan, och sen skulle man ringa och anmäla sig så att köplatsen till utredning blev aktiv. Mannen har försökt ringa flera gånger, men det har varit svårt att få tag på rätt person så vi anmäldes inte förrän förra veckan. Och sedan gick det ju snabbt. Lite mindre än en vecka stod vi i kö innan vi fick tid, och här går man och klagar på långa handläggningstider ;-)

    Nu hoppas vi ju också att allt ska rulla på som det gjorde för er. Men vi ställer in oss på flera års väntan till, för fler besvikelser vill vi inte ha. Bättre då att bli positivt överaskad.

    Hur lång tid tog själva utredningen för er? Alltså från första träffen till jaet?

    Kram
  28. 14
    Visst är det snart! :-)))))))))) Den här början har gått helt sjukt fort. Vi avslutade kursen för några veckor sedan, och sen skulle man ringa och anmäla sig så att köplatsen till utredning blev aktiv. Mannen har försökt ringa flera gånger, men det har varit svårt att få tag på rätt person så vi anmäldes inte förrän förra veckan. Och sedan gick det ju snabbt. Lite mindre än en vecka stod vi i kö innan vi fick tid, och här går man och klagar på långa handläggningstider ;-)

    Nu hoppas vi ju också att allt ska rulla på som det gjorde för er. Men vi ställer in oss på flera års väntan till, för fler besvikelser vill vi inte ha. Bättre då att bli positivt överaskad.

    Hur lång tid tog själva utredningen för er? Alltså från första träffen till jaet?

    Kram
  29. Helena m Y
    #15

    Visst är det häftigt när det plötsligt rullar på?

    Från att ha stångat huvudet i väggen i barnverkstaden hur länge som helst - så rinner det plötsligt bara på när man byter riktning. Du har väl hört mitt favoritordspråk? \"Den som uppfattar framtiden som motvind, går åt fel håll.\" Jag tycker att det är så bra :).

    Vi har en supersnabb och supereffektiv hemutredare, så för oss tog det två månader från första samtalet till det färdiga medgivandet. Det är det snabbaste jag hört. Normalt tror jag att det brukar ta 2-6 månader ungefär, lite beroende på ev. väntetider på att nämnden ska ha möte och sånt.

    Sedan tog det hela tre månader för oss att få färdigt våra papper till landet. Det är istället ganska länge! Anledningen är att vi hade otur (eller med facit i hand tur), helt enkelt. Trots att vi slet som djur och gjorde allt så fort vi bara kunde, så trasslade vi in oss i långhelger, semestrar, det blev fel i papperen m.m. Det var oerhört frustrerande, men samtidigt: vi hade ju tur. Hade våra papper blivit klara tidigare så kanske vi inte hade fått just Yohannes. Han kom nämligen inte till barnhemmet förrän den 7 april, och våra papper gick ned dit den 27 april!

    Kram
  30. 15
    Visst är det häftigt när det plötsligt rullar på? Från att ha stångat huvudet i väggen i barnverkstaden hur länge som helst - så rinner det plötsligt bara på när man byter riktning. Du har väl hört mitt favoritordspråk? \"Den som uppfattar framtiden som motvind, går åt fel håll.\" Jag tycker att det är så bra :).

    Vi har en supersnabb och supereffektiv hemutredare, så för oss tog det två månader från första samtalet till det färdiga medgivandet. Det är det snabbaste jag hört. Normalt tror jag att det brukar ta 2-6 månader ungefär, lite beroende på ev. väntetider på att nämnden ska ha möte och sånt.

    Sedan tog det hela tre månader för oss att få färdigt våra papper till landet. Det är istället ganska länge! Anledningen är att vi hade otur (eller med facit i hand tur), helt enkelt. Trots att vi slet som djur och gjorde allt så fort vi bara kunde, så trasslade vi in oss i långhelger, semestrar, det blev fel i papperen m.m. Det var oerhört frustrerande, men samtidigt: vi hade ju tur. Hade våra papper blivit klara tidigare så kanske vi inte hade fått just Yohannes. Han kom nämligen inte till barnhemmet förrän den 7 april, och våra papper gick ned dit den 27 april!

    Kram
  31. mathilda
    #16

    Bra beslut

    Härligt att ni är på gång nu! Lycka till med allt!
  32. 16
    Bra beslut Härligt att ni är på gång nu! Lycka till med allt!
  33. Medlem sedan
    Mar 2003
    #17

    Oj vad snabbt det gick!=)

    Är lite avis...Vi bor också i Stockholm, men i vår kommun är det 6-8 månaders väntetid till utredningen. Vi har nu varit i kö till utredningen endast 2 månader, och när jag ringde till dem nyligen sa det att det tar tyvärr så länge som de har sagt från början....
  34. 17
    Oj vad snabbt det gick!=) Är lite avis...Vi bor också i Stockholm, men i vår kommun är det 6-8 månaders väntetid till utredningen. Vi har nu varit i kö till utredningen endast 2 månader, och när jag ringde till dem nyligen sa det att det tar tyvärr så länge som de har sagt från början....
  35. Medlem sedan
    May 2004
    #18

    Ja alltså

    Vi anmälde oss i juni, så vi har ju stått i kö i fem månader. Det var bara så att efter avslutad obligatorisk kurs så blir köplatsen aktiv. Så att så himlans fort gick det egentligen inte.

    Hoppas att det går lite fortare för er än vad de tror!
  36. 18
    Ja alltså Vi anmälde oss i juni, så vi har ju stått i kö i fem månader. Det var bara så att efter avslutad obligatorisk kurs så blir köplatsen aktiv. Så att så himlans fort gick det egentligen inte.

    Hoppas att det går lite fortare för er än vad de tror!
  37. Medlem sedan
    May 2004
    #19

    Tack!

    Det känns jättehärligt. Och nu har jag börjat bli lite nervös inför hemutredning. Vad har man t.ex. på sig för att utstråla lugn och harmonisk mamma :-)
  38. 19
    Tack! Det känns jättehärligt. Och nu har jag börjat bli lite nervös inför hemutredning. Vad har man t.ex. på sig för att utstråla lugn och harmonisk mamma :-)
  39. Medlem sedan
    Aug 2003
    #20

    är igång ännu

    Vi var på andra kursdelen i veckoslutet och det var verkligen jättekul och givande! Det var också jätteintressant att möta andra i samma situation som man själv, men med helt annan bakgrund och infallsvinklar och tankar kring adoption och land. Verkligen tankeväckande.

    det går bara så lååååååångsamt här i Köpenhamn, jättekö till att komma på samtal hos saksbehandlaren, så det kommer nog att gå ända tills januari-februari innan vi blir godkända gissar jag. Men vi har varit på landvalssamtal redan och bestämt oss för barnhem (www.balvikas.dk) så direkt när vi blir godkända blir vi uppskrivna på Indienlistan! Gissar att det kommer att ses många Bollywood-filmer de närmaste åren (räknar med att ha ett barn om två år ungefär, kortare väntetid till ett annat barnhem, men det kändes inte lika rätt som det här)... Och indisk mat, det tyckte vi var mums redan innan så nu kommer det att bli ännu mer av den sorten! Varje gång vi går till \"vår\" take away så studerar i varje fall jag alla killar som jobbar där extra noga (undrar riktigt vad dom ska tänka om mej??) och tänker att det skulle inte vara så tokigt att få en liten pojke som växte upp och såg ut sådär, speciellt inte den killen som oftast tar emot beställningarna - vilka ögon! :-) Jag är lite knäpp, jag vet!

    Så allt går framåt, men inte enligt planerna på det viset att det går så långsamt. Det verkar vara en rusning att adoptera i Köpenhamn i år, dom har satt in flera extrakurser t o m, och köerna är extra långa. Annat är det på mindre orter, där kan man bli godkänd på bara några månader om man har tur.
  40. 20
    är igång ännu Vi var på andra kursdelen i veckoslutet och det var verkligen jättekul och givande! Det var också jätteintressant att möta andra i samma situation som man själv, men med helt annan bakgrund och infallsvinklar och tankar kring adoption och land. Verkligen tankeväckande.

    det går bara så lååååååångsamt här i Köpenhamn, jättekö till att komma på samtal hos saksbehandlaren, så det kommer nog att gå ända tills januari-februari innan vi blir godkända gissar jag. Men vi har varit på landvalssamtal redan och bestämt oss för barnhem (www.balvikas.dk) så direkt när vi blir godkända blir vi uppskrivna på Indienlistan! Gissar att det kommer att ses många Bollywood-filmer de närmaste åren (räknar med att ha ett barn om två år ungefär, kortare väntetid till ett annat barnhem, men det kändes inte lika rätt som det här)... Och indisk mat, det tyckte vi var mums redan innan så nu kommer det att bli ännu mer av den sorten! Varje gång vi går till \"vår\" take away så studerar i varje fall jag alla killar som jobbar där extra noga (undrar riktigt vad dom ska tänka om mej??) och tänker att det skulle inte vara så tokigt att få en liten pojke som växte upp och såg ut sådär, speciellt inte den killen som oftast tar emot beställningarna - vilka ögon! :-) Jag är lite knäpp, jag vet!

    Så allt går framåt, men inte enligt planerna på det viset att det går så långsamt. Det verkar vara en rusning att adoptera i Köpenhamn i år, dom har satt in flera extrakurser t o m, och köerna är extra långa. Annat är det på mindre orter, där kan man bli godkänd på bara några månader om man har tur.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. iiiiiiiiiihhhhh*hoppar* Jag har fått
    By A_Cei in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-03-08, 17:48
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar