Folköl?
Gravidsnack
  1. anonym än så länge
    #1

    Folköl?

    blir så vansinnigt sugen då coh då. är det ok tycker ni att ta ett glas folköl när man är gravid?
  2. 1
    Folköl? blir så vansinnigt sugen då coh då. är det ok tycker ni att ta ett glas folköl när man är gravid?
  3. Medlem sedan
    Feb 2001
    #2

    2,8 eller 3,5?

    Hej
    menar du med folköl 2,8:or eller 3,5:or? Om min man dricker folköl, 2,8, till maten kan jag ta ett litet glas ibland (alltså ca 1,5dl) men det kanske hänt 2ggr. Blir jag verkligt sugen tycker jag lättöl funkar lika bra, sedan har det i min ankomstgrupp snackats om något alkoholfritt öl som finns på systemet, flera tyckte det var klart godkänt. Minns inte namnet på just det ölet, men ett annat jag fått tips om var Clausthaler (tror det hette så)
  4. 2
    2,8 eller 3,5? Hej
    menar du med folköl 2,8:or eller 3,5:or? Om min man dricker folköl, 2,8, till maten kan jag ta ett litet glas ibland (alltså ca 1,5dl) men det kanske hänt 2ggr. Blir jag verkligt sugen tycker jag lättöl funkar lika bra, sedan har det i min ankomstgrupp snackats om något alkoholfritt öl som finns på systemet, flera tyckte det var klart godkänt. Minns inte namnet på just det ölet, men ett annat jag fått tips om var Clausthaler (tror det hette så)
  5. anonym än så länge
    #3

    2,8

    jag har väl tagit en 3-4 glas sen jag blev gravid, jag tror inte det är nån fara.
    ett embryo klarar ju av att man super skallen av sig när man inte vet om att man är gravid- det händer ju väldigt många skulle jag tro.
    jag ska testa den alkofria ölen, har också hört att den är bra. vinet däremot är ingen höjdare...
  6. 3
    2,8 jag har väl tagit en 3-4 glas sen jag blev gravid, jag tror inte det är nån fara.
    ett embryo klarar ju av att man super skallen av sig när man inte vet om att man är gravid- det händer ju väldigt många skulle jag tro.
    jag ska testa den alkofria ölen, har också hört att den är bra. vinet däremot är ingen höjdare...
  7. Medlem sedan
    Feb 2001
    #4

    Nej det smakar vuxensaft

    fast jag drack ett vitt alkoholfritt vin till fisk en gång och då gick det bra, men det måste liksom vara mycket mat till. Det är inget vin man dricker ensamt.
  8. 4
    Nej det smakar vuxensaft fast jag drack ett vitt alkoholfritt vin till fisk en gång och då gick det bra, men det måste liksom vara mycket mat till. Det är inget vin man dricker ensamt.
  9. Medlem sedan
    Aug 2004
    #5

    Å andra sidan

    \"klarar\" ett embryo av att man \"super skallen av sig\" pga att den då hämtar näring från gulkroppen och inte från moderkakan.

    Själv är jag helt anti-alkohol under graviditet. Att man råkar dricka i början när man inte vet att man är gravid är en sak - att medvetet dricka alkohol (som faktiskt går direkt över till fostret, outspätt, och stannar kvar längre hos fostret eftersom h*n dricker av fostervattnet där alkoholen går ut när fostret kissar ut det) tycker jag inte är okej.

    Jag skulle välja den alkoholfria ölen om jag verkligen hade craving efter ölsmak, annars skulle jag avstå helt. Det är trots allt inte så lång tid man är gravid.
  10. 5
    Å andra sidan \"klarar\" ett embryo av att man \"super skallen av sig\" pga att den då hämtar näring från gulkroppen och inte från moderkakan.

    Själv är jag helt anti-alkohol under graviditet. Att man råkar dricka i början när man inte vet att man är gravid är en sak - att medvetet dricka alkohol (som faktiskt går direkt över till fostret, outspätt, och stannar kvar längre hos fostret eftersom h*n dricker av fostervattnet där alkoholen går ut när fostret kissar ut det) tycker jag inte är okej.

    Jag skulle välja den alkoholfria ölen om jag verkligen hade craving efter ölsmak, annars skulle jag avstå helt. Det är trots allt inte så lång tid man är gravid.
  11. Medlem sedan
    Oct 2002
    #6

    Tycker inte jag...

    när jag är gravid så håller jag mig till alkoholfri öl... jag gillar Jever Fun, finns på systembolaget.
  12. 6
    Tycker inte jag... när jag är gravid så håller jag mig till alkoholfri öl... jag gillar Jever Fun, finns på systembolaget.
  13. Sol mA&L
    #7

    Nej!

    Bättre är väl isåfall ett glas lättöl. Själv har jag druckit den alkoholfria från Systemet ngn gång. Den var helt okej.
  14. 7
    Nej! Bättre är väl isåfall ett glas lättöl. Själv har jag druckit den alkoholfria från Systemet ngn gång. Den var helt okej.
  15. Medlem sedan
    Aug 2004
    #8

    Alltså

    ska förtydliga - alkoholfri öl kan man väl bälga i sig hur mycket som helst, om man känner för det. Tycker man inte om den, då skulle jag avstå helt. Så menade jag. :)
  16. 8
    Alltså ska förtydliga - alkoholfri öl kan man väl bälga i sig hur mycket som helst, om man känner för det. Tycker man inte om den, då skulle jag avstå helt. Så menade jag. :)
  17. kråkan v.35
    #9

    Tips:

    Öl: Kaliber! Supergod!
    Vin: Sutter Home Fre (Chardonnay eller Premium White beror på vad man föredrar)

  18. 9
    Tips: Öl: Kaliber! Supergod!
    Vin: Sutter Home Fre (Chardonnay eller Premium White beror på vad man föredrar)

  19. kråkan v.35
    #10

    Alltså

    de är alkoholfria, men smakar inte vuxensaft.
    Alla tre smakar som alkohol.
  20. 10
    Alltså de är alkoholfria, men smakar inte vuxensaft.
    Alla tre smakar som alkohol.
  21. Medlem sedan
    Jan 2005
    #11

    Hmmm

    så blev jag i min första grav....jag trodde jag skulle dö om jag inte fick öl...så köpte jag en lättöl. Jag tog en klunk å tyckte det smakade skit.
    Svagdricka kan du ju prova...
  22. 11
    Hmmm så blev jag i min första grav....jag trodde jag skulle dö om jag inte fick öl...så köpte jag en lättöl. Jag tog en klunk å tyckte det smakade skit.
    Svagdricka kan du ju prova...
  23. Medlem sedan
    Jul 2005
    #12

    usch

    jag va på bolaget och köpte alkoholfri öl men fy f*n, hade halsbränna o uppstötningar hela natten :( men i början kunde ja ta en 2.8 men nu våga ja inte, men tror inte ett glad folköl e någon större fara
  24. 12
    usch jag va på bolaget och köpte alkoholfri öl men fy f*n, hade halsbränna o uppstötningar hela natten :( men i början kunde ja ta en 2.8 men nu våga ja inte, men tror inte ett glad folköl e någon större fara
  25. Medlem sedan
    Feb 2001
    #13

    Det tycker jag

    alltså att Fre smakar vuxensaft, det var just den vita chardonnayen jag testade.
    Kaliber ska jag testa om jag blir sugen. Är det systemet den finns på?
  26. 13
    Det tycker jag alltså att Fre smakar vuxensaft, det var just den vita chardonnayen jag testade.
    Kaliber ska jag testa om jag blir sugen. Är det systemet den finns på?
  27. Medlem sedan
    Feb 2001
    #14

    Ja det är ju skillnad

    på ett embryo och ett foster. Ett spädbarn till någon som druckit alkohol ofta, kan ju tidigt visa tecken på alkoholrelaterade skador. En fylla när man inte vet att man är gravid, kan man ju inte göra ogjord och oftast går det bra.
  28. 14
    Ja det är ju skillnad på ett embryo och ett foster. Ett spädbarn till någon som druckit alkohol ofta, kan ju tidigt visa tecken på alkoholrelaterade skador. En fylla när man inte vet att man är gravid, kan man ju inte göra ogjord och oftast går det bra.
  29. anonym än så länge
    #15

    Sprite?

    Hur är det med Sprite då, som tydligen innehåller mer alkohol i bröstmjölken än vad ett glas vin gör?
    Det är ju så otroligt mycket det finns alkohol i, som man inte har koll på???
    hur resonerar ni?
  30. 15
    Sprite? Hur är det med Sprite då, som tydligen innehåller mer alkohol i bröstmjölken än vad ett glas vin gör?
    Det är ju så otroligt mycket det finns alkohol i, som man inte har koll på???
    hur resonerar ni?
  31. Medlem sedan
    Oct 2002
    #16

    Nu tror jag

    att du har missuppfattat lite... eller så förstår jag inte riktigt vad du skriver.

    Det är om en som ammar dricker lite vin som bröstmjölken inte innehåller mer alkohol än det finns i Sprite. Självklart innehåller vin mycket mer alkohol än Sprite gör.
  32. 16
    Nu tror jag att du har missuppfattat lite... eller så förstår jag inte riktigt vad du skriver.

    Det är om en som ammar dricker lite vin som bröstmjölken inte innehåller mer alkohol än det finns i Sprite. Självklart innehåller vin mycket mer alkohol än Sprite gör.
  33. Medlem sedan
    Feb 2001
    #17

    Nej nej nej

    det där handlar om alkoholhalt i bröstmjölken efter två glas vin vs alkoholhalten i en sprite. Det går inte att jämföra vad barnet får i sig via bröstmjölk och genom moderkakan.
  34. 17
    Nej nej nej det där handlar om alkoholhalt i bröstmjölken efter två glas vin vs alkoholhalten i en sprite. Det går inte att jämföra vad barnet får i sig via bröstmjölk och genom moderkakan.
  35. Agda
    #18

    Jag tycker det är ok

    att dricka lika mycket alkohol, som man är beredd att hälla i sitt lilla spädbarn eftersom det överförs direkt till fostret. I mitt fall är det INGENTING.
  36. 18
    Jag tycker det är ok att dricka lika mycket alkohol, som man är beredd att hälla i sitt lilla spädbarn eftersom det överförs direkt till fostret. I mitt fall är det INGENTING.
  37. Medlem sedan
    Oct 2000
    #19

    Jag har full respekt för

    att du avstår helt - det är ju utmärkt - men tycker ändå att du skrämmer upp den här mamman väl hårt. Alkoholen ska först utsöndras och därmed spädas i mammans blod innan den vandrar över till barnet. Ett glas folköl i samband med maten tror jag knappast kan ge så hög koncentration att barnet far illa. Hur som helst är det inte samma sak som att hälla ölen direkt i fostret.
  38. 19
    Jag har full respekt för att du avstår helt - det är ju utmärkt - men tycker ändå att du skrämmer upp den här mamman väl hårt. Alkoholen ska först utsöndras och därmed spädas i mammans blod innan den vandrar över till barnet. Ett glas folköl i samband med maten tror jag knappast kan ge så hög koncentration att barnet far illa. Hur som helst är det inte samma sak som att hälla ölen direkt i fostret.
  39. Agda
    #20

    Fel

    Fostret får i sig mer alkohol än mamman.
  40. 20
    Fel Fostret får i sig mer alkohol än mamman.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Citodol o folköl??
    By xaramia in forum Ordet är fritt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-07-18, 17:18
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar