Sätesförlossning
Förlossning
  1. H m 2 snart 3.
    #1

    Sätesförlossning

    Hej!

    Jag väntar mitt tredje barn - är i vecka 36. Bebisen har ännu inte vänt sig utan ligger i säte - dock ej fixerad, tack och lov. I slutet av nästa vecka ska jag in på vändningsförsök (v 37+0), om han inte vänt sig då. Förstod på min barnmorska att läkaren - om det inte funkar med vändningen - sedan tar ett beslut tillsammans med mig om jag ska föda i säte, eller om det blir planerat snitt.

    Har rätt mycket funderingar kring detta:

    Är det någon här som har fött i säte, eller känner till mycket om sätesförlossningar? Jag känner mig mycket tveksam till att föda i säte, särskilt eftersom mina tidigare förlossningar har stannat av i utdrivningsskedet - det känns obehagligt att veta att den lille stackaren ska ta sig hela vägen ut dubbelvikt. Samtidigt skulle jag gärna föda vaginalt - kejsarsnitt lockar inte heller. Hur mycket ökar riskerna? Smärtan?

    Är det någon som gjort vändningsförsök? Har det funkat? Är det vädligt obehagligt?

    Kan tilläggas att jag har ett brett bäcken, så i det avseendet är det nog inga större problem att föda i säte. Däremot ligger jag över kurvan, och mitt andra barn vägde närmare 4,5 kilo, så det är nog ett stort barn även denna gång.


    Tacksam för erfarenheter och kunskaper.
  2. 1
    Sätesförlossning Hej!

    Jag väntar mitt tredje barn - är i vecka 36. Bebisen har ännu inte vänt sig utan ligger i säte - dock ej fixerad, tack och lov. I slutet av nästa vecka ska jag in på vändningsförsök (v 37+0), om han inte vänt sig då. Förstod på min barnmorska att läkaren - om det inte funkar med vändningen - sedan tar ett beslut tillsammans med mig om jag ska föda i säte, eller om det blir planerat snitt.

    Har rätt mycket funderingar kring detta:

    Är det någon här som har fött i säte, eller känner till mycket om sätesförlossningar? Jag känner mig mycket tveksam till att föda i säte, särskilt eftersom mina tidigare förlossningar har stannat av i utdrivningsskedet - det känns obehagligt att veta att den lille stackaren ska ta sig hela vägen ut dubbelvikt. Samtidigt skulle jag gärna föda vaginalt - kejsarsnitt lockar inte heller. Hur mycket ökar riskerna? Smärtan?

    Är det någon som gjort vändningsförsök? Har det funkat? Är det vädligt obehagligt?

    Kan tilläggas att jag har ett brett bäcken, så i det avseendet är det nog inga större problem att föda i säte. Däremot ligger jag över kurvan, och mitt andra barn vägde närmare 4,5 kilo, så det är nog ett stort barn även denna gång.


    Tacksam för erfarenheter och kunskaper.
  3. Medlem sedan
    Oct 2005
    #2

    Vändning - berättelse

    Hej!
    Jag har vänt min flicka. Gick jättesmidigt. Så här gick det till,
    kom in till sjukhuset och de tog ctg och ultraljud. Sedan får man dropp med Bricanyl som gör att livmodern och magen slappnar av helt och hållet, man blir lite darrig av det. Sen trycker läkaren runt barnet så att det hamnar rätt, som en kullerbytta kändes inget alls. För mej gick detta på 3 sekunder, sen kollar de igen och tar ctg och ultraljud. Vi gick o åt lunch, gick tillbaka efter en timma och då gör de en kontroll igen och kontrollerar så att barnet ligger kvar i rätt läge.

    Sätesförlossning vet jag inte så mycket om mer än att det verkar jobbigare än vanligt och att de får ibland gräva ut armar och ben...
    Men sök på forumet så kanske du hittar något.
  4. 2
    Vändning - berättelse Hej!
    Jag har vänt min flicka. Gick jättesmidigt. Så här gick det till,
    kom in till sjukhuset och de tog ctg och ultraljud. Sedan får man dropp med Bricanyl som gör att livmodern och magen slappnar av helt och hållet, man blir lite darrig av det. Sen trycker läkaren runt barnet så att det hamnar rätt, som en kullerbytta kändes inget alls. För mej gick detta på 3 sekunder, sen kollar de igen och tar ctg och ultraljud. Vi gick o åt lunch, gick tillbaka efter en timma och då gör de en kontroll igen och kontrollerar så att barnet ligger kvar i rätt läge.

    Sätesförlossning vet jag inte så mycket om mer än att det verkar jobbigare än vanligt och att de får ibland gräva ut armar och ben...
    Men sök på forumet så kanske du hittar något.
  5. Elise med tre
    #3

    Jag hade inte fött ett så stort barn...

    ...i säte. Riskerna för att något ska gå fel är för stora anser jag. Dessutom har dina tidigare förlossningar stannat upp något under utdrivningen - vilket kan betyda att du har något \"svaga\" krystvärkar. Vid en sätesförlossning är det viktigt att ha starka värkar som verkligen hjälper barnet neråt-utåt. Risken att barnet fastnar tycker jag personligen verkar vara för hög för att du ska ge dig på en sätesförlossning. Detta är vad_jag_anser, du måste naturligtvis diskutera detta med en förlossningsläkare. Lägg också märke till att det bland dagens förlossningsläkare och BM:or inte finns den kompetens som fanns förr när det gäller sätesförlossningar. Pga att det inte sker så ofta.

    Angående vändningen så finns det komplikationer som kan uppstå av det, men det får du säkert reda på av läkaren.

    Lycka till vad du än väljer!
  6. 3
    Jag hade inte fött ett så stort barn... ...i säte. Riskerna för att något ska gå fel är för stora anser jag. Dessutom har dina tidigare förlossningar stannat upp något under utdrivningen - vilket kan betyda att du har något \"svaga\" krystvärkar. Vid en sätesförlossning är det viktigt att ha starka värkar som verkligen hjälper barnet neråt-utåt. Risken att barnet fastnar tycker jag personligen verkar vara för hög för att du ska ge dig på en sätesförlossning. Detta är vad_jag_anser, du måste naturligtvis diskutera detta med en förlossningsläkare. Lägg också märke till att det bland dagens förlossningsläkare och BM:or inte finns den kompetens som fanns förr när det gäller sätesförlossningar. Pga att det inte sker så ofta.

    Angående vändningen så finns det komplikationer som kan uppstå av det, men det får du säkert reda på av läkaren.

    Lycka till vad du än väljer!
  7. HF
    #4

    Tack för era svar

    Tack för kloka synpunkter. Jag har funderat fram och tillbaka och är rätt säker på att jag inte tänker föda i säte. Det skulle innabära för mycket oro, rädsla och negativa tankar inför förlossningen. Men istället gör jag nu allt för att bebisen ska vända sig. Har lärt mig en övning, som går ut på att man står på alla fyra och skakar på höfterna \"kinesisk vändning\", som ska få bebisen att vända sig själv. Det sägs att det inte föds några barn i sätesbjudning i Kina, eftersom alla kvinnor gör den här övningen om barnet inte vänder sig. Och det är en himla aktivitet inne i magen - så han kanske håller på att vända sig just nu :-)
  8. 4
    Tack för era svar Tack för kloka synpunkter. Jag har funderat fram och tillbaka och är rätt säker på att jag inte tänker föda i säte. Det skulle innabära för mycket oro, rädsla och negativa tankar inför förlossningen. Men istället gör jag nu allt för att bebisen ska vända sig. Har lärt mig en övning, som går ut på att man står på alla fyra och skakar på höfterna \"kinesisk vändning\", som ska få bebisen att vända sig själv. Det sägs att det inte föds några barn i sätesbjudning i Kina, eftersom alla kvinnor gör den här övningen om barnet inte vänder sig. Och det är en himla aktivitet inne i magen - så han kanske håller på att vända sig just nu :-)

Liknande trådar

  1. Nån som vet nåt om sätesförlossning?
    By Snart 3-barnsmamma in forum Förlossning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-07-10, 23:42
  2. vid sätesförlossning
    By eva-med-7 barn in forum Förlossning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-22, 09:36
  3. Vid sätesförlossning
    By eva-med-7 barn in forum Förlossning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 21:10
  4. sätesförlossning?
    By teres in forum Förlossning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-01-23, 01:04
  5. Ang. sätesförlossning
    By -LillaMy- in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-12-09, 09:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar