Lindrigt förståndshandikapp
Övriga funktionshinder
  1. Faster Nettan
    #1

    Lindrigt förståndshandikapp

    Hej,
    Min brorson har varit under utredning och idag fick föräldrarna besked om att han är lätt förståndshandikappad. Hans biologiska ålder är 6 men han ligger ung. på en 4-årings utvecklingsnivå. Nu undrar jag hur det blir i framtiden. Kommer han att fortsätta att utvecklas hela livet, men alltid ligga lite efter eller utvecklas lätt förståndshandikappade till en viss ålder och sedan är det stopp? Självklart förstår jag att ingen av er kan förutsäga hur det blir, men vad är det vanliga utvecklingen?
  2. 1
    Lindrigt förståndshandikapp Hej,
    Min brorson har varit under utredning och idag fick föräldrarna besked om att han är lätt förståndshandikappad. Hans biologiska ålder är 6 men han ligger ung. på en 4-årings utvecklingsnivå. Nu undrar jag hur det blir i framtiden. Kommer han att fortsätta att utvecklas hela livet, men alltid ligga lite efter eller utvecklas lätt förståndshandikappade till en viss ålder och sedan är det stopp? Självklart förstår jag att ingen av er kan förutsäga hur det blir, men vad är det vanliga utvecklingen?
  3. På besök
    #2

    Olika

    Det är så att barnen utvecklas i sin takt tills de blir vuxna, och där finns det, liksom för oss andra, en viss naturlig gräns för hur intelligensen utvecklas. Människor med utvecklingsstörning har ju en långsammare inlärning, vilket gör att de aldrig kommer riktigt i kapp. Däremot kan man aldrig säga om en 40-åring att \"hon är som en tioåring\" även om IQ-testet visar ett resultat i nivå med en tio-åring. Livserfarenhet får man ju oavsett utvecklingsnivå!
  4. 2
    Olika Det är så att barnen utvecklas i sin takt tills de blir vuxna, och där finns det, liksom för oss andra, en viss naturlig gräns för hur intelligensen utvecklas. Människor med utvecklingsstörning har ju en långsammare inlärning, vilket gör att de aldrig kommer riktigt i kapp. Däremot kan man aldrig säga om en 40-åring att \"hon är som en tioåring\" även om IQ-testet visar ett resultat i nivå med en tio-åring. Livserfarenhet får man ju oavsett utvecklingsnivå!

Liknande trådar

  1. Kastrering vore för lindrigt
    By Quentin in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-08, 18:06
  2. Förståndshandikapp.
    By Svarta Trollet in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-10, 15:16
  3. Det är med förståndshandikapp
    By ullet in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-09-05, 13:29
  4. Agohiw! Ang förståndshandikapp
    By ~kina~ in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-10, 21:51
  5. Lätt förståndshandikapp
    By Faster Nettan in forum Utvecklingshämning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-09, 06:58
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar