Lätt förståndshandikapp
Utvecklingshämning
  1. Faster Nettan
    #1

    Lätt förståndshandikapp

    Hej,
    Min brorson har varit under utredning och idag fick föräldrarna besked om att han är lätt förståndshandikappad. Hans biologiska ålder är 6 men han ligger ung. på en 4-årings utvecklingsnivå. Nu undrar jag hur det blir i framtiden. Kommer han att fortsätta att utvecklas hela livet, men alltid ligga lite efter eller utvecklas lätt förståndshandikappade till en viss ålder och sedan är det stopp? Självklart förstår jag att ingen av er kan förutsäga hur det blir, men vad är det vanliga utvecklingen?
  2. 1
    Lätt förståndshandikapp Hej,
    Min brorson har varit under utredning och idag fick föräldrarna besked om att han är lätt förståndshandikappad. Hans biologiska ålder är 6 men han ligger ung. på en 4-årings utvecklingsnivå. Nu undrar jag hur det blir i framtiden. Kommer han att fortsätta att utvecklas hela livet, men alltid ligga lite efter eller utvecklas lätt förståndshandikappade till en viss ålder och sedan är det stopp? Självklart förstår jag att ingen av er kan förutsäga hur det blir, men vad är det vanliga utvecklingen?
  3. Medlem sedan
    Nov 2004
    #2

    Det finns ingen vanlig utvecklingsnivå tyvärr..

    Alltså att han utvecklas visst länge o visst långt utan det är fullständigt personligt från fall till fall, I\'m sorry. *ler* Den vanliga utvecklingen finns inte, utan beror på hur man är helt enkelt (inte att man kan styra det utan det finns bara visst mkt att utvecklas även om man med rätt pedagogik o kunskap kring barnet kan hjälpa det optimalt). Även om han blir 18 år o är som en tioåring, så är han en tioåring med en artonårings livserfarenhet o det hjälper upp också så det är mkt svårt att säga hur hans framtid ska bli. Det är otroligt frustrerande o ledsamt, jag vet (har en sexåring på en ettårings nivå) men det är bara att avvakta. Jo...e parantes. Utvecklingen sker olika på olika områden, så på en del områden är han säkert mer före o på andra mer \"efter\", det är helt normalt o för att ett område stannar av innebär det inte att dom andra slutar utvecklas. Mer än så kan man nog inte säga. Ni måste vänta o se hur långt han går o stödja honom där han är idag.
  4. 2
    Det finns ingen vanlig utvecklingsnivå tyvärr.. Alltså att han utvecklas visst länge o visst långt utan det är fullständigt personligt från fall till fall, I\'m sorry. *ler* Den vanliga utvecklingen finns inte, utan beror på hur man är helt enkelt (inte att man kan styra det utan det finns bara visst mkt att utvecklas även om man med rätt pedagogik o kunskap kring barnet kan hjälpa det optimalt). Även om han blir 18 år o är som en tioåring, så är han en tioåring med en artonårings livserfarenhet o det hjälper upp också så det är mkt svårt att säga hur hans framtid ska bli. Det är otroligt frustrerande o ledsamt, jag vet (har en sexåring på en ettårings nivå) men det är bara att avvakta. Jo...e parantes. Utvecklingen sker olika på olika områden, så på en del områden är han säkert mer före o på andra mer \"efter\", det är helt normalt o för att ett område stannar av innebär det inte att dom andra slutar utvecklas. Mer än så kan man nog inte säga. Ni måste vänta o se hur långt han går o stödja honom där han är idag.
  5. mamma till 4 kottar
    #3

    Man utvecklas hela livet

    Alla människor utvecklas hela tiden. Ibland, på vissa områden, ligger man lite efter, inlamd på vissa områden ligger man lite före.

    Min son, 6½ år, har troligen en måttlig utvecklingsstörning. Han har ett outvecklat tal som ligger långt efter hans kamrater i förskoleklassen, men han förstår han engelska bra och ligger alltså långt före sina kamrater i förskoleklassen på den punkten.
  6. 3
    Man utvecklas hela livet Alla människor utvecklas hela tiden. Ibland, på vissa områden, ligger man lite efter, inlamd på vissa områden ligger man lite före.

    Min son, 6½ år, har troligen en måttlig utvecklingsstörning. Han har ett outvecklat tal som ligger långt efter hans kamrater i förskoleklassen, men han förstår han engelska bra och ligger alltså långt före sina kamrater i förskoleklassen på den punkten.
  7. Medlem sedan
    Jan 2003
    #4

    omöjligt

    att säga vad som ska hända. Det vi vet med Alexander är att han kommer att vara utvecklingsstörd både motoriskt och kognitivt resten av livet MEN han kommer att fortsätta att lära resten av livet med rätt förutsättningar.
  8. 4
    omöjligt att säga vad som ska hända. Det vi vet med Alexander är att han kommer att vara utvecklingsstörd både motoriskt och kognitivt resten av livet MEN han kommer att fortsätta att lära resten av livet med rätt förutsättningar.

Liknande trådar

  1. Lätt kommet, lätt förgånget...
    By Solile in forum _1004 Aprilbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-02-20, 21:44
  2. Förståndshandikapp.
    By Svarta Trollet in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-10, 15:16
  3. Det är med förståndshandikapp
    By ullet in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-09-05, 13:29
  4. Agohiw! Ang förståndshandikapp
    By ~kina~ in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-10, 21:51
  5. Lindrigt förståndshandikapp
    By Faster Nettan in forum Övriga funktionshinder
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-11, 19:31
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar