2 frågor....
_03 Sommarbarn
  1. Medlem sedan
    Apr 2000
    #1

    2 frågor....

    1. skall erat sommarbarn ha kaländer? choklad? paket?
    2. har ni funderat på vad h*n skall få i julklapp,önska sig av andra?
  2. 1
    2 frågor.... 1. skall erat sommarbarn ha kaländer? choklad? paket?
    2. har ni funderat på vad h*n skall få i julklapp,önska sig av andra?
  3. Medlem sedan
    Apr 2000
    #2

    Svarar själv.....

    1. ja,Niklas har kaländer,Nalle Puh med luckor till nyår,sen får alla tre barnen dela ett paket varje advent.Funderar även på å köpa Bolibompas julkalender.

    2. av oss får han,vanlig play doh,play doh till å ha i badkaret,färgpennor till å ha i badkaret,dvd film,snobben undekläder,knatte,fnatte och tjatte underkläder,ritbok,färgpennor, byggare bob paraply,garage och småbilar funderar även på en stol formad som en baseball handska. Lite mera småsaker blir det nog :0)
    Av min mamma får han mörkblå handduk och neccesär med Niklas broderat på.
    Har inte önskat nåt speciellt till honom
  4. 2
    Svarar själv..... 1. ja,Niklas har kaländer,Nalle Puh med luckor till nyår,sen får alla tre barnen dela ett paket varje advent.Funderar även på å köpa Bolibompas julkalender.

    2. av oss får han,vanlig play doh,play doh till å ha i badkaret,färgpennor till å ha i badkaret,dvd film,snobben undekläder,knatte,fnatte och tjatte underkläder,ritbok,färgpennor, byggare bob paraply,garage och småbilar funderar även på en stol formad som en baseball handska. Lite mera småsaker blir det nog :0)
    Av min mamma får han mörkblå handduk och neccesär med Niklas broderat på.
    Har inte önskat nåt speciellt till honom
  5. betsy
    #3

    Betsy svarar!

    1. skall erat sommarbarn ha kaländer? choklad? paket?--Han och storasyster får vrasin paket kalender av farmor.

    2. har ni funderat på vad h*n skall få i julklapp,önska sig av andra?--Han får en spis med tillhörande saker,verktygslåda,böcker,bila r av andra har han önskat sig kläder och pengar( eller vi har önskat åt honom)
  6. 3
    Betsy svarar! 1. skall erat sommarbarn ha kaländer? choklad? paket?--Han och storasyster får vrasin paket kalender av farmor.

    2. har ni funderat på vad h*n skall få i julklapp,önska sig av andra?--Han får en spis med tillhörande saker,verktygslåda,böcker,bila r av andra har han önskat sig kläder och pengar( eller vi har önskat åt honom)
  7. Majsan m Hedda & Svante
    #4

    Svantes jul

    1. Jodå, en paketkalender blir det. Men i år får de faktiskt varannan dag var, det blev så hiskeligt mycket paket förra året så vi bestämde att så länge de delar rum får de dela kalender...

    2. Ja, frågar man Svante själv vad han vill ha i paket från Tomten säger han bestämt \"Kågbana\" (=tågbana). På frågan \"...men om Tomten har många paket med sig då?\" svarar han konsekvent \"Många kågbana\".

    Svante ska helt enkelt få roliga delar till sin tågbana, både av oss och säkert av släkten också. Batteridrivet lok och roliga tunnlar skulle nog göra honom överlycklig! Annat som fyller ut listan är
    - Svårare pussel (minst 24 bitar)
    - DVD-film (ex Byggare Bob, Lilla röda traktorn)
    - Egen handduk

    Men som sagt - kågbana är det som Svantes jul kommer kretsa kring, skulle jag tro...
  8. 4
    Svantes jul 1. Jodå, en paketkalender blir det. Men i år får de faktiskt varannan dag var, det blev så hiskeligt mycket paket förra året så vi bestämde att så länge de delar rum får de dela kalender...

    2. Ja, frågar man Svante själv vad han vill ha i paket från Tomten säger han bestämt \"Kågbana\" (=tågbana). På frågan \"...men om Tomten har många paket med sig då?\" svarar han konsekvent \"Många kågbana\".

    Svante ska helt enkelt få roliga delar till sin tågbana, både av oss och säkert av släkten också. Batteridrivet lok och roliga tunnlar skulle nog göra honom överlycklig! Annat som fyller ut listan är
    - Svårare pussel (minst 24 bitar)
    - DVD-film (ex Byggare Bob, Lilla röda traktorn)
    - Egen handduk

    Men som sagt - kågbana är det som Svantes jul kommer kretsa kring, skulle jag tro...
  9. Linda med Tova-03, Moa&Anton
    #5

    Linda med Tova svarar

    1. skall erat sommarbarn ha kaländer? choklad? paket?
    * Ja, en chokladkalender blir det nog.

    2. har ni funderat på vad h*n skall få i julklapp,önska sig av andra?
    * En badrock, Brio tåg, pussel, dockkläder, en \"luftpuff\" ( sån där man har på golvet, att sitta på eller leka med från Ikea), lego m.m

  10. 5
    Linda med Tova svarar 1. skall erat sommarbarn ha kaländer? choklad? paket?
    * Ja, en chokladkalender blir det nog.

    2. har ni funderat på vad h*n skall få i julklapp,önska sig av andra?
    * En badrock, Brio tåg, pussel, dockkläder, en \"luftpuff\" ( sån där man har på golvet, att sitta på eller leka med från Ikea), lego m.m

  11. mathilda
    #6

    mina svar

    1. nej, vi väntar. Har en broderad kalender som vi sätter på på väggen men vi brukar bara ha en litet paket som barnen får på julaftonsmorgonen. Vi fortsätter så ett år till har jag tänkt!
    2. en \"åkmatta\" som man kan åka i pulkbacken med,pyamas, kläder och något annat kul ska vi önska oss från släkten eller ge som förslag i alla fall. Lego ska barnen få av oss. Vi brukar inte ge så mycket paket från oss föräldrar. De får så mycket annat från andra. Vi köper någon liten sak när det behövs istället. Låter lite trist men.
  12. 6
    mina svar 1. nej, vi väntar. Har en broderad kalender som vi sätter på på väggen men vi brukar bara ha en litet paket som barnen får på julaftonsmorgonen. Vi fortsätter så ett år till har jag tänkt!
    2. en \"åkmatta\" som man kan åka i pulkbacken med,pyamas, kläder och något annat kul ska vi önska oss från släkten eller ge som förslag i alla fall. Lego ska barnen få av oss. Vi brukar inte ge så mycket paket från oss föräldrar. De får så mycket annat från andra. Vi köper någon liten sak när det behövs istället. Låter lite trist men.
  13. Medlem sedan
    May 2002
    #7

    stina m K&M svarar

    1. skall erat sommarbarn ha kalender? choklad? paket?
    Nej tror inte det. Orkar inte fixa paketkalender & choklad unviker vi. Kanske får de en SVT-kalender och ngn gratiskalender med dåliga rim (de gillar jag så mycket själv, på riktigt :-)
    jag tycker det är oklart ifall de kommer tycka det är roligt med luckorna än.


    2. har ni funderat på vad h*n skall få i julklapp,önska sig av andra?

    Nja. Det blir nog inte så mycket och vet faktiskt inte riktigt vad. Firar ju jul hos (italiensk! :) släkt i spanien och det får väl ses som en storjulklapp också (speciellt som flygplan är band det bästa som finns).
    Vi har dock redan köpt två olika byggsatser/leksaker. En traktor & en F1-bil båda kan demonteras & innehåller skruvdragare, mejslar m.m.
    Dessutom kommer de få varsitt pussel av oss.

    Av det italiendka släkten få de säkert en massa leksaker & i övrigt tror jag inte de behövr så mycket. Får se vad mommo & moffa hittar på.
  14. 7
    stina m K&M svarar 1. skall erat sommarbarn ha kalender? choklad? paket?
    Nej tror inte det. Orkar inte fixa paketkalender & choklad unviker vi. Kanske får de en SVT-kalender och ngn gratiskalender med dåliga rim (de gillar jag så mycket själv, på riktigt :-)
    jag tycker det är oklart ifall de kommer tycka det är roligt med luckorna än.


    2. har ni funderat på vad h*n skall få i julklapp,önska sig av andra?

    Nja. Det blir nog inte så mycket och vet faktiskt inte riktigt vad. Firar ju jul hos (italiensk! :) släkt i spanien och det får väl ses som en storjulklapp också (speciellt som flygplan är band det bästa som finns).
    Vi har dock redan köpt två olika byggsatser/leksaker. En traktor & en F1-bil båda kan demonteras & innehåller skruvdragare, mejslar m.m.
    Dessutom kommer de få varsitt pussel av oss.

    Av det italiendka släkten få de säkert en massa leksaker & i övrigt tror jag inte de behövr så mycket. Får se vad mommo & moffa hittar på.
  15. Majsan m Hedda & Svante
    #8

    Sunt!

    Så tänker vi också, och jag tycker att det känns sunt att tänka så. Det funkar bra, trots att vi ofta firar jul med släktingar som ger sina barn fler julklappar än vad någon kan räkna... Vi försöker ge dem \"extra genomtänkta\" julklappar istället, och det känns inte som om de jämför eller bryr sig om antalet då.

    Det blev så tydligt förra julen, när vi firade med en syssling till barnen som fick oerhörda mängder leksaker - typ alla kunde pipa, låta, blinka eller annat. Han fick inte ro att leka med något utan var bara helt uppe i varv och kastade omkring med sina saker och julklappspapper. Svante fick en skolbuss med tillhörande figurer, och satt och lekte med denna _hela_ kvällen. Då kändes det så rätt att resonera som vi gör!

    Säkert var det många faktorer som spelade in denna dag, men den stärkte i alla fall oss och var och en blir ju salig på sin tro... ;-)
  16. 8
    Sunt! Så tänker vi också, och jag tycker att det känns sunt att tänka så. Det funkar bra, trots att vi ofta firar jul med släktingar som ger sina barn fler julklappar än vad någon kan räkna... Vi försöker ge dem \"extra genomtänkta\" julklappar istället, och det känns inte som om de jämför eller bryr sig om antalet då.

    Det blev så tydligt förra julen, när vi firade med en syssling till barnen som fick oerhörda mängder leksaker - typ alla kunde pipa, låta, blinka eller annat. Han fick inte ro att leka med något utan var bara helt uppe i varv och kastade omkring med sina saker och julklappspapper. Svante fick en skolbuss med tillhörande figurer, och satt och lekte med denna _hela_ kvällen. Då kändes det så rätt att resonera som vi gör!

    Säkert var det många faktorer som spelade in denna dag, men den stärkte i alla fall oss och var och en blir ju salig på sin tro... ;-)
  17. Medlem sedan
    Oct 2001
    #9

    Je fast...

    ...ingen julkalender utan en årskalender på franska. Alltefter dagarna går, årstiden skiftar etc. så byter man ut detaljerna på en tygtavla (fästa med kardborre). De får varsinn.

    2.Näe, men utarr (gitarr på franska enl. Antoine *s*) ligger högt på listan.

  18. 9
    Je fast... ...ingen julkalender utan en årskalender på franska. Alltefter dagarna går, årstiden skiftar etc. så byter man ut detaljerna på en tygtavla (fästa med kardborre). De får varsinn.

    2.Näe, men utarr (gitarr på franska enl. Antoine *s*) ligger högt på listan.

  19. Medlem sedan
    Dec 2002
    #10

    Åh jul!

    1. skall erat sommarbarn ha kaländer? choklad? paket?
    Japp självklart, jag är uppväxt med paket-kalender, så ihelgen när vi var hemma hos mamma och pappa så hämtade vi med oss min gamla paket-kalender som min mormor sytt. Så nu skall jag ut och hitta små pressenter. Choklad-kalender får han inte då han inte tål den, men även en prinsip sak. Vanlig tv-kalender blir det nog också.

    2. har ni funderat på vad h*n skall få i julklapp,önska sig av andra?
    Hm vi har börjat tänka så smått. Det blir bara roliga saker (alltså inga kläder). Vi funderar på en radiostyrd bil. Sambon vill köpa en el-bil men det vill inte jag. Jag däremot vill att vi köper en dock åt honom. Ett släp till bobbycaren blir det nog också. Hm ja det är bara tankar än.
  20. 10
    Åh jul! 1. skall erat sommarbarn ha kaländer? choklad? paket?
    Japp självklart, jag är uppväxt med paket-kalender, så ihelgen när vi var hemma hos mamma och pappa så hämtade vi med oss min gamla paket-kalender som min mormor sytt. Så nu skall jag ut och hitta små pressenter. Choklad-kalender får han inte då han inte tål den, men även en prinsip sak. Vanlig tv-kalender blir det nog också.

    2. har ni funderat på vad h*n skall få i julklapp,önska sig av andra?
    Hm vi har börjat tänka så smått. Det blir bara roliga saker (alltså inga kläder). Vi funderar på en radiostyrd bil. Sambon vill köpa en el-bil men det vill inte jag. Jag däremot vill att vi köper en dock åt honom. Ett släp till bobbycaren blir det nog också. Hm ja det är bara tankar än.
  21. Medlem sedan
    Dec 2003
    #11

    Selma svarar

    1. skall erat sommarbarn ha kaländer? choklad? paket?
    * Nej, ingen kalender i år eftersom vi far till Chile den 7 december och blir borta hela jul och nyår.

    2. har ni funderat på vad h*n skall få i julklapp,önska sig av andra?
    * Nä, det blir lätta presenter, vi handlar till barnen i Chile, men det blir nog byggare bob-leksaker och så kläder.
  22. 11
    Selma svarar 1. skall erat sommarbarn ha kaländer? choklad? paket?
    * Nej, ingen kalender i år eftersom vi far till Chile den 7 december och blir borta hela jul och nyår.

    2. har ni funderat på vad h*n skall få i julklapp,önska sig av andra?
    * Nä, det blir lätta presenter, vi handlar till barnen i Chile, men det blir nog byggare bob-leksaker och så kläder.
  23. mathilda
    #12

    låter underbart

    att åka till Sydamerika och fira jul!
  24. 12
    låter underbart att åka till Sydamerika och fira jul!
  25. Medlem sedan
    Jan 2001
    #13

    oj julklappar är så svårt till amanda

    hon har allt hon behöver pga Alexandra.

    Japp hon kommer få chokladkalender. plus en jätte fin broderad kalender som min styvfars mamma gjort. Den kommer bli svårt att få ihop saker till men ska göra mitt bästa.

    Leksaker blir det nog inte.

    Alex ska få ett stall o sen vet jag inte ens va med dom kan tänkas behöva. Så mycket kläder blir det. Sen har dom stor släkt så dom får så mycket att vi knappt köper något till dom.

    Gardin till deras sovrum kommer jag önska. plus kläder. Tråkig jul för barnen hahahha
  26. 13
    oj julklappar är så svårt till amanda hon har allt hon behöver pga Alexandra.

    Japp hon kommer få chokladkalender. plus en jätte fin broderad kalender som min styvfars mamma gjort. Den kommer bli svårt att få ihop saker till men ska göra mitt bästa.

    Leksaker blir det nog inte.

    Alex ska få ett stall o sen vet jag inte ens va med dom kan tänkas behöva. Så mycket kläder blir det. Sen har dom stor släkt så dom får så mycket att vi knappt köper något till dom.

    Gardin till deras sovrum kommer jag önska. plus kläder. Tråkig jul för barnen hahahha
  27. Medlem sedan
    Jan 2000
    #14

    Svar

    1. Ja, vi har en broderad kalender som Agnes, som är 6 år, brukar få en julklapp varje dag, godis på lördagar. Så i år, när hon har en lillasyster, kommer hon bara att få varannan dag. Annars blir det ju 48 paket o det vete sjutton om jag orkar fixa med...men jag förberedde henne redan i fjol på det. Skall bli kul att se hur Tilda reagerar med alla paket som hänger där...

    *Har inte funderat så mycket ännu. Har köpt en bok, \"Mollan och bullarna\" och så färgpennor. Sen blir det nog lite kläder och en egen docka. Men önska sig av andra...kanske pussel, kläder, en dammsugare så att man får ha sin ifred ;-)
    Vill dock inte att det skall bli för mycket julklappar, lagom är bäst!
  28. 14
    Svar 1. Ja, vi har en broderad kalender som Agnes, som är 6 år, brukar få en julklapp varje dag, godis på lördagar. Så i år, när hon har en lillasyster, kommer hon bara att få varannan dag. Annars blir det ju 48 paket o det vete sjutton om jag orkar fixa med...men jag förberedde henne redan i fjol på det. Skall bli kul att se hur Tilda reagerar med alla paket som hänger där...

    *Har inte funderat så mycket ännu. Har köpt en bok, \"Mollan och bullarna\" och så färgpennor. Sen blir det nog lite kläder och en egen docka. Men önska sig av andra...kanske pussel, kläder, en dammsugare så att man får ha sin ifred ;-)
    Vill dock inte att det skall bli för mycket julklappar, lagom är bäst!
  29. Medlem sedan
    Nov 2002
    #15

    Johanna svarar:

    1. skall erat sommarbarn ha kaländer? choklad? paket?
    - Elvira kommer troligen få den där TV-kalendern. Vi låter inte henne äta godis så chokladkalender går bort här...Ska dock se om jag hittar en roligare kalender än den för TV för Elvira är inte intresserad av TV alls ännu...

    2. har ni funderat på vad h*n skall få i julklapp,önska sig av andra?
    - Vi är färdiga med hennes julklappar. Har inte köpt så många för hon får ju mängder av släkten iallafall. =)
  30. 15
    Johanna svarar: 1. skall erat sommarbarn ha kaländer? choklad? paket?
    - Elvira kommer troligen få den där TV-kalendern. Vi låter inte henne äta godis så chokladkalender går bort här...Ska dock se om jag hittar en roligare kalender än den för TV för Elvira är inte intresserad av TV alls ännu...

    2. har ni funderat på vad h*n skall få i julklapp,önska sig av andra?
    - Vi är färdiga med hennes julklappar. Har inte köpt så många för hon får ju mängder av släkten iallafall. =)
  31. Becca m K -03 (& E 15/8)
    #16

    Även jag vill ha kalender...

    ...så kanske blir det en till gossen och så en till Mig :)

    Vi tror det blir en hel del leksaker från släkten så det ser ut som att sonen får en ny madrass till sängen & lite playmobil av oss.
  32. 16
    Även jag vill ha kalender... ...så kanske blir det en till gossen och så en till Mig :)

    Vi tror det blir en hel del leksaker från släkten så det ser ut som att sonen får en ny madrass till sängen & lite playmobil av oss.
  33. Medlem sedan
    Mar 2005
    #17

    Maria m Daniel svarar:

    1. skall erat sommarbarn ha kaländer? choklad? paket?
    * Nix, ingen kalender.
    2. har ni funderat på vad h*n skall få i julklapp,önska sig av andra?
    * Byggare Bob-grejer, Monster Trucks, böcker, kläder, MegaBlocks & mer Brio tågbanedelar.
  34. 17
    Maria m Daniel svarar: 1. skall erat sommarbarn ha kaländer? choklad? paket?
    * Nix, ingen kalender.
    2. har ni funderat på vad h*n skall få i julklapp,önska sig av andra?
    * Byggare Bob-grejer, Monster Trucks, böcker, kläder, MegaBlocks & mer Brio tågbanedelar.
  35. jonna
    #18

    håller helt med er!

    Det blir _alldeles_ för mycket om vi oxå skulle köpa en massa saker, speciellt då smågrejjor..

    Hellre då en bongård från oss o så kan alla som vill köpa djur o traktorer...blir mer enheligt då.

    Hatar själv krims,krams o betackar mig från hårsnoddar,muggar,smycken mm.

  36. 18
    håller helt med er! Det blir _alldeles_ för mycket om vi oxå skulle köpa en massa saker, speciellt då smågrejjor..

    Hellre då en bongård från oss o så kan alla som vill köpa djur o traktorer...blir mer enheligt då.

    Hatar själv krims,krams o betackar mig från hårsnoddar,muggar,smycken mm.

  37. Majsan m H&S
    #19

    Jaa!

    Visst är det hemskt med allt krims-krams och lull-lull! Vi är helt inne på ert spår med mer enhetliga julklappar. Speciellt vår 5-åriga tjej är det så lätt hänt att hon får plastigt krimskrams som går sönder/försvinner redan på juldagen. Men det är svårt, för samtidigt vill man ju inte styra de som köper klapparna, utan vill ju att de ska få ge det de vill.

  38. 19
    Jaa! Visst är det hemskt med allt krims-krams och lull-lull! Vi är helt inne på ert spår med mer enhetliga julklappar. Speciellt vår 5-åriga tjej är det så lätt hänt att hon får plastigt krimskrams som går sönder/försvinner redan på juldagen. Men det är svårt, för samtidigt vill man ju inte styra de som köper klapparna, utan vill ju att de ska få ge det de vill.

Liknande trådar

  1. Vad-frågor
    By AnKar in forum Ordet är fritt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-01-17, 20:48
  2. Tittut! + Frågor frågor!
    By Fru Kanin in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-01-11, 16:43
  3. frågor o tusen frågor
    By siempre1 in forum Försöker bli med barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-11, 19:42
  4. 2 frågor
    By UlLi in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 17:44
  5. 2 frågor!
    By Majmorsa in forum _0405 Majbarn
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-09-14, 09:18
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar