Dag 2
Abort
  1. Manonym
    #1

    Dag 2

    Nu har det gått ett dygn sedan Mifegynetablettern som ska stanna av graviditeten.
    Vet inte om det redan har börjat fungera, men jag upplever det mer stillsamt i magen. Det känns också mer tungt (inte sammandragningar) i livmodern på något sätt, som att den har börjat väga mer.

    När jag går på toaletten så känns det som att det tynger ner, som att det har släppt taget. (Har inte ont och det är inte direkt obehagligt heller.)

    Det står i instruktionerna att man kan blöda idag och få mensliknande värk. Känner möjligen lite som kan liknas vid värk, men inte som mensvärk. Har heller ingen blödning.

    Det kan väl inte vara i något öppningsskede redan?

    I alla fall så är jag lat idag, tittar på TV, ligger och läser, funderar på vad jag ska ta med mig i morgon mer än tandborsten.

    Det jag börjar grubbla på som jag har glömt att fråga om, är ju hur man gör med navelsträngen. Måste den knytas till direkt, och kommer den att hänga utanför medans man väntar på att bli nedsövd och skrapad på moderkakan?

    Själv hoppas jag att allt kan komma ut när jag får krysta ut det själv. Men det får man väl bara drömma om... :/

    19 timmar kvar...
  2. 1
    Dag 2 Nu har det gått ett dygn sedan Mifegynetablettern som ska stanna av graviditeten.
    Vet inte om det redan har börjat fungera, men jag upplever det mer stillsamt i magen. Det känns också mer tungt (inte sammandragningar) i livmodern på något sätt, som att den har börjat väga mer.

    När jag går på toaletten så känns det som att det tynger ner, som att det har släppt taget. (Har inte ont och det är inte direkt obehagligt heller.)

    Det står i instruktionerna att man kan blöda idag och få mensliknande värk. Känner möjligen lite som kan liknas vid värk, men inte som mensvärk. Har heller ingen blödning.

    Det kan väl inte vara i något öppningsskede redan?

    I alla fall så är jag lat idag, tittar på TV, ligger och läser, funderar på vad jag ska ta med mig i morgon mer än tandborsten.

    Det jag börjar grubbla på som jag har glömt att fråga om, är ju hur man gör med navelsträngen. Måste den knytas till direkt, och kommer den att hänga utanför medans man väntar på att bli nedsövd och skrapad på moderkakan?

    Själv hoppas jag att allt kan komma ut när jag får krysta ut det själv. Men det får man väl bara drömma om... :/

    19 timmar kvar...
  3. Ojan
    #2

    Kram

    Det verkar ju som att tabletterna gjort lite nytta ialla fall. Hoppas att det går \"fort kvickt och lätt\" i morgon och att det inte blir några komplikationer. Det ska liksom inte läggas till någon ny \"börda\" på det hela.
    Kram
    Själv håller jag mig skapligt upprät.... Har lyckats handla lite.... Maken jobbar MYCKET nu dels för att det är en sådan tid dels för att han ska kunna vara ledig när ingreppet görs och dagen efter. Det hjälper ju mig då, men inte nu...
  4. 2
    Kram Det verkar ju som att tabletterna gjort lite nytta ialla fall. Hoppas att det går \"fort kvickt och lätt\" i morgon och att det inte blir några komplikationer. Det ska liksom inte läggas till någon ny \"börda\" på det hela.
    Kram
    Själv håller jag mig skapligt upprät.... Har lyckats handla lite.... Maken jobbar MYCKET nu dels för att det är en sådan tid dels för att han ska kunna vara ledig när ingreppet görs och dagen efter. Det hjälper ju mig då, men inte nu...
  5. Manonym
    #3

    Men du har inte ont?

    Har du ont eller är du mer trött?

    Ja, och för egen del så blir jag nog också helt ensam i morgon. Mannen hade tänkt hänga med men så dök en sak upp på jobbet och jag klarar mig ju själv egentligen.

    Just det, måste handla också... Eller så lämnar jag pengar hemma ifall något behöver kompletteras. Mina barn klarar sig ju själva så de hittar nog alltid något att äta.

    Ja, jag hoppas att det går fort i morgon. Känner av lite i ryggen nu också, även om det kan vara för att jag inte har rört mig så känns det ändå lite \"bekant\".

    Det är fortfarande en tyngdkänsla, speciellt när jag går på toa, kan inte sitta kvar speciellt länge, känns som att det är en boll på väg ut... men livmodern kanske har tappat lite livsgnista och spänst? Men annorlunda mot igår är det.

    Hoppas att ditt också går fort och bra!

    Jag ska få näringsdropp och fick instruktioner om att äta ordentlig frukost, för sedan efter kl 08 så ska jag fasta... hur nu det ska gå.

    Kram och sköt om dig du också!!!
  6. 3
    Men du har inte ont? Har du ont eller är du mer trött?

    Ja, och för egen del så blir jag nog också helt ensam i morgon. Mannen hade tänkt hänga med men så dök en sak upp på jobbet och jag klarar mig ju själv egentligen.

    Just det, måste handla också... Eller så lämnar jag pengar hemma ifall något behöver kompletteras. Mina barn klarar sig ju själva så de hittar nog alltid något att äta.

    Ja, jag hoppas att det går fort i morgon. Känner av lite i ryggen nu också, även om det kan vara för att jag inte har rört mig så känns det ändå lite \"bekant\".

    Det är fortfarande en tyngdkänsla, speciellt när jag går på toa, kan inte sitta kvar speciellt länge, känns som att det är en boll på väg ut... men livmodern kanske har tappat lite livsgnista och spänst? Men annorlunda mot igår är det.

    Hoppas att ditt också går fort och bra!

    Jag ska få näringsdropp och fick instruktioner om att äta ordentlig frukost, för sedan efter kl 08 så ska jag fasta... hur nu det ska gå.

    Kram och sköt om dig du också!!!
  7. Cia76
    #4

    Stor kram!

    DU är i mina tankar!!!

    Hoppas och håller tummarna att allting kommer att gå bra för dig.
    Ta det bara lugnt nu, vila och försök koppla av.

    STOR, STOR kram till dig!
  8. 4
    Stor kram! DU är i mina tankar!!!

    Hoppas och håller tummarna att allting kommer att gå bra för dig.
    Ta det bara lugnt nu, vila och försök koppla av.

    STOR, STOR kram till dig!
  9. Cia76
    #5

    KRAMIS!

    Det är jobbigt att gå och vänta, men så fint att din man kan vara hos dig vid ingreppet och dagen efter.
    Vi finns här för dig nu!!!



  10. 5
    KRAMIS! Det är jobbigt att gå och vänta, men så fint att din man kan vara hos dig vid ingreppet och dagen efter.
    Vi finns här för dig nu!!!



  11. nyfiken gul med litet n
    #6

    Jag finns här ...

    och lyssnar gärna på dig även om jag kanske inte kan svara på alla dina frågor.

    Kram!
  12. 6
    Jag finns här ... och lyssnar gärna på dig även om jag kanske inte kan svara på alla dina frågor.

    Kram!
  13. nyfiken gul med litet n
    #7

    Men ...

    vi finns här!

    Kram!
  14. 7
    Men ... vi finns här!

    Kram!
  15. Ojan
    #8

    Nej

    Jag bara spyr..... Har kommit fram till att små fruktyoghurtar får jag behålla hyffsat. Men annars är det svårt. Har låtit den äldre ta hand om den yngre och de har härjade på fm medan jag alternerade mellan säng, toa och dator... På em är den äldre på \"förskola\" så då låg jag bara ner på en madrass i lekrummet. Vår stora undrar mycket varför jag är sjuk (5år) och idag sa han: Kommer du ihåg när X låg i din mage och du kräkte.
    Jag har inte glömt, och det gör det ju inte lättare att jag mår precis likadant nu. Känns lite kymigt också eftersom jag då känner på mig att detta är en flicka. (sonen - inget illamående, Dottern=spydde varjje dag i över 20 v från v7...)

    Varför måste du fasta? Är det för att du eventuellt måste skrapas? Håller tummarna för dig i morgon.
  16. 8
    Nej Jag bara spyr..... Har kommit fram till att små fruktyoghurtar får jag behålla hyffsat. Men annars är det svårt. Har låtit den äldre ta hand om den yngre och de har härjade på fm medan jag alternerade mellan säng, toa och dator... På em är den äldre på \"förskola\" så då låg jag bara ner på en madrass i lekrummet. Vår stora undrar mycket varför jag är sjuk (5år) och idag sa han: Kommer du ihåg när X låg i din mage och du kräkte.
    Jag har inte glömt, och det gör det ju inte lättare att jag mår precis likadant nu. Känns lite kymigt också eftersom jag då känner på mig att detta är en flicka. (sonen - inget illamående, Dottern=spydde varjje dag i över 20 v från v7...)

    Varför måste du fasta? Är det för att du eventuellt måste skrapas? Håller tummarna för dig i morgon.
  17. Ojan
    #9

    Tja

    Han kan inte vara hos mig.... Men vi bor inte i sverige och har ingen barnomsorg - bara 2h \"skola\" för den äldste - och här blir man inlagd två dagar vid kirurgiskabort. MEn han kan vara hos barnen och faktiskt är jag glad att jag får lite tid \"för mig själv\". Min man jobbar mycket men vi har trots det faktum att jag är hemma mamma ett jämställtförhållande och han sköter verkligen ALLT nu när jag mår dåligt. Han har lagat mat på kvällarna när han kommit hem så att jag bara kan värma dagen efter både till lunch och till middag.
    Åh min älskade man. Blev lite extra kär nu...
  18. 9
    Tja Han kan inte vara hos mig.... Men vi bor inte i sverige och har ingen barnomsorg - bara 2h \"skola\" för den äldste - och här blir man inlagd två dagar vid kirurgiskabort. MEn han kan vara hos barnen och faktiskt är jag glad att jag får lite tid \"för mig själv\". Min man jobbar mycket men vi har trots det faktum att jag är hemma mamma ett jämställtförhållande och han sköter verkligen ALLT nu när jag mår dåligt. Han har lagat mat på kvällarna när han kommit hem så att jag bara kan värma dagen efter både till lunch och till middag.
    Åh min älskade man. Blev lite extra kär nu...
  19. Ojan
    #10

    Tack

    det är skönt.
  20. 10
    Tack det är skönt.
  21. Manonym
    #11

    Jag måste fasta

    för att man nästan alltid måste skrapas efteråt. Känns som att man får göra så mycket...

    Tack, jag behöver många tummar i morgon. Känner mig rätt nervös....
  22. 11
    Jag måste fasta för att man nästan alltid måste skrapas efteråt. Känns som att man får göra så mycket...

    Tack, jag behöver många tummar i morgon. Känner mig rätt nervös....
  23. Manonym
    #12

    Tack, vilat har jag gjort

    Har varit ensam ända tills nu faktiskt. Lite skönt att kunna få vara själv och \"eländig\". Så jag har sovit i flera timmar nu, eller sovit, mer dåsat kan man nog kalla det. Det har känts av en dovhet i livmodern och en känsla som gått neråt och innåt.

    *andas djupt*

    Kram!!!
  24. 12
    Tack, vilat har jag gjort Har varit ensam ända tills nu faktiskt. Lite skönt att kunna få vara själv och \"eländig\". Så jag har sovit i flera timmar nu, eller sovit, mer dåsat kan man nog kalla det. Det har känts av en dovhet i livmodern och en känsla som gått neråt och innåt.

    *andas djupt*

    Kram!!!
  25. Manonym
    #13

    Tack, det är helt underbart!

    Alltså det är så fantastiskt att man kan vädra ur sig här på det här sättet. Känns helt fantastiskt och hjälper faktiskt jättemycket.

    Hade detta hänt för kanske 10 år sedan, eller ännu längre tillbaka, så hade jag ju verkligen varit helt ensam (ja förrutom pappan då).

    Det känns verkligen att det finns andra som tänker på en, och jag blir alldeles varm innuti av det!

    Kram!!!
  26. 13
    Tack, det är helt underbart! Alltså det är så fantastiskt att man kan vädra ur sig här på det här sättet. Känns helt fantastiskt och hjälper faktiskt jättemycket.

    Hade detta hänt för kanske 10 år sedan, eller ännu längre tillbaka, så hade jag ju verkligen varit helt ensam (ja förrutom pappan då).

    Det känns verkligen att det finns andra som tänker på en, och jag blir alldeles varm innuti av det!

    Kram!!!
  27. Manonym
    #14

    Tar mitt sista bad på ett tag nu.

    Man får ju inte bada vilket jag gärna göra ofta just för att slappna av. Så jag ska passa på att ta ett sista bad, för i morgon bitti lär jag inte hinna.

    Jag återkommer när dag 3 har passerat och då ska jag även läsa det ni andra har skrivit.

    Jättekram på er och må så gott ni bara kan!
    Livet följer ingen färdig mall!

    10 timmar kvar...
  28. 14
    Tar mitt sista bad på ett tag nu. Man får ju inte bada vilket jag gärna göra ofta just för att slappna av. Så jag ska passa på att ta ett sista bad, för i morgon bitti lär jag inte hinna.

    Jag återkommer när dag 3 har passerat och då ska jag även läsa det ni andra har skrivit.

    Jättekram på er och må så gott ni bara kan!
    Livet följer ingen färdig mall!

    10 timmar kvar...
  29. nyfiken gul med litet n
    #15

    Du har så rätt!

    Livet följer verkligen ingen färdig mall. Det kan vara till tröst att veta att det gäller oss ALLA. Ingen kan till fullo vara regissör i sitt eget liv. Glädje & sorg går hand i hand.

    Jag var själv helt knäckt över att ha hamnat i en situation där jag blev tvungen att ta ställning till abort eller ej. Jag hade en klar åsikt, innan jag blev gravid igen, att abort aldrig var ett alternativ för mig. Men det var som sagt innan \"det hände\" och om jag nu har lärt mig något av allt det jag gick igenom, så är det förhoppningsvis att jag har blivit lite ödmjukare både mot mig själv och mot min omgivning. Förhoppningsvis har jag även lärt mig att jag inte går fri från sorger och bekymmer i mitt liv. Ett par visa ord som jag har haft mycket hjälp av är följande: Det är inte hur man HAR det, utan hur man TAR det!

    Njut av badet!
  30. 15
    Du har så rätt! Livet följer verkligen ingen färdig mall. Det kan vara till tröst att veta att det gäller oss ALLA. Ingen kan till fullo vara regissör i sitt eget liv. Glädje & sorg går hand i hand.

    Jag var själv helt knäckt över att ha hamnat i en situation där jag blev tvungen att ta ställning till abort eller ej. Jag hade en klar åsikt, innan jag blev gravid igen, att abort aldrig var ett alternativ för mig. Men det var som sagt innan \"det hände\" och om jag nu har lärt mig något av allt det jag gick igenom, så är det förhoppningsvis att jag har blivit lite ödmjukare både mot mig själv och mot min omgivning. Förhoppningsvis har jag även lärt mig att jag inte går fri från sorger och bekymmer i mitt liv. Ett par visa ord som jag har haft mycket hjälp av är följande: Det är inte hur man HAR det, utan hur man TAR det!

    Njut av badet!
  31. Cia76
    #16

    Fint!

    Så fint att du har din man som ställer upp! Även om han inte kan vara hos dig på sjukhuset, så vet du att han finns DÄR... ni är i mina tankar!


    Vi finns också alltid här för dig!
    STOR KRAM
  32. 16
    Fint! Så fint att du har din man som ställer upp! Även om han inte kan vara hos dig på sjukhuset, så vet du att han finns DÄR... ni är i mina tankar!


    Vi finns också alltid här för dig!
    STOR KRAM
  33. Anonym
    #17
    .
  34. 17
    .
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar