vinterkräksjukan
Barnsjukdomar
  1. anne
    #1

    vinterkräksjukan

    jag är jätterädd för att få vinterkräksjukan. men hurklara småbarn det? jag tänker då på spädbarn, kan de få sjukan?
    hur gör man när alla blir sjuka i familjen, jag fattar inte.
    det finns inget vaccin va?
  2. 1
    vinterkräksjukan jag är jätterädd för att få vinterkräksjukan. men hurklara småbarn det? jag tänker då på spädbarn, kan de få sjukan?
    hur gör man när alla blir sjuka i familjen, jag fattar inte.
    det finns inget vaccin va?
  3. mandelblomman
    #2

    det klarar man bara

    för att man måste...alla i en familj brukar inte bli sjuka direkt samtidigt om man har lite tur.
    Å andra sidan är alla sjuka så är alla trötta, barnen sover kanske då om mamma/pappa också är däckade.
    Mer videofilmer får man stå ut med, läsa sagor i sängen o allmänt lata sig.
    Hur gamla småbarn har du?

    Annars är lite förebyggande råd just god handhygien!
    Den sjuka ska om möjligt ha en egen toalett, eller så spritar ni den emellan.
    Drick mycket om ni blir sjuka, avslagen cola eller sockerdricka med lite lite salt i brukar vara gott.

    Hoppas ni inte behöver bli sjuka o nej vaccin finns inte.
  4. 2
    det klarar man bara för att man måste...alla i en familj brukar inte bli sjuka direkt samtidigt om man har lite tur.
    Å andra sidan är alla sjuka så är alla trötta, barnen sover kanske då om mamma/pappa också är däckade.
    Mer videofilmer får man stå ut med, läsa sagor i sängen o allmänt lata sig.
    Hur gamla småbarn har du?

    Annars är lite förebyggande råd just god handhygien!
    Den sjuka ska om möjligt ha en egen toalett, eller så spritar ni den emellan.
    Drick mycket om ni blir sjuka, avslagen cola eller sockerdricka med lite lite salt i brukar vara gott.

    Hoppas ni inte behöver bli sjuka o nej vaccin finns inte.
  5. Medlem sedan
    Jun 2005
    #3

    bra råd, men köp vätskeersättning som är till

    bebis under ett år. Ge inte salt utan att rådfråga sjukvårdsupplysningen. Vi har alltid sempers vätskeersättning hemma till ev magsjukor :=)
  6. 3
    bra råd, men köp vätskeersättning som är till bebis under ett år. Ge inte salt utan att rådfråga sjukvårdsupplysningen. Vi har alltid sempers vätskeersättning hemma till ev magsjukor :=)
  7. Medlem sedan
    Oct 2002
    #4

    Lika rädd som du men vi fick den ändå...

    Min dotter som är tre år fick den förra veckan på onsdag morgon kräksjukan. På Torsdag-kvällen fick sambon det och även lilla sonen som är 6 månader. Jag vakade hela natten med sonen och kämpade med vätskan som hann ej fick behålla. Det var nära att vi fick åka in ;0(. Han kissade ej på 8,5 timmar. Nästa morgon efter 1 timmes sömn med en då pigg och krävande 3-åring, trött son som helammade igen samt en däckad man så började jag att kräkas.

    Jag grät kanske varje kvart på samma sätt som efter en förlossning och det var verkligen jättejobbigt framförallt eftersom jag hade sån sömnbrist. Jag hade sovit dåligt tre nätter i rad pga tand-knorrande av sonen.

    Nu är det hela över och vi mår alla bra igen...

    Jag har kräk-fobi och mår nästan dåligt om jag läser om vinterkräksjukan.Är rädd att få tillbaka det igen. Hoppas ni klarar er och om ni inte gör det så överlever man även om man inte tror det just då. Kram
  8. 4
    Lika rädd som du men vi fick den ändå... Min dotter som är tre år fick den förra veckan på onsdag morgon kräksjukan. På Torsdag-kvällen fick sambon det och även lilla sonen som är 6 månader. Jag vakade hela natten med sonen och kämpade med vätskan som hann ej fick behålla. Det var nära att vi fick åka in ;0(. Han kissade ej på 8,5 timmar. Nästa morgon efter 1 timmes sömn med en då pigg och krävande 3-åring, trött son som helammade igen samt en däckad man så började jag att kräkas.

    Jag grät kanske varje kvart på samma sätt som efter en förlossning och det var verkligen jättejobbigt framförallt eftersom jag hade sån sömnbrist. Jag hade sovit dåligt tre nätter i rad pga tand-knorrande av sonen.

    Nu är det hela över och vi mår alla bra igen...

    Jag har kräk-fobi och mår nästan dåligt om jag läser om vinterkräksjukan.Är rädd att få tillbaka det igen. Hoppas ni klarar er och om ni inte gör det så överlever man även om man inte tror det just då. Kram
  9. Tipsaren
    #5

    Många bra råd från ett annat ställe (kopia)

    Urk, efter en massa år med fobi för magsjuka( även innan det hette vinterkräksjuka) har jag nu äntligen kunnat börja slappna av lite. Tycker inte att det är världens roligaste samtalsämne men har varit tvungen attt lära mig mycket om detta då jag jobbar som sjuksköterska (hu.va det ni!). I mitt fall har det hjälp med kunskap, då känns det som det finns något jag kan göra för att påverka.
    Förr trodde man att magsjuka smittade relativt snabbt, inom 24 timmar. Fel - det kan gå drygt tre dygn efter smittotillfället tills man insjuknar. Viktigt att tänka på i familjer, tex att syskon inte får träffa andra även om dom är friska.
    Mängden virus man exponeras för spelar stor roll, har en vuxen kräks ut över ett stort golv precis - stor risk att smittas. Har någon spytt på en toa för två timmar sen, mindre risk.
    Mängden smittämne(luftburna viruspartiklar) man får i sig styr hur sjuk man blir.
    Man smittar andra 2 dygn efter det att man själv upplever sig som frisk!
    Man kan återsmitta sig själv via handdukar, tandborste, lakan, disktrasa mm. Kroppen skapar inte immunitet mot viruset.
    Ett bra råd är att tänka \"engångs\", tex om den sjuke inte orkar spy på toa eller är ett barn: Ge en hink med plastpåse i, snör ihop påsen efter varje omgång och släng. Ge dig INTE på och \"diska\" en spyhink, du sprider bara ut virus i omgivningen. Tvätta kläder o lakan(även soffkuddarna i vardagsrummet om du inte lagt undan dom) så varmt som möjligt. Saker som är svåra att tvätta kan man lägga undan i karantän i flera veckor.
    Virusarna gillar kyla, därför florerar eländet mest på vintern. Inget \"dör\" i frysen.
    Den sjuke får inte vistas i köket. Är alla sjuka får man sprita av handtag i kök o dyl med \"ytdesinfektion\" (säljs i enliters flaskor på apoteket).
    Har ni någon i familjen som inte kommer ihåg när han/hon hade magsjuka senast? Bra- då är dom troligtvis immuna och bör utnämnas till familjens \"sjuksköterska\". Det forskas en del på vaccin mot kräksjuka och då är det just dessa immuna lyckliga som är intressanta att utgå ifrån.
    Det absolut bästa rådet är och förblir god handhygien, ta av ringar, klipp naglarna. Tvätta händerna före matlagning. Om du pillar dig själv mycket i ansiktet /håret/ögon/näsa, försök att sluta med det. Att ha \"alcogel\" i väskan kan vara bra om man misstänker att man stött på nåt misstänkt - MEN
  10. 5
    Många bra råd från ett annat ställe (kopia) Urk, efter en massa år med fobi för magsjuka( även innan det hette vinterkräksjuka) har jag nu äntligen kunnat börja slappna av lite. Tycker inte att det är världens roligaste samtalsämne men har varit tvungen attt lära mig mycket om detta då jag jobbar som sjuksköterska (hu.va det ni!). I mitt fall har det hjälp med kunskap, då känns det som det finns något jag kan göra för att påverka.
    Förr trodde man att magsjuka smittade relativt snabbt, inom 24 timmar. Fel - det kan gå drygt tre dygn efter smittotillfället tills man insjuknar. Viktigt att tänka på i familjer, tex att syskon inte får träffa andra även om dom är friska.
    Mängden virus man exponeras för spelar stor roll, har en vuxen kräks ut över ett stort golv precis - stor risk att smittas. Har någon spytt på en toa för två timmar sen, mindre risk.
    Mängden smittämne(luftburna viruspartiklar) man får i sig styr hur sjuk man blir.
    Man smittar andra 2 dygn efter det att man själv upplever sig som frisk!
    Man kan återsmitta sig själv via handdukar, tandborste, lakan, disktrasa mm. Kroppen skapar inte immunitet mot viruset.
    Ett bra råd är att tänka \"engångs\", tex om den sjuke inte orkar spy på toa eller är ett barn: Ge en hink med plastpåse i, snör ihop påsen efter varje omgång och släng. Ge dig INTE på och \"diska\" en spyhink, du sprider bara ut virus i omgivningen. Tvätta kläder o lakan(även soffkuddarna i vardagsrummet om du inte lagt undan dom) så varmt som möjligt. Saker som är svåra att tvätta kan man lägga undan i karantän i flera veckor.
    Virusarna gillar kyla, därför florerar eländet mest på vintern. Inget \"dör\" i frysen.
    Den sjuke får inte vistas i köket. Är alla sjuka får man sprita av handtag i kök o dyl med \"ytdesinfektion\" (säljs i enliters flaskor på apoteket).
    Har ni någon i familjen som inte kommer ihåg när han/hon hade magsjuka senast? Bra- då är dom troligtvis immuna och bör utnämnas till familjens \"sjuksköterska\". Det forskas en del på vaccin mot kräksjuka och då är det just dessa immuna lyckliga som är intressanta att utgå ifrån.
    Det absolut bästa rådet är och förblir god handhygien, ta av ringar, klipp naglarna. Tvätta händerna före matlagning. Om du pillar dig själv mycket i ansiktet /håret/ögon/näsa, försök att sluta med det. Att ha \"alcogel\" i väskan kan vara bra om man misstänker att man stött på nåt misstänkt - MEN
  11. Medlem sedan
    Jan 1999
    #6

    MEN....

    slutar texten verkligen så? Eller har du resten av texten också? Jätteintressant.
  12. 6
    MEN.... slutar texten verkligen så? Eller har du resten av texten också? Jätteintressant.
  13. Tipsaren
    #7

    Den slutade så..(imt)

    .
  14. 7
    Den slutade så..(imt) .
  15. Maja
    #8

    Samma här...

    Jag har emetofobi som det kallas - rädsla för att kräkas. Har en dotter på 18 månader som började på dagis nu i höstas, känner samma panik som du. För snart kör det igång på riktigt :-(

    Jag kommer att köra \"vitpepparkuren\", 10-12 vitpepparkorn som sväljes HELA med t.ex vatten. En till två gånger dagligen när det går magsjuka.
    Det är ett tips jag fått från min syster som jobbat på förskola där det här är en beprövad metod.

    Lycka till och jag hoppas att ni klarar er!
  16. 8
    Samma här... Jag har emetofobi som det kallas - rädsla för att kräkas. Har en dotter på 18 månader som började på dagis nu i höstas, känner samma panik som du. För snart kör det igång på riktigt :-(

    Jag kommer att köra \"vitpepparkuren\", 10-12 vitpepparkorn som sväljes HELA med t.ex vatten. En till två gånger dagligen när det går magsjuka.
    Det är ett tips jag fått från min syster som jobbat på förskola där det här är en beprövad metod.

    Lycka till och jag hoppas att ni klarar er!
  17. Medlem sedan
    Jun 2005
    #9

    ...på krogen oxå...men inget för

    personer med magkatarr eller barnmagar...
  18. 9
    ...på krogen oxå...men inget för personer med magkatarr eller barnmagar...
  19. mandelblomman
    #10

    jo men det kan man koka själv

    om man inte har hemma också.
    Noga att följa recept bara!
  20. 10
    jo men det kan man koka själv om man inte har hemma också.
    Noga att följa recept bara!
  21. mandelblomman
    #11

    fast att hålla friska syskon hemma

    från skolan, eller att ex båda föräldrarna är hemma trots att de är sjuka går ju liksom inte....
    Och dessutom så gällre det med två dygn just vinterkräksjukan o inte vanliga magsjukor.
    Då säger man ett dygn på ex \"smitta i skola o förskola\" utgivet av socialstyrelsen.
  22. 11
    fast att hålla friska syskon hemma från skolan, eller att ex båda föräldrarna är hemma trots att de är sjuka går ju liksom inte....
    Och dessutom så gällre det med två dygn just vinterkräksjukan o inte vanliga magsjukor.
    Då säger man ett dygn på ex \"smitta i skola o förskola\" utgivet av socialstyrelsen.
  23. Medlem sedan
    Jun 2005
    #12

    ja, det trodde jag med, men när sonen hade

    magsjuka & låg inne för det, så rekommenderade de vätskeersättning, så numera lägger vi några kr på det, plus att det är kallt med en gång :=)
  24. 12
    ja, det trodde jag med, men när sonen hade magsjuka & låg inne för det, så rekommenderade de vätskeersättning, så numera lägger vi några kr på det, plus att det är kallt med en gång :=)
  25. mandelblomman
    #13

    lite olika

    jag jobbar extra i sjukvårdsupplysningen (är sjuksköterska) o där ger vi ut recept till föräldrar som ringer om magsjuka barn.
    Men det är viktigt att man följer receptet o inte höftar till det.....
  26. 13
    lite olika jag jobbar extra i sjukvårdsupplysningen (är sjuksköterska) o där ger vi ut recept till föräldrar som ringer om magsjuka barn.
    Men det är viktigt att man följer receptet o inte höftar till det.....
  27. Maja
    #14

    Fel av mig

    Jag kanske skulle förtydligat att jag menade att endast vi vuxna ska äta \"vitpepparkuren\", tack!
  28. 14
    Fel av mig Jag kanske skulle förtydligat att jag menade att endast vi vuxna ska äta \"vitpepparkuren\", tack!
  29. Camilla m Henrik o Philip
    #15

    Ja huga mig

    Nu har den börjat på barnens dagis! När jag hämtade barnen sa personalen att en pojke hade kräkts flera gånger där.. Jag ville bara ta med barnen och springa därifrån. Ursch!
    Så när vi kom hem bytte jag kläder på båda, tvättade deras händer också.. ja jag vet lite överdrivet kanske.. är de smittade så är de redan det.

    Jag har haft många långa diskussioner ang magsjukesmitta med min sambo och jag håller fortfarande vis att man skall rengöra toaletten efter varje gång en magsjukesmittad använt den, alla skall tvätta händerna (noga), inte använda samma handduk osv.
    Min sambo däremot tycker detta är fullkomligt trams! Han tycker att man inte behöver tvätta händerna efter toabesök, vare sig man har magsjuka eller inte.
    Jag har sagt åt honom att läsa i tidningar o dyl om hur man förhindrar smittan ( eller iaf försöker) men han säger att det är läkarna som bara får betalt för att säga sådant.

    Så ja.. jag kanske är nojjig av mig då.. kanske lika att sluta tvätta händer?
  30. 15
    Ja huga mig Nu har den börjat på barnens dagis! När jag hämtade barnen sa personalen att en pojke hade kräkts flera gånger där.. Jag ville bara ta med barnen och springa därifrån. Ursch!
    Så när vi kom hem bytte jag kläder på båda, tvättade deras händer också.. ja jag vet lite överdrivet kanske.. är de smittade så är de redan det.

    Jag har haft många långa diskussioner ang magsjukesmitta med min sambo och jag håller fortfarande vis att man skall rengöra toaletten efter varje gång en magsjukesmittad använt den, alla skall tvätta händerna (noga), inte använda samma handduk osv.
    Min sambo däremot tycker detta är fullkomligt trams! Han tycker att man inte behöver tvätta händerna efter toabesök, vare sig man har magsjuka eller inte.
    Jag har sagt åt honom att läsa i tidningar o dyl om hur man förhindrar smittan ( eller iaf försöker) men han säger att det är läkarna som bara får betalt för att säga sådant.

    Så ja.. jag kanske är nojjig av mig då.. kanske lika att sluta tvätta händer?
  31. urrk
    #16

    Usch vad snuskig

    gubbe du har! :/ Inte tvätta händerna efter toabesök. URK! Det trodde jag att alla visste att man borde göra.
  32. 16
    Usch vad snuskig gubbe du har! :/ Inte tvätta händerna efter toabesök. URK! Det trodde jag att alla visste att man borde göra.
  33. anonym än så länge
    #17

    ja huga

    min sambo fick jag lära tvätta händerna efter alla toabesök och alltid när man varit ute nånstans. nu äntligen har det gått in på trögpannan. suck.
  34. 17
    ja huga min sambo fick jag lära tvätta händerna efter alla toabesök och alltid när man varit ute nånstans. nu äntligen har det gått in på trögpannan. suck.

Liknande trådar

  1. Det nog vinterkräksjukan
    By Eir & barnen in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-31, 20:43
  2. Vinterkräksjukan :(
    By Tsarbabe in forum _0712 Decemberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-15, 14:09
  3. vinterkräksjukan
    By annahconda in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-11-22, 01:07
  4. vinterkräksjukan
    By anna25 in forum Barnsjukdomar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-12, 23:14
  5. vinterkräksjukan
    By Tinafina in forum _0705 Majbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-13, 10:17
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar