Bröllop i Venedig
Resesnack
  1. TK med 2 st
    #1

    Bröllop i Venedig

    Hej!
    Jag och min sambo går i funderingar på att gifta oss i Venedig nästa sommar. Med oss kommer våra två barn vara som då är 15 månader, resp 4 år.

    Är det någon här som har tips om Venedig och vad som är lite extra sevärt och vad man ska tänka extra på? Vi kommer bara resa dit ca 3-4 dagar.

    Kramar Therese
  2. 1
    Bröllop i Venedig Hej!
    Jag och min sambo går i funderingar på att gifta oss i Venedig nästa sommar. Med oss kommer våra två barn vara som då är 15 månader, resp 4 år.

    Är det någon här som har tips om Venedig och vad som är lite extra sevärt och vad man ska tänka extra på? Vi kommer bara resa dit ca 3-4 dagar.

    Kramar Therese
  3. Medlem sedan
    Jun 2004
    #2

    Åh!

    Vad härligt med bröllop i Venedig!
    Något man inte bör missa när man är där, är Lido, en ö som tillhör staden och som det tar ca 15-20 minuter att åka till med vaporetto (deras kollektiva färdmedel). Lido är som en liten småstad, där finns en strand, mysiga caféer, butiker, restauranger och hotell, både lyxiga och enklare.

    Hoppas ni får en fin resa!
  4. 2
    Åh! Vad härligt med bröllop i Venedig!
    Något man inte bör missa när man är där, är Lido, en ö som tillhör staden och som det tar ca 15-20 minuter att åka till med vaporetto (deras kollektiva färdmedel). Lido är som en liten småstad, där finns en strand, mysiga caféer, butiker, restauranger och hotell, både lyxiga och enklare.

    Hoppas ni får en fin resa!
  5. Therese m Bonnie och Jack
    #3

    Hej!

    Tack för dina tips!!

    Du som varit där, är det en enorm turistfälla eller är det en genuint vacker stad? jag har tyvärr läst lite trist info om Venedig att jag blir alldeles velig. Att maten skulle vara usel, t.ex. Är det så?

    Kan du inte berätta lite för mig, hur länge sedan är det du var där? Hur upplevde du staden och dess utbud?

    KRam Therése
  6. 3
    Hej! Tack för dina tips!!

    Du som varit där, är det en enorm turistfälla eller är det en genuint vacker stad? jag har tyvärr läst lite trist info om Venedig att jag blir alldeles velig. Att maten skulle vara usel, t.ex. Är det så?

    Kan du inte berätta lite för mig, hur länge sedan är det du var där? Hur upplevde du staden och dess utbud?

    KRam Therése
  7. zeta
    #4

    väl bâde och?

    Venedig är bâde en enorm turistfälla OCH en vacker stad. Jag har varit där tvâ gânger ganska länge sedan, men det har knappast ändrats sedan dess. Mycket, hemskt mycket turister och service därefter. Men det finns säkert smultronställen att leta efter, man kan säkert hitta tips pâ resesajter pâ nätet. Mâste ni âka pâ sommaren - jag tror Venedig är vackrast under lâgsäsong. En kompis till mig hade varit där dagarna mellan jul och nyâr och dâ hade dimman legat tjock i kanalerna och det hade varit folktomt och mystiskt allting - det skulle jag vilja se.
  8. 4
    väl bâde och? Venedig är bâde en enorm turistfälla OCH en vacker stad. Jag har varit där tvâ gânger ganska länge sedan, men det har knappast ändrats sedan dess. Mycket, hemskt mycket turister och service därefter. Men det finns säkert smultronställen att leta efter, man kan säkert hitta tips pâ resesajter pâ nätet. Mâste ni âka pâ sommaren - jag tror Venedig är vackrast under lâgsäsong. En kompis till mig hade varit där dagarna mellan jul och nyâr och dâ hade dimman legat tjock i kanalerna och det hade varit folktomt och mystiskt allting - det skulle jag vilja se.
  9. evaOregon
    #5

    Är det...

    inte väldigt krångligt juridiskt om man som svensk vill gifta sig i Italien?
  10. 5
    Är det... inte väldigt krångligt juridiskt om man som svensk vill gifta sig i Italien?
  11. Medlem sedan
    Jun 1999
    #6

    Håller med

    Jag har också varit i Venedig 2 ggr på sommaren och det var absolut pest. Hettan dallrade mellan gränderna och det stank fruktansvärt på vissa ställen. Och så tjockt med folk.......... näe, lågsäsong blir det nästa gång.

    Men det är väldigt vackert där.....
  12. 6
    Håller med Jag har också varit i Venedig 2 ggr på sommaren och det var absolut pest. Hettan dallrade mellan gränderna och det stank fruktansvärt på vissa ställen. Och så tjockt med folk.......... näe, lågsäsong blir det nästa gång.

    Men det är väldigt vackert där.....
  13. Jennie
    #7

    Jag har varit

    i Venedig två gånger, i juni resp november 1998 och november var helt klart bäst.
    Juni var ok för det var inte riktigt högsäsong än men visst var det trångt och mycket folk.
    I november var det betydligt färre med turister och mycket mer avslappnat. Stämningen var trolsk och hela upplevelsen av Venedig var bättre (trots att det blev \"förälskelse vid första ögonblicket\" redan då vi var där i juni).

    Så jag skulle rekommendera att undvika sommaren och satsa på vår eller höst. Framför allt hösten i Italien tycker jag är underbar.

    Vi besökte aldrig några museer eller liknande sevärdheter utan nöjde oss med att promenera runt och uppleva staden bakom de värsta turiststråken (även om vi naturligtvis även var till Markusplatsen).
    Vi tog även Vaporetton ut till de mindre öarna i Lagunen och det kan verkligen rekommenderas.

    / Jennie
  14. 7
    Jag har varit i Venedig två gånger, i juni resp november 1998 och november var helt klart bäst.
    Juni var ok för det var inte riktigt högsäsong än men visst var det trångt och mycket folk.
    I november var det betydligt färre med turister och mycket mer avslappnat. Stämningen var trolsk och hela upplevelsen av Venedig var bättre (trots att det blev \"förälskelse vid första ögonblicket\" redan då vi var där i juni).

    Så jag skulle rekommendera att undvika sommaren och satsa på vår eller höst. Framför allt hösten i Italien tycker jag är underbar.

    Vi besökte aldrig några museer eller liknande sevärdheter utan nöjde oss med att promenera runt och uppleva staden bakom de värsta turiststråken (även om vi naturligtvis även var till Markusplatsen).
    Vi tog även Vaporetton ut till de mindre öarna i Lagunen och det kan verkligen rekommenderas.

    / Jennie

Liknande trådar

  1. Venedig
    By LillaHon in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-25, 11:59
  2. Venedig
    By J-Ox in forum Resesnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-10-24, 21:06
  3. Vendela i Venedig
    By awwa in forum Resesnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-05, 09:04
  4. Venedig i november
    By -Betula- in forum Resesnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-08-28, 15:40
  5. Undrar om Venedig?
    By Tezzaliza in forum Resesnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-09, 14:59
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar