griper efter halmstrån
Utvecklingshämning
  1. Medlem sedan
    Jan 2003
    #1

    griper efter halmstrån

    Hej på er,jag brukar titta in här ibland eftersom att jag inte riktigt vet vart jag hör hemma. André är 6,5 år och har en grav språkstörning (ligger runt 4år nu)
    han visade ett gräns värde på wppsi-r som jag inte vet riktigt poäng på men de sa på gränsen mellan särskola och vanlig skola. Han har en halvbror som har diagnos ADHD och jag ser tendenser till detta även hos André. Hna är kvar på dagis 1 år extra och börjar \"nollan\" nästa höst. Habiliteringen var även oroliga för läs och skrivsvårigheter så de ville ge honom mer tid att utveckla språket innan skolan. Jag vet inte riktigt vad som händer eller vad som egentligen ahr blivit sagt. Vi träffade en hab.läkare (mkt trevlig och bra) som kollade motoriken vilket inte var några som helst problem och där ligger André inte alls efter (detta visste jag redan innan) men läkaren tyckte däremot att André visade tendenser till uppmärksamhets störningar,koncentrations svårigheter och saker som att han fortfarande ritar huvudfotingar,inte har så mkt begrepp med bokstäver och siffror. Ja han tyckte väl som alla andra att André kändes yngre än 6 år och att man senare borde kolla ytterligare. Mer vet jag inte och jag känner att jag griper efter halmstrån,suger i mig allt jag läser,hör m.m vad gäller olika saker utv. förseningar,bokstavsdiagnoser m.m och detta med att alltid få bekräftat att: Ja han är ju inte som en 6,5 åring men man kan inte riktigt sätta fingret på vad det kan vara och vi får avvakta och se senare. Vad är det vi avvaktar med???? Jag vet inte om jag vill för mycket om jag kanske bara ska låta allt vara och säga som de: jag avvaktar och ser men magkänslan säger att jag vill veta före han börjar skolan vad det är OM det är något. Man tänker på mobbning,läsning,skrivning,räk na m.m jag vill ge honom en så bra skolstart som möjligt men hur? Ska man säga till rektorn att han behöver extra hjälp men jag vet inte riktigt vad som är fel,han kan ha ADHD,utv. försening eller kanske något annat,vi väntar och ser.

    Förlåt om jag verkar lite gnällig just nu och att jag ser allt negativt men det är även jobbigt när barnen ligger i gråzonen- något funktionshinder finns men man vet inte vad. Fler som upplever detta?
  2. 1
    griper efter halmstrån Hej på er,jag brukar titta in här ibland eftersom att jag inte riktigt vet vart jag hör hemma. André är 6,5 år och har en grav språkstörning (ligger runt 4år nu)
    han visade ett gräns värde på wppsi-r som jag inte vet riktigt poäng på men de sa på gränsen mellan särskola och vanlig skola. Han har en halvbror som har diagnos ADHD och jag ser tendenser till detta även hos André. Hna är kvar på dagis 1 år extra och börjar \"nollan\" nästa höst. Habiliteringen var även oroliga för läs och skrivsvårigheter så de ville ge honom mer tid att utveckla språket innan skolan. Jag vet inte riktigt vad som händer eller vad som egentligen ahr blivit sagt. Vi träffade en hab.läkare (mkt trevlig och bra) som kollade motoriken vilket inte var några som helst problem och där ligger André inte alls efter (detta visste jag redan innan) men läkaren tyckte däremot att André visade tendenser till uppmärksamhets störningar,koncentrations svårigheter och saker som att han fortfarande ritar huvudfotingar,inte har så mkt begrepp med bokstäver och siffror. Ja han tyckte väl som alla andra att André kändes yngre än 6 år och att man senare borde kolla ytterligare. Mer vet jag inte och jag känner att jag griper efter halmstrån,suger i mig allt jag läser,hör m.m vad gäller olika saker utv. förseningar,bokstavsdiagnoser m.m och detta med att alltid få bekräftat att: Ja han är ju inte som en 6,5 åring men man kan inte riktigt sätta fingret på vad det kan vara och vi får avvakta och se senare. Vad är det vi avvaktar med???? Jag vet inte om jag vill för mycket om jag kanske bara ska låta allt vara och säga som de: jag avvaktar och ser men magkänslan säger att jag vill veta före han börjar skolan vad det är OM det är något. Man tänker på mobbning,läsning,skrivning,räk na m.m jag vill ge honom en så bra skolstart som möjligt men hur? Ska man säga till rektorn att han behöver extra hjälp men jag vet inte riktigt vad som är fel,han kan ha ADHD,utv. försening eller kanske något annat,vi väntar och ser.

    Förlåt om jag verkar lite gnällig just nu och att jag ser allt negativt men det är även jobbigt när barnen ligger i gråzonen- något funktionshinder finns men man vet inte vad. Fler som upplever detta?
  3. Erika med Loke 030528
    #2

    Jo,

    jag slits mellan hopp och förtvivlan. Ibland klamrar jag mig fast vid hoppet att det skall visa sig att det är hörselnedsättningen som orsakar språkstörningen (han pratar inte) och att den nedsatt munmotoriken skall bara växa bort och att han en dag skall visa sig vara precis som de andra barnen. Loke har en massa \"symtom\", men ingen vet var felet är. Så nog hoppas man ibland att det skallvisa sig att det inte är något fel. Det är jobbigt med ovissheten, och att man inte vet vad man skall vänta sig i framtiden.
  4. 2
    Jo, jag slits mellan hopp och förtvivlan. Ibland klamrar jag mig fast vid hoppet att det skall visa sig att det är hörselnedsättningen som orsakar språkstörningen (han pratar inte) och att den nedsatt munmotoriken skall bara växa bort och att han en dag skall visa sig vara precis som de andra barnen. Loke har en massa \"symtom\", men ingen vet var felet är. Så nog hoppas man ibland att det skallvisa sig att det inte är något fel. Det är jobbigt med ovissheten, och att man inte vet vad man skall vänta sig i framtiden.

Liknande trådar

  1. Griper efter halmstrån...
    By Tjejkompisen in forum Pappasnack
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-12-23, 15:34
  2. griper efter halmstrån...
    By Virriga Vimsa in forum _0903 Marsbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-25, 15:11
  3. Griper efter halmstrån...
    By Thelma in forum Kropp & hälsa
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-10, 09:47
  4. Griper efter halmstrån...
    By annes in forum Gravidsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-03, 21:39
  5. Griper efter halmstrån!!!
    By desperat in forum Kropp & hälsa
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-11-04, 08:49
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar