Om vin till 18-åringar
Tonåringar
  1. Pojkmorsan
    #1

    Om vin till 18-åringar

    Vi diskuterade ju förut om det var lagning att servera sin 18-åring ett glas vin hemma. Jag mejlade en man som jobbar med utskänkningstillstånd i kommunen och han säger så här:

    \"Att åldersgränsen på krogen är 18 år, beror på att lagstiftarna menar att när de dricker där, i motsats till om de gör det \"privat\", så sker det under viss övervakning och med ett uttalat ansvar hos den serveringsansvarige.\"

    Han visste inte vad som gäller om att servera alkohol hemma till 18-åring, men hade mycket svårt att tro att det skulle vara förbjudet. Han skulle luska vidare, så jag återkommer när jag får veta mer. Eller är det nån annan som fördjupat sig?

  2. 1
    Om vin till 18-åringar Vi diskuterade ju förut om det var lagning att servera sin 18-åring ett glas vin hemma. Jag mejlade en man som jobbar med utskänkningstillstånd i kommunen och han säger så här:

    \"Att åldersgränsen på krogen är 18 år, beror på att lagstiftarna menar att när de dricker där, i motsats till om de gör det \"privat\", så sker det under viss övervakning och med ett uttalat ansvar hos den serveringsansvarige.\"

    Han visste inte vad som gäller om att servera alkohol hemma till 18-åring, men hade mycket svårt att tro att det skulle vara förbjudet. Han skulle luska vidare, så jag återkommer när jag får veta mer. Eller är det nån annan som fördjupat sig?

  3. Gretah
    #2

    Ok...fast det låter lite BS det där med

    \"viss övervakning\". Det finns ju åtskilliga uteställen där folk är aspackade och det ska mycket till att en serveringspersonal tar sitt ansvar å kollar leg, hmm du e bara 18 dej ska jag hålla ett vakande öga på...
    Men men...
    Själv lagen må säga en sak, men verkligheten är ju ofta en annan.
  4. 2
    Ok...fast det låter lite BS det där med \"viss övervakning\". Det finns ju åtskilliga uteställen där folk är aspackade och det ska mycket till att en serveringspersonal tar sitt ansvar å kollar leg, hmm du e bara 18 dej ska jag hålla ett vakande öga på...
    Men men...
    Själv lagen må säga en sak, men verkligheten är ju ofta en annan.
  5. Fru Marmelad
    #3

    Det ÄR tillåtet..

    ...att bjuda hemma, även barn under arton år. Fick jag lära mig när jag jobbade på systembolaget (vilket iofs var ett tag sen, lagen kan ju ha ändrats men det tror jag inte).
  6. 3
    Det ÄR tillåtet.. ...att bjuda hemma, även barn under arton år. Fick jag lära mig när jag jobbade på systembolaget (vilket iofs var ett tag sen, lagen kan ju ha ändrats men det tror jag inte).
  7. Fru Marmelad
    #4

    När lagen..

    ....skrevs var nog verkligheten annorlunda, då fanns det inte uteställen för ungdomar på samma sätt som idag.
  8. 4
    När lagen.. ....skrevs var nog verkligheten annorlunda, då fanns det inte uteställen för ungdomar på samma sätt som idag.

Liknande trådar

  1. Två 6-åringar till!
    By missparkas in forum _01 Sommarbarn
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 00:22
  2. Bra sak att ha 3-åringar till:
    By JaCal in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-02, 22:26
  3. Kex? till era 1 åringar?
    By k-tvilling in forum Flera barn - tvillingar & fler
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-27, 20:33
  4. till er med 2-3 åringar
    By mickan_a in forum _03 Sommarbarn
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-03-22, 17:14
  5. Två till 4-åringar..
    By ingrid_mfl in forum _01/02 Vinterbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-01-10, 10:12
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar