Hejsan, är en nygammal besökare på denna sida. Skrev mycket för 2 år sedan men har nu börjat läsa lite igen.

Jag har en killa på 5 år som påbörjat utredning men inte särskilt mycket har hänt. Det blev lagt på is i våras och utredningen ska börjas om igen efter jul. Men det man misstänker är adhd med drag av aspergers.

Idag kl 13 ska vi i alla fall på habiliteringen och träffa några ur teamet och göra en habiliteringsplan Frågan är hur ska man kunna lägga upp en sån när dom inte vet vilka starka och svaga sidor han har. Dom har träffat honom 3 gånger.vad kan man kräva??

Han pratar orent men har en 7 årings ordförråd, klumpig motorik, kan inte knäppa knappar eller dragkedjor men ritar hur bra som helst. han har inget tidsperspektiv, vet inte vad veckans dagar innebär. Aggressiv, kan inte följa regler, utåtagerande, klarar inte förändringar, vilda farliga djur är hans specialitet och det enda han kan leka med och prata om. Klarar inte av att äta all mat, äter inte det som är blandat, blöt eller geggigt. Jag vet direkt när jag hämtar honom om han varit inne på den andra dagisavdelningen under dagen, han är då ettrig och skrikig. han tycker om att vara där men han klarar det inte. Det märks att det varit vikarier oxå, då blir han lika dan. Egentligen finns det mer att skriva men just idag är det svårt då han är inne i en mycket lugn period och då är det svårt att förstå att han inte är som andra, även för mig. För övrigt är han som vilken 5 åring som helst :o)

Men som sagt vad kan man ta upp idag för denna habiliteringsplan? Som jag förstog det så skulle det även pratas om hur den fortsatta utredning ska fortskrida.

Jättetacksam för svar från er som gjort detta tidigare.