Information
Adoption
  1. Medlem sedan
    Jun 1998
    #1

    Information

    Hej
    Nu har vi tagit ytterligare några steg till en tredje adoption. Hemutredningen är färdig och vi har precis beslutat oss för att adoptera från Kina. Våra andra barn kommer från Vietnam. De närmaste veckorna kommer vi att göra i ordning våra pappor.

    Vill bara tillägga att det var väldigt svårt att besluta sig för ett tredje barn. Det finns ibland lite för stort utrymme att tänka och fundera. Vi beslutade oss för att sluta tänka och istället försökte vi \"känna efter\" vad vi ville, och då blev valet självklart och naturligt.
  2. 1
    Information Hej
    Nu har vi tagit ytterligare några steg till en tredje adoption. Hemutredningen är färdig och vi har precis beslutat oss för att adoptera från Kina. Våra andra barn kommer från Vietnam. De närmaste veckorna kommer vi att göra i ordning våra pappor.

    Vill bara tillägga att det var väldigt svårt att besluta sig för ett tredje barn. Det finns ibland lite för stort utrymme att tänka och fundera. Vi beslutade oss för att sluta tänka och istället försökte vi \"känna efter\" vad vi ville, och då blev valet självklart och naturligt.
  3. Kanske en till....
    #2

    Grattis!!!!

    Hej och grattis!

    Vad spännande med en tredje adoption.

    Jag och min man funderar just nu för fullt på om vi skall adoptera ett tredje barn. Och jag håller med dig att det är ett svårt beslut att ta. Man funderar hit och dit... och detta beslut om en \"trea\" är mycket svårare än dom två adoptionerna innan.

    Vad har ni haft för funderingar kring en till adoption?

    Ser att ni nu skall adopetara från Kina den här gången. Hur har ni funderat kring landvalet då ni redan har två barn från ett annat land? Vi har två barn från samma land och funderar på att ev. byta land vid en tredje adoption...men är det rätt att byta land?? Landvalet är ett svårt beslut...tycker vi...då man redan har två barn från samma land.

    Berätta gärna hur ni har tänkt kring detta?
  4. 2
    Grattis!!!! Hej och grattis!

    Vad spännande med en tredje adoption.

    Jag och min man funderar just nu för fullt på om vi skall adoptera ett tredje barn. Och jag håller med dig att det är ett svårt beslut att ta. Man funderar hit och dit... och detta beslut om en \"trea\" är mycket svårare än dom två adoptionerna innan.

    Vad har ni haft för funderingar kring en till adoption?

    Ser att ni nu skall adopetara från Kina den här gången. Hur har ni funderat kring landvalet då ni redan har två barn från ett annat land? Vi har två barn från samma land och funderar på att ev. byta land vid en tredje adoption...men är det rätt att byta land?? Landvalet är ett svårt beslut...tycker vi...då man redan har två barn från samma land.

    Berätta gärna hur ni har tänkt kring detta?
  5. jenpet
    #3

    Grattis till det steget :)

    Lycka till!
  6. 3
    Grattis till det steget :) Lycka till!
  7. Per
    #4

    Tankar

    Tack :)
    För nummer ett var det ett ganska enkelt beslut. Nummer två gick av bara farten. Man kände sig ganska nöjd med två barn. Nu har det gått drygt fem år sedan vi adopterade senast och det var först för något år sedan som den första tanken om ett barn till kom.

    Det som vi ser/såg som negativt var:
    -Mindre utrymme hemma.
    -Transportproblem och eventuellt en större bil.
    -Färre långresor.
    -Mindre tid till barnen och deras aktiviteter.
    -\"Småbarnsproblem\" igen när man precis klarat av blöjbyte och hämtning/lämning etc.
    -Mindre tid till egna intressen.
    -Dyrare.
    Positivt:
    -Ett barn till såklart..:)
    -Ett äventyr för barnen.
    -Barnen vill gärna ha syskon
    -Större familj
    -Bättre för barnen när de blir äldre att ha flera syskon (inbillar vi oss). Detta kändes som ett tungt argument.
    -Roligare för oss när vi blir äldre

    Det kändes som det positiva övervägde det negativa. Man behöver inte resa färre gånger, kanske lite kortare resor däremot. Den \"jobbiga\" tiden är inte heller så långvarig och den \"roliga\" tiden kommer att vara betydligt längre.

    Landvalet var egentligen självklart. Vi ville till Vietnam för att det kändes lättare med samma land för alla tre. Nu har vi fått information om att det går väldigt trögt i Vietnam. Därför har vi nu bytt. Nu kommer det att bli dubbla återresor (fördel eller nackdel vet jag inte).Barnen är visserligen äldre från Kina men vi ser inte det som något större problem utan snarare som utmaning.

    Det var några tankar....:)
  8. 4
    Tankar Tack :)
    För nummer ett var det ett ganska enkelt beslut. Nummer två gick av bara farten. Man kände sig ganska nöjd med två barn. Nu har det gått drygt fem år sedan vi adopterade senast och det var först för något år sedan som den första tanken om ett barn till kom.

    Det som vi ser/såg som negativt var:
    -Mindre utrymme hemma.
    -Transportproblem och eventuellt en större bil.
    -Färre långresor.
    -Mindre tid till barnen och deras aktiviteter.
    -\"Småbarnsproblem\" igen när man precis klarat av blöjbyte och hämtning/lämning etc.
    -Mindre tid till egna intressen.
    -Dyrare.
    Positivt:
    -Ett barn till såklart..:)
    -Ett äventyr för barnen.
    -Barnen vill gärna ha syskon
    -Större familj
    -Bättre för barnen när de blir äldre att ha flera syskon (inbillar vi oss). Detta kändes som ett tungt argument.
    -Roligare för oss när vi blir äldre

    Det kändes som det positiva övervägde det negativa. Man behöver inte resa färre gånger, kanske lite kortare resor däremot. Den \"jobbiga\" tiden är inte heller så långvarig och den \"roliga\" tiden kommer att vara betydligt längre.

    Landvalet var egentligen självklart. Vi ville till Vietnam för att det kändes lättare med samma land för alla tre. Nu har vi fått information om att det går väldigt trögt i Vietnam. Därför har vi nu bytt. Nu kommer det att bli dubbla återresor (fördel eller nackdel vet jag inte).Barnen är visserligen äldre från Kina men vi ser inte det som något större problem utan snarare som utmaning.

    Det var några tankar....:)
  9. Per
    #5

    Tack..:)

  10. 5
    Tack..:)
  11. Medlem sedan
    May 2004
    #6

    Härligt!!!!

    Det går alltid på något sätt! Och eftersom ni fick godkänt i hemutredningen så måste ju de också tro att de ska gå bra! Kanske skönt med en liten extra koll att man inte tagit sig vatten över huvudet!

    Hoppas allt går smidigt och snabbt nu!
  12. 6
    Härligt!!!! Det går alltid på något sätt! Och eftersom ni fick godkänt i hemutredningen så måste ju de också tro att de ska gå bra! Kanske skönt med en liten extra koll att man inte tagit sig vatten över huvudet!

    Hoppas allt går smidigt och snabbt nu!
  13. Medlem sedan
    Aug 2003
    #7

    Grattis!

    Kul att höra om folk som adopterar fler barn, vi är igång med att adoptera vårt första (har ett biobarn), men kommer kanske (förhoppningsvis) att adoptera ett till senare. Iom att vi bor i Danmark och kanske tänker oss tillbaka till Finland vid det laget så kommer vi antagligen inte att kunna adoptera två barn från Indien, så iså fall blir det ett made in Denmark, ett i Indien och ett kanske i Kina, får se.

    Stort grattis och lycka till! :-)
  14. 7
    Grattis! Kul att höra om folk som adopterar fler barn, vi är igång med att adoptera vårt första (har ett biobarn), men kommer kanske (förhoppningsvis) att adoptera ett till senare. Iom att vi bor i Danmark och kanske tänker oss tillbaka till Finland vid det laget så kommer vi antagligen inte att kunna adoptera två barn från Indien, så iså fall blir det ett made in Denmark, ett i Indien och ett kanske i Kina, får se.

    Stort grattis och lycka till! :-)
  15. Medlem sedan
    Oct 2005
    #8

    Hej!

    Snubblade in på adoptivsnacket. Jag är själv adopterad så jag tyckte det var intressant.
    Angående era funderingar att adoptera från olika länder; Jag vet inte hur det ser ut idag men jag vet flera familjer som har barn från olika länder (adoterade på 70-talet) och vad jag förstår det som har det aldrig haft någon negativ inverkan.
    Omgivningen kanske skulle undra men idag tycker jag att familjekonstulationen kan se ut på så många sätt. Ni är ändå en kärnfamilj! Det finns ju också många familjer som har både biologiska barn och adoptivbarn och jag ser inget konstigt i det.
    Jag tycker att ni ska välja med hjärtat! Känns det bäst att adoptera ett tredje barn från samma land som de första två så är det helt rätt. Känner ni tvärtom så är det lika rätt.
    Lycka till!
  16. 8
    Hej! Snubblade in på adoptivsnacket. Jag är själv adopterad så jag tyckte det var intressant.
    Angående era funderingar att adoptera från olika länder; Jag vet inte hur det ser ut idag men jag vet flera familjer som har barn från olika länder (adoterade på 70-talet) och vad jag förstår det som har det aldrig haft någon negativ inverkan.
    Omgivningen kanske skulle undra men idag tycker jag att familjekonstulationen kan se ut på så många sätt. Ni är ändå en kärnfamilj! Det finns ju också många familjer som har både biologiska barn och adoptivbarn och jag ser inget konstigt i det.
    Jag tycker att ni ska välja med hjärtat! Känns det bäst att adoptera ett tredje barn från samma land som de första två så är det helt rätt. Känner ni tvärtom så är det lika rätt.
    Lycka till!

Liknande trådar

  1. Mer information
    By keas in forum _00/01 Vinterbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-04-25, 10:18
  2. Ny information
    By Sannja in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-05-30, 12:12
  3. Information
    By Tinkerbell in forum Autismspektrum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-12-12, 15:27
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar