En alldeles vanlig tisdag...
_0509 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2004
    #1

    En alldeles vanlig tisdag...

    ... var det igår. En tisdag som gick i äventyrets tecken då jag skulle till bvc för läkarkontroll av Ville. Ett litet besök som skulle ta tio minuter. Som förmodligen är det enklaste i världen i vanliga fall. Men just nu, som ovan och dödstrött tvåbarnsmamma, känns det som ett dagsäventyr.

    Förmiddagen fick jag styra upp så att Melvin somnade tidigt eftersom besöket var kl 13.10 då han vanligtvis sover. Allt gick enligt planerna och vi kom iväg i tid. Tidigt till och med. Man måste alltid ha marginal numera då Melvin vägrar åka i syskonvagnen om Ville skriker och Ville skriker ALLTID i vagnen till att börja med (för övrigt skriker han väldigt mycket hela dagarna för han vill INTE ligga själv, INTE ta på sig kläder, INTE byta blöja, han vill bara äta och bli buren). Så början av färden mot bvc gick långsamt, långsamt. Melvins nya hobby är att öppna alla brevlådor man passerar och det tar sin tid. Och så fanns det ju massor med vattenpölar också.

    Vi anlände i alla fall till bvc kl 13. Ville sov gott och fick ligga kvar i vagnen en stund i kapprummet. Melvin och jag gick in i väntrummet och började leka. Det visade sig sedan att läkaren var försenad så vi fick inte komma in till honom förrän 13.30. Då hade Melvin redan tröttnat och stod i kapprummet och skrek \"hem, hem\" medan snoret rann och tårarna sprutade. Samtidigt vaknade Ville och började skrika han med. Mina två barn är ganska så högljudda, minst sagt, och de andra som satt i väntrummet önskade nog att de hade haft öronproppar.

    Så blev det vår tur. På en sekund tystnade båda barnen och vi kunde gå in i undersökningsrummet. Där var det tyst några sekunder till. Ända tills Ville upptäckte att han skulle vara naken och att man skulle hålla på och klämma och greja med honom. Dags att skrika igen. Och då får Melvin panik, han gillar inte när Ville skriker. \"Ville mat, Ville mat, mammas böst, mammas böst, Ville mat\" skriker han om vartannat. Och kompletterar det med \"hem, hem, ut, ut\". Vad läkaren undersökte har jag ingen aning om. Jag hörde inte ett smack av vad han sa. Däremot hörde jag något om att allt såg bra ut. Tror jag.

    Äntligen klara så sätter vi oss i väntrummet och jag ammar Ville, något som Melvin accepterar för han vet att Ville tystnar då. Plötsligt kommer läkaren ut och säger till mig att han glömde undersöka Villes höfter. Så vi måste tillbaka in igen. Ville äter klart på två minuter. Men läkaren har hunnit ta in en ny liten bebis till sig och vi får vänta ytterligare en kvart. En kvart som känns som ett år. I alla fall om man lyssnar till Melvins åsikt.

    På hemvägen får Ville panik i vagnen - han gillar inte så mycket att åka vagn tyvärr. Och får Ville panik så får Melvin panik. Som tur är hade jag bärselen med mig och fick bära Ville i den och så tryckte jag ner Melvin i vagnen och gick hemåt. Såååå svettig var jag. Och sååå ont i ryggen fick jag och var arg för att jag inte tagit sjalen istället. Melvin avskyr ju när jag har Ville i sjal men bärselen accepterar han konstigt nog.

    En alldeles vanlig tisdag var det. En tisdag då jag när jag kom hem kastade mig på telefon och ringde mannen och KRÄVDE att han kom hem lite tidigare. :o)

    För övrigt kan jag berätta något gulligt: Melvin har ju sett hur jag vaggar vagnen när Ville börjar protestera. Nu har han lärt sig ett eget sätt att gunga Ville på. Vi var och handlade i förmiddags och Ville började, som vanligt, att protestera så fort vagnen stod stilla. Melvin satt bredvid och började då sitta och gunga i vagnen. Och då tystnade Ville som gungades till sömns igen. \"Va bjaaaa, Ville sover\" var Melvins stolta och förvånade kommentar! :o)

    (även på 2003/10)
  2. 1
    En alldeles vanlig tisdag... ... var det igår. En tisdag som gick i äventyrets tecken då jag skulle till bvc för läkarkontroll av Ville. Ett litet besök som skulle ta tio minuter. Som förmodligen är det enklaste i världen i vanliga fall. Men just nu, som ovan och dödstrött tvåbarnsmamma, känns det som ett dagsäventyr.

    Förmiddagen fick jag styra upp så att Melvin somnade tidigt eftersom besöket var kl 13.10 då han vanligtvis sover. Allt gick enligt planerna och vi kom iväg i tid. Tidigt till och med. Man måste alltid ha marginal numera då Melvin vägrar åka i syskonvagnen om Ville skriker och Ville skriker ALLTID i vagnen till att börja med (för övrigt skriker han väldigt mycket hela dagarna för han vill INTE ligga själv, INTE ta på sig kläder, INTE byta blöja, han vill bara äta och bli buren). Så början av färden mot bvc gick långsamt, långsamt. Melvins nya hobby är att öppna alla brevlådor man passerar och det tar sin tid. Och så fanns det ju massor med vattenpölar också.

    Vi anlände i alla fall till bvc kl 13. Ville sov gott och fick ligga kvar i vagnen en stund i kapprummet. Melvin och jag gick in i väntrummet och började leka. Det visade sig sedan att läkaren var försenad så vi fick inte komma in till honom förrän 13.30. Då hade Melvin redan tröttnat och stod i kapprummet och skrek \"hem, hem\" medan snoret rann och tårarna sprutade. Samtidigt vaknade Ville och började skrika han med. Mina två barn är ganska så högljudda, minst sagt, och de andra som satt i väntrummet önskade nog att de hade haft öronproppar.

    Så blev det vår tur. På en sekund tystnade båda barnen och vi kunde gå in i undersökningsrummet. Där var det tyst några sekunder till. Ända tills Ville upptäckte att han skulle vara naken och att man skulle hålla på och klämma och greja med honom. Dags att skrika igen. Och då får Melvin panik, han gillar inte när Ville skriker. \"Ville mat, Ville mat, mammas böst, mammas böst, Ville mat\" skriker han om vartannat. Och kompletterar det med \"hem, hem, ut, ut\". Vad läkaren undersökte har jag ingen aning om. Jag hörde inte ett smack av vad han sa. Däremot hörde jag något om att allt såg bra ut. Tror jag.

    Äntligen klara så sätter vi oss i väntrummet och jag ammar Ville, något som Melvin accepterar för han vet att Ville tystnar då. Plötsligt kommer läkaren ut och säger till mig att han glömde undersöka Villes höfter. Så vi måste tillbaka in igen. Ville äter klart på två minuter. Men läkaren har hunnit ta in en ny liten bebis till sig och vi får vänta ytterligare en kvart. En kvart som känns som ett år. I alla fall om man lyssnar till Melvins åsikt.

    På hemvägen får Ville panik i vagnen - han gillar inte så mycket att åka vagn tyvärr. Och får Ville panik så får Melvin panik. Som tur är hade jag bärselen med mig och fick bära Ville i den och så tryckte jag ner Melvin i vagnen och gick hemåt. Såååå svettig var jag. Och sååå ont i ryggen fick jag och var arg för att jag inte tagit sjalen istället. Melvin avskyr ju när jag har Ville i sjal men bärselen accepterar han konstigt nog.

    En alldeles vanlig tisdag var det. En tisdag då jag när jag kom hem kastade mig på telefon och ringde mannen och KRÄVDE att han kom hem lite tidigare. :o)

    För övrigt kan jag berätta något gulligt: Melvin har ju sett hur jag vaggar vagnen när Ville börjar protestera. Nu har han lärt sig ett eget sätt att gunga Ville på. Vi var och handlade i förmiddags och Ville började, som vanligt, att protestera så fort vagnen stod stilla. Melvin satt bredvid och började då sitta och gunga i vagnen. Och då tystnade Ville som gungades till sömns igen. \"Va bjaaaa, Ville sover\" var Melvins stolta och förvånade kommentar! :o)

    (även på 2003/10)
  3. Medlem sedan
    Feb 2003
    #2

    Pust..

    oj vad kämpigt du hade det!!

    Linnea har också börjat gunga vagnen ibland *sött* men oftast står hon istället och gallskriker i Hannahs ansikte så hon ska vakna. Varför kan man ju undra för hon gillar ju inte när hon ÄR vaken och tar mammas tid..

    Kämpa på!
    Kram!
  4. 2
    Pust.. oj vad kämpigt du hade det!!

    Linnea har också börjat gunga vagnen ibland *sött* men oftast står hon istället och gallskriker i Hannahs ansikte så hon ska vakna. Varför kan man ju undra för hon gillar ju inte när hon ÄR vaken och tar mammas tid..

    Kämpa på!
    Kram!
  5. Medlem sedan
    Jan 2005
    #3

    Oj oj

    förstår att det var en tuff alldeles vanlig Tisdag. Men din son var ju underbar som vaggade vagnen så Ville somnade.

    Kram på dig.
  6. 3
    Oj oj förstår att det var en tuff alldeles vanlig Tisdag. Men din son var ju underbar som vaggade vagnen så Ville somnade.

    Kram på dig.
  7. Medlem sedan
    Jan 2003
    #4

    Hihi, det där med syskon...

    ... jo jag kan FÖRSTÅ hur du kände det - var ju själv på Astrid Lindgrens ensam med två barn igår. Amanda tyckte det var kul med akutrum och sköterskornas reception.... Hu ja.

    Sen har ju Amanda blivit \"liten bebis\" igen. Hon ska göra allt som bebisen gör. Sitta i babysittern (den blir alldeles PLATT på golvet av hennes vikt), ligga i mjukliften (mamma måste KÄMPA för att kunna dra igen dragkedjan - det är viktigt), ligga i mammas knä, rapas över axeln (uuuh, tur att hon inte vill AMMA än), och nu det senaste och värsta - hon ska KRÄKAS precis som bebisen (linnéa är en kräkbebis) då hon spottar ut saliv på siva tröjor.... SUUUUCK!

    Men å andra sidan - det är helt underbart att se tjejerna ihop. Linnéa ler OFTA och länge när hon får ligga i Amandas knä, och Amandas pussar henne hela tiden, hämtar hennes skallra och snuttefilt och ska klappa och gosa. \"Vilken söt bebis!\" säger hon häpet varje morgon när hon träffar Linnéa efter natten.

    Nu måste jag gå och hjälpa storasyster med modellerabygget. \"inte sitta datorn, mamma\" skriker hon. Vem bestämmer? :)

    Annica
  8. 4
    Hihi, det där med syskon... ... jo jag kan FÖRSTÅ hur du kände det - var ju själv på Astrid Lindgrens ensam med två barn igår. Amanda tyckte det var kul med akutrum och sköterskornas reception.... Hu ja.

    Sen har ju Amanda blivit \"liten bebis\" igen. Hon ska göra allt som bebisen gör. Sitta i babysittern (den blir alldeles PLATT på golvet av hennes vikt), ligga i mjukliften (mamma måste KÄMPA för att kunna dra igen dragkedjan - det är viktigt), ligga i mammas knä, rapas över axeln (uuuh, tur att hon inte vill AMMA än), och nu det senaste och värsta - hon ska KRÄKAS precis som bebisen (linnéa är en kräkbebis) då hon spottar ut saliv på siva tröjor.... SUUUUCK!

    Men å andra sidan - det är helt underbart att se tjejerna ihop. Linnéa ler OFTA och länge när hon får ligga i Amandas knä, och Amandas pussar henne hela tiden, hämtar hennes skallra och snuttefilt och ska klappa och gosa. \"Vilken söt bebis!\" säger hon häpet varje morgon när hon träffar Linnéa efter natten.

    Nu måste jag gå och hjälpa storasyster med modellerabygget. \"inte sitta datorn, mamma\" skriker hon. Vem bestämmer? :)

    Annica
  9. *Lenna* m Mira
    #5

    Åh herregud!

    Jag blev alldeles svettig när jag läste. Jag hade också en sådan tisdag, men jag kom inte ens hemifrån.
    Bra att du ringde din karl! Kom han hem tidigare så du fick lite avlastning?

    Jag var så slut igår så kl 22 när Olle normalt får gå och sova gav jag Mira (som inte ville sova och bara skrek) till honom och gick och la mig. Kl 01 kommer han och lägger sig, då har hon somnat i bilstolen och där fick hon sova till hon vaknade och ville ha mat vid 3-snåret.
    Jag hade dåligt samvete för Olles skull som var jätte trött när han kl 7 gick till jobbet men jag hade aldrig orkat idag om inte jag tänkt på mig själv igår.
    Mira har nämligen varit vaken precis hela dagen idag med.

    Gulligt att Melvin anammat hur man får tyst på brodern :)
  10. 5
    Åh herregud! Jag blev alldeles svettig när jag läste. Jag hade också en sådan tisdag, men jag kom inte ens hemifrån.
    Bra att du ringde din karl! Kom han hem tidigare så du fick lite avlastning?

    Jag var så slut igår så kl 22 när Olle normalt får gå och sova gav jag Mira (som inte ville sova och bara skrek) till honom och gick och la mig. Kl 01 kommer han och lägger sig, då har hon somnat i bilstolen och där fick hon sova till hon vaknade och ville ha mat vid 3-snåret.
    Jag hade dåligt samvete för Olles skull som var jätte trött när han kl 7 gick till jobbet men jag hade aldrig orkat idag om inte jag tänkt på mig själv igår.
    Mira har nämligen varit vaken precis hela dagen idag med.

    Gulligt att Melvin anammat hur man får tyst på brodern :)
  11. Medlem sedan
    Apr 2004
    #6

    Åhh

    och jag tror att jag har det jobbigt ibland :). Jag går bara till dagis och tillbaks ensam med båda två, annat klarar jag inte av helt enkelt.
    Skulle det inte avlasta dig lite om du kunde ha Melvin på dagis lite på dagarna? Eller du kanske inte vill ha honom där? Eller vill han inte vara där? Frlt, jag bara frågar - tycker det funkar så himla bra med dagis för oss och Aston som stormtrivs där.

    Melvin verkar ju iaf vara en liten söt kille som vill ta hand om Ville :) och det är ju bra.
  12. 6
    Åhh och jag tror att jag har det jobbigt ibland :). Jag går bara till dagis och tillbaks ensam med båda två, annat klarar jag inte av helt enkelt.
    Skulle det inte avlasta dig lite om du kunde ha Melvin på dagis lite på dagarna? Eller du kanske inte vill ha honom där? Eller vill han inte vara där? Frlt, jag bara frågar - tycker det funkar så himla bra med dagis för oss och Aston som stormtrivs där.

    Melvin verkar ju iaf vara en liten söt kille som vill ta hand om Ville :) och det är ju bra.
  13. Medlem sedan
    Feb 2005
    #7

    ha, ha!!!

    Oj, va jag skrattade när jag läste ditt inlägg. Förlåt, inte kul alls antagligen ;-)

    Nej, men oj va jobbigt! Men din stora kille verkar ju as-skön!! Och en sån fin storebror, förstår vad lillebror vill ha när han skriker och vet hur man gör när han vill sova, han är ju underbar!!!

    Trots att det låter jättejobbigt vill jag i alla fall gratta dig till två undebara söner!! *blink*
  14. 7
    ha, ha!!! Oj, va jag skrattade när jag läste ditt inlägg. Förlåt, inte kul alls antagligen ;-)

    Nej, men oj va jobbigt! Men din stora kille verkar ju as-skön!! Och en sån fin storebror, förstår vad lillebror vill ha när han skriker och vet hur man gör när han vill sova, han är ju underbar!!!

    Trots att det låter jättejobbigt vill jag i alla fall gratta dig till två undebara söner!! *blink*
  15. Medlem sedan
    Mar 2000
    #8

    Jårå...

    Känns igen. Vissa dagar är bara helt otoppen. :OP När jag går på bvc är jag alltid genomsvettig. Jag har fyra tokar med mig, varav 5-åringen och 3-åringen i tid och otid drämmer till varandra med något och lilla treåringen säger något fult så jag får skämmas, 1½åringen måste springas efter hela tiden eftersom han just lärt sig öppna dörrar och rymmer i ett. Och rummen på bvc är _inte_ barnanpassade. Smart miljö för en stressad mamma. När jag kommer in och de frågar hur det är är det i det närmsta ett skämt. *S*

    Och trots detta kunde jag ha ett par ungar till. Det är väl nån säkring som bränt hos mig. *asg*
  16. 8
    Jårå... Känns igen. Vissa dagar är bara helt otoppen. :OP När jag går på bvc är jag alltid genomsvettig. Jag har fyra tokar med mig, varav 5-åringen och 3-åringen i tid och otid drämmer till varandra med något och lilla treåringen säger något fult så jag får skämmas, 1½åringen måste springas efter hela tiden eftersom han just lärt sig öppna dörrar och rymmer i ett. Och rummen på bvc är _inte_ barnanpassade. Smart miljö för en stressad mamma. När jag kommer in och de frågar hur det är är det i det närmsta ett skämt. *S*

    Och trots detta kunde jag ha ett par ungar till. Det är väl nån säkring som bränt hos mig. *asg*
  17. Annika m Melvin och Ville
    #9

    Melvin...

    ... ska hela tiden klappa Ville när han sover. Jag försöker förklara att vi ska låta Ville sova så att han inte vaknar och skriker, men det går inte hem. När sedan Ville faktiskt vaknar och skriker blir Melvin jättearg och besviken. Inte lätt.

    Kram till dig också, du kämpande mamma!
  18. 9
    Melvin... ... ska hela tiden klappa Ville när han sover. Jag försöker förklara att vi ska låta Ville sova så att han inte vaknar och skriker, men det går inte hem. När sedan Ville faktiskt vaknar och skriker blir Melvin jättearg och besviken. Inte lätt.

    Kram till dig också, du kämpande mamma!
  19. Annika m Melvin och Ville
    #10

    Kram...

    ... tillbaka. Onsdagen ska vi inte ens prata om, då Melvins tvåårstrots är det enda jag minns från den. Men idag är det torsdag och en alldels ny dag med nya möjligheter! :o)
  20. 10
    Kram... ... tillbaka. Onsdagen ska vi inte ens prata om, då Melvins tvåårstrots är det enda jag minns från den. Men idag är det torsdag och en alldels ny dag med nya möjligheter! :o)
  21. Annika m Melvin och Ville
    #11

    Precis...

    .... vem bestämmer här hemma. Inte är det jag i alla fall känns det som :o). Och visst är det underbart att se syskonen ihop. Melvin är sååå gullig mot Ville och ibland blir jag alldeles tårögd när jag ser dom. Däremot är det urjobbigt att han blivit bebis han också. Jag ska hjälpa honom med precis allt numera. Om andra tvååringar läser man att \"kan säääälv\" är de vanligaste orden. \"Mamma älpa\" är vanligast hos Melvin just nu.
  22. 11
    Precis... .... vem bestämmer här hemma. Inte är det jag i alla fall känns det som :o). Och visst är det underbart att se syskonen ihop. Melvin är sååå gullig mot Ville och ibland blir jag alldeles tårögd när jag ser dom. Däremot är det urjobbigt att han blivit bebis han också. Jag ska hjälpa honom med precis allt numera. Om andra tvååringar läser man att \"kan säääälv\" är de vanligaste orden. \"Mamma älpa\" är vanligast hos Melvin just nu.
  23. Annika m Melvin och Ville
    #12

    Jo....

    .... han kom hem lite tidigare, tack och lov. Och på kvällen somnade Melvin tidigt, tidigt så då kunde mannen hjälpa mig lite med Ville. Vad dum man är som har dåligt samvete för att pappan är lite trött när han går till jobbet. Själv är man ju ständigt trött och har dygnet-runt-jobb.
  24. 12
    Jo.... .... han kom hem lite tidigare, tack och lov. Och på kvällen somnade Melvin tidigt, tidigt så då kunde mannen hjälpa mig lite med Ville. Vad dum man är som har dåligt samvete för att pappan är lite trött när han går till jobbet. Själv är man ju ständigt trött och har dygnet-runt-jobb.
  25. Annika m Melvin och Ville
    #13

    Vi har...

    ... en misslyckad inskolning på dagis bakom oss (i augusti) så det blev inget dagis nu i höst för Melvin. Tanken var att han skulle gått där 15 timmar i veckan. Inskolningsförsöket kan jag berätta mer om en annan gång - har inte tid nu. Men visst e han söt, min lille Melvin, fast såååå trotsig och mammig och avundsjuk på syskonet just nu.
  26. 13
    Vi har... ... en misslyckad inskolning på dagis bakom oss (i augusti) så det blev inget dagis nu i höst för Melvin. Tanken var att han skulle gått där 15 timmar i veckan. Inskolningsförsöket kan jag berätta mer om en annan gång - har inte tid nu. Men visst e han söt, min lille Melvin, fast såååå trotsig och mammig och avundsjuk på syskonet just nu.
  27. Annika m Melvin och Ville
    #14

    Jag kommer...

    ... nog skratta gott åt det hela jag också framöver, men i tisdags skrattade jag INTE kan jag lova. Och visst har jag två helt underbara söner, så jag ska egentligen inte klaga alls. Det är bara det att sömnbristen tar ut sin rätt ibland.
  28. 14
    Jag kommer... ... nog skratta gott åt det hela jag också framöver, men i tisdags skrattade jag INTE kan jag lova. Och visst har jag två helt underbara söner, så jag ska egentligen inte klaga alls. Det är bara det att sömnbristen tar ut sin rätt ibland.
  29. Annika m Melvin och Ville
    #15

    Oj, oj, oj....

    ... och jag som bara har två! :o) Till skillnad mot dig känner jag just nu att jag INTE vill ha några barn till. Aldrig i livet.
  30. 15
    Oj, oj, oj.... ... och jag som bara har två! :o) Till skillnad mot dig känner jag just nu att jag INTE vill ha några barn till. Aldrig i livet.
  31. *Lenna* m Mira
    #16

    ja det har du rätt i!

    Vi får sluta med dåligt samvete och nyttja fäderna, de är ju de de är till för :)
  32. 16
    ja det har du rätt i! Vi får sluta med dåligt samvete och nyttja fäderna, de är ju de de är till för :)

Liknande trådar

  1. Ingen vanlig tisdag idag hemma hos
    By Anna-UK in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-06-14, 14:09
  2. En vanlig grå tisdag
    By cilia m june & lisa in forum Ordet är fritt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-04-13, 18:26
  3. En alldeles vanlig dag...
    By -miapia- in forum _0510 Oktoberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-27, 21:19
  4. Packar i vanlig ordning alldeles
    By Anna-UK in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-14, 01:46
  5. En alldeles vanlig tisdag...
    By Annika m M&V in forum _0310 Oktoberbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-11-10, 12:44
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar