ang OK stämpel
_01 Höstbarn
  1. okänd
    #1

    ang OK stämpel

    Kanske är jag petig men sen när skall man sätta stämplar på sina barn?
    Alla barn utvecklas i sin egen takt och tyvärr känns
    det som en tävling när man läser om ^stämplarna^
    Undrar hur barnen blir när dom blir äldre om dom redan nu ^tränas^för att klara 4 års kontrollen.
    För övrigt är detta ett trevligt sätt att få en uppfattning om hur andras barn är i samma ålder .
    Ang anonymiteten så känndes det bäst för att det är för mig känsligt att ta upp detta då mitt barn inte fått 100% ok stämpel.
  2. 1
    ang OK stämpel Kanske är jag petig men sen när skall man sätta stämplar på sina barn?
    Alla barn utvecklas i sin egen takt och tyvärr känns
    det som en tävling när man läser om ^stämplarna^
    Undrar hur barnen blir när dom blir äldre om dom redan nu ^tränas^för att klara 4 års kontrollen.
    För övrigt är detta ett trevligt sätt att få en uppfattning om hur andras barn är i samma ålder .
    Ang anonymiteten så känndes det bäst för att det är för mig känsligt att ta upp detta då mitt barn inte fått 100% ok stämpel.
  3. Medlem sedan
    May 2001
    #2

    Är ju mer ett uttryck

    kanske inte alltid så lämpligt att använda och jag ber verkligen om ursäkt, för det var inte meningen att mindrvärdesförklara någon som inte uppfyller allt de ber om på den kontrollen. Det är ju därför den finns, så att man ska kunna upptäcka saker, som man kanske inte upptäcker annars. Själv var jag mest glad att jag äntligen hade en som inte envist surade sig igenom och totalvägrade med osäkerhet som följd - vad gäller syn och hörsel alltså. Man ska absolut inte sätta en stämpel på sina barn och det är verkligen ingen tävling. Ska försöka tänka mer på hur jag använder orden i fortsättningen.
  4. 2
    Är ju mer ett uttryck kanske inte alltid så lämpligt att använda och jag ber verkligen om ursäkt, för det var inte meningen att mindrvärdesförklara någon som inte uppfyller allt de ber om på den kontrollen. Det är ju därför den finns, så att man ska kunna upptäcka saker, som man kanske inte upptäcker annars. Själv var jag mest glad att jag äntligen hade en som inte envist surade sig igenom och totalvägrade med osäkerhet som följd - vad gäller syn och hörsel alltså. Man ska absolut inte sätta en stämpel på sina barn och det är verkligen ingen tävling. Ska försöka tänka mer på hur jag använder orden i fortsättningen.
  5. okänd
    #3

    tack för ditt svar

    Det var inte riktat mot dig personligen,
    Det är ju rätt många som skriver så.
    Och visst är det skönt när ens barn utvecklas och gör framgångar.
    Du har all rätt att vara stolt : )
    det skall vi alla vara barn är ju det underbaraste som finns.
    Och mitt skriveri var inte till att såra någon mer kanske att släppa lite på prestationsångest som många (inklusive mig själv) har på att barnen skall följa
    en viss kurva/nivå.
    Barn nuförtiden är fantastiska många fixar dator/dvd/video och även att skriva på ett så tidigt stadium det är inte dåligt.
  6. 3
    tack för ditt svar Det var inte riktat mot dig personligen,
    Det är ju rätt många som skriver så.
    Och visst är det skönt när ens barn utvecklas och gör framgångar.
    Du har all rätt att vara stolt : )
    det skall vi alla vara barn är ju det underbaraste som finns.
    Och mitt skriveri var inte till att såra någon mer kanske att släppa lite på prestationsångest som många (inklusive mig själv) har på att barnen skall följa
    en viss kurva/nivå.
    Barn nuförtiden är fantastiska många fixar dator/dvd/video och även att skriva på ett så tidigt stadium det är inte dåligt.
  7. Medlem sedan
    Apr 2002
    #4

    jag ber också om ursäkt

    Det var inte alls menat så. Absolut ingen tävling och jag tränar inte min dotter alls. Men jag är stolt över henne och det är jag säker på att du också är över ditt barn.
  8. 4
    jag ber också om ursäkt Det var inte alls menat så. Absolut ingen tävling och jag tränar inte min dotter alls. Men jag är stolt över henne och det är jag säker på att du också är över ditt barn.
  9. Medlem sedan
    Nov 2002
    #5

    Neo fick inte heller...

    100% okstämpel. Han ligger på remiss till både logopeden, ögonläkaren och ögonläkaren. Nästan så att vi skrattar åt det här hemma... Låter ju som att det vore nåt helt fel på honom (inte för att det hade varit kul men eftersom att han är helt normal ändå så är det lite småkomiskt) men det är det inte. Han är lite sen i pratet, det visade sig att han inte hör bra alls på ena örat (vilket vi knappt lagt märke till, fast nu efteråt är det supertydligt) och var tvungen att anstränga sig massvis för att se näst nedersta raden på syntestet.

    Men allt annat var han superduktig på och klarade galant. Eller nja, hoppa på ett ben var nog precis godkänt tror jag. *s*

    Det är ju mest ett uttryck och jag känner inte att Neo inte är ok för det. Han ligger långt före på många saker och är väldens goaste lilla kille!
    Nu väntar jag med spänning och nyfikenhet (och en massa hopp) på att få veta om det är nåt tillfälligt, nåt som kommer växa bort eller om det faktiskt är så att han hör illa och kommer ha svårt med talet länge (fast jag hör ju själv hur han hittar nya ljud hela tiden så jag oroar mig inte, kanske lite för hörselgrejen då). Glasögon har ju både jag och min sambo... så om han ser lite illa är det inget konstigt med det!

    Så visst tusan är våra barn helt OK ändå... även fast dom inte är 100%-igt OK-stämplade! :0)
  10. 5
    Neo fick inte heller... 100% okstämpel. Han ligger på remiss till både logopeden, ögonläkaren och ögonläkaren. Nästan så att vi skrattar åt det här hemma... Låter ju som att det vore nåt helt fel på honom (inte för att det hade varit kul men eftersom att han är helt normal ändå så är det lite småkomiskt) men det är det inte. Han är lite sen i pratet, det visade sig att han inte hör bra alls på ena örat (vilket vi knappt lagt märke till, fast nu efteråt är det supertydligt) och var tvungen att anstränga sig massvis för att se näst nedersta raden på syntestet.

    Men allt annat var han superduktig på och klarade galant. Eller nja, hoppa på ett ben var nog precis godkänt tror jag. *s*

    Det är ju mest ett uttryck och jag känner inte att Neo inte är ok för det. Han ligger långt före på många saker och är väldens goaste lilla kille!
    Nu väntar jag med spänning och nyfikenhet (och en massa hopp) på att få veta om det är nåt tillfälligt, nåt som kommer växa bort eller om det faktiskt är så att han hör illa och kommer ha svårt med talet länge (fast jag hör ju själv hur han hittar nya ljud hela tiden så jag oroar mig inte, kanske lite för hörselgrejen då). Glasögon har ju både jag och min sambo... så om han ser lite illa är det inget konstigt med det!

    Så visst tusan är våra barn helt OK ändå... även fast dom inte är 100%-igt OK-stämplade! :0)
  11. Medlem sedan
    May 2001
    #6

    Jo

    Många saker som en del barn kan här, kan inte ens min snart sjuåring än. Då kan det vara skönt att ha flera barn, för man inser lätt hur otroligt olika alla är och det är ingen idé att få prestationsångest. Han är ju den han är och han kommer ju att lära sig det till slut.

    Fast jag tycker att det är kul att höra om allas framsteg här, så ni som skriver om era duktiga ungar, sluta inte med det! Det gäller bara att komma ihåg att alla är olika!
  12. 6
    Jo Många saker som en del barn kan här, kan inte ens min snart sjuåring än. Då kan det vara skönt att ha flera barn, för man inser lätt hur otroligt olika alla är och det är ingen idé att få prestationsångest. Han är ju den han är och han kommer ju att lära sig det till slut.

    Fast jag tycker att det är kul att höra om allas framsteg här, så ni som skriver om era duktiga ungar, sluta inte med det! Det gäller bara att komma ihåg att alla är olika!
  13. Åsapåsa med 2 finfina ungar
    #7

    inte min pojke heller

    Han klarade inte hörseltestet helt. Och även om jag skulle skriva att _Isak_ inte fick sin OK-stämpel, så menar jag att det kan bero på flera saker:

    * han hör dåligt
    * han är inte mogen för den uppgiften, med flera moment
    * BVC-sköterskan klarar inte SIN uppgift
    * han var helt ointresserad av att göra ngt på beställning

    osv...

    listan kan ju göras lång. Men jag kan hålla med om att man kanske ska fundera över hur man uttrycker sig. Det blir ju ett sätt att tänka också om man använder det uttrycket. Man ska inte underskatta språkets inverkan på våra tankar. Och när man slänger ur sig ett sånt \"uttryck\" när barnen hör...

    Jag tycker det är bra att du tar upp det till diskussion.
  14. 7
    inte min pojke heller Han klarade inte hörseltestet helt. Och även om jag skulle skriva att _Isak_ inte fick sin OK-stämpel, så menar jag att det kan bero på flera saker:

    * han hör dåligt
    * han är inte mogen för den uppgiften, med flera moment
    * BVC-sköterskan klarar inte SIN uppgift
    * han var helt ointresserad av att göra ngt på beställning

    osv...

    listan kan ju göras lång. Men jag kan hålla med om att man kanske ska fundera över hur man uttrycker sig. Det blir ju ett sätt att tänka också om man använder det uttrycket. Man ska inte underskatta språkets inverkan på våra tankar. Och när man slänger ur sig ett sånt \"uttryck\" när barnen hör...

    Jag tycker det är bra att du tar upp det till diskussion.
  15. ökänd
    #8

    ja vilken bra idé

    Nu slutar vi skriva om våra barns framsteg, nu skriver vi bara om hur dåliga våra barn är. För usch tänk om våra barn får höra att vi är stolta över dom.
  16. 8
    ja vilken bra idé Nu slutar vi skriva om våra barns framsteg, nu skriver vi bara om hur dåliga våra barn är. För usch tänk om våra barn får höra att vi är stolta över dom.
  17. Åsapåsa med 2 finfina ungar
    #9

    va?

    var ditt inlägg tänkt som ett svar på mitt? jag förstår ärligt talat inte vad du menar?

    \"nu skriver vi bara om hur dåliga våra barn är. För usch tänk om våra barn får höra att vi är stolta över dom.\"

    Du får gärna utveckla detta.
  18. 9
    va? var ditt inlägg tänkt som ett svar på mitt? jag förstår ärligt talat inte vad du menar?

    \"nu skriver vi bara om hur dåliga våra barn är. För usch tänk om våra barn får höra att vi är stolta över dom.\"

    Du får gärna utveckla detta.
  19. ökänd
    #10

    denna eviga svenska

    avundsjukan. Går det bra för ditt barn då ska du vara tyst om det, absolut inte verka skrytsam eller glädjas lite extra. Går det dåligt för ditt barn DÅ får du skriva av hjärtans lust och alla ska sympatisvara. Tröttsamt! Låt dom som vill berätta om sina barns framgångar göra det utan att få dom att få dåligt samvete.
  20. 10
    denna eviga svenska avundsjukan. Går det bra för ditt barn då ska du vara tyst om det, absolut inte verka skrytsam eller glädjas lite extra. Går det dåligt för ditt barn DÅ får du skriva av hjärtans lust och alla ska sympatisvara. Tröttsamt! Låt dom som vill berätta om sina barns framgångar göra det utan att få dom att få dåligt samvete.
  21. Medlem sedan
    Nov 1999
    #11

    Tycker fast man kanske borde låta bli

    Tycker man får säga ok-stämpel.
    Säger jag ok-stämpel så är det med glimten i ögat.
    Mina barn är ok. Med el utan stämpel.

    Jag säger på fullaste allvar, att jag har tre friska barn. Även om jag är väldigt ledsen över ena sonens diabetes. Jag bär hans sjukdom som en sten i mitt hjärta. Men jag låter folk tala om och glädjas över sina hundra procent friska barn ändå. Jag blir inte ledsen när nån säger att deras barn är \"perfekt\" i meningen avsaknad av sjukdom. Jag blir ledsen när nån säger att deras barn har en sjukdom, el ett handikapp.

    Jag är inte sämre för att jag har ett sjukt barn. Mitt barn är inte sämre för att han har diabetes.
    Men jag är sårbarare för många saker som folk säger. Men inte för att folk säger att de har hundra procent friska barn. Det är jag glad över. Man får inte blanda ihop begreppen.

    Hundra procent ok betyder inte att barnet är värdefullare än ett barn som är färre procentenheter ok. Det är bara frågan om att man är så glad över att barnet har tur, el hur man nu ska kalla det hela.

    Var stolt över ditt barn som är hundraprocent värdefullt!

  22. 11
    Tycker fast man kanske borde låta bli Tycker man får säga ok-stämpel.
    Säger jag ok-stämpel så är det med glimten i ögat.
    Mina barn är ok. Med el utan stämpel.

    Jag säger på fullaste allvar, att jag har tre friska barn. Även om jag är väldigt ledsen över ena sonens diabetes. Jag bär hans sjukdom som en sten i mitt hjärta. Men jag låter folk tala om och glädjas över sina hundra procent friska barn ändå. Jag blir inte ledsen när nån säger att deras barn är \"perfekt\" i meningen avsaknad av sjukdom. Jag blir ledsen när nån säger att deras barn har en sjukdom, el ett handikapp.

    Jag är inte sämre för att jag har ett sjukt barn. Mitt barn är inte sämre för att han har diabetes.
    Men jag är sårbarare för många saker som folk säger. Men inte för att folk säger att de har hundra procent friska barn. Det är jag glad över. Man får inte blanda ihop begreppen.

    Hundra procent ok betyder inte att barnet är värdefullare än ett barn som är färre procentenheter ok. Det är bara frågan om att man är så glad över att barnet har tur, el hur man nu ska kalla det hela.

    Var stolt över ditt barn som är hundraprocent värdefullt!

  23. Åsapåsa med 2 finfina ungar
    #12

    vem har pratat om avundsjuka?

    Jag blir så trött på dessa evinnerliga påhopp så fort någon tar det man skrivit personligt. Be om en förklaring om du inte förstår det som står skrivet istället för att bli spydig!

    Jag har aldrig påstått att man inte ska skriva om sitt barns framgångar, eller glädjas åt att man har helt friska barn. Självklart. Mitt inlägg var en respons på okänd:s undran över vår användning av uttrycket OK-stämpel.

    Inte har jag heller beklagat mig över att min pojke inte blev godkänd på hörseltestet, precis som jag skrev i mitt inlägg menar jag verkligen att det kan bero på många olika saker att man inte \"klarar\" BVCs test.

    Det jag menade med att man ska tänka sig för när man slänger ur sig detta uttryck är kanske snarare om man skulle med glimten i ögat som Memim skriver säger att man inte fick OK-stämpel, så kan barnen tolka det mycket mer konkret än vad vi i själva verket menar. Av den anledningen tycker jag faktiskt att man ska fundera över olika uttryck.

    Jag drar mig absolut inte för att \"skryta\" om mina barn när jag känner mig extra stolt över något. Samtidigt måste man väl få ventilera oro ibland. Jag förstår inte vad du har för problem som reagerar så starkt på mitt inlägg.
  24. 12
    vem har pratat om avundsjuka? Jag blir så trött på dessa evinnerliga påhopp så fort någon tar det man skrivit personligt. Be om en förklaring om du inte förstår det som står skrivet istället för att bli spydig!

    Jag har aldrig påstått att man inte ska skriva om sitt barns framgångar, eller glädjas åt att man har helt friska barn. Självklart. Mitt inlägg var en respons på okänd:s undran över vår användning av uttrycket OK-stämpel.

    Inte har jag heller beklagat mig över att min pojke inte blev godkänd på hörseltestet, precis som jag skrev i mitt inlägg menar jag verkligen att det kan bero på många olika saker att man inte \"klarar\" BVCs test.

    Det jag menade med att man ska tänka sig för när man slänger ur sig detta uttryck är kanske snarare om man skulle med glimten i ögat som Memim skriver säger att man inte fick OK-stämpel, så kan barnen tolka det mycket mer konkret än vad vi i själva verket menar. Av den anledningen tycker jag faktiskt att man ska fundera över olika uttryck.

    Jag drar mig absolut inte för att \"skryta\" om mina barn när jag känner mig extra stolt över något. Samtidigt måste man väl få ventilera oro ibland. Jag förstår inte vad du har för problem som reagerar så starkt på mitt inlägg.
  25. Medlem sedan
    Oct 2001
    #13

    Har faktiskt inte tänkt så

    att det är någon \"tävlan\". Det som jag tänker på är mer om Julia skulle visa sig ha sämre syn eller hörsel att jag skulle tycka att det var väldigt tråkigt för henne. Men sånt går ju att få hjälp med och är det så så är det då får man ta det då. Annars är det roligt att höra vad andra barn kan eller gör, jag vet ju att min dotter är den mest fantastiska för oss :-)
    På måndag är det vår tur.
  26. 13
    Har faktiskt inte tänkt så att det är någon \"tävlan\". Det som jag tänker på är mer om Julia skulle visa sig ha sämre syn eller hörsel att jag skulle tycka att det var väldigt tråkigt för henne. Men sånt går ju att få hjälp med och är det så så är det då får man ta det då. Annars är det roligt att höra vad andra barn kan eller gör, jag vet ju att min dotter är den mest fantastiska för oss :-)
    På måndag är det vår tur.
  27. Åsapåsa med 2 finfina ungar
    #14

    för att undvika fler missförstånd

    så menar jag inget negativt med att citera dig memim, när du säger att man använder uttrycket med glimten i ögat. om/när jag säger att något av mina barn fått ok-stämpel ser jag bilden av den där tomten i tomtens julverkstad som stämplar dockorna. nån som hänger med i mina tankar?

    jag håller för övrigt med dig om att alla barn är lika värdefulla, och jag anser absolut inte att \"perfektheten\" sitter i BVCs olika test.
  28. 14
    för att undvika fler missförstånd så menar jag inget negativt med att citera dig memim, när du säger att man använder uttrycket med glimten i ögat. om/när jag säger att något av mina barn fått ok-stämpel ser jag bilden av den där tomten i tomtens julverkstad som stämplar dockorna. nån som hänger med i mina tankar?

    jag håller för övrigt med dig om att alla barn är lika värdefulla, och jag anser absolut inte att \"perfektheten\" sitter i BVCs olika test.
  29. okänd
    #15

    Avunsjukan var det ju inte tal om

    Att detta skulle bli en stor grej var inte min mening inte heller att Åsapåsa skulle bli
    ^ attakerad^ på grund av hennes respons till mig som var helt ok.
    Jag gläds med alla föräldrar och med varje framsteg som våra barn gör, men att det vid 4 års kontrollen skulle bli en ok stämpel som uttrycktes långt längesedan av någon och då uppfattade jag inte glimten i ögat från denna person.....
    Och ja jag har fattat glimten i ögat responsen nu på senare tid men det var fel av mig att lägga mig i och
    ta det så hårt det är ju lite som dockorna som någon skrev om på tomtens julverkstad.
    Låt oss gå vidare med våra små dockor och se fram emot en God Jul som närmar sig med stormsteg.
    Och sorry om det blev fel.
  30. 15
    Avunsjukan var det ju inte tal om Att detta skulle bli en stor grej var inte min mening inte heller att Åsapåsa skulle bli
    ^ attakerad^ på grund av hennes respons till mig som var helt ok.
    Jag gläds med alla föräldrar och med varje framsteg som våra barn gör, men att det vid 4 års kontrollen skulle bli en ok stämpel som uttrycktes långt längesedan av någon och då uppfattade jag inte glimten i ögat från denna person.....
    Och ja jag har fattat glimten i ögat responsen nu på senare tid men det var fel av mig att lägga mig i och
    ta det så hårt det är ju lite som dockorna som någon skrev om på tomtens julverkstad.
    Låt oss gå vidare med våra små dockor och se fram emot en God Jul som närmar sig med stormsteg.
    Och sorry om det blev fel.
  31. Medlem sedan
    Nov 2002
    #16

    Ja precis så känner, tänker och säger...

    jag nog oxå. Tänker och säger ju att jag har haft den otroliga turen att få tre friska och perfekta barn!
    Två av mina barn har krupp (falsk), Neo hör dåligt på ena örat, ser inte helt bra och har svårt med vissa ljud.
    Ronja börjar precis som Neo med sitt egna lilla språk där de flesta bokstäver är utbytta till b eller d.

    Ronja har en tvillingtand (ingen fara men det är ju en avvikelse från det 100%-igt perfekta).

    Så egentligen är inte mina barn helt perfekta i ordets rätta bemärkelse... men i mina ögon är dom det iaf. Det kunde ju vart så mkt värre... så mkt allvarligare...

  32. 16
    Ja precis så känner, tänker och säger... jag nog oxå. Tänker och säger ju att jag har haft den otroliga turen att få tre friska och perfekta barn!
    Två av mina barn har krupp (falsk), Neo hör dåligt på ena örat, ser inte helt bra och har svårt med vissa ljud.
    Ronja börjar precis som Neo med sitt egna lilla språk där de flesta bokstäver är utbytta till b eller d.

    Ronja har en tvillingtand (ingen fara men det är ju en avvikelse från det 100%-igt perfekta).

    Så egentligen är inte mina barn helt perfekta i ordets rätta bemärkelse... men i mina ögon är dom det iaf. Det kunde ju vart så mkt värre... så mkt allvarligare...

  33. Medlem sedan
    Nov 2002
    #17

    Men är det inte lite så det är då??

    Visst uvecklas alla barn i sin egen takt men ålderskontrollerna har dom ju just för att kunna följa upp barn som ev. halkar efter av någon anledning. I många fall är det nog bara helt normalt eller en tillfällighet. Men i vissa fall, så beror förseningen kanske på något.

    Så egentligen så är det ju nästan som OK-stämpeln i tomteverkstan. Är dom helt ok så får dom sin stämpel och kollas inte mer. Är det nåt som inte är helt som det borde, så kollas man lite extra och får troligtvis sin ok-stämpel senare. Eller så behöver det verkligen utredas då det kanske visar sig beror på någon sjukdom eller liknande... och då har man ju förklarningen!

    Men ok-stämpel eller inte... så är ju alla barn lika mkt värda och lika viktiga för det. Sen kan man ju uttrycka sig på olika sätt förstås...
    Men jag känner trots att min son inte klarade alla momenten helt OK, att andra kan säga att deras barn är OK-stämplade. För jag känner ändå att Neo är det! Det är bara nån söm som gått upp och som är lätt att laga typ *s*.

    Sen är vi alla olika och tar åt oss av olika saker. Ville bara säga att det inte behöver uppfattas negativt för att ens barn inte fick den där OK-stämpeln enligt BVC. Det viktiga är ju ändå att man själv känner att man kan OK-stämpla sitt barn!
  34. 17
    Men är det inte lite så det är då?? Visst uvecklas alla barn i sin egen takt men ålderskontrollerna har dom ju just för att kunna följa upp barn som ev. halkar efter av någon anledning. I många fall är det nog bara helt normalt eller en tillfällighet. Men i vissa fall, så beror förseningen kanske på något.

    Så egentligen så är det ju nästan som OK-stämpeln i tomteverkstan. Är dom helt ok så får dom sin stämpel och kollas inte mer. Är det nåt som inte är helt som det borde, så kollas man lite extra och får troligtvis sin ok-stämpel senare. Eller så behöver det verkligen utredas då det kanske visar sig beror på någon sjukdom eller liknande... och då har man ju förklarningen!

    Men ok-stämpel eller inte... så är ju alla barn lika mkt värda och lika viktiga för det. Sen kan man ju uttrycka sig på olika sätt förstås...
    Men jag känner trots att min son inte klarade alla momenten helt OK, att andra kan säga att deras barn är OK-stämplade. För jag känner ändå att Neo är det! Det är bara nån söm som gått upp och som är lätt att laga typ *s*.

    Sen är vi alla olika och tar åt oss av olika saker. Ville bara säga att det inte behöver uppfattas negativt för att ens barn inte fick den där OK-stämpeln enligt BVC. Det viktiga är ju ändå att man själv känner att man kan OK-stämpla sitt barn!
  35. Medlem sedan
    May 2001
    #18

    Tycker det var bra

    att du tog upp det. Det är alltid bra att tänka på vad man säger och hur. Och att uppmärksamma att det inte är något fel på dem som inte kan det som en del andra kan redan nu tycker jag också är bra. Att det sen blev lite tråkiga reaktioner på vissa inlägg är ju aldrig roligt. Säger som du. Nu går vi vidare med våra underverk!
  36. 18
    Tycker det var bra att du tog upp det. Det är alltid bra att tänka på vad man säger och hur. Och att uppmärksamma att det inte är något fel på dem som inte kan det som en del andra kan redan nu tycker jag också är bra. Att det sen blev lite tråkiga reaktioner på vissa inlägg är ju aldrig roligt. Säger som du. Nu går vi vidare med våra underverk!
  37. Åsapåsa med 2 finfina ungar
    #19

    Visst har BVC-kontrollen ett syfte

    precis som du säger är det ju för att i tid uppmärksamma om barnen behöver tittas på lite extra i någon aspekt. Och det är ju jättebra att det är så. Och självklart är det jätteskönt när man kan \"okeja\" sitt barn och gå vidare. Jag upplever absolut att OK-stämpeln används efter alla kontroller och i de flesta fall med glimten i ögat.

    Glimten i ögat finns även ibland hos läkaren som gör undersökningen. När Isak gjorde 6-månaderskollen blev han okejad på håret, han kunde nämligen fortfarande inte vända sig från rygg till mage. Läkaren sa: \"Jo, men man ser ju att han försöker.\"

    Sen får man inte glömma bort att \"felmarginalen\" på BVC-testet är stor, jag menar att variationen mellan barnen är stor. Och det ser vi ju bara när vi läser om alla de olika sakerna våra barn här inne på det här snacket kan. Och så kommer det ju vara nu resten av livet, man är bra på olika saker. Och vart och ett av barnen är unikt, det finns ingen som är som just mitt/ditt barn och just därför är h*n perfekt!

  38. 19
    Visst har BVC-kontrollen ett syfte precis som du säger är det ju för att i tid uppmärksamma om barnen behöver tittas på lite extra i någon aspekt. Och det är ju jättebra att det är så. Och självklart är det jätteskönt när man kan \"okeja\" sitt barn och gå vidare. Jag upplever absolut att OK-stämpeln används efter alla kontroller och i de flesta fall med glimten i ögat.

    Glimten i ögat finns även ibland hos läkaren som gör undersökningen. När Isak gjorde 6-månaderskollen blev han okejad på håret, han kunde nämligen fortfarande inte vända sig från rygg till mage. Läkaren sa: \"Jo, men man ser ju att han försöker.\"

    Sen får man inte glömma bort att \"felmarginalen\" på BVC-testet är stor, jag menar att variationen mellan barnen är stor. Och det ser vi ju bara när vi läser om alla de olika sakerna våra barn här inne på det här snacket kan. Och så kommer det ju vara nu resten av livet, man är bra på olika saker. Och vart och ett av barnen är unikt, det finns ingen som är som just mitt/ditt barn och just därför är h*n perfekt!

  39. Åsapåsa med 2 finfina ungar
    #20

    tycker inte alls att du lagt dig i

    jag tycker det är bra om man frågar hur någon menar med ett uttryck, särskilt så här i skrift. man måste ju kunna diskutera det som skrivs här, annars är det ju ganska meningslöst med forum av den här typen.
  40. 20
    tycker inte alls att du lagt dig i jag tycker det är bra om man frågar hur någon menar med ett uttryck, särskilt så här i skrift. man måste ju kunna diskutera det som skrivs här, annars är det ju ganska meningslöst med forum av den här typen.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. OK-stämpel!
    By Estrella in forum _1011 Novemberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-10-26, 08:47
  2. OK-stämpel !!
    By fru ragge in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-24, 21:01
  3. OK-stämpel på BVC!
    By MrsHyde in forum _0703 Marsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-29, 09:32
  4. Ok-stämpel här med
    By Sussisnus in forum _0502 Februaribarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-08, 18:36
  5. Ok stämpel..=)
    By annie88 in forum Höftluxationer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-12, 08:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar