Hur sitter ert barn i bilen?
_0209 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Apr 2003
    #1

    Hur sitter ert barn i bilen?

    Har ett litet dilemma...
    Jonathan har nu börjat 15 tim/v på dagis & sambon lämnar honom strax innan 8.00 6 jag hämtar 13.00.
    Eftersom sambon då tar bilen med bilbarnstolen (bakåtvänd) i så har ju inte jag någon bilbarnstol i den andra bilen när jag hämtar. Hur skulle ni ha gjort? Det finns tre alternativ;
    1. Sambon knäpper loss bilbarnstolen & lämnar den på dagis. Det känns dock väldigt bökigt att släpa på en bilbarnstol, babyskyddet med Hanna i & Jonathans saker ut från dagis.
    2. Jag kör ca 2,5 mil extra till sambons jobb för att byta till rätt bil. Det blir dyrt med den extra bensinkostnaden...
    3. Att tumma lite på säkerheten & köpa en bältesstol redan nu och ha i den andra bilen som han då bara sitter i till dagis på morgonen. All övrig biltid blir det bakåtvänt tills sommaren då Hanna får överta den bakåtvända & Jonathan sitter i bältesstolen fullt ut.
  2. 1
    Hur sitter ert barn i bilen? Har ett litet dilemma...
    Jonathan har nu börjat 15 tim/v på dagis & sambon lämnar honom strax innan 8.00 6 jag hämtar 13.00.
    Eftersom sambon då tar bilen med bilbarnstolen (bakåtvänd) i så har ju inte jag någon bilbarnstol i den andra bilen när jag hämtar. Hur skulle ni ha gjort? Det finns tre alternativ;
    1. Sambon knäpper loss bilbarnstolen & lämnar den på dagis. Det känns dock väldigt bökigt att släpa på en bilbarnstol, babyskyddet med Hanna i & Jonathans saker ut från dagis.
    2. Jag kör ca 2,5 mil extra till sambons jobb för att byta till rätt bil. Det blir dyrt med den extra bensinkostnaden...
    3. Att tumma lite på säkerheten & köpa en bältesstol redan nu och ha i den andra bilen som han då bara sitter i till dagis på morgonen. All övrig biltid blir det bakåtvänt tills sommaren då Hanna får överta den bakåtvända & Jonathan sitter i bältesstolen fullt ut.
  3. Medlem sedan
    Apr 2003
    #2

    Och vi har ca 5 km \"skogsväg\" till dagis \'imt\'

    ...
  4. 2
    Och vi har ca 5 km \"skogsväg\" till dagis \'imt\' ...
  5. Marie med Hanna och Lina
    #3

    Av tre onda ting

    skulle jag nog faktiskt välja det sistnämnda. Men hade det varit jag hade jag köpt en nästan ny men begagnad stol att ha i den andra bilen så att barnet kan åka bakåtvänd i båda bilarna. Hanna sitter bakåtvänd ännu och jag har inga planer (eller behov) av att vända henne.
  6. 3
    Av tre onda ting skulle jag nog faktiskt välja det sistnämnda. Men hade det varit jag hade jag köpt en nästan ny men begagnad stol att ha i den andra bilen så att barnet kan åka bakåtvänd i båda bilarna. Hanna sitter bakåtvänd ännu och jag har inga planer (eller behov) av att vända henne.
  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4

    Mycket bök och stök.....

    .. Vi har två bilar men endast 3 bilbarnstolar.. Så vi gör faktiskt så att den som lämnar tar loss ena stolen. Vi har dock köpt ett extra set med banden man knäpper fast stolen med, så man behöver inte mecka med att ta loss dessa och sätta i dem igen. Jag har tänkt mig att Elvira ska sitta bakåtvänd så länge som möjligt - vårt stora problem är att hon är så otroligt lång att jag inte vet hur länge det är möjligt... Men vad menar du med skogsväg, förresten? Grusväg där man kör jättesakta eller asfalterad 70-sträcka? På grusväg så hade jag kanske gett efter och använt framåtvänd, det hade varit frestande i allafall!
  8. 4
    Mycket bök och stök..... .. Vi har två bilar men endast 3 bilbarnstolar.. Så vi gör faktiskt så att den som lämnar tar loss ena stolen. Vi har dock köpt ett extra set med banden man knäpper fast stolen med, så man behöver inte mecka med att ta loss dessa och sätta i dem igen. Jag har tänkt mig att Elvira ska sitta bakåtvänd så länge som möjligt - vårt stora problem är att hon är så otroligt lång att jag inte vet hur länge det är möjligt... Men vad menar du med skogsväg, förresten? Grusväg där man kör jättesakta eller asfalterad 70-sträcka? På grusväg så hade jag kanske gett efter och använt framåtvänd, det hade varit frestande i allafall!
  9. Medlem sedan
    Jan 2004
    #5

    Inte lätt...

    Vi hade tänkt att låta vår gosse åka bakåtvänt så absolut länge som möjligt, helst ett år till typ, men han är så stor, så han satt alldeles ihopklämd i sin stol. Därför köpte vi nyligen en rejäl framåtvänd stol (Britax kid heter den väl) och numera sitter han framåtvänd i baksätet, vilket på sätt och vis känns nästan lika tryggt som bakåtvänt i framsätet, som han satt innan. Men man är lite extra försiktig när man är ute och kör nu, känns det som. Det har väl egentligen mycket med vikten att göra, för han väger 22 kg och gränsen är typ 15 kg för de framåtvända stolarna. Men bakåtvänt är ju bäst, så om ni kan hitta någon beg stol som går att ha så borde ni kanske satsa på det. Vi har nog tur som bara har en bil, och slipper det bekymret :-)
  10. 5
    Inte lätt... Vi hade tänkt att låta vår gosse åka bakåtvänt så absolut länge som möjligt, helst ett år till typ, men han är så stor, så han satt alldeles ihopklämd i sin stol. Därför köpte vi nyligen en rejäl framåtvänd stol (Britax kid heter den väl) och numera sitter han framåtvänd i baksätet, vilket på sätt och vis känns nästan lika tryggt som bakåtvänt i framsätet, som han satt innan. Men man är lite extra försiktig när man är ute och kör nu, känns det som. Det har väl egentligen mycket med vikten att göra, för han väger 22 kg och gränsen är typ 15 kg för de framåtvända stolarna. Men bakåtvänt är ju bäst, så om ni kan hitta någon beg stol som går att ha så borde ni kanske satsa på det. Vi har nog tur som bara har en bil, och slipper det bekymret :-)
  11. Medlem sedan
    Apr 2003
    #6

    Vi bor på landet

    och det är ca 5 km grusväg & sen ca ½ km asfalt innan vi är framme på dagis. Hastighetsbegränsningen är 70 på grusvägen.
  12. 6
    Vi bor på landet och det är ca 5 km grusväg & sen ca ½ km asfalt innan vi är framme på dagis. Hastighetsbegränsningen är 70 på grusvägen.
  13. Medlem sedan
    Feb 2000
    #7

    Av de alternativen...

    skulle jag välja nummer ett. Känns INTE okay att vända redan nu!

    Ida kommer sitta bakåtvänd till nästa vinter, minst, troligtvis tills hon fyller 5 som NTF rekommenderar.
  14. 7
    Av de alternativen... skulle jag välja nummer ett. Känns INTE okay att vända redan nu!

    Ida kommer sitta bakåtvänd till nästa vinter, minst, troligtvis tills hon fyller 5 som NTF rekommenderar.
  15. Medlem sedan
    Feb 2000
    #8

    Men....

    även om han uppfyller viktkraven så har kroppen fortfarande andra proportioner än en vuxens, och det är ju därför de ska fortsätta åka baklänges!
    Huvudet utgör fortfarande en betydligt större del av kroppsvikten och nacken klarar inte de påfrestningarna vid en ev. kollision!
  16. 8
    Men.... även om han uppfyller viktkraven så har kroppen fortfarande andra proportioner än en vuxens, och det är ju därför de ska fortsätta åka baklänges!
    Huvudet utgör fortfarande en betydligt större del av kroppsvikten och nacken klarar inte de påfrestningarna vid en ev. kollision!
  17. Medlem sedan
    Jun 2002
    #9

    Definitivt nr ETT!

    Det är varje förälders skyldighet,anser jag, att alltid sätta barnets säkerhet i första hand!
    Att det blir lite exra bök,det får man ta.Alternativet är ju ett barn som lätt kan knäcka nacken vid kollisioner som inte behöver ha någon större kraft!
    Att många väljer att byta för att barnet har det lite trångt om benen,byter oftast för att föräldern tycker det ser obekvämt ut.Barnen klagar inte.
    Det finns ingen anledning att INTE låta barnet sitta bakåtvänd!!
  18. 9
    Definitivt nr ETT! Det är varje förälders skyldighet,anser jag, att alltid sätta barnets säkerhet i första hand!
    Att det blir lite exra bök,det får man ta.Alternativet är ju ett barn som lätt kan knäcka nacken vid kollisioner som inte behöver ha någon större kraft!
    Att många väljer att byta för att barnet har det lite trångt om benen,byter oftast för att föräldern tycker det ser obekvämt ut.Barnen klagar inte.
    Det finns ingen anledning att INTE låta barnet sitta bakåtvänd!!
  19. Åsa m Wilda
    #10

    Wilda åker...

    bakåtvänd i vår bil men har åkt framåt vid några tillfällen i andra bilar och det efter att ha disskuterat saken med svägerskan som jobbar på vägvärket med just barn och säkerhet och enligt dem är det 3 år som är gränsen.

    Jag skulle ha kollat efter en begagnad bakåtvänd i första hand och en vanlig kudde i andra hand för att slippa extra \"besväret\".
  20. 10
    Wilda åker... bakåtvänd i vår bil men har åkt framåt vid några tillfällen i andra bilar och det efter att ha disskuterat saken med svägerskan som jobbar på vägvärket med just barn och säkerhet och enligt dem är det 3 år som är gränsen.

    Jag skulle ha kollat efter en begagnad bakåtvänd i första hand och en vanlig kudde i andra hand för att slippa extra \"besväret\".
  21. Gunilla & Wilma
    #11

    Jag skulle aldrig...

    ...kompromissa med säkerheten.
    Wilma åker bakåtvänd MINST ett år till (trots åksjuka och trängsel). Hennes kropps propotioner är inte anpassad att sitta framåt än på ett tag.
    Kan du inte försöka få tag på en bra begagnad stol?
  22. 11
    Jag skulle aldrig... ...kompromissa med säkerheten.
    Wilma åker bakåtvänd MINST ett år till (trots åksjuka och trängsel). Hennes kropps propotioner är inte anpassad att sitta framåt än på ett tag.
    Kan du inte försöka få tag på en bra begagnad stol?
  23. Anne-Li
    #12

    Ungefär samma sits

    hamnar vi i om en vecka när inskolningen är klar. Vi har börjat leta begagnat till den andra bilen. Hellre lägger jag pengarna på två stolar än riskerar att det händer något som vi kanske kunde ha undvikit.
  24. 12
    Ungefär samma sits hamnar vi i om en vecka när inskolningen är klar. Vi har börjat leta begagnat till den andra bilen. Hellre lägger jag pengarna på två stolar än riskerar att det händer något som vi kanske kunde ha undvikit.
  25. Ann m Isa & Em
    #13

    Isabelle sitter i

    en bakåtvänd Akta Freeway men det är bra tight. Att hon sitter med knäna nästan vid hakan är inte det störtsa problemet utan att hennes öron så sakta börjar närma sig kanten känns lite mer vanskligt o att det numera är supersvårt att knäppa bältena då hon är för rund med vinterjackan på (hmmoch då är hon ändå spinkig med sina 17 kg till 107cm).
    Skulle jag köpa en ny stol idag skulle jag köpa en Britax Two way hellre än en bälteskudde. Det blir mkt pengar men det finns ju en hel del fräscha begagnade stolar till ok pris.
  26. 13
    Isabelle sitter i en bakåtvänd Akta Freeway men det är bra tight. Att hon sitter med knäna nästan vid hakan är inte det störtsa problemet utan att hennes öron så sakta börjar närma sig kanten känns lite mer vanskligt o att det numera är supersvårt att knäppa bältena då hon är för rund med vinterjackan på (hmmoch då är hon ändå spinkig med sina 17 kg till 107cm).
    Skulle jag köpa en ny stol idag skulle jag köpa en Britax Two way hellre än en bälteskudde. Det blir mkt pengar men det finns ju en hel del fräscha begagnade stolar till ok pris.

Liknande trådar

  1. Barn som sitter obältade i bilen..
    By ruffa in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-12-16, 10:38
  2. hur sitter era barn i bilen?
    By skånetösen in forum _03 Sommarbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-10-03, 21:14
  3. hur sitter era barn i bilen?
    By *Filur in forum _01 Sommarbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-10-30, 10:16
  4. Hur sitter era barn i bilen nu?
    By Viktoria m F&E in forum _0211 Novemberbarn
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-04-20, 20:35
  5. Hur sitter era barn i bilen nu?
    By Jensan-79 in forum _02/03 Vinterbarn
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2005-11-19, 19:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar