Vilket p-medel ska ni ha?
_0510 Oktoberbarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2004
    #1

    Vilket p-medel ska ni ha?

    Imorgon ska jag på efterkontroll och då ska vi bla. diskutera p-medel. Jag har inte haft nåt på flera år men det jag hade tidigare var p-piller. Vilket brukar ni ha eller ska ha? Eller ska ni inte ha nåt alls?
  2. 1
    Vilket p-medel ska ni ha? Imorgon ska jag på efterkontroll och då ska vi bla. diskutera p-medel. Jag har inte haft nåt på flera år men det jag hade tidigare var p-piller. Vilket brukar ni ha eller ska ha? Eller ska ni inte ha nåt alls?
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2

    jag skall nog

    Ha minipiller nu i början så länge jag ammar.. sedan vet ja inte minipiller vet jag funkade för mig men mins inte ja kanske åt ppiller ett tag hmm joo det gjorde jag!... e lite emot hormoner i almänhet sådär men.. det blir iaf minipiller i början!.. ehm när skall man göra efterkontroll? *har helt glömt* ska man ringa själv eller vad?.. när jag fick Pontus skulle jag ringa när avslaget var borta e d så nu mä?
  4. 2
    jag skall nog Ha minipiller nu i början så länge jag ammar.. sedan vet ja inte minipiller vet jag funkade för mig men mins inte ja kanske åt ppiller ett tag hmm joo det gjorde jag!... e lite emot hormoner i almänhet sådär men.. det blir iaf minipiller i början!.. ehm när skall man göra efterkontroll? *har helt glömt* ska man ringa själv eller vad?.. när jag fick Pontus skulle jag ringa när avslaget var borta e d så nu mä?
  5. Medlem sedan
    Jan 2004
    #3

    Jag fick en spruta

    innan jag lämnade BB som håller i tre månader.
  6. 3
    Jag fick en spruta innan jag lämnade BB som håller i tre månader.
  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4

    Tror..

    Jag kommer att välja mini-piller för ett bra tag framöver. Det använde jag efter Alice och fram till det var dags för nästa \"tillverkning\". Och det kändes bra mycket bättre med minipiller än p-piller. P-piller kommer jag aldrig mer äta, känns som alldeles för mycket hormonpåverkan. Kan kanske tänka mig spiral längre fram, men det känns lite läskigt att ha en sån grej insatt i kroppen. Nåja, man får väl se. Minipiller lär det som sagt bli ett bra tag framöver.
  8. 4
    Tror.. Jag kommer att välja mini-piller för ett bra tag framöver. Det använde jag efter Alice och fram till det var dags för nästa \"tillverkning\". Och det kändes bra mycket bättre med minipiller än p-piller. P-piller kommer jag aldrig mer äta, känns som alldeles för mycket hormonpåverkan. Kan kanske tänka mig spiral längre fram, men det känns lite läskigt att ha en sån grej insatt i kroppen. Nåja, man får väl se. Minipiller lär det som sagt bli ett bra tag framöver.
  9. Medlem sedan
    Apr 2003
    #5

    Det är rena djungeln....

    Jag tror att jag nog kommer att använda mini-piller från början & sen kopparspiral.
  10. 5
    Det är rena djungeln.... Jag tror att jag nog kommer att använda mini-piller från början & sen kopparspiral.
  11. Medlem sedan
    Nov 2002
    #6

    Vet ej ..

    .. men innan jag fick sonen hade jag p-piller och det funkade jättebra. Nu väger jag en hel del mer och p-piller ska man inte använda sig av om man är för överviktg eftesom det ger sämre effekt, men jag är på väg ner så vi får se vad bm säger. Annars så funkar kanske minipiller .. men spiral eller p-stav eller nåt annat man stoppar IN I kroppen vill jag inte ha. usch :)
  12. 6
    Vet ej .. .. men innan jag fick sonen hade jag p-piller och det funkade jättebra. Nu väger jag en hel del mer och p-piller ska man inte använda sig av om man är för överviktg eftesom det ger sämre effekt, men jag är på väg ner så vi får se vad bm säger. Annars så funkar kanske minipiller .. men spiral eller p-stav eller nåt annat man stoppar IN I kroppen vill jag inte ha. usch :)
  13. Medlem sedan
    Feb 2001
    #7

    jag ska vara drastisk

    Jag kommer att sterilisera mig.....
  14. 7
    jag ska vara drastisk Jag kommer att sterilisera mig.....
  15. Medlem sedan
    Dec 2003
    #8

    Det vill jag oxå

    ...men har hört att man får bekosta det själv numera och att detgår på 10.000 kr i runda slängar. De pengarna har inte jag :( Vet du hur det funkar hos er?
    Jag far inte väl av hormonpreparaten och spiral har jag provat men den \"satt\" inte bra. Kondom litar jag inte på för fem öre längre. Det är \"tack vare\" kondomen som vi har Wille hos oss idag ;) Tacksam för honom naturligtvis, men jag är nöjd nu. 3 barn räcker vid min ålder.
  16. 8
    Det vill jag oxå ...men har hört att man får bekosta det själv numera och att detgår på 10.000 kr i runda slängar. De pengarna har inte jag :( Vet du hur det funkar hos er?
    Jag far inte väl av hormonpreparaten och spiral har jag provat men den \"satt\" inte bra. Kondom litar jag inte på för fem öre längre. Det är \"tack vare\" kondomen som vi har Wille hos oss idag ;) Tacksam för honom naturligtvis, men jag är nöjd nu. 3 barn räcker vid min ålder.
  17. Medlem sedan
    Jan 2001
    #9

    Jag vet inte. + fråga

    Antagligen så blir det minipiller till amningen är klar, eller att jag är utan tills efter. Vi får se. Innan jag blev gravid hade jag kopparspiral, vilket jag var supernöjd med, men jag vet inte om jag vill ha det nu igen. Hur är det med minipiller? Jag vill inte ha nåt med mycket hormoner i. Som p-piller kan det ju ta ett tag innan man kan bli gravid igen, är det lika med minipiller? (har inga planer för flera barn än iaf, men ändå) Annars då, funkar minipiller lika som vanliga p-piller? Med biverkningar och allt.
  18. 9
    Jag vet inte. + fråga Antagligen så blir det minipiller till amningen är klar, eller att jag är utan tills efter. Vi får se. Innan jag blev gravid hade jag kopparspiral, vilket jag var supernöjd med, men jag vet inte om jag vill ha det nu igen. Hur är det med minipiller? Jag vill inte ha nåt med mycket hormoner i. Som p-piller kan det ju ta ett tag innan man kan bli gravid igen, är det lika med minipiller? (har inga planer för flera barn än iaf, men ändå) Annars då, funkar minipiller lika som vanliga p-piller? Med biverkningar och allt.
  19. Medlem sedan
    Aug 2003
    #10

    Hmmm...

    Har faktiskt ingen aning vad det blir. Har ju iofs svårt att bli gravid utan hormonhjälp så p-medel känns ibland helt onödigt. Men samtidigt tänker jag att TÄNK OM man skulle bli gravid mot alla ods. Just nu vill jag ju inte det i alla fall :)
  20. 10
    Hmmm... Har faktiskt ingen aning vad det blir. Har ju iofs svårt att bli gravid utan hormonhjälp så p-medel känns ibland helt onödigt. Men samtidigt tänker jag att TÄNK OM man skulle bli gravid mot alla ods. Just nu vill jag ju inte det i alla fall :)
  21. Medlem sedan
    Jul 2004
    #11

    Liknande situation!

    Det är precis så vi har det egentligen- vi hade svårt att bli gravida och fick göra IVf för att få vårt första barn. Och när hon var nästan ett år blev jag gravid helt utan hjälp, vilket resulterade i Leah. Jag tror inte vi skulle lyckas med det igen men man vet ju aldrig och tre barn tätt vill vi nog inte ha...
  22. 11
    Liknande situation! Det är precis så vi har det egentligen- vi hade svårt att bli gravida och fick göra IVf för att få vårt första barn. Och när hon var nästan ett år blev jag gravid helt utan hjälp, vilket resulterade i Leah. Jag tror inte vi skulle lyckas med det igen men man vet ju aldrig och tre barn tätt vill vi nog inte ha...
  23. Medlem sedan
    Jul 2004
    #12

    Blir nog hormonspiral!

    Nu har jag varit på min efterkontroll och det lutar åt hormonspiral. Gillar det faktum att man nästan inte har någon mens och att man slipper hålla ordning på piller varje dag. 1000 kr kostar det men då kan man ha den i 5 år. Och man kan bli gravid igen så fort man tagit ut den.
  24. 12
    Blir nog hormonspiral! Nu har jag varit på min efterkontroll och det lutar åt hormonspiral. Gillar det faktum att man nästan inte har någon mens och att man slipper hålla ordning på piller varje dag. 1000 kr kostar det men då kan man ha den i 5 år. Och man kan bli gravid igen så fort man tagit ut den.
  25. Medlem sedan
    Jul 2004
    #13

    Vet ej men

    Tror det är färre biverkningar med minipiller men jag är lite osäker. I min folder står det att minipiller kan ha något mindre säkerhet om man är överviktig, annars är det lite hormoner i och det gör att man borde kunna bli gravid snabbt efter att man slutat. Tror jag :-)
  26. 13
    Vet ej men Tror det är färre biverkningar med minipiller men jag är lite osäker. I min folder står det att minipiller kan ha något mindre säkerhet om man är överviktig, annars är det lite hormoner i och det gör att man borde kunna bli gravid snabbt efter att man slutat. Tror jag :-)
  27. Medlem sedan
    Jul 2004
    #14

    Fint namn förresten!

    Måste tillägga att ni valt ett fint namn- Elvina! Vi hade Alvina på vår men det blev Leah i stället. Kanske att vi tar Alvina som andranamn...
  28. 14
    Fint namn förresten! Måste tillägga att ni valt ett fint namn- Elvina! Vi hade Alvina på vår men det blev Leah i stället. Kanske att vi tar Alvina som andranamn...
  29. Medlem sedan
    Aug 2003
    #15

    Näe precis...

    Man vet ju aldrig. Mirakel KAN ju hända. Men just NU vill jag inte att ett sånt mirakel skall hända :) Så därför är det väl bäst att skydda sig trots att det känns onödigt. Men tror det får bli kondom för några hormoner vill jag inte ha just nu....
  30. 15
    Näe precis... Man vet ju aldrig. Mirakel KAN ju hända. Men just NU vill jag inte att ett sånt mirakel skall hända :) Så därför är det väl bäst att skydda sig trots att det känns onödigt. Men tror det får bli kondom för några hormoner vill jag inte ha just nu....
  31. Medlem sedan
    Aug 2003
    #16

    Jag hade hormonspiral...

    ...efter andra barnet och hade ingen mens på 4 år. Skönt! :)
  32. 16
    Jag hade hormonspiral... ...efter andra barnet och hade ingen mens på 4 år. Skönt! :)
  33. Moka m Liv och Nicolai
    #17

    mindre hormoner

    Det borde vara färre biverkningar med mini-piller eftersom det är mindre hormoner i. Nackdelen är att man måste ta dom samma tid varje dag, det går alltså inte att ta på morronen om man glömt på kvällen. Dom passar alltså inte mig så bra....!
  34. 17
    mindre hormoner Det borde vara färre biverkningar med mini-piller eftersom det är mindre hormoner i. Nackdelen är att man måste ta dom samma tid varje dag, det går alltså inte att ta på morronen om man glömt på kvällen. Dom passar alltså inte mig så bra....!
  35. Medlem sedan
    Apr 2003
    #18

    Inget

    Ja, eller snarare avhållsamhet! ;)
    Jag klarar inte av hormoner (har testat massor av olika p-piller och hormonspiral) så vi använder oss av billingsmetoden. (både för att bli med barn och för att inte bli med barn)
    Det går ut på att man kollar på sitt slidsekret (mysigaste ordet som finns, eller hur? haha) och på så sätt vet när man är som mest (eller minst) fertil.
    Det funkade jättebra när jag blev gravid med Sigrid!

    Jag fattar faktiskt inte hur man ens kan tänka på att ha sex så här nära efter förlossningen!! Huuu.
    Förra gången väntade vi... håll i er... 13 månader!! (och då var det för att bli gravid igen!)

    ;)
  36. 18
    Inget Ja, eller snarare avhållsamhet! ;)
    Jag klarar inte av hormoner (har testat massor av olika p-piller och hormonspiral) så vi använder oss av billingsmetoden. (både för att bli med barn och för att inte bli med barn)
    Det går ut på att man kollar på sitt slidsekret (mysigaste ordet som finns, eller hur? haha) och på så sätt vet när man är som mest (eller minst) fertil.
    Det funkade jättebra när jag blev gravid med Sigrid!

    Jag fattar faktiskt inte hur man ens kan tänka på att ha sex så här nära efter förlossningen!! Huuu.
    Förra gången väntade vi... håll i er... 13 månader!! (och då var det för att bli gravid igen!)

    ;)
  37. Amatea
    #19

    Jo...

    Svarar eftersom det kan vara intressant för andra också :-) Om man börjar med hormonspiral under amningen så minskar man risken med småblödningar som kan förekomma i början. Så det kan vara ett skäl, det där med sex känns inte aktuellt för mig just nu heller faktiskt :-)
  38. 19
    Jo... Svarar eftersom det kan vara intressant för andra också :-) Om man börjar med hormonspiral under amningen så minskar man risken med småblödningar som kan förekomma i början. Så det kan vara ett skäl, det där med sex känns inte aktuellt för mig just nu heller faktiskt :-)
  39. Medlem sedan
    May 2001
    #20

    Jag vet inte

    Har haft p-piller i ett år, ungefär tidigare. Blev nedstämd och totalt okåt, så jag vill inte ha det igen (fast det blir ju ingen risk att bli med barn då förstås). Är lite sugen på att sterilisera mig, men då måste man ju vänta. Vet lite för lite om eventuella negativa bieffekter än dessutom.
  40. 20
    Jag vet inte Har haft p-piller i ett år, ungefär tidigare. Blev nedstämd och totalt okåt, så jag vill inte ha det igen (fast det blir ju ingen risk att bli med barn då förstås). Är lite sugen på att sterilisera mig, men då måste man ju vänta. Vet lite för lite om eventuella negativa bieffekter än dessutom.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. vilket p-medel?
    By pillran in forum Mammasnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-10-09, 16:34
  2. Hjälp - vilket p-medel ska man ha?
    By ViktoriaFE in forum _0211 Novemberbarn
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 15:48
  3. p-medel
    By Fläderblomma in forum Mammasnack
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-02-08, 15:45
  4. vilket preventiv medel?
    By mi32 in forum Kropp & hälsa
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-14, 18:27
  5. vilket p-medel har minst hormoner?
    By Nemo in forum Kropp & hälsa
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-22, 19:44
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar