Vill inte gå till dagis, hur göra?
Småbarn
  1. Maria med 2
    #1

    Vill inte gå till dagis, hur göra?

    Hej,

    Min dotter (2 år, 2 mån) fick syskon för 1 månad sedan. Hon har varit hemma med oss fram tills denna vecka. Nu fick hon börja på dagis igen, tänkte hon skulle gå 4 dgr (6 tim/dag) i veckan, så hon fick leka av sig osv. Självklart får hon stanna hemma mer om hon vill.

    Nu vill hon verkligen inte gå till dagis. Gråter och var ledsen även där och hade sagt att hon ville hem till mamma. Usch! Borde hon få vara hemma med mig och bebisen? Men då kommer hon aldrig vilja börja igen, det kommer ju bli som inskolning på nytt om hon är hemma mycket längre?

    Ska jag fortsätta gå dit med henne några dagar i veckan trots att hon är ledsen, så att hon kommer in i rutinen igen (jag tror hon trivdes där förut)? Självklart är omställningen stor nu när hon fått syskon. Och antagligen känner hon sig lite övergiven, hon förstår ju att mamma är hemma på dagarna nu och inte jobbar. Jag vill ju göra det som är bäst för henne (även om det ska erkännas att det vore skönt med någon dag ensam med bebisen då och då också).

    Tack för synpunkter!

    /Maria
  2. 1
    Vill inte gå till dagis, hur göra? Hej,

    Min dotter (2 år, 2 mån) fick syskon för 1 månad sedan. Hon har varit hemma med oss fram tills denna vecka. Nu fick hon börja på dagis igen, tänkte hon skulle gå 4 dgr (6 tim/dag) i veckan, så hon fick leka av sig osv. Självklart får hon stanna hemma mer om hon vill.

    Nu vill hon verkligen inte gå till dagis. Gråter och var ledsen även där och hade sagt att hon ville hem till mamma. Usch! Borde hon få vara hemma med mig och bebisen? Men då kommer hon aldrig vilja börja igen, det kommer ju bli som inskolning på nytt om hon är hemma mycket längre?

    Ska jag fortsätta gå dit med henne några dagar i veckan trots att hon är ledsen, så att hon kommer in i rutinen igen (jag tror hon trivdes där förut)? Självklart är omställningen stor nu när hon fått syskon. Och antagligen känner hon sig lite övergiven, hon förstår ju att mamma är hemma på dagarna nu och inte jobbar. Jag vill ju göra det som är bäst för henne (även om det ska erkännas att det vore skönt med någon dag ensam med bebisen då och då också).

    Tack för synpunkter!

    /Maria
  3. eline
    #2

    tips...

    Jag såg inte detta förrän jag postat inlägget som finns ovanför detta. Jag lät mitt barn vara ehmma hela tiden och sedan när minsingen började på dagis så började den äldre om på nytt och då gick det hur smidigt som helst, för då var ju \"lillen \" så liten i hennes ögon och hon vara bara stor och mallig över att ha gått där tidigare....fast hon inte ville gå dit när babyn kom..... känn efter med ditt eget hjärta, vill hon vara hemma så kanske du mår mer dåligt över att du vet att hon inte vill vara där och grinar efter mamma. Nu efterhand när jag lät min äldre vara hemma med mig och lillen så ångrar jag inte en sekund, hon ville vara hemma och trivdes så det var ju bäst för henne. Visst var jag trött och slut vissa dagar, men nu efteråt så är jag gölad över att jag fått mycket tid med den äldre.
    Vi gick på kyrkans öppna förskola en till två dgara i veckan , då fick hon träffa andra barn och mamma var med hela tiden...funkade bra för oss. Dit ville hon, hon lekte inte så mycket med de andra tittade mest på , men hon var nöjd och ville dit, då hon fick mamma och syskonet med sig. Visst det är jobbiager för mamma att masa sig iväg till kyrkansöppna förskola än att föra den stöörre till dagís.

    sedan när vi inte hade dagis att \"passa\", var det ganska skönt, vi behövde inte komma exkt vissa tider, men ändå...var det skönt att bara gå omkring lite halvrufsig i åerh, skrotkläder på sig och inte tänka på att fara iväg om man inte ville.

    Men jag förstår om du vill ha tips och råd , och tyvärr fick du inte så många av mig. men lyssna till dig själv så tror jag att det löser sig och blir bra.
    Kram från mig
  4. 2
    tips... Jag såg inte detta förrän jag postat inlägget som finns ovanför detta. Jag lät mitt barn vara ehmma hela tiden och sedan när minsingen började på dagis så började den äldre om på nytt och då gick det hur smidigt som helst, för då var ju \"lillen \" så liten i hennes ögon och hon vara bara stor och mallig över att ha gått där tidigare....fast hon inte ville gå dit när babyn kom..... känn efter med ditt eget hjärta, vill hon vara hemma så kanske du mår mer dåligt över att du vet att hon inte vill vara där och grinar efter mamma. Nu efterhand när jag lät min äldre vara hemma med mig och lillen så ångrar jag inte en sekund, hon ville vara hemma och trivdes så det var ju bäst för henne. Visst var jag trött och slut vissa dagar, men nu efteråt så är jag gölad över att jag fått mycket tid med den äldre.
    Vi gick på kyrkans öppna förskola en till två dgara i veckan , då fick hon träffa andra barn och mamma var med hela tiden...funkade bra för oss. Dit ville hon, hon lekte inte så mycket med de andra tittade mest på , men hon var nöjd och ville dit, då hon fick mamma och syskonet med sig. Visst det är jobbiager för mamma att masa sig iväg till kyrkansöppna förskola än att föra den stöörre till dagís.

    sedan när vi inte hade dagis att \"passa\", var det ganska skönt, vi behövde inte komma exkt vissa tider, men ändå...var det skönt att bara gå omkring lite halvrufsig i åerh, skrotkläder på sig och inte tänka på att fara iväg om man inte ville.

    Men jag förstår om du vill ha tips och råd , och tyvärr fick du inte så många av mig. men lyssna till dig själv så tror jag att det löser sig och blir bra.
    Kram från mig
  5. Sofia*
    #3

    Jag hade...

    inte klarat av att lämna bort mitt barn till ett ställe där det inte vill vara om det inet är nödvändigt. Vad gör det om ni får skola in på nytt sedan? Njut av dina barn när de är små, de växer upp forare än du hinner med. Oftast får man ha paus från en dagisplats i någran månader utan att behöva säga upp den. Be om att få göra så och prova sedan om ett halvår igen. Ditt barn vill vara hos dig och du har möjligheten till det, ta vara på det.
  6. 3
    Jag hade... inte klarat av att lämna bort mitt barn till ett ställe där det inte vill vara om det inet är nödvändigt. Vad gör det om ni får skola in på nytt sedan? Njut av dina barn när de är små, de växer upp forare än du hinner med. Oftast får man ha paus från en dagisplats i någran månader utan att behöva säga upp den. Be om att få göra så och prova sedan om ett halvår igen. Ditt barn vill vara hos dig och du har möjligheten till det, ta vara på det.
  7. Medlem sedan
    May 2000
    #4

    Har inget bra svar utan undrar bara.....

    om det är \"tillåtet\" att ha syskonet på dagis mer än 15 timmar då man är föräldrarledig?
  8. 4
    Har inget bra svar utan undrar bara..... om det är \"tillåtet\" att ha syskonet på dagis mer än 15 timmar då man är föräldrarledig?
  9. Tokaungen
    #5

    Japp, i

    vissa kommuner är det 30 timmar i veckan och åter andra har inga begränsningar alls.
  10. 5
    Japp, i vissa kommuner är det 30 timmar i veckan och åter andra har inga begränsningar alls.
  11. Tokaungen
    #6

    Du kan ju också

    se det som att hon är osäker på hur hennes vardag ska se ut i fortsättningen och inte nödvändigtvis att hon verkligen vantrivs på dagis just nu. Det är en stor omställning att få ett syskon och vid omställningar och okända företeelser så vill man gärna ha det som det alltid har varit.

    Jag skulle ha avvaktat med att säga upp platsen och istället låtit henne gå korta dagar kanske bara till efter lunch/vila. Prata också med personalen och se hur de upplever det hela. Det kan vara skönt att få ha en egen sfär, även för din dotter ett par timmar om dagen. Det har ju gått så väldigt kort tid att det mycket väl kan vara en liten omställningsfas hon går igenom just nu.

    Avvakta lite och se är mitt bästa råd.
  12. 6
    Du kan ju också se det som att hon är osäker på hur hennes vardag ska se ut i fortsättningen och inte nödvändigtvis att hon verkligen vantrivs på dagis just nu. Det är en stor omställning att få ett syskon och vid omställningar och okända företeelser så vill man gärna ha det som det alltid har varit.

    Jag skulle ha avvaktat med att säga upp platsen och istället låtit henne gå korta dagar kanske bara till efter lunch/vila. Prata också med personalen och se hur de upplever det hela. Det kan vara skönt att få ha en egen sfär, även för din dotter ett par timmar om dagen. Det har ju gått så väldigt kort tid att det mycket väl kan vara en liten omställningsfas hon går igenom just nu.

    Avvakta lite och se är mitt bästa råd.
  13. Åsapåsa med 2 finfina ungar
    #7

    följ magkänslan

    Personligen skulle jag låtit henne vara hemma. Hon är ju trots allt bara 2 år, det är väl naturligt att hon vill vara hemma med mamma och bebben.

    Samtidigt förstår jag dig helt, självklart är det skönt att få vara själv med bebben en stund ibland.

    Därför kan jag bara råda dig att följa din magkänsla, du vet vad du mår bäst av. Fråga dig lite för med personalen också, om du känner den typen av förtroende för dem. De kanske kan avgöra på vilket sätt din dotter är ledsen nu, om det verkar vara något som går över om nån vecka.

    Lycka till!
  14. 7
    följ magkänslan Personligen skulle jag låtit henne vara hemma. Hon är ju trots allt bara 2 år, det är väl naturligt att hon vill vara hemma med mamma och bebben.

    Samtidigt förstår jag dig helt, självklart är det skönt att få vara själv med bebben en stund ibland.

    Därför kan jag bara råda dig att följa din magkänsla, du vet vad du mår bäst av. Fråga dig lite för med personalen också, om du känner den typen av förtroende för dem. De kanske kan avgöra på vilket sätt din dotter är ledsen nu, om det verkar vara något som går över om nån vecka.

    Lycka till!
  15. Mischa
    #8

    PRECIS som för mig!!!

    Samma åldrar, samma situation...jag pratade massor med dagispersonalen när storasyrran sa att hon inte ville, och de tyckte att jag skulle ge henne lite tid att vänja in sig på dagis igen för de trodde att hon skulle må bra av att vara där en del oxå (har jättebra personal som jag verkligen litar på och kan prata med). Det tog ngn vecka när jag hade bestämt mig, nu går stortjejen 5h 4v dgr/v och vill verkligen vara på dagis.

    Jag tror att en viktig sak var att jag trodde på att det skulle vara bra för henne, de märker ju direkt om man tvivlar eller tvekar själv, där fick jag ju stöd från personalen. Jag fick också ringa och fråga så mkt jag ville när hon var där hur det gick.

    Nu mår både hon, jag och bebben jättebra, jag får egen tid med bebisen, hon får alla fördelar av rutiner och pedagogik på dagis, och är ändå hemma mycket, och då orkar jag verkligen vara med henne och ge henne uppmärksamhet!
  16. 8
    PRECIS som för mig!!! Samma åldrar, samma situation...jag pratade massor med dagispersonalen när storasyrran sa att hon inte ville, och de tyckte att jag skulle ge henne lite tid att vänja in sig på dagis igen för de trodde att hon skulle må bra av att vara där en del oxå (har jättebra personal som jag verkligen litar på och kan prata med). Det tog ngn vecka när jag hade bestämt mig, nu går stortjejen 5h 4v dgr/v och vill verkligen vara på dagis.

    Jag tror att en viktig sak var att jag trodde på att det skulle vara bra för henne, de märker ju direkt om man tvivlar eller tvekar själv, där fick jag ju stöd från personalen. Jag fick också ringa och fråga så mkt jag ville när hon var där hur det gick.

    Nu mår både hon, jag och bebben jättebra, jag får egen tid med bebisen, hon får alla fördelar av rutiner och pedagogik på dagis, och är ändå hemma mycket, och då orkar jag verkligen vara med henne och ge henne uppmärksamhet!
  17. Emma
    #9

    Klart att

    hon kan vara hemma! varför skulle hon inte vara det?

    det gör väl inget om det blir som inskolning på nytt sen. jag skulle absolut haft henne hemma!
  18. 9
    Klart att hon kan vara hemma! varför skulle hon inte vara det?

    det gör väl inget om det blir som inskolning på nytt sen. jag skulle absolut haft henne hemma!
  19. Åsapåsa med 2 finfina ungar
    #10

    måste bara tillägga

    jag hade min (då) 2-åring på dagis när lillasyster kom. det jag menar är att om han hade uttryckt tydligt önskemål om att vara hemma och varit förtvivlad skulle jag låtit honom vara hemma.

    Nu pluggade jag halvtid, så jag behövde ju alla stunder med sovande bebbe till studierna.
  20. 10
    måste bara tillägga jag hade min (då) 2-åring på dagis när lillasyster kom. det jag menar är att om han hade uttryckt tydligt önskemål om att vara hemma och varit förtvivlad skulle jag låtit honom vara hemma.

    Nu pluggade jag halvtid, så jag behövde ju alla stunder med sovande bebbe till studierna.
  21. Maria med 2
    #11

    Tack för era svar!

    Stort tack till er alla för era svar! Känns bra att få era synpunkter!

    Jag har beslutat att dottern får gå 3 dagar i veckan. Vi fortsätter att försöka ett tag till med dagis för att se om hon kommer in i det igen, och visar det sig att hon inte vill gå så får hon vara hemma med mig. Jag tror hon tycker det är kul på dagis (eftersom hon gillade det förut) så vi ger det en chans till.

    /Maria
  22. 11
    Tack för era svar! Stort tack till er alla för era svar! Känns bra att få era synpunkter!

    Jag har beslutat att dottern får gå 3 dagar i veckan. Vi fortsätter att försöka ett tag till med dagis för att se om hon kommer in i det igen, och visar det sig att hon inte vill gå så får hon vara hemma med mig. Jag tror hon tycker det är kul på dagis (eftersom hon gillade det förut) så vi ger det en chans till.

    /Maria

Liknande trådar

  1. Vill inte gå till dagis
    By kajsa m O-04 & W-06 in forum Småbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-27, 16:33
  2. Vill inte gå till dagis!
    By anonymt namn in forum Mammasnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-25, 10:47
  3. Vill inte gå till dagis!
    By anonymt namn in forum Småbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-23, 21:22
  4. Vill inte till dagis!
    By mysaan in forum Bokstavsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-03, 10:26
  5. Han vill inte till dagis!
    By Therese & 3 små barn in forum _02/03 Vinterbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-18, 12:32
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar