Tina!!!
Sond- & knappmatning
  1. Medlem sedan
    Dec 2003
    #1

    Tina!!!

    Jag tror inte mina ögon när jag läser. Vad fantastiskt. Och vilken rekordutveckling på så kort tid. Även om jag är grön av avund så är jag också så enormt glad för din skull. Vi har ju gråtit varandras tårar så det är på tiden att vi får dela lite glädje också. Lite förresten, MYCKET!

    Massor av kramar, fortsätt berätta!
  2. 1
    Tina!!! Jag tror inte mina ögon när jag läser. Vad fantastiskt. Och vilken rekordutveckling på så kort tid. Även om jag är grön av avund så är jag också så enormt glad för din skull. Vi har ju gråtit varandras tårar så det är på tiden att vi får dela lite glädje också. Lite förresten, MYCKET!

    Massor av kramar, fortsätt berätta!
  3. Tina m.Henrik
    #2

    Tina!!!...(en gång till)

    Hipp, hurra för Rebecca och alla lyckliga nära och kära. Visst gläds vi alla med Er...jag var tvungen att printa ut \"framstegen\" och visa min man. Det går faktiskt lite att förnimma känslan av detta stora, och för stunden känns framtiden ljusare...och närmre! HEJA!

    Måste också passa på att fråga, har man fått resurs till Rebeccas förskola för ätproblematiken...eller klaras det av inom de befintliga resurserna? Hur har personalen upplevt det?
    Henrik ska börja först till hösten...och jag är nyfiken på hur man har löst det hos er.

    Hälsningar

    Tina & Henrik
  4. 2
    Tina!!!...(en gång till) Hipp, hurra för Rebecca och alla lyckliga nära och kära. Visst gläds vi alla med Er...jag var tvungen att printa ut \"framstegen\" och visa min man. Det går faktiskt lite att förnimma känslan av detta stora, och för stunden känns framtiden ljusare...och närmre! HEJA!

    Måste också passa på att fråga, har man fått resurs till Rebeccas förskola för ätproblematiken...eller klaras det av inom de befintliga resurserna? Hur har personalen upplevt det?
    Henrik ska börja först till hösten...och jag är nyfiken på hur man har löst det hos er.

    Hälsningar

    Tina & Henrik
  5. Medlem sedan
    Oct 2001
    #3

    :-) Hej tjejer!

    Ja, visst är det fantastiskt som det kan svänga! Vi går nästan och väntar på bakslag, men än ser det ljust ut...
    Nyligen var Rebecca sjuk (endagarsfeber) och hade då lite sämre aptit - precis som andra barn- men aptiten verkar ha hämtat sig igen nu när hon är frisk.

    Barngröt är den absoluta favoriten! Hon ser direkt när jag plockar fram skålen och vattenkokaren och sedan hänger hon mig i benen tills hon blir serverad.

    Tack och lov accepterar hon nu också en styvare plasthaklapp med rejäl ficka för spill, för bordsskicket motsvarar kanske inte de jämnårigas precis...

    Hon äter bäst när vi låter henne vara ifred och inte uppmärksammar henne mer än andra runt bordet. Tur är väl det, för annars hade vi väl suttit och stirrat beundrande på henne hela tiden och glömt att äta själva.

    Hoppas att ni och alla andra här inne också snart får uppleva en vändning. Det känns verkligen som ett mirakel!

    Stort tack för kramarna och hejaropen!

    Tina, angående resurs;
    Vi började redan i januari att fråga efter kurator bland annat för att utvärdera resursbehovet inför dagis. Förra veckan fick vi en första träff... Försent för både dagisresurs och vårdbidrag och stöd i krisen. Nu är det så dags, för allt går ju äntligen på rätt väg! (vi har lämnat avvikelserapport)
    I alla fall så fanns ingen resurs till Rebecca, men personalen på hennes dagis ställde upp fantastiskt och lärde sig allt om matning, pump och knappskötsel. Byta knapp vill de inte göra, men jag jobbar så nära, så det är inga problem.
    Rebecca har inte så långa dagar på förskolan (jag jobbar 60 %) och det enda sondmålet hon fick där var det första vi tog bort. Jag vet alltså inte om hon ens skulle bedömts i behov av resurs, men nu är hon mest som de andra, bara knappläckaget med kompressbyten och bordsskicket med klädbyten skiljer.

    Glada hälsningar
    Tina med Rebecca
  6. 3
    :-) Hej tjejer! Ja, visst är det fantastiskt som det kan svänga! Vi går nästan och väntar på bakslag, men än ser det ljust ut...
    Nyligen var Rebecca sjuk (endagarsfeber) och hade då lite sämre aptit - precis som andra barn- men aptiten verkar ha hämtat sig igen nu när hon är frisk.

    Barngröt är den absoluta favoriten! Hon ser direkt när jag plockar fram skålen och vattenkokaren och sedan hänger hon mig i benen tills hon blir serverad.

    Tack och lov accepterar hon nu också en styvare plasthaklapp med rejäl ficka för spill, för bordsskicket motsvarar kanske inte de jämnårigas precis...

    Hon äter bäst när vi låter henne vara ifred och inte uppmärksammar henne mer än andra runt bordet. Tur är väl det, för annars hade vi väl suttit och stirrat beundrande på henne hela tiden och glömt att äta själva.

    Hoppas att ni och alla andra här inne också snart får uppleva en vändning. Det känns verkligen som ett mirakel!

    Stort tack för kramarna och hejaropen!

    Tina, angående resurs;
    Vi började redan i januari att fråga efter kurator bland annat för att utvärdera resursbehovet inför dagis. Förra veckan fick vi en första träff... Försent för både dagisresurs och vårdbidrag och stöd i krisen. Nu är det så dags, för allt går ju äntligen på rätt väg! (vi har lämnat avvikelserapport)
    I alla fall så fanns ingen resurs till Rebecca, men personalen på hennes dagis ställde upp fantastiskt och lärde sig allt om matning, pump och knappskötsel. Byta knapp vill de inte göra, men jag jobbar så nära, så det är inga problem.
    Rebecca har inte så långa dagar på förskolan (jag jobbar 60 %) och det enda sondmålet hon fick där var det första vi tog bort. Jag vet alltså inte om hon ens skulle bedömts i behov av resurs, men nu är hon mest som de andra, bara knappläckaget med kompressbyten och bordsskicket med klädbyten skiljer.

    Glada hälsningar
    Tina med Rebecca
  7. Nillan med Alvin
    #4

    Gud så kul

    att höra att Rebecca äter och att aptiten håller i sig!! Hur vände det? Åt hon litegrann för att sen hålla upp ett tag eller började hon tvärt att äta? Alvin äter inget och har inte gjort det heller sen \"soppchocken\" för några veckor sen, trots att vi bjudit på soppa flera gånger... Men att det går så bra för Rebecca ger hopp till oss andra Tack och lycka till i fortsättningen!! Kramar
  8. 4
    Gud så kul att höra att Rebecca äter och att aptiten håller i sig!! Hur vände det? Åt hon litegrann för att sen hålla upp ett tag eller började hon tvärt att äta? Alvin äter inget och har inte gjort det heller sen \"soppchocken\" för några veckor sen, trots att vi bjudit på soppa flera gånger... Men att det går så bra för Rebecca ger hopp till oss andra Tack och lycka till i fortsättningen!! Kramar
  9. Medlem sedan
    Oct 2001
    #5

    Hej Nillan!

    Rebecca började smaka successivt mer och mer efterhand som hon blev nyfiken på vad vi andra gjorde kring bordet och ville härma oss. Det verkliga lyftet kom när hon började dagis och blev inspirerad av de andra barnen där.

    Först åt hon på dagis men inte så mycket hemma. Vi var snabba då och tog bort det sondmålet hon brukade få på dagis redan när det handlade om teskedar eller någon matsked hon fick i sig via munnen. Det gav resultat med en gång och inom en vecka kunde hon äta en deciliter ibland. Trots att hon gått ner lite i vikt under veckan rådde mat-teamet oss att ta bort ett sondmål till. Det gjorde henne ännu mer hungrig och nu kom hon igång att äta riktigt. Utvecklingen har gått hissnande fort! Idag har vi just fått OK för att ta bort alla sondmål utom det hon får när hon somnat...

    Vi har inte varit så tuffa med trugandet utan låtit Rebeccas signaler styra vad hon accepterar i matningsväg. Fortfarande vill hon nästan aldrig bli matad, utan sköter det bäst (men kladdigast) på egen hand. Kosten liknar mest en 8-månaders bebis\', för det ska helst inte vara bitar i maten - de spottar hon ut. Inget konstigt med det, hon måste ju börja från början...

    Soppa var just det Rebecca började med. Dagisets potatissoppa (se inlägg 2005-09-15). Sedan kom släta puréer, yoghurt och gröt efterhand. Det passade dock inte med de ensidiga grönsakspuréerna utan det skulle gärna vara mycket smak från början. Hon får samma mat som de andra barnen, fast mixad. Tuggandet har vi bland annat tränat med ostbågar. De krasar lite kul, men smälter snabbt till mjuk gegga som är lätt att svälja och smakar samtidigt mycket och gott.

    Säkert är Rebeccas väg inte någon mall som det bara är att följa så fungerar allt. Alla barn är olika och vi vet inte vad som öppnade upp för Rebecca. Hon började bara plötsligt visa intresse och hunger, som hon inte gjort tidigare.

    Hoppas att det händer samma för er!

    Kram
    Tina med Rebecca
  10. 5
    Hej Nillan! Rebecca började smaka successivt mer och mer efterhand som hon blev nyfiken på vad vi andra gjorde kring bordet och ville härma oss. Det verkliga lyftet kom när hon började dagis och blev inspirerad av de andra barnen där.

    Först åt hon på dagis men inte så mycket hemma. Vi var snabba då och tog bort det sondmålet hon brukade få på dagis redan när det handlade om teskedar eller någon matsked hon fick i sig via munnen. Det gav resultat med en gång och inom en vecka kunde hon äta en deciliter ibland. Trots att hon gått ner lite i vikt under veckan rådde mat-teamet oss att ta bort ett sondmål till. Det gjorde henne ännu mer hungrig och nu kom hon igång att äta riktigt. Utvecklingen har gått hissnande fort! Idag har vi just fått OK för att ta bort alla sondmål utom det hon får när hon somnat...

    Vi har inte varit så tuffa med trugandet utan låtit Rebeccas signaler styra vad hon accepterar i matningsväg. Fortfarande vill hon nästan aldrig bli matad, utan sköter det bäst (men kladdigast) på egen hand. Kosten liknar mest en 8-månaders bebis\', för det ska helst inte vara bitar i maten - de spottar hon ut. Inget konstigt med det, hon måste ju börja från början...

    Soppa var just det Rebecca började med. Dagisets potatissoppa (se inlägg 2005-09-15). Sedan kom släta puréer, yoghurt och gröt efterhand. Det passade dock inte med de ensidiga grönsakspuréerna utan det skulle gärna vara mycket smak från början. Hon får samma mat som de andra barnen, fast mixad. Tuggandet har vi bland annat tränat med ostbågar. De krasar lite kul, men smälter snabbt till mjuk gegga som är lätt att svälja och smakar samtidigt mycket och gott.

    Säkert är Rebeccas väg inte någon mall som det bara är att följa så fungerar allt. Alla barn är olika och vi vet inte vad som öppnade upp för Rebecca. Hon började bara plötsligt visa intresse och hunger, som hon inte gjort tidigare.

    Hoppas att det händer samma för er!

    Kram
    Tina med Rebecca

Liknande trådar

  1. Tina
    By Mizen_m_IoT in forum _0507 Julibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-02, 11:13
  2. Tina!
    By Lindhis in forum _0506 Junibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-01, 15:29
  3. Tina
    By Lindhis in forum _0506 Junibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-24, 15:57
  4. Tina
    By Lindhis in forum _0506 Junibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-24, 08:49
  5. Till Smilla,Tina och Tina
    By Kattis med Saga,bf18/3-06 in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-01-07, 20:10
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar