När kan man ge stekt mat??
_04/05 Vinterbarn
  1. Medlem sedan
    Mar 2001
    #1

    När kan man ge stekt mat??

    Lagar själv mat och har hittills kokt allt.

    Undrar över när det man kan ge kött som är stekt istället, typ vanlig köttfärsås?

    Är det ok att ge dem kassler??
  2. 1
    När kan man ge stekt mat?? Lagar själv mat och har hittills kokt allt.

    Undrar över när det man kan ge kött som är stekt istället, typ vanlig köttfärsås?

    Är det ok att ge dem kassler??
  3. Medlem sedan
    Feb 2002
    #2

    Jag ger

    Jag ger vanlig köttfärssås (utan salt), men då steker jag inte köttfärsen jättehårt. Kassler skulle jag vänta med tills de är ett år för det är ju väldigt salt.
  4. 2
    Jag ger Jag ger vanlig köttfärssås (utan salt), men då steker jag inte köttfärsen jättehårt. Kassler skulle jag vänta med tills de är ett år för det är ju väldigt salt.
  5. Medlem sedan
    Dec 2000
    #3

    Izabelle har....

    ....ätit stekt mat sen 8 månader iaf, och det var BVC som då sa okej till det, du kan juh skära bort om det är för hårt eller för bränt!

    Kassler har jag oxå gett sen ca 8 månader och efter besök på bvc igår så fick jag veta att jag nu kan ge henne exakt samma mat som oss men kanske inte salta extra utan med måta...läkaren sa att man tom kan använda typ citronpeppar och sånt nu som juh innehåller salt men i måttlig mängd, och korv och köttbullar var väl en perfekt måltid sa dom, och det äter Iza själv med makaroner så det är väl toppen (man får juh äta sin mat varm då iaf *S*)!
  6. 3
    Izabelle har.... ....ätit stekt mat sen 8 månader iaf, och det var BVC som då sa okej till det, du kan juh skära bort om det är för hårt eller för bränt!

    Kassler har jag oxå gett sen ca 8 månader och efter besök på bvc igår så fick jag veta att jag nu kan ge henne exakt samma mat som oss men kanske inte salta extra utan med måta...läkaren sa att man tom kan använda typ citronpeppar och sånt nu som juh innehåller salt men i måttlig mängd, och korv och köttbullar var väl en perfekt måltid sa dom, och det äter Iza själv med makaroner så det är väl toppen (man får juh äta sin mat varm då iaf *S*)!
  7. Medlem sedan
    Feb 2002
    #4

    Vad olika de säger!

    Min bvc-sköterska (som för övrigt ger en bra känsla av en rejäl dos med sunt förnuft) är väldigt avvaktande med det här med saltet. Efter ett år tycker hon att man kan börja ge lite \"vanligt saltad\" mat som korv och köttbullar, men fortfarande försöka undvika det så mycket man kan.

    Nåja, antagligen är det inte så himla petigt, de försöker antagligen mest att få oss att vara medvetna och lite försiktiga.

    Men jag som har rätt stort förtroende för min bvc-sköterska (jag brukar inte ha det för vårdpersonal) tänker nog ta det saltfritt ett tag till. Men på julbordet spricket det nog :o)
  8. 4
    Vad olika de säger! Min bvc-sköterska (som för övrigt ger en bra känsla av en rejäl dos med sunt förnuft) är väldigt avvaktande med det här med saltet. Efter ett år tycker hon att man kan börja ge lite \"vanligt saltad\" mat som korv och köttbullar, men fortfarande försöka undvika det så mycket man kan.

    Nåja, antagligen är det inte så himla petigt, de försöker antagligen mest att få oss att vara medvetna och lite försiktiga.

    Men jag som har rätt stort förtroende för min bvc-sköterska (jag brukar inte ha det för vårdpersonal) tänker nog ta det saltfritt ett tag till. Men på julbordet spricket det nog :o)
  9. Medlem sedan
    Mar 2000
    #5

    Elsie är nu snart 9 månader

    Hon äter vanliga köttbullar o kassler. Hon har ätit samma mat som oss i några veckor nu. Vi undviker dock att salta potatis o pasta o så.
  10. 5
    Elsie är nu snart 9 månader Hon äter vanliga köttbullar o kassler. Hon har ätit samma mat som oss i några veckor nu. Vi undviker dock att salta potatis o pasta o så.
  11. Medlem sedan
    Oct 2002
    #6

    Arvid äter som oss

    Förutom när det gäller korv, kassler och annat som är väldigt salt. Köttbullar äter vi sällan, men då får nog Arvid barnmatsburk. Vanlig köttfärssås äter han definitivt.
  12. 6
    Arvid äter som oss Förutom när det gäller korv, kassler och annat som är väldigt salt. Köttbullar äter vi sällan, men då får nog Arvid barnmatsburk. Vanlig köttfärssås äter han definitivt.
  13. Jane med Michelle och Enya
    #7

    Tack så mycket för era svar!!

    alltid bra med lite input om hur andra gör!!
  14. 7
    Tack så mycket för era svar!! alltid bra med lite input om hur andra gör!!
  15. cajza
    #8

    men

    det är väl ändå inte i potatis eller pastavattnet som den stora saltboven är utan just i korv och kassler?
  16. 8
    men det är väl ändå inte i potatis eller pastavattnet som den stora saltboven är utan just i korv och kassler?
  17. Medlem sedan
    Mar 2000
    #9

    alla bäckar små.....

    får hon mycket potatis o lite kassler, är det väl bättre att potatisen är osaltad än att den är det?

    Sedan handlar det mycket om tillagning. Har man mycket grönsaker tillsammans med en salt produkt, blir saltet urlakat i den övriga maten.

    Givetvis gör man som man vill, men vi har tyckt det varit viktigt att våra barn tidigt lärt sig att mat är gemenskap. JAg vet inte hur andras barn är, men mina barn har alla velat äta samma mat som övriga familjen från de varit 8 månader, och vi vill inte vägra våra barn mat när de visar intresse för den.

    Kanske är det detta som gjort att vi aldrig haft matproblem med våra barn - kanske inte.

    Det hela handlar om att låta barnet äta med måtta.

    I övrigt tycker jag det känns olustigt när det kommer in ett nick som jag inte känner igen på ett snack som detta och ifrågasätter saker utan att kryssa i sin info.
  18. 9
    alla bäckar små..... får hon mycket potatis o lite kassler, är det väl bättre att potatisen är osaltad än att den är det?

    Sedan handlar det mycket om tillagning. Har man mycket grönsaker tillsammans med en salt produkt, blir saltet urlakat i den övriga maten.

    Givetvis gör man som man vill, men vi har tyckt det varit viktigt att våra barn tidigt lärt sig att mat är gemenskap. JAg vet inte hur andras barn är, men mina barn har alla velat äta samma mat som övriga familjen från de varit 8 månader, och vi vill inte vägra våra barn mat när de visar intresse för den.

    Kanske är det detta som gjort att vi aldrig haft matproblem med våra barn - kanske inte.

    Det hela handlar om att låta barnet äta med måtta.

    I övrigt tycker jag det känns olustigt när det kommer in ett nick som jag inte känner igen på ett snack som detta och ifrågasätter saker utan att kryssa i sin info.
  19. Medlem sedan
    Nov 2002
    #10

    Precis så säger min sambo oxå

    men jag försöker förklara att om man undviker det saltet som är lätt att undvika för en själv... så gör det kanske inget om hon nån gång ibland smakar på våran sås med massa buljong å salt i, osv.

    Så jag undviker salt så mkt som möjligt men är inte helt petig jämt utan ser det som att det nog inte skadar nån gång ibland.
  20. 10
    Precis så säger min sambo oxå men jag försöker förklara att om man undviker det saltet som är lätt att undvika för en själv... så gör det kanske inget om hon nån gång ibland smakar på våran sås med massa buljong å salt i, osv.

    Så jag undviker salt så mkt som möjligt men är inte helt petig jämt utan ser det som att det nog inte skadar nån gång ibland.
  21. Medlem sedan
    Dec 2000
    #11

    Vår BVC sköterska....

    ....är otroligt duktig, förtråendeingivande och en av dom tryggaste och bästa jag mött! Har arbetat i MÅNGA år och jag är till och med i valet och kvalet att inte ens byta BVC trots att vi flyttat, samma med läkaren som juh OXÅ sa samma sak....
  22. 11
    Vår BVC sköterska.... ....är otroligt duktig, förtråendeingivande och en av dom tryggaste och bästa jag mött! Har arbetat i MÅNGA år och jag är till och med i valet och kvalet att inte ens byta BVC trots att vi flyttat, samma med läkaren som juh OXÅ sa samma sak....
  23. Medlem sedan
    Jun 2005
    #12

    vi gör som du, förutom kassler

    som vi undviker att tag till, samt honung...
  24. 12
    vi gör som du, förutom kassler som vi undviker att tag till, samt honung...
  25. Medlem sedan
    Mar 2000
    #13

    honung, ja

    det kan ju vara farligt, liksom ren spenat (hon har dock fått grön pasta)
  26. 13
    honung, ja det kan ju vara farligt, liksom ren spenat (hon har dock fått grön pasta)
  27. Solsken m Daniel
    #14

    Ingen aning.. Daniel fick från han var 6 mån

    Inte så mycket iofs, men ivarjefall.

    Han äter samma mat som vi gör. Jag saltar väldigt lite när jag lagar maten, men kryddar som vanligt.

  28. 14
    Ingen aning.. Daniel fick från han var 6 mån Inte så mycket iofs, men ivarjefall.

    Han äter samma mat som vi gör. Jag saltar väldigt lite när jag lagar maten, men kryddar som vanligt.

  29. cajza
    #15

    Nu förstår jag inte

    vad det skulle göra att det kommer ett inlägg från någon som inte brukar skriva här, jag bara reagerade på ditt inlägg och kanske borde varit lite mer ödmjuk i min framtoning än vad det blev, förlåt.

    Jag har inte heller något matproblem med min tiomånaders dotter men har en äldre dotter som matvägrar efter en felbehandling på sjukhuset och har efter sju sorger och åtta bedrövelser börjat kunna glädja mig åt att hon får i sig en matsked eller två om dagen (i kombination med knapp på magen) därför är jag kanske extra känslig och vill göra allt så rätt JAG kan sedan är det naturligtvis upp till var och en och göra som de vill, men jag håller med inlägget som kom högre upp med länkar till varför barn inte tål högahalter av salt, det är en av mina ledstolpar att gå efter...

    Men förlåt igen att jag trampade eller vad jag nu gjorde.
  30. 15
    Nu förstår jag inte vad det skulle göra att det kommer ett inlägg från någon som inte brukar skriva här, jag bara reagerade på ditt inlägg och kanske borde varit lite mer ödmjuk i min framtoning än vad det blev, förlåt.

    Jag har inte heller något matproblem med min tiomånaders dotter men har en äldre dotter som matvägrar efter en felbehandling på sjukhuset och har efter sju sorger och åtta bedrövelser börjat kunna glädja mig åt att hon får i sig en matsked eller två om dagen (i kombination med knapp på magen) därför är jag kanske extra känslig och vill göra allt så rätt JAG kan sedan är det naturligtvis upp till var och en och göra som de vill, men jag håller med inlägget som kom högre upp med länkar till varför barn inte tål högahalter av salt, det är en av mina ledstolpar att gå efter...

    Men förlåt igen att jag trampade eller vad jag nu gjorde.

Liknande trådar

  1. Stekt ris?
    By SanktaCecilia in forum Mat & dryck
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-16, 18:56
  2. Stekt mat
    By annika85 in forum _0607 Julibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-31, 12:49
  3. Stekt mat
    By ejjvi in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-07, 08:41
  4. Stekt mat
    By ejjvi in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-06, 17:40
  5. Stekt mat
    By ejjvi in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-09-06, 14:17
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar