Andelen barn i olika former av klasser
Downs Syndrom
  1. mamma till 4 kottar
    #1

    Andelen barn i olika former av klasser

    För några veckor sedan hade vi upp ärendet hur många elever med Downs syndrom som går i träningsskoleklasser. Bara för skoj skull gjorde jag en enkät på
    http://health.groups.yahoo.com/group/DS-sverige/

    Så här löd frågan:
    \"Frågan är alltså vilken sorts \"klass\" ditt barn med Downs syndrom går/har gått i. Man kan kryssa i flera alternativ om det behövs.\"

    Och svaret:

    - Träningsskoleklass, 5 votes, 15.15%
    - Grundsärskoleklass, 4 votes, 12.12%
    - grundskoleklass, 14 votes, 42.42%
    - mitt barn har ännu inte börjat, 8 votes, 24.24%
    - annat , 2 votes, 6.06%

    Nu är detta inget statistiskt underlag alls.
  2. 1
    Andelen barn i olika former av klasser För några veckor sedan hade vi upp ärendet hur många elever med Downs syndrom som går i träningsskoleklasser. Bara för skoj skull gjorde jag en enkät på
    http://health.groups.yahoo.com/group/DS-sverige/

    Så här löd frågan:
    \"Frågan är alltså vilken sorts \"klass\" ditt barn med Downs syndrom går/har gått i. Man kan kryssa i flera alternativ om det behövs.\"

    Och svaret:

    - Träningsskoleklass, 5 votes, 15.15%
    - Grundsärskoleklass, 4 votes, 12.12%
    - grundskoleklass, 14 votes, 42.42%
    - mitt barn har ännu inte börjat, 8 votes, 24.24%
    - annat , 2 votes, 6.06%

    Nu är detta inget statistiskt underlag alls.
  3. Medlem sedan
    Aug 2004
    #2

    Det var

    jätteintressant att höra! Vi är ju inte riktigt där än men jag har redan funderat mycket på det... Jag antar att dom som går i grundskoleklass har en extra resurser..? Eller har du någon annan uppfattning?

    Soliga hösthälsningar från oss!
  4. 2
    Det var jätteintressant att höra! Vi är ju inte riktigt där än men jag har redan funderat mycket på det... Jag antar att dom som går i grundskoleklass har en extra resurser..? Eller har du någon annan uppfattning?

    Soliga hösthälsningar från oss!
  5. Medlem sedan
    May 2000
    #3

    tyvärr

    var det bara 32 av drygt 240 medlemmar som svarade.
    Det vore intressant att veta vilken form av skola de andras barn gått i, samt om de bytt skolform och då i vilken ålder.
  6. 3
    tyvärr var det bara 32 av drygt 240 medlemmar som svarade.
    Det vore intressant att veta vilken form av skola de andras barn gått i, samt om de bytt skolform och då i vilken ålder.
  7. Medlem sedan
    Mar 2004
    #4

    Hejsan

    Tycker också att det var tråkigt att så några svarade.
    Jag är också väldigt intresserad av hur det är att ha sina barn i det olika skolformerna som finns.
    Skulle vara roligt att få höra hur det går för de barn som går på särskola.
  8. 4
    Hejsan Tycker också att det var tråkigt att så några svarade.
    Jag är också väldigt intresserad av hur det är att ha sina barn i det olika skolformerna som finns.
    Skulle vara roligt att få höra hur det går för de barn som går på särskola.
  9. mamma till 4 kottar
    #5

    resurser

    Min son har många resurser; en är att han är mycket kommunikativ, en annan är hans bästis i klassen.
    Men jag tror inte att barnets egenskaper har med saken att göra (brasklapp: om det inte gäller egenskaper som gör att man har svårt att vistas i grupper).

    Om du med resurser menar särskilt stöd på ett eller annat vis är mitt svar mycket enkelspårigt: Jag hoppas att alla barn i skolan får det stöd de behöver oavsett föräldrarnas val. Vi gör valet - skolan ska göra det bästa av det.

    Men jag är också realist och inser att det i verkligheten handlar om eldsjälar.
  10. 5
    resurser Min son har många resurser; en är att han är mycket kommunikativ, en annan är hans bästis i klassen.
    Men jag tror inte att barnets egenskaper har med saken att göra (brasklapp: om det inte gäller egenskaper som gör att man har svårt att vistas i grupper).

    Om du med resurser menar särskilt stöd på ett eller annat vis är mitt svar mycket enkelspårigt: Jag hoppas att alla barn i skolan får det stöd de behöver oavsett föräldrarnas val. Vi gör valet - skolan ska göra det bästa av det.

    Men jag är också realist och inser att det i verkligheten handlar om eldsjälar.
  11. Medlem sedan
    Oct 2005
    #6

    En stjärna..

    ..till dig Linda för att du är handlingskraftig!
  12. 6
    En stjärna.. ..till dig Linda för att du är handlingskraftig!
  13. DS-mamma
    #7

    Och det

    kommer nog inte att bli fler heller. Motsättningarna är tyvärr för stora. Alla barn fixar inte att gå i \"vanlig\" skola. Mitt barn har ett jätedåligt tal, bara det gör att det blir svårt för honom att gå i vanlig skola. Jag vill nämligen inte att han ska behöva känna sig utanför, men det gör han bland alla de som har ett normalt tal, det utanförskapet klarar vi oss utan.
  14. 7
    Och det kommer nog inte att bli fler heller. Motsättningarna är tyvärr för stora. Alla barn fixar inte att gå i \"vanlig\" skola. Mitt barn har ett jätedåligt tal, bara det gör att det blir svårt för honom att gå i vanlig skola. Jag vill nämligen inte att han ska behöva känna sig utanför, men det gör han bland alla de som har ett normalt tal, det utanförskapet klarar vi oss utan.
  15. mamma till 4 kottar
    #8

    Vår erfarenhet

    När vår son började skolan kunde han inte tala alls, och eftersom vi inte var i Sverige, förstod han inte något heller. Han gick i en vanlig klass med 15 elever och en lärare. Han utvecklades enormt, han fick många kompisar, blev inbjuden på kalas och var allt annat än utanför - han var fullt delaktig, både i skoljobb (med stöd) och i leken.

    Vi har sett detta i flera sammanhang också. När vi är med på aktiviteter inom FUB är han inte mer delaktig än när vi är med på \"vanliga\" aktiviteter - oftast tvärt om.

    Brasklapp: All segregerad verksamhet är inte av ondo och all inkluderad verksamhet är inte av godo. Lika lite som att att segregerad verksamhet skulle vara bra och all inkluderad verksamhet skulle vara dålig. Som förälder får man ligga i lite för att hitta de sammanhang där hela familjen kan trivas, utvecklas och må bra.
  16. 8
    Vår erfarenhet När vår son började skolan kunde han inte tala alls, och eftersom vi inte var i Sverige, förstod han inte något heller. Han gick i en vanlig klass med 15 elever och en lärare. Han utvecklades enormt, han fick många kompisar, blev inbjuden på kalas och var allt annat än utanför - han var fullt delaktig, både i skoljobb (med stöd) och i leken.

    Vi har sett detta i flera sammanhang också. När vi är med på aktiviteter inom FUB är han inte mer delaktig än när vi är med på \"vanliga\" aktiviteter - oftast tvärt om.

    Brasklapp: All segregerad verksamhet är inte av ondo och all inkluderad verksamhet är inte av godo. Lika lite som att att segregerad verksamhet skulle vara bra och all inkluderad verksamhet skulle vara dålig. Som förälder får man ligga i lite för att hitta de sammanhang där hela familjen kan trivas, utvecklas och må bra.
  17. mamma till 4 kottar
    #9

    tackar och bockar

    och hoppas få tillbaka i andra sammanhang ;-)
  18. 9
    tackar och bockar och hoppas få tillbaka i andra sammanhang ;-)
  19. mamma till 4 kottar
    #10

    Funderade en gång till på ditt inlägg...

    Motsättningarna på DS-listan kan ha påverkat röstningens resultat. Fast jag förstår inte varför. Törs man inte ens tala om att ens barn går i särskolan i en anonym omröstning? Varför?
  20. 10
    Funderade en gång till på ditt inlägg... Motsättningarna på DS-listan kan ha påverkat röstningens resultat. Fast jag förstår inte varför. Törs man inte ens tala om att ens barn går i särskolan i en anonym omröstning? Varför?
  21. Medlem sedan
    May 2005
    #11

    Tråkigt

    att föräldrar känner att de inte kan berätta om deras barn går i en särskola, det ska behöva vara på det viset tycker jag. Deras erfarenheter är också viktiga att få höra. Linnea har jättebra draghjälp av sina klasskompisar på Montessoriskolan (inskriven i särskolan) och hon har jättekul med sina ds-kompisar som hon träffar på Upp och Ner gympan och även i en sånggrupp (Gullgökarna) varje vecka, vi känner att hon har glädje av båda grupperna. Hur skolsituationen kommer att se ut för Linnea om några år har vi ingen aning om, vi är glada för att det i dagsläget fungerar bra och att hon trivs. Hoppas att det fungerar bra i skolan för ert barn.
  22. 11
    Tråkigt att föräldrar känner att de inte kan berätta om deras barn går i en särskola, det ska behöva vara på det viset tycker jag. Deras erfarenheter är också viktiga att få höra. Linnea har jättebra draghjälp av sina klasskompisar på Montessoriskolan (inskriven i särskolan) och hon har jättekul med sina ds-kompisar som hon träffar på Upp och Ner gympan och även i en sånggrupp (Gullgökarna) varje vecka, vi känner att hon har glädje av båda grupperna. Hur skolsituationen kommer att se ut för Linnea om några år har vi ingen aning om, vi är glada för att det i dagsläget fungerar bra och att hon trivs. Hoppas att det fungerar bra i skolan för ert barn.
  23. Medlem sedan
    Dec 1999
    #12

    Nej jag tycker inte att det är tråkigt!

    Jag tycker rent ut sagt att det är LÖJLIGT att man inte vågar berätta om särskolan på ds-listan. Listan som är ett forum för alla oss föräldrar till barn med downs syndrom. Ett forum där vi får lufta på ventilen och där vi kan lära oss om nya saker som är viktiga för våra barn. Dem som skriker om att dem inte vågar prata om särskolan där skulle bara VETA hur det är för alla oss andra som valt att ha våra barn i Grundskolan! Hur mycket SKIT tror ni inte att vi får höra från ALLT och ALLA men inte förblir vi tysta för det! Nej man får väl stå för det man tror på och inte bli tyst vad blir det då för samhälle? Jag blir faktiskt lite arg och irreterad när jag hör alla dessa föräldrar som säger att dem inte kan berätta om särskolan fast vi är MÅNGA som bett om det!

    Skärpning!

    Nikki
  24. 12
    Nej jag tycker inte att det är tråkigt! Jag tycker rent ut sagt att det är LÖJLIGT att man inte vågar berätta om särskolan på ds-listan. Listan som är ett forum för alla oss föräldrar till barn med downs syndrom. Ett forum där vi får lufta på ventilen och där vi kan lära oss om nya saker som är viktiga för våra barn. Dem som skriker om att dem inte vågar prata om särskolan där skulle bara VETA hur det är för alla oss andra som valt att ha våra barn i Grundskolan! Hur mycket SKIT tror ni inte att vi får höra från ALLT och ALLA men inte förblir vi tysta för det! Nej man får väl stå för det man tror på och inte bli tyst vad blir det då för samhälle? Jag blir faktiskt lite arg och irreterad när jag hör alla dessa föräldrar som säger att dem inte kan berätta om särskolan fast vi är MÅNGA som bett om det!

    Skärpning!

    Nikki
  25. Medlem sedan
    Dec 1999
    #13

    Håller med dig Linda!

    Vår tjej höjer sin kapacitet enormt mycket när hon är bland barn som ligger längre fram än henne. Bland barn som är som henne finns det ingen som kan dra igång leken. Däremot bland andra barn i skolan och på dagis så kommer Emma igång och leker idag ganska avancerade lekar!

  26. 13
    Håller med dig Linda! Vår tjej höjer sin kapacitet enormt mycket när hon är bland barn som ligger längre fram än henne. Bland barn som är som henne finns det ingen som kan dra igång leken. Däremot bland andra barn i skolan och på dagis så kommer Emma igång och leker idag ganska avancerade lekar!

  27. Medlem sedan
    Dec 1999
    #14

    Det visar absolut inte hur verkligheten är!

    Tyvärr så är nog den där omröstningen väldigt missvisande!

  28. 14
    Det visar absolut inte hur verkligheten är! Tyvärr så är nog den där omröstningen väldigt missvisande!

  29. carin2010
    #15

    Extraresurser

    Klart att barn med ds-svårigheter har extra-resurser i den vanliga skolan!Och här nåste man stå på sig och begära vad som behövs!T ex elevassistent, speciallärare, anpassningar av nationella mål,ev individuella mål i vissa ämnen,skriftliga framstegsredovisningar i ämnen där betyg ej kan erhållas därför att de nationella målen ej nåtts, eller därför att det finns individuella mål.







  30. 15
    Extraresurser Klart att barn med ds-svårigheter har extra-resurser i den vanliga skolan!Och här nåste man stå på sig och begära vad som behövs!T ex elevassistent, speciallärare, anpassningar av nationella mål,ev individuella mål i vissa ämnen,skriftliga framstegsredovisningar i ämnen där betyg ej kan erhållas därför att de nationella målen ej nåtts, eller därför att det finns individuella mål.







  31. carin2010
    #16

    ja tyvärr

    är det bara nåt dussintal föräldrar av alla de angivna 240 listmedlemmarna som är aktivtskrivande på listan.
    Så att 32 st svarade var ju ändå bra.
  32. 16
    ja tyvärr är det bara nåt dussintal föräldrar av alla de angivna 240 listmedlemmarna som är aktivtskrivande på listan.
    Så att 32 st svarade var ju ändå bra.
  33. Medlem sedan
    May 2000
    #17

    Fixar inte.

    Visst, många fixar inte att gå i grundskolan, men det är inte bara pga talet, eller brist på detsamma. Min lilla pratar ju knappt (jo, han pratar massor, men det är \"Chrisse-språk\", inte så många som förstår det), han trivs dock ypperligt i sin förskoleklass.
    Han är en i gänget, fast han inte pratar \"deras\" språk ännu, de försöker i stället lära sig hans, dvs tecken, fast han förstår dem när de talar.
    Att han sedan inte förstår en del av deras mer avancerade lekar säger jag inte så mycket om, det kommer väl så småningom, eller så gör det inte det, det får tiden utvisa.

    Christian hade en av sina storasystrar här på besök i dag (hon bor i Stockholm, de träffas nån gång per år, max), hon fattade inte ett ord av vad han sa, men så är hon inte heller van vid att lyssna på honom, tala med honom.. Klasskompisarna i skolan däremot förstår vad C säger, inte alltid, men ofta då han även har sina tecken.
    Hans tal kan knappast jämföras med andra snart-sex-åringar, han ligger många _många_ år efter där.
    Han är ändå välkommen i alla lekar, de andra barnen söker sig till _honom_, inte tvärtom.

    Vilka motsättningar är för stora, menar du?
    Grundskola / Särskola eller?
    Jag har inget emot att nån väljer Särskola till sitt barn, jag förmodar att de precis som jag vänt och vridit på alla möjligheter, sett positiva och negativa sidor, bedömt och kommit fram till ett slutresultat som är bäst för _dem_. Jag ifrågasätter dem inte, trots det verkar många vilja försvara sitt val, av någon outgrundlig anledning.
    Däremot har jag själv flera gånger blivit idiotförklarad av andra föräldrar för vårt val av skola till vår son, för _deras_ barn skulle aldrig fixa grundskola..
    \"och?\" har jag lust att fråga då. Vad har mitt barn med det att göra? De om några borde stötta mig i mitt val, de om några borde veta att barn är olika, de om några borde _veta_ hur det är att ständigt bli ifrågasatt.



    Vad skulle särskolan kunna ge min son just nu som grundskolan inte har? Jag vet inte, verkar inte som någon annan vet heller, därför har jag valt den skola jag tycker ger honom bäst förutsättningar för stunden.

    Jag anser att så länge grundskolan inte fixar att ge alla barn bra undervisning så bör Särskolan finnas som alternativ, men den dag kommer då fler barn/föräldrar kommer kunna välja grundskola, utan att bli idiotförklarade, utan att ses som dåliga föräldrar.
    Nu har jag tur som bor i en liten kommun som inte har egen särskola, som hellre har barnen kvar här i den egna grundskolan än skickar dem varje dag i taxi till grannkommunen, där Särskolan finns och kostar massor.
    Detta innebär att jag har stöd hos lärarna och rektorn här i mitt skolval, tack och lov.
  34. 17
    Fixar inte. Visst, många fixar inte att gå i grundskolan, men det är inte bara pga talet, eller brist på detsamma. Min lilla pratar ju knappt (jo, han pratar massor, men det är \"Chrisse-språk\", inte så många som förstår det), han trivs dock ypperligt i sin förskoleklass.
    Han är en i gänget, fast han inte pratar \"deras\" språk ännu, de försöker i stället lära sig hans, dvs tecken, fast han förstår dem när de talar.
    Att han sedan inte förstår en del av deras mer avancerade lekar säger jag inte så mycket om, det kommer väl så småningom, eller så gör det inte det, det får tiden utvisa.

    Christian hade en av sina storasystrar här på besök i dag (hon bor i Stockholm, de träffas nån gång per år, max), hon fattade inte ett ord av vad han sa, men så är hon inte heller van vid att lyssna på honom, tala med honom.. Klasskompisarna i skolan däremot förstår vad C säger, inte alltid, men ofta då han även har sina tecken.
    Hans tal kan knappast jämföras med andra snart-sex-åringar, han ligger många _många_ år efter där.
    Han är ändå välkommen i alla lekar, de andra barnen söker sig till _honom_, inte tvärtom.

    Vilka motsättningar är för stora, menar du?
    Grundskola / Särskola eller?
    Jag har inget emot att nån väljer Särskola till sitt barn, jag förmodar att de precis som jag vänt och vridit på alla möjligheter, sett positiva och negativa sidor, bedömt och kommit fram till ett slutresultat som är bäst för _dem_. Jag ifrågasätter dem inte, trots det verkar många vilja försvara sitt val, av någon outgrundlig anledning.
    Däremot har jag själv flera gånger blivit idiotförklarad av andra föräldrar för vårt val av skola till vår son, för _deras_ barn skulle aldrig fixa grundskola..
    \"och?\" har jag lust att fråga då. Vad har mitt barn med det att göra? De om några borde stötta mig i mitt val, de om några borde veta att barn är olika, de om några borde _veta_ hur det är att ständigt bli ifrågasatt.



    Vad skulle särskolan kunna ge min son just nu som grundskolan inte har? Jag vet inte, verkar inte som någon annan vet heller, därför har jag valt den skola jag tycker ger honom bäst förutsättningar för stunden.

    Jag anser att så länge grundskolan inte fixar att ge alla barn bra undervisning så bör Särskolan finnas som alternativ, men den dag kommer då fler barn/föräldrar kommer kunna välja grundskola, utan att bli idiotförklarade, utan att ses som dåliga föräldrar.
    Nu har jag tur som bor i en liten kommun som inte har egen särskola, som hellre har barnen kvar här i den egna grundskolan än skickar dem varje dag i taxi till grannkommunen, där Särskolan finns och kostar massor.
    Detta innebär att jag har stöd hos lärarna och rektorn här i mitt skolval, tack och lov.
  35. carin2010
    #18

    på tal om talsvårigheter

    känner jag flera föräldrar som - just pga deras barns talsvårigheter - valt vanlig skola.Och sedan fått uppleva att det varit just i talhänseende som deras barn gått starkt framåt.
    Detta har i regel de flasta av skolans lärare varit eniga om - även om deras uppfattnigar i
    övrigt skilt sig.
  36. 18
    på tal om talsvårigheter känner jag flera föräldrar som - just pga deras barns talsvårigheter - valt vanlig skola.Och sedan fått uppleva att det varit just i talhänseende som deras barn gått starkt framåt.
    Detta har i regel de flasta av skolans lärare varit eniga om - även om deras uppfattnigar i
    övrigt skilt sig.
  37. carin2010
    #19

    Särskolans föräldrar föredrar tystnaden

    och gör sällan inlägg. Mycket konstigt med tanke på att flertalet barn med ds faktiskt går i just särskolan.
    Den vanliga skolans föräldrar är däremot av ett väldigt skrikigt slag.Gnäller och bråkar hela tiden på ds-listan.
    Kanske beror det på att särskolans föräldrar vägleds av experter på sina barn och har sin tilltro till dessa.Och därför inte gör några högljudda inlägg om pedagogik, undervisningsinnehåll, undervisningens syfte mm
    Medans den vanliga skolans föräldrar stödjer sig på lagen om att själva få välja skolform,(trots protester) och kritiskt granskar och ifrågasätter sina barns undervisning som de vill ska leda till ett så stort oberoende i samhället som möjligt.
  38. 19
    Särskolans föräldrar föredrar tystnaden och gör sällan inlägg. Mycket konstigt med tanke på att flertalet barn med ds faktiskt går i just särskolan.
    Den vanliga skolans föräldrar är däremot av ett väldigt skrikigt slag.Gnäller och bråkar hela tiden på ds-listan.
    Kanske beror det på att särskolans föräldrar vägleds av experter på sina barn och har sin tilltro till dessa.Och därför inte gör några högljudda inlägg om pedagogik, undervisningsinnehåll, undervisningens syfte mm
    Medans den vanliga skolans föräldrar stödjer sig på lagen om att själva få välja skolform,(trots protester) och kritiskt granskar och ifrågasätter sina barns undervisning som de vill ska leda till ett så stort oberoende i samhället som möjligt.
  39. En mamma som ännu inte valt
    #20

    Men

    hur roligt kan det vara att informera att man valt särskola åt sitt barn, när man hela tiden överöses av synpunkter om hur lite man då har kämpat som förälder. Av vad jag har sett härifrån och på ds-listan finns det föga förståelse för föräldrar som _själva_ väljer särskola åt sina barn.
    Men alla föräldrar - eller andra i barnets omgivning - kanske inte tror på idén att barnet skulle utvecklas bäst bara för att det går i en klass där övriga elever befinner sig på en mycket högre kunskapsmässig eller intellektuell nivå.
  40. 20
    Men hur roligt kan det vara att informera att man valt särskola åt sitt barn, när man hela tiden överöses av synpunkter om hur lite man då har kämpat som förälder. Av vad jag har sett härifrån och på ds-listan finns det föga förståelse för föräldrar som _själva_ väljer särskola åt sina barn.
    Men alla föräldrar - eller andra i barnets omgivning - kanske inte tror på idén att barnet skulle utvecklas bäst bara för att det går i en klass där övriga elever befinner sig på en mycket högre kunskapsmässig eller intellektuell nivå.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Att man kan få två så olika barn:-)
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-07-21, 07:22
  2. Barn är olika
    By Akleja in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-26, 20:07
  3. Ni med barn av olika kön
    By Anonym tv in forum _1002 Februaribarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-17, 09:10
  4. Debatt II: Andelen högskoleutbildad pers
    By kmcb in forum Barn som yrke
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2009-02-06, 14:23
  5. Olika barn
    By mallemus in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-11, 03:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar