Mjölkstockning hualigen! - hur länge må
_05 Höstbarn
  1. maria_th E-90 A-05
    #1

    Mjölkstockning hualigen! - hur länge må

    Natten mellan onsdag och torsdag sov lilla klottelina mellan klockan 23 och 5. Jag var salig och kände som om livet kanske kunde vara uthärdligt ändå. Eftersom brösten var sprängfulla så pumpade jag ur 150 ml från det bröst som hon inte åt från för att ha som nattmål när sambon passar natt i helgen.

    Ammade som vanligt på det urpumpade bröstet fyra timmar senare. Vid nästa amning, som var på det bröst jag ej pumpat ur, så kände jag att det började spänna mkt obehagligt på andra sidan. Men ibland har man ju lite små ilningar i bröstet så jag tänkte ignorera det. En timma senare sitter jag med ett knallrött bröst och frossa. Fick snabbt hög feber och mådde pyton. Lyckades få henne att äta på det onda bröstet och stockningen släppte nästan omedelbart. Stackars liten fick ligga och äta medans hela jag skakade... det blev en tuff måltid. Frossan släppte när jag tagit en alvedon. Har inte haft ont sedan dess.

    Dock sitter febern kvar såhär 24 timmar efter. Känner mig influensa sjuk och har ömma lymfkörtlar. Bröstet är fortfarande rött, dock ej så ömt då jag matar henne först och främst från den sidan (blir tvungen att pumpa ur andra sidan nu, men försöker att pumpa så lite så att det bara blir uthärdligt). Har visserligen haft körtlar som krånglat och blivit överfyllda förut, men detta var *mkt otrevligt*. Har talat med BB och jag skall komma in om febern fortfarande sitter i imorgon, jag hoppas det går över.

    Ni andra som haft mjölkstockning, hur länge har febern suttit i för er?

    Jag misstänker att stockningen orsakades av att det blev lite för hög produktion på den sidan, speciellt eftersom det är en körtel som faktiskt ligger direkt under hennes haka och således skall tömmas väldigt effektivt. Men vad kan stockning mer orsakas av? Kan kyla vara bidragande? Kan det vara baktriellt (hade inga nya inlägg så jag slarvade med att byta dem)?
  2. 1
    Mjölkstockning hualigen! - hur länge må Natten mellan onsdag och torsdag sov lilla klottelina mellan klockan 23 och 5. Jag var salig och kände som om livet kanske kunde vara uthärdligt ändå. Eftersom brösten var sprängfulla så pumpade jag ur 150 ml från det bröst som hon inte åt från för att ha som nattmål när sambon passar natt i helgen.

    Ammade som vanligt på det urpumpade bröstet fyra timmar senare. Vid nästa amning, som var på det bröst jag ej pumpat ur, så kände jag att det började spänna mkt obehagligt på andra sidan. Men ibland har man ju lite små ilningar i bröstet så jag tänkte ignorera det. En timma senare sitter jag med ett knallrött bröst och frossa. Fick snabbt hög feber och mådde pyton. Lyckades få henne att äta på det onda bröstet och stockningen släppte nästan omedelbart. Stackars liten fick ligga och äta medans hela jag skakade... det blev en tuff måltid. Frossan släppte när jag tagit en alvedon. Har inte haft ont sedan dess.

    Dock sitter febern kvar såhär 24 timmar efter. Känner mig influensa sjuk och har ömma lymfkörtlar. Bröstet är fortfarande rött, dock ej så ömt då jag matar henne först och främst från den sidan (blir tvungen att pumpa ur andra sidan nu, men försöker att pumpa så lite så att det bara blir uthärdligt). Har visserligen haft körtlar som krånglat och blivit överfyllda förut, men detta var *mkt otrevligt*. Har talat med BB och jag skall komma in om febern fortfarande sitter i imorgon, jag hoppas det går över.

    Ni andra som haft mjölkstockning, hur länge har febern suttit i för er?

    Jag misstänker att stockningen orsakades av att det blev lite för hög produktion på den sidan, speciellt eftersom det är en körtel som faktiskt ligger direkt under hennes haka och således skall tömmas väldigt effektivt. Men vad kan stockning mer orsakas av? Kan kyla vara bidragande? Kan det vara baktriellt (hade inga nya inlägg så jag slarvade med att byta dem)?
  3. Medlem sedan
    Nov 2003
    #2

    Hej Maria!

    När jag fick mjölkstockning satt febern i knappt 2 dygn. Det låter ju somm att du fått bukt med det själv och säkert kommer febern att försvinna snart. Usch, det är inte roligt med mjölkstockning. :( Jag läste på amningshjälpens hemsida att det var en myt att mjölkstockning orsakas av kyla, men jag vet inte...när jag fick det så hade jag suttit ute och ammat i en iskall lekpark på eftermiddagen. Visserligen hade jag stressat en hel del också (svårt att låta bli med två små barn) och det ska visst också vara en bidragande orsak.

    Hoppas du är frisk snart!

    Kram, Sanna
  4. 2
    Hej Maria! När jag fick mjölkstockning satt febern i knappt 2 dygn. Det låter ju somm att du fått bukt med det själv och säkert kommer febern att försvinna snart. Usch, det är inte roligt med mjölkstockning. :( Jag läste på amningshjälpens hemsida att det var en myt att mjölkstockning orsakas av kyla, men jag vet inte...när jag fick det så hade jag suttit ute och ammat i en iskall lekpark på eftermiddagen. Visserligen hade jag stressat en hel del också (svårt att låta bli med två små barn) och det ska visst också vara en bidragande orsak.

    Hoppas du är frisk snart!

    Kram, Sanna
  5. Medlem sedan
    Jan 2005
    #3

    Hej hej.

    När jag hade det satt febern i ett drygt dygn, kanske två. Mådde pyton. Pratade med min BVC sköterska och hon sa också att det är en myt det om kyla. Hon sa att jag kan ha varmt på bröstet om jag tycker det är skönt, men lika gärna isbitar, det har inte någon betydelse, vare sig innen eller under en stockning.

    Hon sa även att massage inte gjorde någon skilnad utan det handlade om att amma massor från det stockade bröstet. Ont gjorde det, men det gick över tillslut i alla fall.

    Hoppas du blir bättre snart!

    Kram.
  6. 3
    Hej hej. När jag hade det satt febern i ett drygt dygn, kanske två. Mådde pyton. Pratade med min BVC sköterska och hon sa också att det är en myt det om kyla. Hon sa att jag kan ha varmt på bröstet om jag tycker det är skönt, men lika gärna isbitar, det har inte någon betydelse, vare sig innen eller under en stockning.

    Hon sa även att massage inte gjorde någon skilnad utan det handlade om att amma massor från det stockade bröstet. Ont gjorde det, men det gick över tillslut i alla fall.

    Hoppas du blir bättre snart!

    Kram.
  7. Azza
    #4

    Fast...

    ... jag tror visst att massage har betydelse. Nu är jag inte alls nåt proffs på mjölkstockningar eftersom jag aldrig råkat ut för det, men jag har ju skött några kossor.... ;-)
    Alltså, massage ger ju bättre blodflöden och DET tror jag underlättar/lindrar och transporterar runt i brösten så mjölkstockningen ger sig lite fortare. Kylan vet jag inget om, men kossor får inte fler juverinflammationer för att det är kallt än när det är varmt.
  8. 4
    Fast... ... jag tror visst att massage har betydelse. Nu är jag inte alls nåt proffs på mjölkstockningar eftersom jag aldrig råkat ut för det, men jag har ju skött några kossor.... ;-)
    Alltså, massage ger ju bättre blodflöden och DET tror jag underlättar/lindrar och transporterar runt i brösten så mjölkstockningen ger sig lite fortare. Kylan vet jag inget om, men kossor får inte fler juverinflammationer för att det är kallt än när det är varmt.
  9. Medlem sedan
    Apr 2005
    #5

    Det är så kul att läsa

    dina inlägg då du allt som oftast relaterar till djurens värld =) och mycket verkar stämma. Tänk så lika vi människor ändå är djuren!

    Kram

  10. 5
    Det är så kul att läsa dina inlägg då du allt som oftast relaterar till djurens värld =) och mycket verkar stämma. Tänk så lika vi människor ändå är djuren!

    Kram

  11. Azza
    #6

    ;-)

    Tack!
    Då fortsätter jag med de små jämförelserna. Ibland vet jag att somliga blir arga och inte vill bli jämförda med kossor o grisar :-D Men för mig är det så självklart att utnyttja kunskaperna artöverskridande. (på mig själv i första hand)
  12. 6
    ;-) Tack!
    Då fortsätter jag med de små jämförelserna. Ibland vet jag att somliga blir arga och inte vill bli jämförda med kossor o grisar :-D Men för mig är det så självklart att utnyttja kunskaperna artöverskridande. (på mig själv i första hand)
  13. maria_th
    #7

    Att jämföra med djur...

    Hej,

    Och tack för svaren. Mår äntligen lite bättre (eller så är det tack vare ibuprofenen).

    Jag är van vid jämförelser med djur eftersom min mor driver seminstation för hästar. :-) Hon hade kamfersalva som hon hade använt till något sto som hon ville jag skulle testa mot mjölkstockningen. :-P Min förra bröstpump bor dessutom ute i stallet numer och har använts på ett sto där fölet var dåligt och inte orkade dia själv.

    Tja, jag är iallafall glad över att det verkar ge sig. Tog tempen igår morse och då hade jag 39C, och jag har nog haft högre. Men nu känns det mycket bättre!! Puh!
  14. 7
    Att jämföra med djur... Hej,

    Och tack för svaren. Mår äntligen lite bättre (eller så är det tack vare ibuprofenen).

    Jag är van vid jämförelser med djur eftersom min mor driver seminstation för hästar. :-) Hon hade kamfersalva som hon hade använt till något sto som hon ville jag skulle testa mot mjölkstockningen. :-P Min förra bröstpump bor dessutom ute i stallet numer och har använts på ett sto där fölet var dåligt och inte orkade dia själv.

    Tja, jag är iallafall glad över att det verkar ge sig. Tog tempen igår morse och då hade jag 39C, och jag har nog haft högre. Men nu känns det mycket bättre!! Puh!
  15. Azza
    #8

    hihi ;-)

    Tänkte på kamfersalvor men vågade inte gå så långt i mina jämförelser. Alla vill inte ha samma medicin som en ko...
  16. 8
    hihi ;-) Tänkte på kamfersalvor men vågade inte gå så långt i mina jämförelser. Alla vill inte ha samma medicin som en ko...
  17. Medlem sedan
    Jan 2005
    #9

    Stämmer säkert.

    Det kan ju i alla fall inte bli sämre, tror man att det hjälper och om det känns okej så ska man ju massera tycker jag.
  18. 9
    Stämmer säkert. Det kan ju i alla fall inte bli sämre, tror man att det hjälper och om det känns okej så ska man ju massera tycker jag.

Liknande trådar

  1. Hualigen
    By ejjvi in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-15, 17:09
  2. hualigen...
    By hhkj in forum _0812 Decemberbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-07, 08:14
  3. Hualigen
    By ejjvi in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-12-23, 01:06
  4. Hur länge få mjölkstockning?
    By mamma till D & A in forum Bebissnack
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-07-17, 07:02
  5. Hur länge kan man ha mjölkstockning
    By CissiMed3 in forum Bebissnack
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-18, 09:31
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar