Appropå saltad mat här nedan..
_04/05 Vinterbarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2004
    #1

    Appropå saltad mat här nedan..

    Hur noga är det egentligen? Jag menar, vad är det som händer om de får i sig för mycket?
    Joy är ju mitt tredje barn och jag måste medge att jag inte alls är så noga med det där. Visst undviker jag att salta maten, men annars äter hon samma som oss, ink korv, kassler mm. Är det jättedumt eller? Med tre ungar orkar man liksom inte göra det för besvärligt..;-)
  2. 1
    Appropå saltad mat här nedan.. Hur noga är det egentligen? Jag menar, vad är det som händer om de får i sig för mycket?
    Joy är ju mitt tredje barn och jag måste medge att jag inte alls är så noga med det där. Visst undviker jag att salta maten, men annars äter hon samma som oss, ink korv, kassler mm. Är det jättedumt eller? Med tre ungar orkar man liksom inte göra det för besvärligt..;-)
  3. Medlem sedan
    Mar 2000
    #2

    samma här.....

    vi har inte varit jättepetig med någon, och de har inga men......
  4. 2
    samma här..... vi har inte varit jättepetig med någon, och de har inga men......
  5. Medlem sedan
    Sep 1998
    #3

    Samma här:-)

    Tycker sunt förnuft bör råda...Och mina andra killar är uppvuxna på samma sätt, och de har inga allergier eller andra besvär. Tvi Tvi, ta i trä.
  6. 3
    Samma här:-) Tycker sunt förnuft bör råda...Och mina andra killar är uppvuxna på samma sätt, och de har inga allergier eller andra besvär. Tvi Tvi, ta i trä.
  7. Solsken m Daniel
    #4

    Mitt tredje också

    och de mår bara bra av att äta det vi äter.

    Kanske inte pizza varje dag, men hemlagat är perfekt.
  8. 4
    Mitt tredje också och de mår bara bra av att äta det vi äter.

    Kanske inte pizza varje dag, men hemlagat är perfekt.
  9. Medlem sedan
    Mar 2002
    #5

    Några länkar om salt och spädbarn

    http://www.gapa.se/mat.htm
    Barn, precis som vuxna, vill ha mat som smakar gott och ser aptitlig ut. Fram till 1-års åldern finns det dock några saker som barn inte hanterar lika väl som vuxna:
    • Salt - barnets njurar är inte färdigutvecklade förrän vid 1-års ålder och du bör därför vara försiktig med att salta ditt barns mat.
    • Spenat, mangold, nässlor, bladselleri, fänkål, rädisor och rödbetor – dessa livsmedel innehåller höga halter av nitrat som kan vara skadligt för spädbarn.
    • Honung - spädbarn bör inte äta honung eftersom den i enstaka fall kan innehålla sporer som i tarmen kan utvecklas till bakterier som kan vara skadliga.
    • Hårdstekt och rökt mat, en barnmage smälter den kokta maten lättare.


    http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12157
    Saltintaget bör också begränsas hos barn och för barn under 2 års ålder bör kostens natriuminnehåll, uttryckt som salt, inte överstiga 0,5 g/MJ. Anledningen är att man inte bör vänja barn vid kost med högt saltinnehåll.
  10. 5
    Några länkar om salt och spädbarn http://www.gapa.se/mat.htm
    Barn, precis som vuxna, vill ha mat som smakar gott och ser aptitlig ut. Fram till 1-års åldern finns det dock några saker som barn inte hanterar lika väl som vuxna:
    • Salt - barnets njurar är inte färdigutvecklade förrän vid 1-års ålder och du bör därför vara försiktig med att salta ditt barns mat.
    • Spenat, mangold, nässlor, bladselleri, fänkål, rädisor och rödbetor – dessa livsmedel innehåller höga halter av nitrat som kan vara skadligt för spädbarn.
    • Honung - spädbarn bör inte äta honung eftersom den i enstaka fall kan innehålla sporer som i tarmen kan utvecklas till bakterier som kan vara skadliga.
    • Hårdstekt och rökt mat, en barnmage smälter den kokta maten lättare.


    http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12157
    Saltintaget bör också begränsas hos barn och för barn under 2 års ålder bör kostens natriuminnehåll, uttryckt som salt, inte överstiga 0,5 g/MJ. Anledningen är att man inte bör vänja barn vid kost med högt saltinnehåll.

Liknande trådar

  1. appropå matvanor nedan
    By Folkabo in forum _0906 Junibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-12, 13:22
  2. Appropå dyr barnomsorg nedan!
    By Guinan in forum Småbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 07:40
  3. Appropå diskussionen nedan
    By ÅJ67 m 3 kidz in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-11, 04:54
  4. Appropå basta nedan..
    By Hera Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 15:25
  5. Appropå CLEAN nedan så har det
    By engel in forum Hem & fritid
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-07-10, 17:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar