Jag blir ledsen och arg
_02 Höstbarn
  1. H
    #1

    Jag blir ledsen och arg

    på alla som jämt och ständigt säger saker som får mig att känna mig \"sämre\" än dem bara för att vi valt att \"bara\" ha ett barn! Låt alla vara olika!! är trött på kommentarer som \"såklart att han måste få ett syskon\". vadå måste?!? Vi kan väl inte skaffa ett barn om vi inte vill ha det fullt ut. Barn måste ju få vara önskade, inte bara bli ett syskon/en lekkamrat (om ni förstår hur jag menar)
  2. 1
    Jag blir ledsen och arg på alla som jämt och ständigt säger saker som får mig att känna mig \"sämre\" än dem bara för att vi valt att \"bara\" ha ett barn! Låt alla vara olika!! är trött på kommentarer som \"såklart att han måste få ett syskon\". vadå måste?!? Vi kan väl inte skaffa ett barn om vi inte vill ha det fullt ut. Barn måste ju få vara önskade, inte bara bli ett syskon/en lekkamrat (om ni förstår hur jag menar)
  3. Medlem sedan
    Sep 2002
    #2

    Jag är ensambarn

    och har aldrig mått dåligt av det. Förrän nu i vuxen ålder och min mor drabbats av sjukdom. Nu känner jag ansvaret vilar oerhört tungt på min axlar - klämd från flera håll (dotter, maka, småbarnsmor, anställd).

    Mina föräldrar hade gärna haft fler barn, men det var knappt att de kunde få mig så jag är oerhört bortskämd. Det fattade jag inte heller förrän jag blev lite äldre *ler* Min barndom var väldigt trygg och harmonisk.

    Pappa är också ensamt barn så när vi har haft släktträffar har vi varit fem personer. Detta har gett mig en ovana vid att umgås många på en gång som varit svår att handskas med ibland. Har ett stort behov av att få vara ensam. Det har varit en väldig omställning att komma in i makens bullriga familj. De ser tvärtemot ensamhet som ngt konstigt och i början följde de alltid efter mig när jag drog mig undan för att andas. Det slutade med att jag satt väldigt mycket på toa med låst dörr när vi firade jul och annat *ler*

    Jag har heller aldrig varit duktig på grupparbete eller kolloresor eller andra saker där man ska göra allt tillsammans. Gemensamma sovsalar, gemensamma uppdrag och gemensamma aktiviteter kan ge mig smått panikaktiga känslor. Kan vara dumt ibland.

    Ert val ger konsekvenser. Men gå in i det med öppna ögon :)

    Länge länge kände jag att jag inte ville ha barn öht. Sen kom barnsuget och jag ville bara ha ETT barn. Men sen ville jag ha en till! Nu har jag två och skulle kunna tänka mig ett tredje...

    Livet är olika. Familjer är olika. Det viktigaste är att barnet har en trygg och harmonisk uppväxt tycker jag.
  4. 2
    Jag är ensambarn och har aldrig mått dåligt av det. Förrän nu i vuxen ålder och min mor drabbats av sjukdom. Nu känner jag ansvaret vilar oerhört tungt på min axlar - klämd från flera håll (dotter, maka, småbarnsmor, anställd).

    Mina föräldrar hade gärna haft fler barn, men det var knappt att de kunde få mig så jag är oerhört bortskämd. Det fattade jag inte heller förrän jag blev lite äldre *ler* Min barndom var väldigt trygg och harmonisk.

    Pappa är också ensamt barn så när vi har haft släktträffar har vi varit fem personer. Detta har gett mig en ovana vid att umgås många på en gång som varit svår att handskas med ibland. Har ett stort behov av att få vara ensam. Det har varit en väldig omställning att komma in i makens bullriga familj. De ser tvärtemot ensamhet som ngt konstigt och i början följde de alltid efter mig när jag drog mig undan för att andas. Det slutade med att jag satt väldigt mycket på toa med låst dörr när vi firade jul och annat *ler*

    Jag har heller aldrig varit duktig på grupparbete eller kolloresor eller andra saker där man ska göra allt tillsammans. Gemensamma sovsalar, gemensamma uppdrag och gemensamma aktiviteter kan ge mig smått panikaktiga känslor. Kan vara dumt ibland.

    Ert val ger konsekvenser. Men gå in i det med öppna ögon :)

    Länge länge kände jag att jag inte ville ha barn öht. Sen kom barnsuget och jag ville bara ha ETT barn. Men sen ville jag ha en till! Nu har jag två och skulle kunna tänka mig ett tredje...

    Livet är olika. Familjer är olika. Det viktigaste är att barnet har en trygg och harmonisk uppväxt tycker jag.
  5. Medlem sedan
    Feb 2001
    #3

    Det finns alltid något att lägga sig i om

    Nämen ska ni ha en till ni har ju 2 barn det är ju perfekt och en av varje dessutom

    Ni som har 2 pojkar nu önskar ni väl er en tjej

    Åh vad synd om er som har en handikappad pojk..
    (inte alls synd om oss det går alldeles utmärkt vår son har nämligen autism)

    vad jobbigt för er med 3 små barn.

    osv osv

    ja och ditt

    ska ni verkligen bara ha ett barn?

    alltid finns det sådana fraser som mindre förstående människor kläcker ur sig.

    Att låta det rinna av är det bästa eller att hitta en bra fras tillbaks :)
  6. 3
    Det finns alltid något att lägga sig i om Nämen ska ni ha en till ni har ju 2 barn det är ju perfekt och en av varje dessutom

    Ni som har 2 pojkar nu önskar ni väl er en tjej

    Åh vad synd om er som har en handikappad pojk..
    (inte alls synd om oss det går alldeles utmärkt vår son har nämligen autism)

    vad jobbigt för er med 3 små barn.

    osv osv

    ja och ditt

    ska ni verkligen bara ha ett barn?

    alltid finns det sådana fraser som mindre förstående människor kläcker ur sig.

    Att låta det rinna av är det bästa eller att hitta en bra fras tillbaks :)
  7. H
    #4

    Tack!

    Tack! Du har helt rätt! Ska försöka tänka lika smart som du:-) Det är inte alltid så lätt, men försöka duger.
  8. 4
    Tack! Tack! Du har helt rätt! Ska försöka tänka lika smart som du:-) Det är inte alltid så lätt, men försöka duger.
  9. H
    #5

    Tack!

    Tack för ditt svar! Du har såååå rätt när du skriver \"Det viktigaste är att barnet har en trygg och harmonisk uppväxt tycker jag.\" DET ska jag använda mig av till folk som bara försöker såra! Tack!
  10. 5
    Tack! Tack för ditt svar! Du har såååå rätt när du skriver \"Det viktigaste är att barnet har en trygg och harmonisk uppväxt tycker jag.\" DET ska jag använda mig av till folk som bara försöker såra! Tack!

Liknande trådar

  1. Blir så ledsen
    By Anonym in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2011-04-11, 07:14
  2. Jag blir så ledsen
    By TTUK in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-01-22, 18:14
  3. Vad ledsen jag blir..
    By Norrlands-mamma in forum Autismspektrum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-06-03, 18:24
  4. Jag blir så ledsen...
    By Mammadoc in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 21:13
  5. F-n, vad arg och ledsen jag blir.
    By Jessica m Ronja o Oliver in forum _0209 Septemberbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-12-12, 16:15
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar