Stark motor eller cab
Bilsnack
  1. Medlem sedan
    Jun 2001
    #1

    Stark motor eller cab

    Jag har fått för mig att köpa en ny Mini Cooper till våren. Frågan är om jag ska köpa en Mini Cooper Cab med 115 hk motorn eller en Cooper S med 170 hk.

    Valet är alltså blås i håret sommaren 2006 eller njuta av en härlig motor? Men jag har ett par månader på mig att bestämma mig, för att få bilen till våren beställer jag den i januari.
  2. 1
    Stark motor eller cab Jag har fått för mig att köpa en ny Mini Cooper till våren. Frågan är om jag ska köpa en Mini Cooper Cab med 115 hk motorn eller en Cooper S med 170 hk.

    Valet är alltså blås i håret sommaren 2006 eller njuta av en härlig motor? Men jag har ett par månader på mig att bestämma mig, för att få bilen till våren beställer jag den i januari.
  3. Polly
    #2

    Åh...

    en sådan vill jag oxå ha! Skulle satsa på hästkrafter, tänk om det blir en regnig sommar...
  4. 2
    Åh... en sådan vill jag oxå ha! Skulle satsa på hästkrafter, tänk om det blir en regnig sommar...
  5. Medlem sedan
    Feb 1998
    #3

    Motor

    absolut, vi har haft det den här sommaren och det är förbaskat roligt. Sedan vad den sitter i är kanske delat. Det är inte tillräckligt många soliga dagar en svensk sommar för att man ska kunna njuta av en cab.
  6. 3
    Motor absolut, vi har haft det den här sommaren och det är förbaskat roligt. Sedan vad den sitter i är kanske delat. Det är inte tillräckligt många soliga dagar en svensk sommar för att man ska kunna njuta av en cab.
  7. Medlem sedan
    Jun 2001
    #4

    Fast...

    en cab är ju häftigt...då känns det liksom som om det är mer klös i motorn än vad det är bara för att det fladdrar i håret. Sen kan man ju få den motorsvagaste bil att bli en sportbil bara man jobbar regält med spaken. Hmmm...nä jag skulle nog ta caben...fast jag är ju ingen muskelbilperson tycker faktiskt många motorstarka bilar är riktigt tråkiga att köra kanske just för att man inte behöver jobba utan bara trycker lite lätt på gasen. Knäpp - ja visst!!!!!
  8. 4
    Fast... en cab är ju häftigt...då känns det liksom som om det är mer klös i motorn än vad det är bara för att det fladdrar i håret. Sen kan man ju få den motorsvagaste bil att bli en sportbil bara man jobbar regält med spaken. Hmmm...nä jag skulle nog ta caben...fast jag är ju ingen muskelbilperson tycker faktiskt många motorstarka bilar är riktigt tråkiga att köra kanske just för att man inte behöver jobba utan bara trycker lite lätt på gasen. Knäpp - ja visst!!!!!
  9. Medlem sedan
    Jun 2001
    #5

    Kan inte jobba

    Fast jag kan inte jobba med spaken eftersom jag sitter i rullsol, jag kör bil med automatlåda och handreglage. Tidigare fanns inte Cooper S med 170 hk med automat men har nu kommit ut på den svenska marknaden och det är därför jag inte vet vilken jag ska välja.

    Men jag har på mitt till i mitten av januari att bestämma mig om jag ska få bilen då vårsolen lyser igen.
  10. 5
    Kan inte jobba Fast jag kan inte jobba med spaken eftersom jag sitter i rullsol, jag kör bil med automatlåda och handreglage. Tidigare fanns inte Cooper S med 170 hk med automat men har nu kommit ut på den svenska marknaden och det är därför jag inte vet vilken jag ska välja.

    Men jag har på mitt till i mitten av januari att bestämma mig om jag ska få bilen då vårsolen lyser igen.
  11. Medlem sedan
    Jun 2001
    #6

    Tänkte inte på det...

    så klart du inte växlar hand & fot när du inte kan koppla ur...klumpigt av mig!
    Hmmm, då blev det ju svårare. Har du provkört båda och prövat hur pigga de är? En liten bil blir ju gärna rätt pigg trots få hk just för att den är liten. Jag har ju t.ex. 65hk i min 820kg daihatsu...inte sportig men absolut inte slö och seg. Trodde aldrig att den skulle vara så pigg och glad som den är. Kvittrar som en fågel gör den också eftersom den är trecylindrig.
    Nja, jag röstar för en cab i alla fall...det är ju såååå mysigt!
  12. 6
    Tänkte inte på det... så klart du inte växlar hand & fot när du inte kan koppla ur...klumpigt av mig!
    Hmmm, då blev det ju svårare. Har du provkört båda och prövat hur pigga de är? En liten bil blir ju gärna rätt pigg trots få hk just för att den är liten. Jag har ju t.ex. 65hk i min 820kg daihatsu...inte sportig men absolut inte slö och seg. Trodde aldrig att den skulle vara så pigg och glad som den är. Kvittrar som en fågel gör den också eftersom den är trecylindrig.
    Nja, jag röstar för en cab i alla fall...det är ju såååå mysigt!
  13. Medlem sedan
    Jun 2001
    #7

    Inte provkört

    Jag har inte provkört någon av modellerna, det är nästan omöjligt för mig att hitta en provkörningsbil som jag trots mitt handikapp kan köra. Jag får helt enkelt läsa artiklar i olika tidningar och bilda mig en uppfattning efter detta.

    Jag håller med dig om att det är mysigt med cab, och när man åker nedcabat åker man heller inte speciellt fort. När jag på 90-talet hade en Camaro Cab åkte jag sällan över 90 km/h och då räcker det med 115 hk i en Hundkoja. Fast samtidigt är det kul med motorstarka bilar även om mitt sunda förnuft säger mig att det är onödigt med så stark \"maskin\" som 170 hk i en liten bil.

    Jag får helt enkelt fundera över hur jag ska göra. Tack för dina synpunkter.
  14. 7
    Inte provkört Jag har inte provkört någon av modellerna, det är nästan omöjligt för mig att hitta en provkörningsbil som jag trots mitt handikapp kan köra. Jag får helt enkelt läsa artiklar i olika tidningar och bilda mig en uppfattning efter detta.

    Jag håller med dig om att det är mysigt med cab, och när man åker nedcabat åker man heller inte speciellt fort. När jag på 90-talet hade en Camaro Cab åkte jag sällan över 90 km/h och då räcker det med 115 hk i en Hundkoja. Fast samtidigt är det kul med motorstarka bilar även om mitt sunda förnuft säger mig att det är onödigt med så stark \"maskin\" som 170 hk i en liten bil.

    Jag får helt enkelt fundera över hur jag ska göra. Tack för dina synpunkter.
  15. Medlem sedan
    Jun 2001
    #8

    Jag klampar visst...

    i klaveret hela tiden :) Du ser så van är jag vid att ha två ben att både gå och köra med :( Sorry.

    Ja, du får väll väga för och nackdelar mot varandra. Har du ingen kompis som kan provköra åt dig? Så du får känna hur det känns????? Du kan ju se på hans/hennes leende om det är en kulig bil att köra.

    Själv är jag så himla sugen på en c3 pluriel någon gång...gillar flexibiliteten. Men det får bli när daihatsun inte vill mer och beg. pluriel fallit mer i pris.

    Åhhh vad det är roligt med bilar :)
  16. 8
    Jag klampar visst... i klaveret hela tiden :) Du ser så van är jag vid att ha två ben att både gå och köra med :( Sorry.

    Ja, du får väll väga för och nackdelar mot varandra. Har du ingen kompis som kan provköra åt dig? Så du får känna hur det känns????? Du kan ju se på hans/hennes leende om det är en kulig bil att köra.

    Själv är jag så himla sugen på en c3 pluriel någon gång...gillar flexibiliteten. Men det får bli när daihatsun inte vill mer och beg. pluriel fallit mer i pris.

    Åhhh vad det är roligt med bilar :)
  17. Medlem sedan
    Jun 2001
    #9

    Ingen fara

    Det är ingen fara, du behöver inte känna att du klampar i klaveret. Visst har jag folk som kan köra åt mig vid en provkörning. Antingen kan min brorsa köra eller också min kollega eller möjligen min chef. Det känns nästan lite löjligt att jag som själv jobbar som bilsäljare kan bli torsk på en konkurrent men så är det i alla fall.

    Hundkojan ska jag ju \"bara\" använda som hobbybil sommartid, som bruksbil kör jag givetvis \"mitt eget\" märke.
  18. 9
    Ingen fara Det är ingen fara, du behöver inte känna att du klampar i klaveret. Visst har jag folk som kan köra åt mig vid en provkörning. Antingen kan min brorsa köra eller också min kollega eller möjligen min chef. Det känns nästan lite löjligt att jag som själv jobbar som bilsäljare kan bli torsk på en konkurrent men så är det i alla fall.

    Hundkojan ska jag ju \"bara\" använda som hobbybil sommartid, som bruksbil kör jag givetvis \"mitt eget\" märke.
  19. Medlem sedan
    Jun 2001
    #10

    Inte...

    måsta man vara märkestrogen...huvudsaken är väll att man som bilsäljare är intresserad av bilar! Eller??? Och du måste ju inte ta hobbybilen till jobbet :)

    Själv har jag ju inte lyckats äga två bilar av samma märke och inser att det är ett direkt arv av min far...han har nämligen under över 40 års bilägande enbart lyckats ha två bilar av samma märke. Det lustiga är att jag inte är missnöjd med mina bilar på något sätt utan det är snarare så att det finns så många roliga bilar att prova. Synd bara att bilar är en dyr hobby :(
  20. 10
    Inte... måsta man vara märkestrogen...huvudsaken är väll att man som bilsäljare är intresserad av bilar! Eller??? Och du måste ju inte ta hobbybilen till jobbet :)

    Själv har jag ju inte lyckats äga två bilar av samma märke och inser att det är ett direkt arv av min far...han har nämligen under över 40 års bilägande enbart lyckats ha två bilar av samma märke. Det lustiga är att jag inte är missnöjd med mina bilar på något sätt utan det är snarare så att det finns så många roliga bilar att prova. Synd bara att bilar är en dyr hobby :(
  21. Medlem sedan
    Apr 2001
    #11

    Motor...

    Motor, säger jag. Jag är svag för bilar med klös i... :-)
    Kul med ny bil, förresten!
  22. 11
    Motor... Motor, säger jag. Jag är svag för bilar med klös i... :-)
    Kul med ny bil, förresten!
  23. Medlem sedan
    Jun 2001
    #12

    Alltid kul

    Det är alltid kul med ny bil, trots att jag själv säljer bilar så är jag fortfarande barnsligt förtjust i roliga leksaker. Jag är också svag för starka motorer. Men jag gillar även cabar och när man åker med suffletten nere så åker man ju inte så fort och behöver inte så stark motor. Jag är fortfarande som du märker kluven i frågan.
  24. 12
    Alltid kul Det är alltid kul med ny bil, trots att jag själv säljer bilar så är jag fortfarande barnsligt förtjust i roliga leksaker. Jag är också svag för starka motorer. Men jag gillar även cabar och när man åker med suffletten nere så åker man ju inte så fort och behöver inte så stark motor. Jag är fortfarande som du märker kluven i frågan.
  25. Medlem sedan
    Jun 2001
    #13

    170 Hk?

    Har ni haft Cooper S med den kompressormatade 170 hk:s motorn?
  26. 13
    170 Hk? Har ni haft Cooper S med den kompressormatade 170 hk:s motorn?
  27. Peter
    #14

    170hk

    Dels för att det är roligare och dels för att jag tycker att cabben är ful. Om du skall ha den som bruksbil så är väl 115hk OK men som hobbybil tycker jag att det är 170hk som gäller, eller mer...
  28. 14
    170hk Dels för att det är roligare och dels för att jag tycker att cabben är ful. Om du skall ha den som bruksbil så är väl 115hk OK men som hobbybil tycker jag att det är 170hk som gäller, eller mer...
  29. Medlem sedan
    Jun 2001
    #15

    Ännu mer

    Ja det går ju att få den med ännu mer effekt. Men Workspaketet som ger 210 hk är lite väl dyrt för min plånbok, dessutom vet jag inte om automatlådan pallar för en sån effekt.

    När det gäller caben så tycker jag den är snygg när sufletten är nedfälld men som vanligt på cabar mindre snygg när taket är på.
  30. 15
    Ännu mer Ja det går ju att få den med ännu mer effekt. Men Workspaketet som ger 210 hk är lite väl dyrt för min plånbok, dessutom vet jag inte om automatlådan pallar för en sån effekt.

    När det gäller caben så tycker jag den är snygg när sufletten är nedfälld men som vanligt på cabar mindre snygg när taket är på.
  31. Medlem sedan
    Feb 1998
    #16

    Nä, det har vi inte

    har en bigblock modell GM, vet inte antalet hk eftersom den är modifierad lite varstans men det ligger på mellan 400-600 hk, ingen kompressor men det händer tillräckligt för att köra lite dragrace som gatbil.
  32. 16
    Nä, det har vi inte har en bigblock modell GM, vet inte antalet hk eftersom den är modifierad lite varstans men det ligger på mellan 400-600 hk, ingen kompressor men det händer tillräckligt för att köra lite dragrace som gatbil.
  33. Medlem sedan
    Jun 2001
    #17

    Visst ja

    Visst, jag har ju läst tidgare att ni åker jänkebil det borde jag ha kommit ihåg. I synnerhet med tanke på bilden i din info.
  34. 17
    Visst ja Visst, jag har ju läst tidgare att ni åker jänkebil det borde jag ha kommit ihåg. I synnerhet med tanke på bilden i din info.
  35. Medlem sedan
    Feb 1998
    #18

    :-) det är mänskligt

    man kan inte tänka på allt jämt. Det är bilen i infot som har bigblocken. Inget någon förväntar sig att en herrgårdsvagn ska röra på sig *ler*
  36. 18
    :-) det är mänskligt man kan inte tänka på allt jämt. Det är bilen i infot som har bigblocken. Inget någon förväntar sig att en herrgårdsvagn ska röra på sig *ler*
  37. frasse-boy
    #19

    hur länge har du tänkt att ha den kvar?

    det är mycket möjligt att dom bilar som säljs nya i dag får uppleva,den dagen då bensinen prisssätts så högt att den i praktiken är oandvändbar 35-50kr litern

    köp en cab med dieselmotor så kan du köpa några liter rapsolja i mataffären om du vill ta dig en tur frammåt år 2025
  38. 19
    hur länge har du tänkt att ha den kvar? det är mycket möjligt att dom bilar som säljs nya i dag får uppleva,den dagen då bensinen prisssätts så högt att den i praktiken är oandvändbar 35-50kr litern

    köp en cab med dieselmotor så kan du köpa några liter rapsolja i mataffären om du vill ta dig en tur frammåt år 2025
  39. Medlem sedan
    Aug 2005
    #20

    Trimmad cab..?

    Det måste väl finnas nån trimfirma som kan ta sig an den? Vi har haft en 9-3 Aero med Nordicsystem som gick som ett skott och nu bytte vi till en 9-5:a (måste ju få plats med barnvagn nu!!) 2,0T men fy va seg den är. Men den kommer vi lämna in så att vi får den som vi vill. Dock inte riktigt lika häftigt som Aeron, men runt 225 hästar kommer den att hamna på tror jag.

    Men det är klart att det är en pengafråga oxå. Jag skulle klart satsat på trimmad cab iaf.
  40. 20
    Trimmad cab..? Det måste väl finnas nån trimfirma som kan ta sig an den? Vi har haft en 9-3 Aero med Nordicsystem som gick som ett skott och nu bytte vi till en 9-5:a (måste ju få plats med barnvagn nu!!) 2,0T men fy va seg den är. Men den kommer vi lämna in så att vi får den som vi vill. Dock inte riktigt lika häftigt som Aeron, men runt 225 hästar kommer den att hamna på tror jag.

    Men det är klart att det är en pengafråga oxå. Jag skulle klart satsat på trimmad cab iaf.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Datorns motor?
    By Surfaren in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-08-13, 10:33
  2. En stor stark kaffe eller
    By Isa Sve in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-21, 09:10
  3. Mekar eller meckar med motor?
    By Rut_Blad in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-02-11, 16:22
  4. Motor här eller under fritidsämen?
    By Eventa Aff in forum Bilsnack
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-11, 00:08
  5. Stark stark brännande smärta
    By _Busmamman_ in forum _0607 Julibarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-06-16, 17:44
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar