Mjölkstockning....:-(
_0508 Augustibarn
  1. Medlem sedan
    Oct 1998
    #1

    Mjölkstockning....:-(

    Så fick jag tillbaka smärtan i högra bröstet och idag var det ingen tvekan om att det är en mjölkstockning=aj. När Oliver åt på morgonen så grät jag av smärta och bröstet var så ömt i flera timmar. Det finns även en jätteömmande knöl precis under bröstvårtan. Nu i eftermiddag var jag tvungen att amma från det bröstet igen och jag bet ihop, blundade och grät mig igenom amningen. Fasar för nästa gång kan jag säga. Det andra bröstet är som vanligt och en fröjd att amma ifrån. Har även lite feber och känner mig vissen. Hoppas det går över under morgondagen för vi ska ju till Ullared på måndag.

    Idag har Oliver fått potatis- och majspuré och han var överlycklig och åt och svalde. Det verkar som att det kommer att gå lite lättare med honom än med Wilma när det gäller introduktion av mat.

    Kramar!
  2. 1
    Mjölkstockning....:-( Så fick jag tillbaka smärtan i högra bröstet och idag var det ingen tvekan om att det är en mjölkstockning=aj. När Oliver åt på morgonen så grät jag av smärta och bröstet var så ömt i flera timmar. Det finns även en jätteömmande knöl precis under bröstvårtan. Nu i eftermiddag var jag tvungen att amma från det bröstet igen och jag bet ihop, blundade och grät mig igenom amningen. Fasar för nästa gång kan jag säga. Det andra bröstet är som vanligt och en fröjd att amma ifrån. Har även lite feber och känner mig vissen. Hoppas det går över under morgondagen för vi ska ju till Ullared på måndag.

    Idag har Oliver fått potatis- och majspuré och han var överlycklig och åt och svalde. Det verkar som att det kommer att gå lite lättare med honom än med Wilma när det gäller introduktion av mat.

    Kramar!
  3. Medlem sedan
    Jun 1998
    #2

    Aj, aj, aj

    det är INTE skönt med mjölkstockning. Har du provat att ta en riktigt varm dusch och massera det ömma bröstet? Jag gjorde det när jag hade mjölkstockning och det släppte ganska bra. Jag köpte ammningsinlägg i ull att ha eftersom det börjar bli lite kallare nu och det är ingen höjdare för brösten.
  4. 2
    Aj, aj, aj det är INTE skönt med mjölkstockning. Har du provat att ta en riktigt varm dusch och massera det ömma bröstet? Jag gjorde det när jag hade mjölkstockning och det släppte ganska bra. Jag köpte ammningsinlägg i ull att ha eftersom det börjar bli lite kallare nu och det är ingen höjdare för brösten.
  5. Medlem sedan
    Oct 1998
    #3

    Jag har inte ens....

    ....vågat massera för det gör så ont så jag kan inte ta på det. Nu när jag kikade så är det rodnat och värmeökat. Dock ingen stigande feber som tur är. Och jag ammade Oliver för en halvtimme sen på det stockade bröstet och då varnade jag resten av familjen för gråt och gnäll. Men det gick bättre än i eftermiddags i alla fall även om knölen är kvar.

    I morgon bitti ska jag duscha varmt och jag hoppas det bara blir bättre och bättre.

    Kramar!
  6. 3
    Jag har inte ens.... ....vågat massera för det gör så ont så jag kan inte ta på det. Nu när jag kikade så är det rodnat och värmeökat. Dock ingen stigande feber som tur är. Och jag ammade Oliver för en halvtimme sen på det stockade bröstet och då varnade jag resten av familjen för gråt och gnäll. Men det gick bättre än i eftermiddags i alla fall även om knölen är kvar.

    I morgon bitti ska jag duscha varmt och jag hoppas det bara blir bättre och bättre.

    Kramar!
  7. Medlem sedan
    Oct 1998
    #4

    Missade ändra nicket

    *
  8. 4
    Missade ändra nicket *
  9. Medlem sedan
    Dec 2003
    #5

    Men näää,

    stackare där!! :( Jag lider med dig. Hoppas att en varm dusch kan om så inte hjälpa helt, iaf lindra. Du måste ju se till att komma iväg till Ullared och fynda!! ;) *avis, vill också dit*

    Hoppas att du inte får mer feber och att det ger med sig!!!

    *kram*
  10. 5
    Men näää, stackare där!! :( Jag lider med dig. Hoppas att en varm dusch kan om så inte hjälpa helt, iaf lindra. Du måste ju se till att komma iväg till Ullared och fynda!! ;) *avis, vill också dit*

    Hoppas att du inte får mer feber och att det ger med sig!!!

    *kram*
  11. Medlem sedan
    Mar 2000
    #6

    Usch då

    Vet tyvärr hur det känns, under Bens 3 månader har jag redan haft 6 mjölkstockningar....4 av de gjort JÄTTE ont , och dem senaste 2 var inte såååå farliga, men ändå gjorde det ont. Hoppas du mår bättre snart.
  12. 6
    Usch då Vet tyvärr hur det känns, under Bens 3 månader har jag redan haft 6 mjölkstockningar....4 av de gjort JÄTTE ont , och dem senaste 2 var inte såååå farliga, men ändå gjorde det ont. Hoppas du mår bättre snart.
  13. Medlem sedan
    Oct 2001
    #7

    Kanske ett tips

    Med S sydde jag \"Mini-vete-kuddar\" m ris i, ca 10cmx10cm. Perfekta- man kunde ha dem i bh:n hela dagen, och de höll värmen jättebra. Sedan tappade jag bort dem och gjorde nya, improviserade av strumpor m ris i...*harkel*
    Hur som helst- fina kuddar eller strumpor spelar inte så stor roll- poängen var att amn på det sättet kunde ha kontinuerlig värme på, och det hjälpte för mig. Kan vara värt att testa, iallafall, om det inte är bättre imorgon.
    Nu ska jag lägga mig...*ser barskt på mig själv!* ;-)
  14. 7
    Kanske ett tips Med S sydde jag \"Mini-vete-kuddar\" m ris i, ca 10cmx10cm. Perfekta- man kunde ha dem i bh:n hela dagen, och de höll värmen jättebra. Sedan tappade jag bort dem och gjorde nya, improviserade av strumpor m ris i...*harkel*
    Hur som helst- fina kuddar eller strumpor spelar inte så stor roll- poängen var att amn på det sättet kunde ha kontinuerlig värme på, och det hjälpte för mig. Kan vara värt att testa, iallafall, om det inte är bättre imorgon.
    Nu ska jag lägga mig...*ser barskt på mig själv!* ;-)
  15. Medlem sedan
    Jan 2005
    #8

    Hoppas du

    mår bättre idag.

    Kramar till dig.
  16. 8
    Hoppas du mår bättre idag.

    Kramar till dig.
  17. Medlem sedan
    Jul 2002
    #9

    GUmman,

    vill inte oroa upp dig men har du EN hård ömmande knöl så tycker jag att du ska söka läkarvård och ta ett crp. Det är så jag har känt skillnad på mjölkstockning och mastit - mastiten har varit en hård knöl och stockning flera små. Så får du feber så sök vård på en gång så att du kan få antibiotika. Skönt att kolla upp det också.

    Härligt att smakisarna gick så bra.
    Kramar
  18. 9
    GUmman, vill inte oroa upp dig men har du EN hård ömmande knöl så tycker jag att du ska söka läkarvård och ta ett crp. Det är så jag har känt skillnad på mjölkstockning och mastit - mastiten har varit en hård knöl och stockning flera små. Så får du feber så sök vård på en gång så att du kan få antibiotika. Skönt att kolla upp det också.

    Härligt att smakisarna gick så bra.
    Kramar
  19. Medlem sedan
    Jun 1998
    #10

    Låter inget vidare vännen

    Om du ställer in duschstrålen rätt mjukt och gör cirklade rörelser på bröstet med varmt vatten istället för att massera med handen till en början så gör det inte så ont. När det börjar lossa lite (det märks för då brukar det bli en racerstråle rätt ut) så börjar du försiktigt massera med handen, med små lätta tryck.
    Hoppas, hoppas att det ger med sig så du slipper feber för det är inte kul.

    kramis
  20. 10
    Låter inget vidare vännen Om du ställer in duschstrålen rätt mjukt och gör cirklade rörelser på bröstet med varmt vatten istället för att massera med handen till en början så gör det inte så ont. När det börjar lossa lite (det märks för då brukar det bli en racerstråle rätt ut) så börjar du försiktigt massera med handen, med små lätta tryck.
    Hoppas, hoppas att det ger med sig så du slipper feber för det är inte kul.

    kramis
  21. Medlem sedan
    Jul 2002
    #11

    Vill bara

    lägga till att om det är en mastit så hjälper inga masseringar överhuvudtaget. Om du får en inflammation i benet så sitter du ju inte och masserar det utan låter benet bara vara ifred. Dessutom så kan en mastitknöl finnas kvar under längre tid efteråt utan att det då behöver vara någon fara - så länge man har fått antibiotika. Detta förutsatt att det är en mastit och ingen mjölkstockning - för är det mjölkstockning så är det ju bra att tömma för att luckra upp stockningarna men vid mastiten finns det ju inga stockningar att luckra upp. Vila är bra i båda fallen. Värme kan kännas skönt och har du en sådan här lampa med infraröttsken så kan den vara jätteskön att sitta med.

    Hoppas att du snart mår bättre. Men du, du har ju redan fått en mastit förra gången med Wilma - känns det likadant så är det ju troligt att det är det.

    Kramar
    Marie, som inte vill att du ska behöva bli så där sjuk som jag har blivit - alltså inte för att köra skrämselpropaganda ;-) men det förstod du nog.
  22. 11
    Vill bara lägga till att om det är en mastit så hjälper inga masseringar överhuvudtaget. Om du får en inflammation i benet så sitter du ju inte och masserar det utan låter benet bara vara ifred. Dessutom så kan en mastitknöl finnas kvar under längre tid efteråt utan att det då behöver vara någon fara - så länge man har fått antibiotika. Detta förutsatt att det är en mastit och ingen mjölkstockning - för är det mjölkstockning så är det ju bra att tömma för att luckra upp stockningarna men vid mastiten finns det ju inga stockningar att luckra upp. Vila är bra i båda fallen. Värme kan kännas skönt och har du en sådan här lampa med infraröttsken så kan den vara jätteskön att sitta med.

    Hoppas att du snart mår bättre. Men du, du har ju redan fått en mastit förra gången med Wilma - känns det likadant så är det ju troligt att det är det.

    Kramar
    Marie, som inte vill att du ska behöva bli så där sjuk som jag har blivit - alltså inte för att köra skrämselpropaganda ;-) men det förstod du nog.
  23. Medlem sedan
    Nov 2004
    #12

    Hej!

    Hur är det med dig nu för tiden? Har inte läst så mycket. Krånglar brösten forfarande? *Hoppas inte det!*
    Mina bröst mår toppen! Har inte haft några problem sen skar upp mitt bröst. Det är så himla skönt!

    KRAM
  24. 12
    Hej! Hur är det med dig nu för tiden? Har inte läst så mycket. Krånglar brösten forfarande? *Hoppas inte det!*
    Mina bröst mår toppen! Har inte haft några problem sen skar upp mitt bröst. Det är så himla skönt!

    KRAM
  25. Medlem sedan
    Jul 2002
    #13

    Hej :-D

    Vad glad jag blir att höra att du inte har haft några problem sen de gjorde ditt ingrepp. Fortsatte du amma? Jag förstår om du slutade - gjorde jag ju när jag fick de där omgångarna med Pontus.

    Vi mår bra :-D Har inte haft en mastit sen mitten/slutet av september :-D. Så hela oktober och än så länge november är mastitfri *ler*. Har envis torsk som jag inte blir av med - kommer och går. Men ammar gör vi och det är nog tack vare att jag åkte in och fick hjälp på en gång. Har själv lärt mig att känna skillnad på en mjölkstockning och en mastit.

    Hur som helst - så jätteglad för din skull, Malin.

    Kramar
  26. 13
    Hej :-D Vad glad jag blir att höra att du inte har haft några problem sen de gjorde ditt ingrepp. Fortsatte du amma? Jag förstår om du slutade - gjorde jag ju när jag fick de där omgångarna med Pontus.

    Vi mår bra :-D Har inte haft en mastit sen mitten/slutet av september :-D. Så hela oktober och än så länge november är mastitfri *ler*. Har envis torsk som jag inte blir av med - kommer och går. Men ammar gör vi och det är nog tack vare att jag åkte in och fick hjälp på en gång. Har själv lärt mig att känna skillnad på en mjölkstockning och en mastit.

    Hur som helst - så jätteglad för din skull, Malin.

    Kramar
  27. Medlem sedan
    Jan 2005
    #14

    Åh! En stor kram Elaine

    Stackars dig, det låter som om det gör fruktansvärt ont. Hoppas det lättat lite. Har inga tips förutom de du redan fått av Linda och Sanna. Massera i duschen och lägg värmekudde i bh;n
    Hoppas, hoppas du kryar på dig snart!
    Kram kompis!
  28. 14
    Åh! En stor kram Elaine Stackars dig, det låter som om det gör fruktansvärt ont. Hoppas det lättat lite. Har inga tips förutom de du redan fått av Linda och Sanna. Massera i duschen och lägg värmekudde i bh;n
    Hoppas, hoppas du kryar på dig snart!
    Kram kompis!
  29. Medlem sedan
    Nov 2004
    #15

    Ammar fortfarande

    jag gav aldrig upp, men det friska bröstet är dubbelt så stort som det som var sjukt ;-)

    Vad skönt att du också mår bättre men tråkigt att du åkt på Torsk, är det lika jobbigt eller känns det ok jämfört med mastiterna?

    Kram!
  30. 15
    Ammar fortfarande jag gav aldrig upp, men det friska bröstet är dubbelt så stort som det som var sjukt ;-)

    Vad skönt att du också mår bättre men tråkigt att du åkt på Torsk, är det lika jobbigt eller känns det ok jämfört med mastiterna?

    Kram!
  31. Medlem sedan
    Jul 2002
    #16

    Vad otroligt modig du är

    som har vågat fortsätta fast du blev så sjuk. Jag är så glad för din skull att det går så bra.

    Torsken är en barnlek jämfört med mastiten. Svider och bränner lite - mest irriterande att aldrig bli av med den. Dvs inte alls så vidrigt smärtande som en mastit.

    Jätteglad för din skull Malin!
    Kramar
  32. 16
    Vad otroligt modig du är som har vågat fortsätta fast du blev så sjuk. Jag är så glad för din skull att det går så bra.

    Torsken är en barnlek jämfört med mastiten. Svider och bränner lite - mest irriterande att aldrig bli av med den. Dvs inte alls så vidrigt smärtande som en mastit.

    Jätteglad för din skull Malin!
    Kramar
  33. Medlem sedan
    Oct 1998
    #17

    Det har känts bättre idag....

    ...och jag har kunnat amma utan att gråta i alla fall så det är ju ett gott tecken. Har inte kollat febern men tar ett par Panodil två gånger om dagen men har nog inte så mycket.

    Ska försöka mig på Ullared i morgon för jag vill ju oxå dit....:-)

    Många kramar
  34. 17
    Det har känts bättre idag.... ...och jag har kunnat amma utan att gråta i alla fall så det är ju ett gott tecken. Har inte kollat febern men tar ett par Panodil två gånger om dagen men har nog inte så mycket.

    Ska försöka mig på Ullared i morgon för jag vill ju oxå dit....:-)

    Många kramar
  35. Medlem sedan
    Dec 2003
    #18

    Hej

    gumman, tråkigt att du fått mjölkstockning, så jobbigt! Har själv aldrig haft det så jag kan inte föreställa mig smärtan, usch. Hoppas det går över fort! Och du kan åka till Ullared imorgon!

    Så du har börjat med smakportioner :) Jag har funderat på det men inte kommit till skott ännu, väntar nog några veckor till.

    Många kramar!!!!
  36. 18
    Hej gumman, tråkigt att du fått mjölkstockning, så jobbigt! Har själv aldrig haft det så jag kan inte föreställa mig smärtan, usch. Hoppas det går över fort! Och du kan åka till Ullared imorgon!

    Så du har börjat med smakportioner :) Jag har funderat på det men inte kommit till skott ännu, väntar nog några veckor till.

    Många kramar!!!!
  37. Medlem sedan
    Oct 1998
    #19

    Amning ska ju vara mysigt....

    ...och då är det riktigt pestigt när det gör så ont så man bara vill skrika rakt ut (men då hade väl Oliver blivit vettskrämd).

    Fy, vad jobbigt du har haft det hittills....jag ska ju vara glad som bara haft det jobbigt denna gång (+ smärta i förra veckan).

    Hoppas du slipper flera stockningar nu.

    Många kramar!
  38. 19
    Amning ska ju vara mysigt.... ...och då är det riktigt pestigt när det gör så ont så man bara vill skrika rakt ut (men då hade väl Oliver blivit vettskrämd).

    Fy, vad jobbigt du har haft det hittills....jag ska ju vara glad som bara haft det jobbigt denna gång (+ smärta i förra veckan).

    Hoppas du slipper flera stockningar nu.

    Många kramar!
  39. Medlem sedan
    Oct 1998
    #20

    Funderade på det där med värme

    Är ju en sån som gärna går i t-shirt på vintern och fryser sällan men vid mjölkstockning ska man ju vara varm om bröstet så jag hade tänkt försöka med lite mera värme idag men så är det ju lite bättre så då glömde jag det....:-)

    Tack för tipset.

    Många kramar!
  40. 20
    Funderade på det där med värme Är ju en sån som gärna går i t-shirt på vintern och fryser sällan men vid mjölkstockning ska man ju vara varm om bröstet så jag hade tänkt försöka med lite mera värme idag men så är det ju lite bättre så då glömde jag det....:-)

    Tack för tipset.

    Många kramar!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Mjölkstockning?
    By Anonym in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-30, 18:58
  2. Mjölkstockning
    By happy83 in forum _0808 Augustibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-10-03, 18:55
  3. Mjölkstockning?
    By FruFilur in forum Bebissnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-19, 13:40
  4. Mjölkstockning mm
    By Stoapb in forum _0807 Julibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-07, 21:09
  5. mjölkstockning här med :(
    By CarolinaK in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-10-31, 19:31
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar