Vad göra med tuttig tjej??
_04/05 Vinterbarn
  1. Linn m. N-0110, R-0304 & J-0501
    #1

    Vad göra med tuttig tjej??

    Juni har ju vart lite segstartad med maten... kom inte igång förrän hon var åtta månader ca. Alltså innan hon åt mer än nån sked i smakportion och bytte ut matmål mot bröstmjölken! Innan så åt hon itne mkt alls... inget smakade riktigt och hon knep som bara dän.
    När hon väl vände så började hon tack och lov äta lite olika matsorter och dessutom gröt *tacksam*. Frukt äter hon oxå och lite lite smörgåsbitar går ner. Frukyoghurt oxå... inte naturell eller annan osötad tyvärr. Så himla mkt mer är det inte.

    Som det är nu så äter hon lite smått till frukost (kanske en halv banan eller så), lagad mat till lunch och gröt på em/kvällen.
    Hon dricker inte välling och tar inte napp. Hon somnar bara på två sätt... med tutten i mun eller i vagnen (om hon är mätt).

    Juni vaknar 3-6 ggr per natt och för att hon ska somna om behöver hon ha tutten i mun. Så länge hon ligger brevid oss i sängen och jag ändå ligger där... så är det inte så jobbigt!! Däremot så är det urjobbigt på kvällarna, innan jag gått å lagt mig! Ibland händer det att hon vaknar efter bara en timme (och då har hon ätit gröt precis innan hon somnar och sen ammat efter det) och ändå så måste hon tutta för att somna! Då kan det väl ändå inte vara för att hon redan är hungrig... utan för att hon behöver snuttandet, eller?

    Har kännt att jag inte vågat neka henne nattmålen då hon inte åt mkt mat förrut... men nu har hon ju ändå börjat äta en del under dagarna, så nu känner jag mig redo! Det är så frustrerande och jobbigt att bli störd i det man gör på sin sk \"barnfria tid\".
    Men jag vet inte hur jag ska göra för att hon ska somna utan tutten. Eftersom att hon inte tar napp, inte dricker välling, inte somnar i famnen, inte går att bara liggabredvid tills hon somnar... så känner jag mig rådvill.
    Får hon inte tutten på natten, så skriker hon. Pratar man med henne, så blir hon pigg och vaknar till. Och sen om hon blir trött igen... så kommer skrikandet att börja om hon inte får tutten.

    Hur göra?? Sambon tycker att det bara är att vänta ut henne... Han tror att hon förr eller senare lägger av av sig själv och kanske är det så... Men kanske inte... Och har man otur så blir det inte förrän hon är 15 eller nåt.

    Men jag känner att jag vill sluta, eller inte nödvändigtvis sluta men defintivt dra ner, nu! Fast jag tror att det brukar vara svårt att få henne att förstå att det är ok en gång med inte en annan gång, under natten... så jag antar att det är sluta helt på natten som gäller.
    Någon som har något tips??

    Med Ronja, så körde jag en mildrad variant av femminutersmetoden, vilket funade superbra! Men hon tog ju napp och hade nåt att snutta på där i sin säng, nåt som ersatte min famn och vällingflaskan eller tutten. Juni har ju inget!! Vad gör man då??

    Tar gärna emot alla råd och tips... förutom att sluta amma helt för det är jag inte redo för alls. Å definitvit inte hon heller!
  2. 1
    Vad göra med tuttig tjej?? Juni har ju vart lite segstartad med maten... kom inte igång förrän hon var åtta månader ca. Alltså innan hon åt mer än nån sked i smakportion och bytte ut matmål mot bröstmjölken! Innan så åt hon itne mkt alls... inget smakade riktigt och hon knep som bara dän.
    När hon väl vände så började hon tack och lov äta lite olika matsorter och dessutom gröt *tacksam*. Frukt äter hon oxå och lite lite smörgåsbitar går ner. Frukyoghurt oxå... inte naturell eller annan osötad tyvärr. Så himla mkt mer är det inte.

    Som det är nu så äter hon lite smått till frukost (kanske en halv banan eller så), lagad mat till lunch och gröt på em/kvällen.
    Hon dricker inte välling och tar inte napp. Hon somnar bara på två sätt... med tutten i mun eller i vagnen (om hon är mätt).

    Juni vaknar 3-6 ggr per natt och för att hon ska somna om behöver hon ha tutten i mun. Så länge hon ligger brevid oss i sängen och jag ändå ligger där... så är det inte så jobbigt!! Däremot så är det urjobbigt på kvällarna, innan jag gått å lagt mig! Ibland händer det att hon vaknar efter bara en timme (och då har hon ätit gröt precis innan hon somnar och sen ammat efter det) och ändå så måste hon tutta för att somna! Då kan det väl ändå inte vara för att hon redan är hungrig... utan för att hon behöver snuttandet, eller?

    Har kännt att jag inte vågat neka henne nattmålen då hon inte åt mkt mat förrut... men nu har hon ju ändå börjat äta en del under dagarna, så nu känner jag mig redo! Det är så frustrerande och jobbigt att bli störd i det man gör på sin sk \"barnfria tid\".
    Men jag vet inte hur jag ska göra för att hon ska somna utan tutten. Eftersom att hon inte tar napp, inte dricker välling, inte somnar i famnen, inte går att bara liggabredvid tills hon somnar... så känner jag mig rådvill.
    Får hon inte tutten på natten, så skriker hon. Pratar man med henne, så blir hon pigg och vaknar till. Och sen om hon blir trött igen... så kommer skrikandet att börja om hon inte får tutten.

    Hur göra?? Sambon tycker att det bara är att vänta ut henne... Han tror att hon förr eller senare lägger av av sig själv och kanske är det så... Men kanske inte... Och har man otur så blir det inte förrän hon är 15 eller nåt.

    Men jag känner att jag vill sluta, eller inte nödvändigtvis sluta men defintivt dra ner, nu! Fast jag tror att det brukar vara svårt att få henne att förstå att det är ok en gång med inte en annan gång, under natten... så jag antar att det är sluta helt på natten som gäller.
    Någon som har något tips??

    Med Ronja, så körde jag en mildrad variant av femminutersmetoden, vilket funade superbra! Men hon tog ju napp och hade nåt att snutta på där i sin säng, nåt som ersatte min famn och vällingflaskan eller tutten. Juni har ju inget!! Vad gör man då??

    Tar gärna emot alla råd och tips... förutom att sluta amma helt för det är jag inte redo för alls. Å definitvit inte hon heller!
  3. Medlem sedan
    Feb 2002
    #2

    Vi bär...

    nu är situationen kanske inte riktigt den samma, men Olof är också heöt hopplös på nätterna. Jag ammar massor av gåger trots att jag egentligen är rätt säker på att kan bara är hungrig en eller två av dem.

    Det vi gör på kvällen (för då ammar jag inte) är att vi bär honom och gör knäböj. Orsaken är att han behöver rapa för att kunna slappna av och behöver slappna av för att rapa. Vi får i alla fall starka lårmuskler :o).

    I perioder när jag bara inte orkat amma så mycket på nätterna så har vi även kör knäböj då, men det finns ju en gräns för vad man utsätter sig för.

    Kanske inget bra tips, för det funkar ju uppenbarligen inte så himla bra för oss i längden, och jobbigt är det, men ni kan ju testa...
  4. 2
    Vi bär... nu är situationen kanske inte riktigt den samma, men Olof är också heöt hopplös på nätterna. Jag ammar massor av gåger trots att jag egentligen är rätt säker på att kan bara är hungrig en eller två av dem.

    Det vi gör på kvällen (för då ammar jag inte) är att vi bär honom och gör knäböj. Orsaken är att han behöver rapa för att kunna slappna av och behöver slappna av för att rapa. Vi får i alla fall starka lårmuskler :o).

    I perioder när jag bara inte orkat amma så mycket på nätterna så har vi även kör knäböj då, men det finns ju en gräns för vad man utsätter sig för.

    Kanske inget bra tips, för det funkar ju uppenbarligen inte så himla bra för oss i längden, och jobbigt är det, men ni kan ju testa...
  5. Medlem sedan
    Sep 2004
    #3

    Känner med dig!

    Min lilla Joy var också en tuttetjej, vaknade varannan timme hela matten för att amma. Jag vart helt knäkt, så jag förstår dig verkligen! För oss var det så att en dag hade jag bara fått nog! Så en kväll bestämde jag mig för att nu är det slut på att ammas till sömns och att amma på natten. Så jag lade henne i sängen med nattning (tandborstning, napp,vaggvisa,nattbön och sen godnatt och hej då). Sen gick jag ut från hennes rum. Som väntat blev hon tvär arg och skrek hysteriskt. Men jag väntade ett par minuter, la ner henne och sa godnatt och stoppade om och gick igen. Samma skrik... Så gjorde jag i 25 minuter, sen somande hon med lite buff på rumpan sista gången. Gick mkt fortare än jag trott! Sen den kvällen kunde hon somna i sin säng! Och jag slutade tvärt amma på natten när hon vaknade. Pappan tog henne då i stället och körde konsekvent med att hon skulle somna om i sängen(la ner och godnatt)och väntade ett par minuter och samma igen tills hon somnat om. Vi har fått en revolution i och med detta. Hon somnar lätt som en plätt vid läggningen (oftast)och vaknar inte alls så ofta på nätterna. Har till och med börjat sova hela natten mer och mer. Jag tror inte som din sambo på att vänta ut henne. Hon kommer då att fortsätta att vakna av ren vana. Hon vaknar INTE av hunger. Jag vet att du sa att hon inte tar napp och det har jag ingen erfarenhet av. Men jag tror ändå det måste finnas nått sätt för henne att somna själv. Kanske ni kan prova att införa en snuttefilt eller nått? Det viktiga tror jag är att vara säker själv på att nattammandet måste sluta och vara konsekvent med det. Är man övertygad själv, känner barnet det. Min tjej är en mkt viljestark natur och jag trodde ALDRIG det skulle gå så lätt att avvänja henne på natten (jag ammar fortfarande på morgon och kväll och ibland på dagen). Men hon verkade fatta galoppen när vi väl var bestämda. Jag tror det kan funka för er också även om hon inte har napp. Hoppas verkligen det ordnar sig!
    Kramar
  6. 3
    Känner med dig! Min lilla Joy var också en tuttetjej, vaknade varannan timme hela matten för att amma. Jag vart helt knäkt, så jag förstår dig verkligen! För oss var det så att en dag hade jag bara fått nog! Så en kväll bestämde jag mig för att nu är det slut på att ammas till sömns och att amma på natten. Så jag lade henne i sängen med nattning (tandborstning, napp,vaggvisa,nattbön och sen godnatt och hej då). Sen gick jag ut från hennes rum. Som väntat blev hon tvär arg och skrek hysteriskt. Men jag väntade ett par minuter, la ner henne och sa godnatt och stoppade om och gick igen. Samma skrik... Så gjorde jag i 25 minuter, sen somande hon med lite buff på rumpan sista gången. Gick mkt fortare än jag trott! Sen den kvällen kunde hon somna i sin säng! Och jag slutade tvärt amma på natten när hon vaknade. Pappan tog henne då i stället och körde konsekvent med att hon skulle somna om i sängen(la ner och godnatt)och väntade ett par minuter och samma igen tills hon somnat om. Vi har fått en revolution i och med detta. Hon somnar lätt som en plätt vid läggningen (oftast)och vaknar inte alls så ofta på nätterna. Har till och med börjat sova hela natten mer och mer. Jag tror inte som din sambo på att vänta ut henne. Hon kommer då att fortsätta att vakna av ren vana. Hon vaknar INTE av hunger. Jag vet att du sa att hon inte tar napp och det har jag ingen erfarenhet av. Men jag tror ändå det måste finnas nått sätt för henne att somna själv. Kanske ni kan prova att införa en snuttefilt eller nått? Det viktiga tror jag är att vara säker själv på att nattammandet måste sluta och vara konsekvent med det. Är man övertygad själv, känner barnet det. Min tjej är en mkt viljestark natur och jag trodde ALDRIG det skulle gå så lätt att avvänja henne på natten (jag ammar fortfarande på morgon och kväll och ibland på dagen). Men hon verkade fatta galoppen när vi väl var bestämda. Jag tror det kan funka för er också även om hon inte har napp. Hoppas verkligen det ordnar sig!
    Kramar
  7. Suz m Anna och Ebba
    #4

    Båda mina jäntor....

    ...har vägrat välling som små - men accepterat den färdigblandade på tetrapak! Det är ett tips att pröva om du inte redan gjort det. Den med en bild på en bebis på framsidan ska det vara. ;-) Prova rumstempererad, det föredrar mina framför varm.
  8. 4
    Båda mina jäntor.... ...har vägrat välling som små - men accepterat den färdigblandade på tetrapak! Det är ett tips att pröva om du inte redan gjort det. Den med en bild på en bebis på framsidan ska det vara. ;-) Prova rumstempererad, det föredrar mina framför varm.
  9. Medlem sedan
    Nov 2002
    #5

    Ungefär så gjorde vi...

    med mellantjejen, Ronja. Fast hon tog ju napp oxå förstås och när hon väl lugnade ner sig, så tog hon nappen och snuttade på... På en vecka så var det bara att lägga henne, säga godnatt och så somnade hon. Hur skönt som helst. Och det har hållt i sig utan problem sen dess... Hon är urlätt att lägga jämt!

    Ja jag får väl kanske börja prova det hela... för om jag tuttar henne först, så att hon är nytuttad och sen lägger henne ner... och hon verkligen är ordentligt trött... så kanske det går. Värre kan det kanske bli på natten när hon vaknar och det kanske kurrar lite i magen. Man är ju själv rätt bekväm oxå och har ingen större lust att vakna till massor under natten, när det känns så lätt att bara stoppa in bröstet och få somna om. Men men... får väl kanske prova... Men det känns så himla elakt!! Min gräns går vid en halvtimme! Mer än så kan jag inte låta mitt barn ligga å skrika. Hade tur med Ronja för som allra längst så tog det 45 min den där veckan (och då var det bara smågny sista 20 min).

    Måste nog samla på mig lite mer trötthet, så att jag känner mig helt bestämd om det ska gå med skrikmetoden tror jag. Riktigt där är jag inte ännu... Men snart så!!

    Tack!
  10. 5
    Ungefär så gjorde vi... med mellantjejen, Ronja. Fast hon tog ju napp oxå förstås och när hon väl lugnade ner sig, så tog hon nappen och snuttade på... På en vecka så var det bara att lägga henne, säga godnatt och så somnade hon. Hur skönt som helst. Och det har hållt i sig utan problem sen dess... Hon är urlätt att lägga jämt!

    Ja jag får väl kanske börja prova det hela... för om jag tuttar henne först, så att hon är nytuttad och sen lägger henne ner... och hon verkligen är ordentligt trött... så kanske det går. Värre kan det kanske bli på natten när hon vaknar och det kanske kurrar lite i magen. Man är ju själv rätt bekväm oxå och har ingen större lust att vakna till massor under natten, när det känns så lätt att bara stoppa in bröstet och få somna om. Men men... får väl kanske prova... Men det känns så himla elakt!! Min gräns går vid en halvtimme! Mer än så kan jag inte låta mitt barn ligga å skrika. Hade tur med Ronja för som allra längst så tog det 45 min den där veckan (och då var det bara smågny sista 20 min).

    Måste nog samla på mig lite mer trötthet, så att jag känner mig helt bestämd om det ska gå med skrikmetoden tror jag. Riktigt där är jag inte ännu... Men snart så!!

    Tack!
  11. Medlem sedan
    Nov 2002
    #6

    Tack men jag har dessvärre...

    provat allt tror jag. Tetra, majs, semper, nestle, ersättning (både pulver och tetra), de olika blandat med varandra...
    Ja förresten... risvällingen har jag faktiskt inte provat. Kanske ska prova det med.

    Har provat i säkert 5 olika sorters flaskor, i glas, i pipmugg... Kall, varm och rumstempererad! I glas har det nog gått bäst hittills... Så jag tänkte att jag nog får ta och fortsätta truga... kanske säger det bara slurk en dag och hon drar i sig alltihopa! Så var det med Neo... fast skillnaden var att han var sex månader när det hände *s*

    Men skam den som ger sig!! Tack för tipset iaf! Har hört en del det faktiskt funkat för...
  12. 6
    Tack men jag har dessvärre... provat allt tror jag. Tetra, majs, semper, nestle, ersättning (både pulver och tetra), de olika blandat med varandra...
    Ja förresten... risvällingen har jag faktiskt inte provat. Kanske ska prova det med.

    Har provat i säkert 5 olika sorters flaskor, i glas, i pipmugg... Kall, varm och rumstempererad! I glas har det nog gått bäst hittills... Så jag tänkte att jag nog får ta och fortsätta truga... kanske säger det bara slurk en dag och hon drar i sig alltihopa! Så var det med Neo... fast skillnaden var att han var sex månader när det hände *s*

    Men skam den som ger sig!! Tack för tipset iaf! Har hört en del det faktiskt funkat för...
  13. Medlem sedan
    Nov 2002
    #7

    Huuvvaa!!!

    Vet jag itne om jag orkar *s*. Tycker jag bär så mkt på mina barn att jag får ont i både rygg å höfter redan...
    Kanske kan Anders prova... För bara hon somnar utan tutten...så är ju det ett steg i rätt riktning!

    Försöker buffa på henne och ibland så lyckas det faktiskt, så att hon somnar om. Men många gånger så spänner hon sig som en båge och gastar ännu mer! Så hon är inte konsekvent precis!

    Tack för tipset iaf!! Sambon borde orka tycker jag...
  14. 7
    Huuvvaa!!! Vet jag itne om jag orkar *s*. Tycker jag bär så mkt på mina barn att jag får ont i både rygg å höfter redan...
    Kanske kan Anders prova... För bara hon somnar utan tutten...så är ju det ett steg i rätt riktning!

    Försöker buffa på henne och ibland så lyckas det faktiskt, så att hon somnar om. Men många gånger så spänner hon sig som en båge och gastar ännu mer! Så hon är inte konsekvent precis!

    Tack för tipset iaf!! Sambon borde orka tycker jag...
  15. Medlem sedan
    Jan 2005
    #8

    vanilj i vällingen?

    Jag har hört att man kan söta vällingen (ganska rejält) och när hon accepterat vällingen, dra ner på sötningen.

    Vår tös slutade nattamma när hon var 5 månader, efter 5-minutersmetoden (typ). Man måste ju vara SUPERMOTIVERAD för att orka genomföra den... Barnet är hur motiverat som helst att skrika för att få snutta...
    Jag tror inte att er tös är hungrig på natten. Men hon är så van vid att vakna och snutta. Hur ska hon veta vad hon ska göra annars?

    Jag tror att BVC har ngt häfte om 5-minutersmetoden. Nu har ni ju gjort det med ett tidigare barn, så ni vet ju att det fungerar och att barnet inte tar skada.

    Hoppas att du blir motiverad att genomföra er variant av 5-minutersmetoden (som ni tror på), så att ni och hon får sova!

    Kram
  16. 8
    vanilj i vällingen? Jag har hört att man kan söta vällingen (ganska rejält) och när hon accepterat vällingen, dra ner på sötningen.

    Vår tös slutade nattamma när hon var 5 månader, efter 5-minutersmetoden (typ). Man måste ju vara SUPERMOTIVERAD för att orka genomföra den... Barnet är hur motiverat som helst att skrika för att få snutta...
    Jag tror inte att er tös är hungrig på natten. Men hon är så van vid att vakna och snutta. Hur ska hon veta vad hon ska göra annars?

    Jag tror att BVC har ngt häfte om 5-minutersmetoden. Nu har ni ju gjort det med ett tidigare barn, så ni vet ju att det fungerar och att barnet inte tar skada.

    Hoppas att du blir motiverad att genomföra er variant av 5-minutersmetoden (som ni tror på), så att ni och hon får sova!

    Kram
  17. Medlem sedan
    May 2004
    #9

    För oss vände det när

    På 8-månaders-dagen vände det för oss. Då ammade jag fortfarande 2-3 ggr / natt men Lukas bestämde sig för att sluta amma från en dagen till den andra. Skillnaden var att vi började ge honom midadg istället för kvällsgröt. Innan hade han vägrat flaska (och napp har han aldrig haft) men plötsligt dög flaskan och han svepte all välling i ett sug :-) Konstigt hur det kan bli, eller hur! Från den dagen sov han hela nätter - och i sin egen säng! Han får morgongröt, mellis, lunch, mellis, middag och kvällsvälling. Efter vällingen borstar vi tänderna och sen lägger vi honom i sin säng. Han ligger där några minuter men sen vill han bli buren en liten stund och vi sjunger vaggvisor. Antingen somnar han då i vår famn eller så lägger vi ner honom när han nästan somnat och det går också bra.

    Ammar du fortfarande kan du ju fortsätta med det som mellanmål och / eller som morgonmål men ändå ge henne lunch och middag.
    Lycka till!
  18. 9
    För oss vände det när På 8-månaders-dagen vände det för oss. Då ammade jag fortfarande 2-3 ggr / natt men Lukas bestämde sig för att sluta amma från en dagen till den andra. Skillnaden var att vi började ge honom midadg istället för kvällsgröt. Innan hade han vägrat flaska (och napp har han aldrig haft) men plötsligt dög flaskan och han svepte all välling i ett sug :-) Konstigt hur det kan bli, eller hur! Från den dagen sov han hela nätter - och i sin egen säng! Han får morgongröt, mellis, lunch, mellis, middag och kvällsvälling. Efter vällingen borstar vi tänderna och sen lägger vi honom i sin säng. Han ligger där några minuter men sen vill han bli buren en liten stund och vi sjunger vaggvisor. Antingen somnar han då i vår famn eller så lägger vi ner honom när han nästan somnat och det går också bra.

    Ammar du fortfarande kan du ju fortsätta med det som mellanmål och / eller som morgonmål men ändå ge henne lunch och middag.
    Lycka till!
  19. Medlem sedan
    Sep 2004
    #10

    Föresten..

    har du hört talas om en metod som heter: \"The non-crying-sleep-solution\". Det finns en bok och Vi föräldrar hade ett reportage om den för ett par månader sedan. Den gick ut på att få barnet att somna själv i sängen utan vare sig napp eller amning och påstod hjälpa 9 av 10 bebisar att somna själva. Detta utan skrikmetod, men dock lite längre period innan det gav resultat. Verkade jätteintressant, men jag fick ju ordning på min tjej stax efter, annars hade jag nog skaffat boken. Kanske nått för dig, som har en bebis som inte vill ta napp?
  20. 10
    Föresten.. har du hört talas om en metod som heter: \"The non-crying-sleep-solution\". Det finns en bok och Vi föräldrar hade ett reportage om den för ett par månader sedan. Den gick ut på att få barnet att somna själv i sängen utan vare sig napp eller amning och påstod hjälpa 9 av 10 bebisar att somna själva. Detta utan skrikmetod, men dock lite längre period innan det gav resultat. Verkade jätteintressant, men jag fick ju ordning på min tjej stax efter, annars hade jag nog skaffat boken. Kanske nått för dig, som har en bebis som inte vill ta napp?
  21. Medlem sedan
    Feb 2002
    #11

    Det låter lite som våra...

    Det låter lite som våra barn beter/har betett sig. Det kan eventuellt vara så att hon har lite obehag av luft i magen som hon inte rapat upp. Det gör i alla fall att våra känner obehag som de inte kunnat skilja från hunger, och så ger man dem mer mjölk (för att man inte orkar göra fler knäböj :o)) och så blir allt bara värre.

    Men det finns säkert många anledningar till samma eller liknande beteenden. Men det är ju värt ett försök att få bort lite luft ur magen. Går det inte så går det inte och då kanske det var något annat.

    Hoppas det ordnar sig snart!
    Varken Olof eller Ida har kunnat slappna av så att raparna kommit upp, pga av raparna spänt i magen. Ond cirkel alltså.
  22. 11
    Det låter lite som våra... Det låter lite som våra barn beter/har betett sig. Det kan eventuellt vara så att hon har lite obehag av luft i magen som hon inte rapat upp. Det gör i alla fall att våra känner obehag som de inte kunnat skilja från hunger, och så ger man dem mer mjölk (för att man inte orkar göra fler knäböj :o)) och så blir allt bara värre.

    Men det finns säkert många anledningar till samma eller liknande beteenden. Men det är ju värt ett försök att få bort lite luft ur magen. Går det inte så går det inte och då kanske det var något annat.

    Hoppas det ordnar sig snart!
    Varken Olof eller Ida har kunnat slappna av så att raparna kommit upp, pga av raparna spänt i magen. Ond cirkel alltså.

Liknande trådar

  1. Tjej/tjej eller Tjej/kille?
    By Grodan in forum Hem & fritid
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-01-16, 14:54
  2. Tjej/tjej eller Tjej/kille?
    By Grodan in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-15, 14:32
  3. Gnisslig och tuttig hund??
    By -ME- in forum Hem & fritid
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-12-13, 09:11
  4. Om vad en liten tjej kan göra?
    By semla in forum _98 Alla barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-16, 21:27
  5. Vad göra med liten tjej som bits?
    By sarabanan in forum _0403 Marsbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-11-17, 15:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar