Skönt att höra (magont och kolik)
_0510 Oktoberbarn
  1. Medlem sedan
    Oct 2001
    #1

    Skönt att höra (magont och kolik)

    Skönt att höra att det finns endel bebisar som har \"tjorv\" och ont i magen periodvis. Stora tjejen hade kolik och Tuvas känns inte riktigt som det, men visst har Tuva ont i magen. Det började komma mer och mer denna veckan (alltså då hon var två veckor gammal). Jag vet ju att kolik brukar uppträda då bebisen är 2-3 veckor gammal.

    I förrgår skrek Tuva tre timmar på kvällen. Freja tycker det är jobbigt! Hon blir så orolig hon med!

    Jag säger som fru Bill tror jag det var som skrev nedan att lilla Sara inte verkade ha gaser utan mer hade det jobbigt då det skulle gå genom tamarna då hon skulle bajsa. Så verkar det vara för Tuva också. När Freja hade kolik lät det mer bubbligt m.m. i magen. Ibland drar Tuva upp benen, men ofta bara skriker hon och så rapar hon och bajsar.

    Bara funderingar från mig. Hur är era små bebisar? Jag känner att jag vill höra att Tuvas magonda nog bara är vanligt bebismagont och INTE kolik... Vill inte att hon ska ha kolik. Nu ska jag väl tillägga att jag ju äter pencillin för min livmoderinflammation också, det kan ju påverka det med. Även fast det står att det inte ska göra det. Hade ju t.o.m dropp under 3 dagar när jag låg inlagd på KK.

    Ha det bra alla, så \"ses\" vi när vi \"ses\" härinne. Man är inne de fem minutrarna man har lite tid över! Nu är sambon och Freja i lekparken och Tuva sover.
  2. 1
    Skönt att höra (magont och kolik) Skönt att höra att det finns endel bebisar som har \"tjorv\" och ont i magen periodvis. Stora tjejen hade kolik och Tuvas känns inte riktigt som det, men visst har Tuva ont i magen. Det började komma mer och mer denna veckan (alltså då hon var två veckor gammal). Jag vet ju att kolik brukar uppträda då bebisen är 2-3 veckor gammal.

    I förrgår skrek Tuva tre timmar på kvällen. Freja tycker det är jobbigt! Hon blir så orolig hon med!

    Jag säger som fru Bill tror jag det var som skrev nedan att lilla Sara inte verkade ha gaser utan mer hade det jobbigt då det skulle gå genom tamarna då hon skulle bajsa. Så verkar det vara för Tuva också. När Freja hade kolik lät det mer bubbligt m.m. i magen. Ibland drar Tuva upp benen, men ofta bara skriker hon och så rapar hon och bajsar.

    Bara funderingar från mig. Hur är era små bebisar? Jag känner att jag vill höra att Tuvas magonda nog bara är vanligt bebismagont och INTE kolik... Vill inte att hon ska ha kolik. Nu ska jag väl tillägga att jag ju äter pencillin för min livmoderinflammation också, det kan ju påverka det med. Även fast det står att det inte ska göra det. Hade ju t.o.m dropp under 3 dagar när jag låg inlagd på KK.

    Ha det bra alla, så \"ses\" vi när vi \"ses\" härinne. Man är inne de fem minutrarna man har lite tid över! Nu är sambon och Freja i lekparken och Tuva sover.
  3. Tipsan på besök
    #2

    Tips!

    Här kommer några tips, bebisar är alla olika men förhoppningsvis finns det något som hjälper Tuva!

    # Se till så att barnet får i sig den feta mjölken. Om barnet bara får i sig den tunna mjölken är det som om vi vuxna skulle leva bara på Coca-Cola.

    # Försök ha barnet upprätt så mycket så möjligt, bar i sjal eller sele eller i famnen.

    # Testa att ligga ner och amma.

    # Uteslut kaffe, te och coladrycker.

    # Prova babymassage, det tar dock 14 dagar ibland innan man märker resultat. Finns böcker om det på biblioteket, fråga annars på BVC.

    # Frisk luft.

    # Undvik rökiga platser, kan ge magont.

    Hoppas att något hjälper!
  4. 2
    Tips! Här kommer några tips, bebisar är alla olika men förhoppningsvis finns det något som hjälper Tuva!

    # Se till så att barnet får i sig den feta mjölken. Om barnet bara får i sig den tunna mjölken är det som om vi vuxna skulle leva bara på Coca-Cola.

    # Försök ha barnet upprätt så mycket så möjligt, bar i sjal eller sele eller i famnen.

    # Testa att ligga ner och amma.

    # Uteslut kaffe, te och coladrycker.

    # Prova babymassage, det tar dock 14 dagar ibland innan man märker resultat. Finns böcker om det på biblioteket, fråga annars på BVC.

    # Frisk luft.

    # Undvik rökiga platser, kan ge magont.

    Hoppas att något hjälper!

Liknande trådar

  1. Långvarig magont/kolik hos tvååring
    By anonymt namn in forum Mage & tarm
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-05-30, 13:30
  2. skönt att höra
    By kämpa in forum Dyslexi & dyskalkyli
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-11, 06:36
  3. Skönt att höra
    By -vitsippan- in forum _0908 Augustibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-27, 07:10
  4. Så skönt att höra!
    By *Camilla* in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-02-16, 19:12
  5. Skönt att höra
    By Tingeling2 in forum Kropp & hälsa
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-03-07, 12:50
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar