Tips på matematikbok önskas!
Förskoleklass (6-års.)
  1. Antons mamma
    #1

    Tips på matematikbok önskas!

    Sonen går i åk 3 men får ingen som helst utmaning i matematik i skolan. Han vill nu att vi skaffar en mattebok att ha hemma där han får jobba med sånt som han gillar (volymer, procent, vinklar, areor etc). Jag är utbildad inom matematik så jag tror vi grejar förståelsen hemma men jag vore väldigt tacksam för hjälp med förslag på vilken matematikbok vi kan skaffa oss?

    Vi jobbar dagligen med mattegåtor, vardagsmatematik etc, matematiken är levande här hemma men sonen vill ha lite mer att bita i!
  2. 1
    Tips på matematikbok önskas! Sonen går i åk 3 men får ingen som helst utmaning i matematik i skolan. Han vill nu att vi skaffar en mattebok att ha hemma där han får jobba med sånt som han gillar (volymer, procent, vinklar, areor etc). Jag är utbildad inom matematik så jag tror vi grejar förståelsen hemma men jag vore väldigt tacksam för hjälp med förslag på vilken matematikbok vi kan skaffa oss?

    Vi jobbar dagligen med mattegåtor, vardagsmatematik etc, matematiken är levande här hemma men sonen vill ha lite mer att bita i!
  3. L
    #2

    Bit för bit

    På ekelunds förlag. Finns både \"räknebok\" och \"problembok\"
  4. 2
    Bit för bit På ekelunds förlag. Finns både \"räknebok\" och \"problembok\"
  5. Sofia*
    #3

    Kolla in

    www.learningpage.com Visserligen är det på engelska men matten är ju ett eget språk så det mesta går att använda ändå.
    www.lektion.se är ett annat bra ställe att leta material på. Jag tycker inte att det finns några riktigt bra mateböcker men ska det vara någon får det väl vara Alma. Däremot finns mulitmatte som är ett kopieringsunderlag, det är bra, kanske finns det på nätet. Materialet till mattecirkeln tycker jag också är bra. Du kan kolla det på www.mattecirkeln.nu Jag brukar låta eleverna göra uppgifter till sig själva och lösa dem, det brukar vara bra för då blir det på absolut rätt nivå.
  6. 3
    Kolla in www.learningpage.com Visserligen är det på engelska men matten är ju ett eget språk så det mesta går att använda ändå.
    www.lektion.se är ett annat bra ställe att leta material på. Jag tycker inte att det finns några riktigt bra mateböcker men ska det vara någon får det väl vara Alma. Däremot finns mulitmatte som är ett kopieringsunderlag, det är bra, kanske finns det på nätet. Materialet till mattecirkeln tycker jag också är bra. Du kan kolla det på www.mattecirkeln.nu Jag brukar låta eleverna göra uppgifter till sig själva och lösa dem, det brukar vara bra för då blir det på absolut rätt nivå.
  7. Fia
    #4

    Lite nyfiken...

    ...blir jag. Varför tycker du att Alma är bra? Jag läste en liten \"utredning\" (examensarbete från någon lärarhögskola) om matteböcker för mellanstadiet, och Alma fick då oerhört dålig kritik, och beskrevs som en mycket ensidig mattebok innehållande i princip enbart färdighetsträning (äldsta dottern har haft Alma och jag tyckte också att den var tråkig). Bäst kritik fick Mattestegen och Matteboken.
  8. 4
    Lite nyfiken... ...blir jag. Varför tycker du att Alma är bra? Jag läste en liten \"utredning\" (examensarbete från någon lärarhögskola) om matteböcker för mellanstadiet, och Alma fick då oerhört dålig kritik, och beskrevs som en mycket ensidig mattebok innehållande i princip enbart färdighetsträning (äldsta dottern har haft Alma och jag tyckte också att den var tråkig). Bäst kritik fick Mattestegen och Matteboken.
  9. Fia
    #5

    Jag har...

    ...positiv erfarenhet av Mattestegen och Matteboken. De böckerna har mina yngsta barn haft och de har funkat bra för \"självstudier\".

    Ett annat tips är att kolla in \"känguru-problemen\" på http://ncm.gu.se/index.php?name=homepage_namnar en, samt veckoproblemen på www.skolbanken.com
  10. 5
    Jag har... ...positiv erfarenhet av Mattestegen och Matteboken. De böckerna har mina yngsta barn haft och de har funkat bra för \"självstudier\".

    Ett annat tips är att kolla in \"känguru-problemen\" på http://ncm.gu.se/index.php?name=homepage_namnar en, samt veckoproblemen på www.skolbanken.com
  11. Fia
    #6

    Tillägg

    Vet inte var du bor, men på Akademibokhandeln här i Stockholm (t.ex. på Mäster Samuelsgatan) så finns det mycket läromedel, så där kan man kolla själv vad som finns.
  12. 6
    Tillägg Vet inte var du bor, men på Akademibokhandeln här i Stockholm (t.ex. på Mäster Samuelsgatan) så finns det mycket läromedel, så där kan man kolla själv vad som finns.
  13. Sofia*
    #7

    beror väl på..

    ..hur man använder ett läraomedel. Om Man bara arbetar i bok och aldrig gör något annat så kan Alma bli lite träig. Den innehåller barar färdighetsträning och inga instruktioner, den föutsätter nämligen att läraren håller instruktioner. Så arbetar jag och därför fyller den mina syften. Mattestegen kan jag int med, den kräver att jag slaviskt håller mig till det läromedlet och aldrig gör några utsvävningar. Vill man ha det så är den säkert bra, men det passar inte mig. Jag har aldrig bara en bok utan plockar lite här och lite där och gör det mesta själv. Då är Mulitmatte en guldgruva.
  14. 7
    beror väl på.. ..hur man använder ett läraomedel. Om Man bara arbetar i bok och aldrig gör något annat så kan Alma bli lite träig. Den innehåller barar färdighetsträning och inga instruktioner, den föutsätter nämligen att läraren håller instruktioner. Så arbetar jag och därför fyller den mina syften. Mattestegen kan jag int med, den kräver att jag slaviskt håller mig till det läromedlet och aldrig gör några utsvävningar. Vill man ha det så är den säkert bra, men det passar inte mig. Jag har aldrig bara en bok utan plockar lite här och lite där och gör det mesta själv. Då är Mulitmatte en guldgruva.
  15. Fia
    #8

    I den här undersökningen...

    ...så menade de att variation bidrar starkt till ett lustfyllt lärande, och Alma var en av de böcker som innehöll minst variation.

    Enligt undersökningen så gäller för Alma att ca 90% av uppgifterna är färdighetsövningar, så som algoritmräkning, avläsning, minnesträning samt uppgifter för att se mönster och samband för att stärka taluppfattningen. Endast 10% av uppgifterna ger möjlighet att kommunicera i bild och skrift, bygga och konstruera, arbeta laborativt, använda sig av tekniska hjälpmedel, vara fysiskt aktiv, samtala och samarbeta, ställa hypoteser, uppskatta och jämföra, använda olika lösningsstrategier, använda egna idéer och att reflektera, att undersöka och lösa problem, att se att olika lösningsförslag kan ges, etc.

    Mattestegen, och sedan Matteboken, var de två läromedel som ansågs mest varierade, dvs uppgifterna innehåller mer jämnt fördelat samtliga ovan uppräknade faktorer. Dessutom innehåller många uppgifter mer än en faktor, vilket inte är fallet i Alma.

    Så jag förstår att man måste komplettera mycket mer när man använder Alma för att få hela spektrat. Om man ska välja en bok för \"självstudier\" så kanske en annan bok är att föredra.

    Tyvärr så är det så i många skolor att läraren bara följer boken, och då funkar det inte bra med Alma. Som klurig \"matteälskare\" blir jag bestört när jag ser hur en del lärare gör matte i skolan så tråkigt... (här syftar jag alltså inte på dig, utan många lärare i allmänhet)
  16. 8
    I den här undersökningen... ...så menade de att variation bidrar starkt till ett lustfyllt lärande, och Alma var en av de böcker som innehöll minst variation.

    Enligt undersökningen så gäller för Alma att ca 90% av uppgifterna är färdighetsövningar, så som algoritmräkning, avläsning, minnesträning samt uppgifter för att se mönster och samband för att stärka taluppfattningen. Endast 10% av uppgifterna ger möjlighet att kommunicera i bild och skrift, bygga och konstruera, arbeta laborativt, använda sig av tekniska hjälpmedel, vara fysiskt aktiv, samtala och samarbeta, ställa hypoteser, uppskatta och jämföra, använda olika lösningsstrategier, använda egna idéer och att reflektera, att undersöka och lösa problem, att se att olika lösningsförslag kan ges, etc.

    Mattestegen, och sedan Matteboken, var de två läromedel som ansågs mest varierade, dvs uppgifterna innehåller mer jämnt fördelat samtliga ovan uppräknade faktorer. Dessutom innehåller många uppgifter mer än en faktor, vilket inte är fallet i Alma.

    Så jag förstår att man måste komplettera mycket mer när man använder Alma för att få hela spektrat. Om man ska välja en bok för \"självstudier\" så kanske en annan bok är att föredra.

    Tyvärr så är det så i många skolor att läraren bara följer boken, och då funkar det inte bra med Alma. Som klurig \"matteälskare\" blir jag bestört när jag ser hur en del lärare gör matte i skolan så tråkigt... (här syftar jag alltså inte på dig, utan många lärare i allmänhet)
  17. Antons mamma
    #9

    Tackar för alla tips

    matematikbok är nu på gång (mattestegen)! Sonen längtar!
  18. 9
    Tackar för alla tips matematikbok är nu på gång (mattestegen)! Sonen längtar!

Liknande trådar

  1. Koh Tao-tips önskas
    By jennifer in forum Resesnack
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-09-27, 14:34
  2. Tips på bus önskas!
    By callelin in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-07-19, 20:58
  3. Tips önskas
    By anonymt namn in forum Känsliga snack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-12, 01:05
  4. Tips önskas!
    By oskarlisa in forum Ordet är fritt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-26, 19:24
  5. tips önskas!Moa är 3 v och har
    By kattis,moa o gustav in forum Bebissnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-09, 10:34
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar