Låg fostervikt
_0512 Decemberbarn
  1. Anna BF 19/12
    #1

    Låg fostervikt

    Var på tillväxtUL då min magkurva \"planat\" ut ngt och fostret är drygt 16% mindre än normalt för tiden.
    Fostret var symetrisk och läkaren tyckte att allt såg bra ut, men självklart funderar jag på vad orsaken kan vara... Kan orsaken vara sjukdomar på fostret eller kan mina många sammandragningar/förvärkar tidigt i grav (från v. 23)vara en anledning?
    Är det ngn annan här som är i samma sits och som kan stilla min oro? Läkaren kunde inte göra det...

    Vad flitiga ni är på att skriva alla här!!!
  2. 1
    Låg fostervikt Var på tillväxtUL då min magkurva \"planat\" ut ngt och fostret är drygt 16% mindre än normalt för tiden.
    Fostret var symetrisk och läkaren tyckte att allt såg bra ut, men självklart funderar jag på vad orsaken kan vara... Kan orsaken vara sjukdomar på fostret eller kan mina många sammandragningar/förvärkar tidigt i grav (från v. 23)vara en anledning?
    Är det ngn annan här som är i samma sits och som kan stilla min oro? Läkaren kunde inte göra det...

    Vad flitiga ni är på att skriva alla här!!!
  3. Elli med 2 barn, v 36
    #2

    Samma för oss förra gången

    Hej!
    Hade precis så förra graviditeten. Magkurvan planade ut och vi gjorde tillväxt-ul. Bebisen var -16% (precis som din). Bm sa att det inte var någon fara eftersom den såg proportionerlig ut. Fick göra ett nytt ul efter en eller två veckor (då sa de att gränsen för att behöva göra ytterligare ett ul är -15%). Då var bebisen -13%. När hon väl föddes strax efter andra ul vägde hon drygt 3 kg, alltså mer än vad de hade beräknat. Jag tror inte att du behöver oroa dig, en del barn är ju mindre än andra. Ska du göra ytterligare ett ul?
    /Elli
  4. 2
    Samma för oss förra gången Hej!
    Hade precis så förra graviditeten. Magkurvan planade ut och vi gjorde tillväxt-ul. Bebisen var -16% (precis som din). Bm sa att det inte var någon fara eftersom den såg proportionerlig ut. Fick göra ett nytt ul efter en eller två veckor (då sa de att gränsen för att behöva göra ytterligare ett ul är -15%). Då var bebisen -13%. När hon väl föddes strax efter andra ul vägde hon drygt 3 kg, alltså mer än vad de hade beräknat. Jag tror inte att du behöver oroa dig, en del barn är ju mindre än andra. Ska du göra ytterligare ett ul?
    /Elli
  5. marie m prinsessorna
    #3

    min

    kompis fick barn i maj henens var -13% de sa då till ehnen att det kunde vara ngt med naelsträngen att den inte fick tillräckligt med näring...men det visade sig inte vara det...sen sa det att det kunde bero på henens höga blodtryck, i hennes fall så satte förlossningen i gång tidigare, elelr hon började öppna sig i månad8 och BM valde att \"sättta igång\" henne då... men vad tillväxten berodde på fick de aldrig reda på sen...men det verkade inte vara ngt \"fel\" af, pojken är frisk och kry och det märks ingen skillnad på han mot andra barn!!
  6. 3
    min kompis fick barn i maj henens var -13% de sa då till ehnen att det kunde vara ngt med naelsträngen att den inte fick tillräckligt med näring...men det visade sig inte vara det...sen sa det att det kunde bero på henens höga blodtryck, i hennes fall så satte förlossningen i gång tidigare, elelr hon började öppna sig i månad8 och BM valde att \"sättta igång\" henne då... men vad tillväxten berodde på fick de aldrig reda på sen...men det verkade inte vara ngt \"fel\" af, pojken är frisk och kry och det märks ingen skillnad på han mot andra barn!!
  7. Anna BF 19/12
    #4

    Härligt

    att höra att er bebis mådde bra och att den var större än förväntat. Det viktigaste är väl att bebisen är proportionerlig antar jag.
    Om kurvan inte stiger kommer jag att begära ett UL till, men jag har inget planerat just nu.
    I vilken vecka födde du? Var bebisen tidig?
  8. 4
    Härligt att höra att er bebis mådde bra och att den var större än förväntat. Det viktigaste är väl att bebisen är proportionerlig antar jag.
    Om kurvan inte stiger kommer jag att begära ett UL till, men jag har inget planerat just nu.
    I vilken vecka födde du? Var bebisen tidig?
  9. Anna BF 19/12
    #5

    Skönt

    att höra! Tänk, är det inte det ena under graviditeten så är det det andra... Alltid finns det nå´t att oroa sig för! ;)
    TAck för svar!
  10. 5
    Skönt att höra! Tänk, är det inte det ena under graviditeten så är det det andra... Alltid finns det nå´t att oroa sig för! ;)
    TAck för svar!
  11. Elli med 2 barn, v 36
    #6

    Hej igen

    Hej igen!
    Nej, hon föddes speciellt tidigt, i vecka 38+5. Men de trodde nog inte att hon skulle väga över 3 kg före bf. Har en kompis där de just har skattat bebisen till -15%, men det var helt normalt sa de.
    /Elli
  12. 6
    Hej igen Hej igen!
    Nej, hon föddes speciellt tidigt, i vecka 38+5. Men de trodde nog inte att hon skulle väga över 3 kg före bf. Har en kompis där de just har skattat bebisen till -15%, men det var helt normalt sa de.
    /Elli
  13. Anna BF 19/12
    #7

    Känns bra

    att höra från ngn som varit med! Läkarsnack kan ibland bli lite svårsmält...
    Nu är det bara att vänta tiden ut (är sjukskriven heltid och har socialabstinens!) och hoppas att bebisen äter upp sig.
  14. 7
    Känns bra att höra från ngn som varit med! Läkarsnack kan ibland bli lite svårsmält...
    Nu är det bara att vänta tiden ut (är sjukskriven heltid och har socialabstinens!) och hoppas att bebisen äter upp sig.
  15. Anna i Seattle, bf 4/12
    #8

    Båda mina

    har haft låg fostervikt... både jag och min man var dock medelstora när jag föddes. De har dock varit helt friska och krya när de fötts så om inte läkaren oroar sig så skulle jag inte heller göra det (lättare sagt än gjort - jag vet).

    Trean jag har i magen verkar också vara liten (på UL v 28 var den 13% mindre än normalt....).
  16. 8
    Båda mina har haft låg fostervikt... både jag och min man var dock medelstora när jag föddes. De har dock varit helt friska och krya när de fötts så om inte läkaren oroar sig så skulle jag inte heller göra det (lättare sagt än gjort - jag vet).

    Trean jag har i magen verkar också vara liten (på UL v 28 var den 13% mindre än normalt....).
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar