Nya problem utan gomplattan!
Läpp-, käk- och gomspalt
  1. Medlem sedan
    Aug 2002
    #1

    Nya problem utan gomplattan!

    Min dotter nr 2 har alltså opererat läppen första gången nu. Hon har dubbelsidig LKG. Storasyster som också hade det fick gomplatta när hon var två veckor (samt näskrok). Inget av detta har Ella fått. Kroken saknar vi inte alls, men gomplattan undrar jag hur vi ska klara oss utan. Hon är nu drygt fyra månader och hungrig nästan jämt. På BVC har de rekomenderat att börja ge henne gröt. Men hur ska hon kunna lära sig att äta? Hon har gråtit, nyst och protesterat i en vecka nu, och det känns inte alls kul. Hennes ena spalt är dessutom ännu bredare än Sigrids, då näs-skiljeväggen ligger åt ena sidan i gommen. Sigrids tandläkare har flyttat, så Ella har en annan nu. Jag får känslan av att den nya inte har samma idéer som den tidigare, att hon inte alls tänker som den tidigare, eller att hon vill spara tid på oss, utan platta behöver vi ju inte besöka henne så ofta... Jag hoppas verkligen att Ella ska lära sig äta. Är det någon annan här som har ett barn med dubbel LKG som lärt sig äta utan platta?
  2. 1
    Nya problem utan gomplattan! Min dotter nr 2 har alltså opererat läppen första gången nu. Hon har dubbelsidig LKG. Storasyster som också hade det fick gomplatta när hon var två veckor (samt näskrok). Inget av detta har Ella fått. Kroken saknar vi inte alls, men gomplattan undrar jag hur vi ska klara oss utan. Hon är nu drygt fyra månader och hungrig nästan jämt. På BVC har de rekomenderat att börja ge henne gröt. Men hur ska hon kunna lära sig att äta? Hon har gråtit, nyst och protesterat i en vecka nu, och det känns inte alls kul. Hennes ena spalt är dessutom ännu bredare än Sigrids, då näs-skiljeväggen ligger åt ena sidan i gommen. Sigrids tandläkare har flyttat, så Ella har en annan nu. Jag får känslan av att den nya inte har samma idéer som den tidigare, att hon inte alls tänker som den tidigare, eller att hon vill spara tid på oss, utan platta behöver vi ju inte besöka henne så ofta... Jag hoppas verkligen att Ella ska lära sig äta. Är det någon annan här som har ett barn med dubbel LKG som lärt sig äta utan platta?
  3. Tereza
    #2

    vår son fick ingen platta

    Sonen föddes under semestern så tandläkaren var ledig. När hon kom tillbaka blev vi kallade dit samma dag, så bråttom var det - för det var absolut nödvändigt med en platta eftersom han hade så bred spalt. Väl där konstaterade hon att han varit utan i en månad och att det därför var för sent att sätta i en. Vi har inte så stort förtroende för henne efter det. Kändes som en onödig tur på 32 mil för att hon skulle konstatera att pojken var en månad gammal.

    Nåväl, han lyckades lära sig äta puréer utan platta, men klarade inte grövre konsistens än så. Därför fick han äta puréer tills han var 2 ½ år. Men det gick det med. Vi gick hos dietist under den tiden för att se till att han fick i sig det han behövde.

    Hoppas det går bra för er och att Ella kan lära sig äta. Vad jag har hört så använder man sig inte av gomplattor överallt så det borde ju fungera ändå. Näskrok har vi aldrig sett någon, det har man inte i Uppsala, men att sonen hade behövt en kan man konstatera i efterhand.

    Tereza
  4. 2
    vår son fick ingen platta Sonen föddes under semestern så tandläkaren var ledig. När hon kom tillbaka blev vi kallade dit samma dag, så bråttom var det - för det var absolut nödvändigt med en platta eftersom han hade så bred spalt. Väl där konstaterade hon att han varit utan i en månad och att det därför var för sent att sätta i en. Vi har inte så stort förtroende för henne efter det. Kändes som en onödig tur på 32 mil för att hon skulle konstatera att pojken var en månad gammal.

    Nåväl, han lyckades lära sig äta puréer utan platta, men klarade inte grövre konsistens än så. Därför fick han äta puréer tills han var 2 ½ år. Men det gick det med. Vi gick hos dietist under den tiden för att se till att han fick i sig det han behövde.

    Hoppas det går bra för er och att Ella kan lära sig äta. Vad jag har hört så använder man sig inte av gomplattor överallt så det borde ju fungera ändå. Näskrok har vi aldrig sett någon, det har man inte i Uppsala, men att sonen hade behövt en kan man konstatera i efterhand.

    Tereza
  5. Medlem sedan
    Aug 2002
    #3

    Så olika

    de verkar göra! Till oss sa de denna gång att Ella skulle få platta efter tremånadersoperationen, då man inte ville göra en gipsavgjutning på ett yngre barn (utan sövning). Men sen ändrade de sig ändå...
    Ja, ja, vi får se hur det går. Puréer i 2,5 år verkar ju inte så roligt...
  6. 3
    Så olika de verkar göra! Till oss sa de denna gång att Ella skulle få platta efter tremånadersoperationen, då man inte ville göra en gipsavgjutning på ett yngre barn (utan sövning). Men sen ändrade de sig ändå...
    Ja, ja, vi får se hur det går. Puréer i 2,5 år verkar ju inte så roligt...
  7. Tereza
    #4

    nej det var ingen höjdare

    vi fick order om att blanda flytande margarin i puréerna så att han skulle få i sig lite mer fett. Han växte ju inte som han skulle.

    Jag var gravid med dottern då och mådde väldigt illa. Kan fortfarande få kväljningar av den lukten...

    Jag hoppas ni slipper det.
  8. 4
    nej det var ingen höjdare vi fick order om att blanda flytande margarin i puréerna så att han skulle få i sig lite mer fett. Han växte ju inte som han skulle.

    Jag var gravid med dottern då och mådde väldigt illa. Kan fortfarande få kväljningar av den lukten...

    Jag hoppas ni slipper det.
  9. Medlem sedan
    Aug 2002
    #5

    Fast till oss

    sa faktiskt tandläkaren att vi kunde återkomma om det absolut inte skulle fungera utan platta (kom jag på nu). Så vi får väl se...
  10. 5
    Fast till oss sa faktiskt tandläkaren att vi kunde återkomma om det absolut inte skulle fungera utan platta (kom jag på nu). Så vi får väl se...
  11. Christine
    #6

    Hej!

    Vår flicka fick gomplatta med pilott (enkelsidig total spalt) sin andra vecka och jag tycker att det fungerar kanon! Förstår inte varför ni inte fått det denna gång? Har ni fått nån info varför? Stå på dig och jag hoppas att det inte är försent.
    KRAM!
  12. 6
    Hej! Vår flicka fick gomplatta med pilott (enkelsidig total spalt) sin andra vecka och jag tycker att det fungerar kanon! Förstår inte varför ni inte fått det denna gång? Har ni fått nån info varför? Stå på dig och jag hoppas att det inte är försent.
    KRAM!
  13. Medlem sedan
    Jun 2002
    #7

    Hade aldrig gomplatta...

    ...Fast Eliel hade visserligen enkelsidig lkg,men en rätt så bred spalt var det iaf.
    Till oss sa dom oxå att det var försent att börja med gomplatta eftersom han var 1 månad då vi var till uppsala 1:a gången.

    Men jag upplevde det inte som nåt jätteproblem.
    Det var väl lite besvärligt nån månad när han skulle börja med pureér,men sen lärde han sig hur han skulle hantera maten i munnen.

    Nu är han nyss 3 år fyllda och har gjort hårda gomen för ½ år sen.
    Det kommer fortfarande upp i näsan ibland beroende på vad han äter.
    Dom sa att det skulle bli bättre efter hårda gomen op,fast jag tycker snarare att det blev sämre?
  14. 7
    Hade aldrig gomplatta... ...Fast Eliel hade visserligen enkelsidig lkg,men en rätt så bred spalt var det iaf.
    Till oss sa dom oxå att det var försent att börja med gomplatta eftersom han var 1 månad då vi var till uppsala 1:a gången.

    Men jag upplevde det inte som nåt jätteproblem.
    Det var väl lite besvärligt nån månad när han skulle börja med pureér,men sen lärde han sig hur han skulle hantera maten i munnen.

    Nu är han nyss 3 år fyllda och har gjort hårda gomen för ½ år sen.
    Det kommer fortfarande upp i näsan ibland beroende på vad han äter.
    Dom sa att det skulle bli bättre efter hårda gomen op,fast jag tycker snarare att det blev sämre?

Liknande trådar

  1. Första RUL bokat utan problem...
    By bf 280412 in forum _1204 Aprilbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-10-01, 09:22
  2. Barnen somnade utan några problem
    By Anna-UK in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-07-12, 00:50
  3. Problem, problem...alaaarm
    By Grekyogin in forum Vikt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-29, 11:05
  4. inget problem utan tvärtom
    By Anonym in forum Kärlek & relationer
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-12-21, 19:19
  5. A-sex utan problem
    By A-son in forum Sex & erotik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-01, 09:49
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar