Kontaktbok på dagis?
Utvecklingshämning
  1. Cecilia med Amanda-02
    #1

    Kontaktbok på dagis?

    Någon här som har kontaktbok till ert barn på dagis? Logopeden rekommenderade det till oss för Amanda. Hon pratar otydligt men har mycket att berätta och logopeden tyckte vi skulle inför en kontaktbok som både vi och dagis ska skriva i för att vi lättare ska förstå vad hon vill berätta.

    Dagispersonalen är mycket positiv och ska även fixa en digitalkamera så att de kan sätta in bilder i boken.
    Vad har ni andra för erfarenhet av detta? Fungerar det med kontaktbok? En snål fråga också: kan man ta upp detta i vårdbidragansökan? Alltså färgpatroner till skrivaren för bilder är inte billigt och det kommer ju att ta en massa extra tid?
  2. 1
    Kontaktbok på dagis? Någon här som har kontaktbok till ert barn på dagis? Logopeden rekommenderade det till oss för Amanda. Hon pratar otydligt men har mycket att berätta och logopeden tyckte vi skulle inför en kontaktbok som både vi och dagis ska skriva i för att vi lättare ska förstå vad hon vill berätta.

    Dagispersonalen är mycket positiv och ska även fixa en digitalkamera så att de kan sätta in bilder i boken.
    Vad har ni andra för erfarenhet av detta? Fungerar det med kontaktbok? En snål fråga också: kan man ta upp detta i vårdbidragansökan? Alltså färgpatroner till skrivaren för bilder är inte billigt och det kommer ju att ta en massa extra tid?
  3. Erika med Loke 0305
    #2

    Vi har

    sedan knappt två månader tillbaka kontaktbok för Loke på dagis. Det är jättebra, vi får veta så oändligt mycket mer om vad som sker på dagis. Loke talar ju inte alls så vi har inte en susning om vad som sker på dagis utan boken. Vi har inte bilder i vår bok men personalen skriver i stora drag in vad de gjort under dagen och sedan använder vi den som stöd när vi på kvällen talar med Loke om vad som skett under dagen. Likadant fyller vi i vad som hänt under kvällen och på helgerna så kan de på dagis referera till vad som hänt. Vi kan också använda den för att se vilka framsteg Loke gjort. Angående vårdbidragsansökan så tja, lite mer tid tar det väl med kontaktboken, men det är ju ingen stor post. Men det är inte fel att ta upp det och har man kostnader man inte hade haft annars så kan man ju ta upp dem med. Det har väl inte med snålhet att göra utan det är svårt nog ändå att få livet att fungera och har man rätt till vårdbidrag så är det ju bra om man rent faktiskt kan få det också. Försäkringskassan är ju inte alltid så lätta att ha att göra med. Vi väntar fortfarande på besked, sökte i maj...
  4. 2
    Vi har sedan knappt två månader tillbaka kontaktbok för Loke på dagis. Det är jättebra, vi får veta så oändligt mycket mer om vad som sker på dagis. Loke talar ju inte alls så vi har inte en susning om vad som sker på dagis utan boken. Vi har inte bilder i vår bok men personalen skriver i stora drag in vad de gjort under dagen och sedan använder vi den som stöd när vi på kvällen talar med Loke om vad som skett under dagen. Likadant fyller vi i vad som hänt under kvällen och på helgerna så kan de på dagis referera till vad som hänt. Vi kan också använda den för att se vilka framsteg Loke gjort. Angående vårdbidragsansökan så tja, lite mer tid tar det väl med kontaktboken, men det är ju ingen stor post. Men det är inte fel att ta upp det och har man kostnader man inte hade haft annars så kan man ju ta upp dem med. Det har väl inte med snålhet att göra utan det är svårt nog ändå att få livet att fungera och har man rätt till vårdbidrag så är det ju bra om man rent faktiskt kan få det också. Försäkringskassan är ju inte alltid så lätta att ha att göra med. Vi väntar fortfarande på besked, sökte i maj...
  5. Passiflora
    #3

    Inte så bra erfarenhet av detta

    Tyvärr har vi begärt att få sluta med kontaktbok. Det blev ungefär som Emil i Lönnebergas hyssböcker.
    Man kan ju inte ge straff igen när barnet kommer hem från dagis så jag kände till slut att jag faktiskt inte behövde veta alla hyss.
  6. 3
    Inte så bra erfarenhet av detta Tyvärr har vi begärt att få sluta med kontaktbok. Det blev ungefär som Emil i Lönnebergas hyssböcker.
    Man kan ju inte ge straff igen när barnet kommer hem från dagis så jag kände till slut att jag faktiskt inte behövde veta alla hyss.
  7. Cecilia med Amanda-02
    #4

    Tråkigt

    ifall det bara blir negativt i boken. Denna ska mest vara för att öva hennes språk alltså. Vi förstår inte hemma vad hon pratar om men med lite bilder i boken blir det lättare att förstå och hon kan berätta vad som hänt på dagis. Ja, och så tvärtom såklart, att de på dagis får veta vad vi gjort hemma så att de lättare förstår hennes tal.
  8. 4
    Tråkigt ifall det bara blir negativt i boken. Denna ska mest vara för att öva hennes språk alltså. Vi förstår inte hemma vad hon pratar om men med lite bilder i boken blir det lättare att förstå och hon kan berätta vad som hänt på dagis. Ja, och så tvärtom såklart, att de på dagis får veta vad vi gjort hemma så att de lättare förstår hennes tal.
  9. Cecilia med Amanda-02
    #5

    Det låter ju bra

    att ni är nöjda med kontaktboken. Amanda pratar som sagt och dessutom ganska mycket i långa meningar. Problemet är att det är så otydligt tal och att hon dessutom stammar och tar om vissa delar av meningen eller ordet så till slut är man helt borttappad *ler*.

    Vi ligger precis under en gräns för att få merkostnadsdel på vårt vårdbidrag och dessa färgpatroner till skrivaren kostar nästan 400 kronor styck. Så det var min tanke där, vb ska snart förnyas. Känns kanske småaktigt men man tänker ju i de banorna då man ändå plitar på ansökan.
  10. 5
    Det låter ju bra att ni är nöjda med kontaktboken. Amanda pratar som sagt och dessutom ganska mycket i långa meningar. Problemet är att det är så otydligt tal och att hon dessutom stammar och tar om vissa delar av meningen eller ordet så till slut är man helt borttappad *ler*.

    Vi ligger precis under en gräns för att få merkostnadsdel på vårt vårdbidrag och dessa färgpatroner till skrivaren kostar nästan 400 kronor styck. Så det var min tanke där, vb ska snart förnyas. Känns kanske småaktigt men man tänker ju i de banorna då man ändå plitar på ansökan.
  11. Susanne m Douglas 0301 & Ella0501
    #6

    Hej!

    Douglas har dels en kontaktbok och dels ett fotoalbum där dagis (och vi) sätter in bilder i med korta beskrivningar.
    Douglas har ju assistent och vi har \"möte\" varje morgon och eftermiddag (ca 20 min varje tillfälle) då vi går genom allt som har hänt, om medicineringen osv. Därför skriver inte heller ass i kontaktboken varje dag. Men, på tisdagar har ass slutat precis innan jag hämtar Douglas och då har hon skrivit om Douglas dag i boken. I boken skriver hon aldrig något negativt...ja, förutom berättar om han har ätit dåligt eller fått i sig mjölk av misstag. Men, hon skriver aldrig att idag har han bitit xx, yy och zz fem gånger. Vi brukar också skriva i boken om Douglas helg eftersom det är lätt att glömma till måndagen. Vi skriver även upp om Douglas för tillfället är väldigt \"besatt\" av något och kanske tecknar något på sitt vis som inte ass kan lista ut vad han menar.
    Bilderna däremot har vi och samtalar med Douglas kring. De betyder jättemycket för Douglas och tycker om att titta på bilderna även \"gamla\" bilder. De hjälper honom att minnas och så kan vi ju se vad som händer på bilden. Det är inte alltid så att det är Douglas som är på bilden......den kan föreställa ett annat barn också, eller från skogen osv. Flera bilder som visar en händelse tycker jag är bra, dvs om de tex ska till skogen så kan man börja med att ta ett kort medan barnen klär på sig, sen ett medan de går/åker vagn till skogen, ett när de leker i skogen, ett när de kanske äter en frukt i skogen och sist kanske när de stänger dagisgrinden då de är tillbaka. Gör liknande hemma med bullbak, hösstädning i trädgården, cykeltur i byn osv.
    Du kan absolut ta upp kostnaden för färgpatronerna i vb, det ska jag göra nu när vi ska söka om. Och, även lamineringsplasten och lamineringsmaskinen.
    Hade Douglas inte haft sin assistent så hade jag absolut velat att vi skrev i kontaktboken varje dag.
  12. 6
    Hej! Douglas har dels en kontaktbok och dels ett fotoalbum där dagis (och vi) sätter in bilder i med korta beskrivningar.
    Douglas har ju assistent och vi har \"möte\" varje morgon och eftermiddag (ca 20 min varje tillfälle) då vi går genom allt som har hänt, om medicineringen osv. Därför skriver inte heller ass i kontaktboken varje dag. Men, på tisdagar har ass slutat precis innan jag hämtar Douglas och då har hon skrivit om Douglas dag i boken. I boken skriver hon aldrig något negativt...ja, förutom berättar om han har ätit dåligt eller fått i sig mjölk av misstag. Men, hon skriver aldrig att idag har han bitit xx, yy och zz fem gånger. Vi brukar också skriva i boken om Douglas helg eftersom det är lätt att glömma till måndagen. Vi skriver även upp om Douglas för tillfället är väldigt \"besatt\" av något och kanske tecknar något på sitt vis som inte ass kan lista ut vad han menar.
    Bilderna däremot har vi och samtalar med Douglas kring. De betyder jättemycket för Douglas och tycker om att titta på bilderna även \"gamla\" bilder. De hjälper honom att minnas och så kan vi ju se vad som händer på bilden. Det är inte alltid så att det är Douglas som är på bilden......den kan föreställa ett annat barn också, eller från skogen osv. Flera bilder som visar en händelse tycker jag är bra, dvs om de tex ska till skogen så kan man börja med att ta ett kort medan barnen klär på sig, sen ett medan de går/åker vagn till skogen, ett när de leker i skogen, ett när de kanske äter en frukt i skogen och sist kanske när de stänger dagisgrinden då de är tillbaka. Gör liknande hemma med bullbak, hösstädning i trädgården, cykeltur i byn osv.
    Du kan absolut ta upp kostnaden för färgpatronerna i vb, det ska jag göra nu när vi ska söka om. Och, även lamineringsplasten och lamineringsmaskinen.
    Hade Douglas inte haft sin assistent så hade jag absolut velat att vi skrev i kontaktboken varje dag.
  13. mamma till 4 kottar
    #7

    Vi har egen digitalkamera istället

    Alltså vår kamera förljer vår son och de vuxna som är runt honom tar bilder under dagarna och sedan tittar vi tillsammans på bilderna på kvällen. Det har varit mycket bra för honom eftersom han kunnat berätta om sin vardag. Däremot slits kameror när man använder dem så här. Vi har tagit upp det som en merkostnad - men vi vet inte om det blir godkänt än.
  14. 7
    Vi har egen digitalkamera istället Alltså vår kamera förljer vår son och de vuxna som är runt honom tar bilder under dagarna och sedan tittar vi tillsammans på bilderna på kvällen. Det har varit mycket bra för honom eftersom han kunnat berätta om sin vardag. Däremot slits kameror när man använder dem så här. Vi har tagit upp det som en merkostnad - men vi vet inte om det blir godkänt än.
  15. Erika med Loke 0305
    #8

    Smart!

    Det tror jag att jag skall kolla om vårt dagis går med på! Det skulle Loke gilla mycket. Vad säger de andra föräldrarna, tycker de att det är OK? Går ert barn på specialdagis eller på vanligt? Jag kan tänka mig att kostnaden godtas som merkostnad, se bara till att du skriver att kameran beräkna hålla t.ex. tre år, eller vad du nu tror. Sådana kostnader får man ju inte räkna som merkostnad varje år utan man \"skriver av \" den på flera år.
  16. 8
    Smart! Det tror jag att jag skall kolla om vårt dagis går med på! Det skulle Loke gilla mycket. Vad säger de andra föräldrarna, tycker de att det är OK? Går ert barn på specialdagis eller på vanligt? Jag kan tänka mig att kostnaden godtas som merkostnad, se bara till att du skriver att kameran beräkna hålla t.ex. tre år, eller vad du nu tror. Sådana kostnader får man ju inte räkna som merkostnad varje år utan man \"skriver av \" den på flera år.
  17. mamma till 4 kottar
    #9

    mina svar

    Inga andra föräldrar har någonsin reagerat. Var sig på dagis, i Kindergarten eller i förskoleklassen (där han går nu). Mitt barn har gått på vanligt dagis, vanlig Kindergarten och går nu i vanlig förskoleklass.
  18. 9
    mina svar Inga andra föräldrar har någonsin reagerat. Var sig på dagis, i Kindergarten eller i förskoleklassen (där han går nu). Mitt barn har gått på vanligt dagis, vanlig Kindergarten och går nu i vanlig förskoleklass.
  19. Cecilia med Amanda-02
    #10

    Det låter bra

    men jag funderar på om det skulle fungera för oss. Tanken med Amandas kontaktbok är lite att hon skulle kunna berätta för kompisarna om saker hon gjort hemma genom att visa bilderna. Vi behöver nog även skriva ner lite information till bilderna så att de vuxna förstår vad hon säger. Hon pratar gärna och mycket men är svår att förstå.
  20. 10
    Det låter bra men jag funderar på om det skulle fungera för oss. Tanken med Amandas kontaktbok är lite att hon skulle kunna berätta för kompisarna om saker hon gjort hemma genom att visa bilderna. Vi behöver nog även skriva ner lite information till bilderna så att de vuxna förstår vad hon säger. Hon pratar gärna och mycket men är svår att förstå.
  21. Medlem sedan
    Jun 2005
    #11

    samma här, kändes som en ren bestaffning

    hualigen...slutade i veckan! Det skulle vara en länk mellan oss, men jag blev snudd på skogstokig...de hade liksom bara tid till att skriva de dåliga sakerna!
  22. 11
    samma här, kändes som en ren bestaffning hualigen...slutade i veckan! Det skulle vara en länk mellan oss, men jag blev snudd på skogstokig...de hade liksom bara tid till att skriva de dåliga sakerna!
  23. lisa
    #12

    alla föräldrar hos mig

    tycker det är bra med kontaktbok. I den skriver jag sådant som kan vara viktigt för föräldrar att veta, t,ex om de \"skött magen\" ätit är viktigt för vissa, om vad vi gjort, så att man kan prata omn det hemma, om något jag inte förstått mig på så att föräldern kanske kan förklara t.ex upprepat ett ord jag inte förstått etc. Ibland kan det vara något man vill förklara tydligare eller få snabb respons på och då ringer jag alltid, men kanske skriver jag i boken att jag kommer att ringa på kvällen. Aldrig någonsin har jag skrivit något negativt i en kontaktbok och förstår inte riktigt vad det skulle vara som man måste i så fall tvunget skriva om. Sen har alla elever en fotobok också med personliga digitala bilder att ta med sig hem, helst skulle jag vilja skicka hem bilder varje dag men på grund av att jag har flera elever hinns det inte med men varje fredag får de sin fotobok med hem. Man måste väl bygga på de positiva sidorna även om man också måste se svårigheterna (om de går att minska, annars är det ju inte någon ide att fokusera på dessa)
  24. 12
    alla föräldrar hos mig tycker det är bra med kontaktbok. I den skriver jag sådant som kan vara viktigt för föräldrar att veta, t,ex om de \"skött magen\" ätit är viktigt för vissa, om vad vi gjort, så att man kan prata omn det hemma, om något jag inte förstått mig på så att föräldern kanske kan förklara t.ex upprepat ett ord jag inte förstått etc. Ibland kan det vara något man vill förklara tydligare eller få snabb respons på och då ringer jag alltid, men kanske skriver jag i boken att jag kommer att ringa på kvällen. Aldrig någonsin har jag skrivit något negativt i en kontaktbok och förstår inte riktigt vad det skulle vara som man måste i så fall tvunget skriva om. Sen har alla elever en fotobok också med personliga digitala bilder att ta med sig hem, helst skulle jag vilja skicka hem bilder varje dag men på grund av att jag har flera elever hinns det inte med men varje fredag får de sin fotobok med hem. Man måste väl bygga på de positiva sidorna även om man också måste se svårigheterna (om de går att minska, annars är det ju inte någon ide att fokusera på dessa)
  25. Lia
    #13

    sonen har haft kontakt bok i 6 år

    Det har varit helt suveränt då han fövisso pratar men oftast anser att jag borde veta allt och därför inte berättar vad som hänt under dagen. Genom kontaktboken får jag ju veta allt roligt som inträffat, saker de planerar att göra, om han har ätit bra eller kanske till o med hittat en snigel.

    TIll er som inte har så bra erfarenhet av detta så måste ni säga till att det INTE ska bli en hyssbok. Det är er rätt att slippa läsa om. Är barnen på dagis, skola, fritids så ska de klara upp det där. På skolan där sonen går nu skriver de \"idag har det varit lite bråkigt\" när de haft värsta bråken då de fått hålla fast honom i flera timmar. Då vet jag att han haft en jobbig dag och kan bemöta honom efter det. Men inte *pip* ska barnen bestraffas för något som hänt under dagen.

    Gör man upp regler för vad som ska stå i boken så fungerar det säkert väldigt bra.
  26. 13
    sonen har haft kontakt bok i 6 år Det har varit helt suveränt då han fövisso pratar men oftast anser att jag borde veta allt och därför inte berättar vad som hänt under dagen. Genom kontaktboken får jag ju veta allt roligt som inträffat, saker de planerar att göra, om han har ätit bra eller kanske till o med hittat en snigel.

    TIll er som inte har så bra erfarenhet av detta så måste ni säga till att det INTE ska bli en hyssbok. Det är er rätt att slippa läsa om. Är barnen på dagis, skola, fritids så ska de klara upp det där. På skolan där sonen går nu skriver de \"idag har det varit lite bråkigt\" när de haft värsta bråken då de fått hålla fast honom i flera timmar. Då vet jag att han haft en jobbig dag och kan bemöta honom efter det. Men inte *pip* ska barnen bestraffas för något som hänt under dagen.

    Gör man upp regler för vad som ska stå i boken så fungerar det säkert väldigt bra.
  27. Liams mamma
    #14

    fonder

    Vet att det var någon som sökte och blev beviljad fondmedel för att köpa en digitalkamera. *tipsar*
  28. 14
    fonder Vet att det var någon som sökte och blev beviljad fondmedel för att köpa en digitalkamera. *tipsar*

Liknande trådar

  1. Kontaktbok på dagläger.
    By *Koala* in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-10-19, 21:45
  2. Feberfri dagis, dagis. Måste fråga er
    By heke4 in forum _0807 Julibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-02-15, 13:17
  3. Vad ska stå i en kontaktbok?
    By Överkänslig? in forum Skolbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 17:36
  4. Ur J:s kontaktbok:
    By runa in forum _0309 Septemberbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-03-25, 16:21
  5. Ur Johannes kontaktbok:
    By runa in forum _0309 Septemberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-01-27, 21:16
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar