Snart kommer advent, lucia, jul, nyår
Vikt
  1. Medlem sedan
    Sep 2004
    #1

    Snart kommer advent, lucia, jul, nyår

    och det är en tid fylld med frestelser. Glögg, pepparkakor med ädelost och så har vi lucia med saffransbullar, jul med hela julbordet och gotter. Nyår med gräddig potatisgratäng, champagne osv.

    Hur ska vi fixa detta?

    Visst jag kommer unna mig ett glas glögg och nån pepparkaka helt klart. Nötter är ju nyttigt. Kommer att köpa choklad av allra bästa sort (årechoklad) gärna mörk till jul.

    Det jag idag vet är att julbordet inte kommer vara speciellt dignande. Vi blir bara tre på julafton. Det är jag och barnen. Tyvärr men så är det. Vi kommer att ha det vi tycker om och vet att vi kommer äta. Och istället för den vanliga havregrynsgröten kommer det bli risgrynsgröt kokad på mjölk med kanel och lite socker.

    Och inte kommer det bli att vi åker runt och fikar hos folk heller så det blir inte massa kakbord.

    OT - visst är det lite trist vid vissa tillfällen att känna att släkten är för långt bort och att man efter en skilsmässa kan vara väldigt ensam sådana här gånger. Har ingen släkt i min närhet. Det är bara på barnens pappas sida det finns och dessa kommer dom träffa tillsammans med honom. Vänner - ja dom har ju fullt upp med sitt under jul, sin släkt att hälsa på eller få besök av.

    Men jag deppar inte ihop utan vi ska göra det allra bästa av vår situation och det är första gången det är så här. Förra året var dom hos sin pappa och då åkte jag hem till min bror som bor över 80 mil ifrån mig och året innan dess var vi också hos honom hela familjen så det blir helt klart annorlunda. Men vi ska skapa oss en egen lugn och trygg tradition. Spela sällskapsspel - ska kolla efter något nytt och kul. Och mysa!

    Så det där med överflöd i mat har jag ingen ångest över och ej heller ångest över att jag kommer unna mig godsaker. I måttlig mängd och med njutning ska jag äta både det ena och det andra.

    Och så får det bli långa promenader och den vanlig motionen givetvis så kan nog december månad bli en bra månad trots allt och utan plus på vågen.

    oops! Blev lite långt och hoppas ni orkade läsa men det finns många funderingar i huvudet en sån här gång och jag behövde skriva av mig.
  2. 1
    Snart kommer advent, lucia, jul, nyår och det är en tid fylld med frestelser. Glögg, pepparkakor med ädelost och så har vi lucia med saffransbullar, jul med hela julbordet och gotter. Nyår med gräddig potatisgratäng, champagne osv.

    Hur ska vi fixa detta?

    Visst jag kommer unna mig ett glas glögg och nån pepparkaka helt klart. Nötter är ju nyttigt. Kommer att köpa choklad av allra bästa sort (årechoklad) gärna mörk till jul.

    Det jag idag vet är att julbordet inte kommer vara speciellt dignande. Vi blir bara tre på julafton. Det är jag och barnen. Tyvärr men så är det. Vi kommer att ha det vi tycker om och vet att vi kommer äta. Och istället för den vanliga havregrynsgröten kommer det bli risgrynsgröt kokad på mjölk med kanel och lite socker.

    Och inte kommer det bli att vi åker runt och fikar hos folk heller så det blir inte massa kakbord.

    OT - visst är det lite trist vid vissa tillfällen att känna att släkten är för långt bort och att man efter en skilsmässa kan vara väldigt ensam sådana här gånger. Har ingen släkt i min närhet. Det är bara på barnens pappas sida det finns och dessa kommer dom träffa tillsammans med honom. Vänner - ja dom har ju fullt upp med sitt under jul, sin släkt att hälsa på eller få besök av.

    Men jag deppar inte ihop utan vi ska göra det allra bästa av vår situation och det är första gången det är så här. Förra året var dom hos sin pappa och då åkte jag hem till min bror som bor över 80 mil ifrån mig och året innan dess var vi också hos honom hela familjen så det blir helt klart annorlunda. Men vi ska skapa oss en egen lugn och trygg tradition. Spela sällskapsspel - ska kolla efter något nytt och kul. Och mysa!

    Så det där med överflöd i mat har jag ingen ångest över och ej heller ångest över att jag kommer unna mig godsaker. I måttlig mängd och med njutning ska jag äta både det ena och det andra.

    Och så får det bli långa promenader och den vanlig motionen givetvis så kan nog december månad bli en bra månad trots allt och utan plus på vågen.

    oops! Blev lite långt och hoppas ni orkade läsa men det finns många funderingar i huvudet en sån här gång och jag behövde skriva av mig.
  3. Medlem sedan
    Sep 2000
    #2

    Se det som

    en utmaning! Jag tror det många gånger sitter i huvudet det här med mat, stora \"inbillningar\" om hur mycket underbart gott, mumsigt osv det finns på julbordet. Oftast stämmer det ju inte. *S* Jga brukar bara äta av några få sorter och framförallt det jag verkligen gillar!

    Har ni ingen släkt som kan komma till er? Eller ni kanske kan prova på att åka och bo på hotell/ i stuga i fjällen över jul, där finns det ju julklappsutdelning, storbildsteve med Kalle och de övriga, julbord och aktiviteter.

    Hur gamla är barnen?



  4. 2
    Se det som en utmaning! Jag tror det många gånger sitter i huvudet det här med mat, stora \"inbillningar\" om hur mycket underbart gott, mumsigt osv det finns på julbordet. Oftast stämmer det ju inte. *S* Jga brukar bara äta av några få sorter och framförallt det jag verkligen gillar!

    Har ni ingen släkt som kan komma till er? Eller ni kanske kan prova på att åka och bo på hotell/ i stuga i fjällen över jul, där finns det ju julklappsutdelning, storbildsteve med Kalle och de övriga, julbord och aktiviteter.

    Hur gamla är barnen?



  5. Medlem sedan
    Dec 2002
    #3

    Men det låter väl bra

    Jag tycker det låter som en mysig jul. Roligare än att flänga runt i alla fall, och att ni bara dukar upp det ni själva vill ha. Vi har inte heller mycket släkt i stan men det är okej. Man får rå om de man har desto mer! :-)
  6. 3
    Men det låter väl bra Jag tycker det låter som en mysig jul. Roligare än att flänga runt i alla fall, och att ni bara dukar upp det ni själva vill ha. Vi har inte heller mycket släkt i stan men det är okej. Man får rå om de man har desto mer! :-)
  7. Medlem sedan
    Sep 2004
    #4

    mina barn är

    ganska stora 13 och 15. Och hade jag haft ekonomi till att åka nånstans så hade jag gärna gjort det. Det var meningen att min bror med familj skulle kommit ner till mig men det blev tyvärr inte så av olika skäl. Och visst hade vi kanske kunnat åka till dom i år också men jag har blivit osams och brutit med min mamma därför blir det så här. En lång historia! Men man ska kapa den energi som får en att må dåligt och då gjorde jag det. Och det får givetvis komplikationer såna här gånger men det påverkar inte vår kontakt i övrigt utan vi är fortfarande vänner.
  8. 4
    mina barn är ganska stora 13 och 15. Och hade jag haft ekonomi till att åka nånstans så hade jag gärna gjort det. Det var meningen att min bror med familj skulle kommit ner till mig men det blev tyvärr inte så av olika skäl. Och visst hade vi kanske kunnat åka till dom i år också men jag har blivit osams och brutit med min mamma därför blir det så här. En lång historia! Men man ska kapa den energi som får en att må dåligt och då gjorde jag det. Och det får givetvis komplikationer såna här gånger men det påverkar inte vår kontakt i övrigt utan vi är fortfarande vänner.
  9. A-L, start:73,7-NU:70,2-mål:55-59
    #5

    Mina tankar kring julen......

    Trist att ni får fira ensamma. Hoppas det blir bra o mysigt i alla fall, vilket det alldeles säkert blir!

    Jag tycker att det är lite trist att julen ses så uteslutande som FAMILJEhögtid. Jag tycker det är en högtid för _alla_ nära o kära. Hos oss är även nära vänner välkomna att fira julen, vilket oxå har hänt ett par ggr. Skulle en nära vän till mig vara ensam under julen skulle h*n absolut gärna få komma o fira med oss, ingen tvekan!

    I alla fall. JulMATEN då. Mina tankar runt den. JAG kommer att tillåta mig ALLT jag vill på julAFTON, utan minsta restriktioner. Kaanske lägger jag in en timme el två med snabb promenad men det är inte garanterat. Tänker njuta av precis allt jag vill under just julAFTON. Dock ska jag vara mer noggrann i mellandagarna. Säkert blir det mer onyttigt även då än tex NU, men det ska _inte_ bli en frossvecka utan minsta tanke på konsekvenserna. Ordentligt med morgonträning under mellandagarna dessutom. Nyårsafton blir det alldeles säkert mer gott att äta, men då med fokus på MATEN, inte godis o snask. Kommer alldeles säkert att gå upp 1-2 kg under jul/nyår men jag hoppas ha gått ner så mkt att jag anser mig ha \"råd\" med det.

    Nä, jag är inte SÅ orolig inför julen faktiskt. Tänker äta o njuta, planerar redan nu vilka gottesaker som kommer att finnas. Men sen blir det vanlig viktminskningsvardag direkt efter julen igen!
  10. 5
    Mina tankar kring julen...... Trist att ni får fira ensamma. Hoppas det blir bra o mysigt i alla fall, vilket det alldeles säkert blir!

    Jag tycker att det är lite trist att julen ses så uteslutande som FAMILJEhögtid. Jag tycker det är en högtid för _alla_ nära o kära. Hos oss är även nära vänner välkomna att fira julen, vilket oxå har hänt ett par ggr. Skulle en nära vän till mig vara ensam under julen skulle h*n absolut gärna få komma o fira med oss, ingen tvekan!

    I alla fall. JulMATEN då. Mina tankar runt den. JAG kommer att tillåta mig ALLT jag vill på julAFTON, utan minsta restriktioner. Kaanske lägger jag in en timme el två med snabb promenad men det är inte garanterat. Tänker njuta av precis allt jag vill under just julAFTON. Dock ska jag vara mer noggrann i mellandagarna. Säkert blir det mer onyttigt även då än tex NU, men det ska _inte_ bli en frossvecka utan minsta tanke på konsekvenserna. Ordentligt med morgonträning under mellandagarna dessutom. Nyårsafton blir det alldeles säkert mer gott att äta, men då med fokus på MATEN, inte godis o snask. Kommer alldeles säkert att gå upp 1-2 kg under jul/nyår men jag hoppas ha gått ner så mkt att jag anser mig ha \"råd\" med det.

    Nä, jag är inte SÅ orolig inför julen faktiskt. Tänker äta o njuta, planerar redan nu vilka gottesaker som kommer att finnas. Men sen blir det vanlig viktminskningsvardag direkt efter julen igen!
  11. Medlem sedan
    Jan 2003
    #6

    Vad bra

    att du tänker i de banorna redan nu! Då blir det inte lika svårt när vi väl kommer dit. Du har ju en bra plan för jul- och nyårshelgerna.

    själv firar jag julen i Karibien så jag får inget julbord alls, men dock annan mat så att tänka så är nog aldrig fel.
  12. 6
    Vad bra att du tänker i de banorna redan nu! Då blir det inte lika svårt när vi väl kommer dit. Du har ju en bra plan för jul- och nyårshelgerna.

    själv firar jag julen i Karibien så jag får inget julbord alls, men dock annan mat så att tänka så är nog aldrig fel.

Liknande trådar

  1. Snart är det ju advent och så...
    By marmeglad in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-11-04, 10:08
  2. Glad 3dje advent / lucia
    By Folkabo in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-12-14, 12:57
  3. Advent är snart här...
    By _annae_ in forum Mat & dryck
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-10-31, 20:31
  4. Snart är det Advent!
    By Gabricia in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-24, 15:07
  5. Snart är det 1:a advent...
    By På besök! in forum Hem & fritid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-31, 15:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar