min dotter krampa inatt
Epilepsi
  1. nilla m 2flickor o 2pojkar
    #1

    min dotter krampa inatt

    säkert är det vardagsmat för en del här inne, men jag blev lika rädd denna gång också.
    vanligt vis så har hon ju bara frånvaroattacker och förvirringstillstånd och har bara krampat en gång tidigare.

    jag var uppe och gjorde välling åt våran son som jag hörde att det lät konstigt från hennes rum.
    då jag kom in så krampade hon,inte så värst mycket,några minuter kanske men jag vet ju inte hur länge innan jag kom in.
    efteråt så hade hon en enorm huvudvärk och kräktes en massa, är det vanligt?????

    ringde hennes läkare, han har sagt att jag måste ringa på en gång om det sker någon förrändring.
    men inte går det att få kontakt med honom, bara en sekreterare som säger att ni har besök nästa vecka så ni får vänta tills dess.
    så jag hoppas att det är godtagbart av läkaren,undrar varför han har sagt att vi ska ringa på än gång om det sker någonting när man inte kan få tag på honom.

    usch jag blir så orolig att det ska ske igen+ att min dotter är rädd idag.

    kände att jag var tvungen att skriva av mig lite,tack för att ni läst. om ni har några råd åt mig så är jag tacksam för dem.
  2. 1
    min dotter krampa inatt säkert är det vardagsmat för en del här inne, men jag blev lika rädd denna gång också.
    vanligt vis så har hon ju bara frånvaroattacker och förvirringstillstånd och har bara krampat en gång tidigare.

    jag var uppe och gjorde välling åt våran son som jag hörde att det lät konstigt från hennes rum.
    då jag kom in så krampade hon,inte så värst mycket,några minuter kanske men jag vet ju inte hur länge innan jag kom in.
    efteråt så hade hon en enorm huvudvärk och kräktes en massa, är det vanligt?????

    ringde hennes läkare, han har sagt att jag måste ringa på en gång om det sker någon förrändring.
    men inte går det att få kontakt med honom, bara en sekreterare som säger att ni har besök nästa vecka så ni får vänta tills dess.
    så jag hoppas att det är godtagbart av läkaren,undrar varför han har sagt att vi ska ringa på än gång om det sker någonting när man inte kan få tag på honom.

    usch jag blir så orolig att det ska ske igen+ att min dotter är rädd idag.

    kände att jag var tvungen att skriva av mig lite,tack för att ni läst. om ni har några råd åt mig så är jag tacksam för dem.
  3. Bibi
    #2

    Jag skulle inte acceptera

    att man inte får kontakt med läkaren vid ett sådant här tillfälle!

    Vi har fått direktiven att om en kramp skulle vara längre än 3 minuter så ska vi ge Stesolid, för att hjälpa till att häva krampen. Långvariga kramper kan är farliga, då t ex syrebrist skulle kunna uppstå. Positivt är att dotterns kramp slutade av sig själv.

    Har ni Stesolid hemma? (Annars bör ni se till att få det.)
    Går ni till en privat läkare, eller pratade du med en trött och stressad Vårdcentral som tycker att det här är en bagatell? I så fall skulle jag kontakta närmaste sjukhus - och alltså en annan läkare - för att få hjälp, få prata med sjukvårdskunnig personal, eventuellt göra ett EEG...
    Märkligt, tycker jag, att de inte ville ta emot er!!
    En förälders oro ska tas på allvar! Allt annat är oacceptabelt.

    Om ni inte får kontakt med läkaren, skulle jag sova tillsammans med dottern tills dess ni träffat honom - på så vis har ni ju i alla fall koll på om det skulle ske igen, och kan snabbt ge den hjälp som behövs. Ta tiden på krampen, om det skulle hända igen, och ring ambulans om krampen inte släpper av sig självt. Försök samtidigt att ta det lugnt - det är kanske inte livsfarligt med kramper, MEN för er dotter verkar det vara en förändring i hennes epilepsi och därför bör det kollas upp, tycker jag.
  4. 2
    Jag skulle inte acceptera att man inte får kontakt med läkaren vid ett sådant här tillfälle!

    Vi har fått direktiven att om en kramp skulle vara längre än 3 minuter så ska vi ge Stesolid, för att hjälpa till att häva krampen. Långvariga kramper kan är farliga, då t ex syrebrist skulle kunna uppstå. Positivt är att dotterns kramp slutade av sig själv.

    Har ni Stesolid hemma? (Annars bör ni se till att få det.)
    Går ni till en privat läkare, eller pratade du med en trött och stressad Vårdcentral som tycker att det här är en bagatell? I så fall skulle jag kontakta närmaste sjukhus - och alltså en annan läkare - för att få hjälp, få prata med sjukvårdskunnig personal, eventuellt göra ett EEG...
    Märkligt, tycker jag, att de inte ville ta emot er!!
    En förälders oro ska tas på allvar! Allt annat är oacceptabelt.

    Om ni inte får kontakt med läkaren, skulle jag sova tillsammans med dottern tills dess ni träffat honom - på så vis har ni ju i alla fall koll på om det skulle ske igen, och kan snabbt ge den hjälp som behövs. Ta tiden på krampen, om det skulle hända igen, och ring ambulans om krampen inte släpper av sig självt. Försök samtidigt att ta det lugnt - det är kanske inte livsfarligt med kramper, MEN för er dotter verkar det vara en förändring i hennes epilepsi och därför bör det kollas upp, tycker jag.
  5. Gunilla
    #3

    Förstår dig...

    Vår son fick stora krampanfall vid tre tillfällen innan han började medicinera. Jag blev livrädd och ringde ambulans vid alla tillfällen och mycket på grund av detta fick vi också snabb hjälp med undersökningar, röntgen och medicin eftersom vi kom in akut varje gång.
    Sista gången så skämdes jag lite inför ambulansmännen eftersom jag egentligen visste att det inte var så farligt, men jag fick ändå sån panik när det hände.

    Men samtidigt så tyckte läkare och ambulansmän att bättre en gång för mycket om det lugnade mig...

    Vår son kräktes också jättemycket efter varje gång och det är tydligen relativt vanligt.

    Vet inte riktigt vad jag vill ha sagt, mer än att jag förstår verkligen din oro. OM det händer igen så tycker jag att ni ska åka in akut för att snabbt få hjälp med utredning kring varför epilepsin ändrat form.
  6. 3
    Förstår dig... Vår son fick stora krampanfall vid tre tillfällen innan han började medicinera. Jag blev livrädd och ringde ambulans vid alla tillfällen och mycket på grund av detta fick vi också snabb hjälp med undersökningar, röntgen och medicin eftersom vi kom in akut varje gång.
    Sista gången så skämdes jag lite inför ambulansmännen eftersom jag egentligen visste att det inte var så farligt, men jag fick ändå sån panik när det hände.

    Men samtidigt så tyckte läkare och ambulansmän att bättre en gång för mycket om det lugnade mig...

    Vår son kräktes också jättemycket efter varje gång och det är tydligen relativt vanligt.

    Vet inte riktigt vad jag vill ha sagt, mer än att jag förstår verkligen din oro. OM det händer igen så tycker jag att ni ska åka in akut för att snabbt få hjälp med utredning kring varför epilepsin ändrat form.
  7. nilla m 2flickor o 2pojkar
    #4

    tack för ditt svar!

    vi har stesolid hemma och fått samma direktiv som er.
    jo hennes kramp slutade av sig själv men jag vet ju liksom inte hur lång tid den hållit på,usch nu vart jag lite orolig. men hon mår bättre idag och är i skolan,men jag vågade inte att hon skulle gå själv så jag har sjussat idag och kommer göra det ända tills vi varit hos läkaren.
    jag gjorde som du föreslog att sova med henne och det kändes tryggt.
    sandra var konstig hela dagen igår men repade sig framåt kvällen och vart normal till slut, är det vanligt att det är så???

    vart väldigt irreterad igår då jag inte fick tala med hennes epilepsi läkare som han har sagt att vi ska om det blir någe, problemet är att han även jobbar i uppsala men då brukar vi få prata med överläkaren eller vad det nu heter som också har varit inblandad i sandra då hon har varit ruskigt sjuk, men vi fick inte prata med henne heller.
    så detta ska jag verkligen reda ut nästa vecka med läkaren.

    blir så ledsen när det blir så här.
    tysen tack för dit svar.
    förresten vilken ålder är det på ditt barn och vilken sorts epilepsi har hon/han
  8. 4
    tack för ditt svar! vi har stesolid hemma och fått samma direktiv som er.
    jo hennes kramp slutade av sig själv men jag vet ju liksom inte hur lång tid den hållit på,usch nu vart jag lite orolig. men hon mår bättre idag och är i skolan,men jag vågade inte att hon skulle gå själv så jag har sjussat idag och kommer göra det ända tills vi varit hos läkaren.
    jag gjorde som du föreslog att sova med henne och det kändes tryggt.
    sandra var konstig hela dagen igår men repade sig framåt kvällen och vart normal till slut, är det vanligt att det är så???

    vart väldigt irreterad igår då jag inte fick tala med hennes epilepsi läkare som han har sagt att vi ska om det blir någe, problemet är att han även jobbar i uppsala men då brukar vi få prata med överläkaren eller vad det nu heter som också har varit inblandad i sandra då hon har varit ruskigt sjuk, men vi fick inte prata med henne heller.
    så detta ska jag verkligen reda ut nästa vecka med läkaren.

    blir så ledsen när det blir så här.
    tysen tack för dit svar.
    förresten vilken ålder är det på ditt barn och vilken sorts epilepsi har hon/han
  9. nilla m 2flickor o 2pojkar
    #5

    tack

    för ditt svar.
    visst blir man rädd när det händer.
    vi ska till läkaren nästa vecka så vi får hoppas att det inte sker igen.
    så skönt att få skriva av sig till er som vet hur det är.
    hur gammal är ert barn och vilken sorts epilepsi rör det sig om
    kram
  10. 5
    tack för ditt svar.
    visst blir man rädd när det händer.
    vi ska till läkaren nästa vecka så vi får hoppas att det inte sker igen.
    så skönt att få skriva av sig till er som vet hur det är.
    hur gammal är ert barn och vilken sorts epilepsi rör det sig om
    kram
  11. Medlem sedan
    Nov 2002
    #6

    Han är sju nu...

    ..fick första anfallet när han var tre i samand med en lång och utdragen infektion (neurologen tror att det retade hjärnan och utlöste epilepsin).

    Efter ett halvår blev han sjuk igen och krampade, då började vi fasa in medicin efter det \"hann\" han med ett grand mal till och innan den sista medicinupptrappningen fick han ett sista anfall då han var okontaktbar men gick omkring.... Tror epilepsin heter komplex partiell epilepsi eller något liknande.

    Han äter fortfarande medicin, men mår idag väldigt bra. Har inga anfall och heller inga biverkningar.

    Hoppas att allt löser sig med er dotter!
    Kram
  12. 6
    Han är sju nu... ..fick första anfallet när han var tre i samand med en lång och utdragen infektion (neurologen tror att det retade hjärnan och utlöste epilepsin).

    Efter ett halvår blev han sjuk igen och krampade, då började vi fasa in medicin efter det \"hann\" han med ett grand mal till och innan den sista medicinupptrappningen fick han ett sista anfall då han var okontaktbar men gick omkring.... Tror epilepsin heter komplex partiell epilepsi eller något liknande.

    Han äter fortfarande medicin, men mår idag väldigt bra. Har inga anfall och heller inga biverkningar.

    Hoppas att allt löser sig med er dotter!
    Kram
  13. Bibi
    #7

    Komplex partiell ep

    är vad H har. Han kramper har varit relativt korta (oftast 10-25 sekunder) och i sig lindriga, men å andra sidan ofantligt många. Det är märkligt hur snabbt han har repat sig efter varje kramp, ofta har han bara gäspat/pustat ut ett par sekunder, och därefter varit helt som vanligt igen. Men jag har förstått att det är vanligt, framför allt vid generella kramper, att man blir väldigt trött efteråt, kanske sover halva dagen eller så. Sandras kramp verkade ju vara rätt rejäl, så då är det nog inte så underligt om hon inte var sig själv under resten av dagen.

    H är nu 3,5 år gammal och har haft ep i ett år och 4 månader.
  14. 7
    Komplex partiell ep är vad H har. Han kramper har varit relativt korta (oftast 10-25 sekunder) och i sig lindriga, men å andra sidan ofantligt många. Det är märkligt hur snabbt han har repat sig efter varje kramp, ofta har han bara gäspat/pustat ut ett par sekunder, och därefter varit helt som vanligt igen. Men jag har förstått att det är vanligt, framför allt vid generella kramper, att man blir väldigt trött efteråt, kanske sover halva dagen eller så. Sandras kramp verkade ju vara rätt rejäl, så då är det nog inte så underligt om hon inte var sig själv under resten av dagen.

    H är nu 3,5 år gammal och har haft ep i ett år och 4 månader.
  15. Anonym
    #8

    Hej!

    Vår läkare säger att vi skall ta ambulans till sjukhuset varje gång eftersom en orolig/rädd förälder inte är någon bra bilförare. Känns bra att veta och vi slipper dåligt samvete för att vi upptar en ambulans..

  16. 8
    Hej! Vår läkare säger att vi skall ta ambulans till sjukhuset varje gång eftersom en orolig/rädd förälder inte är någon bra bilförare. Känns bra att veta och vi slipper dåligt samvete för att vi upptar en ambulans..

Liknande trådar

  1. Min dotter är verkligen MIN dotter...
    By Zinita in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-16, 16:57
  2. Min dotter har sovit på golvet inatt!
    By sprengja in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-01, 07:34
  3. Inatt
    By fia_ in forum Känsliga snack
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-10, 08:05
  4. Frida fick en dotter inatt :)
    By _Diana_ in forum Gravidsnack
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-19, 09:26
  5. Inatt...
    By Winnertaco in forum Försöker bli med barn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-11-15, 11:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar