Vara hemma men inte sjuk..
Skolbarn
  1. Linda med AoO
    #1

    Vara hemma men inte sjuk..

    Hej!

    Hur resonerar ni när det handlar om att barnen far stanna hemma fran skolan utan att vara sjuka..? Saken är den att min son somgar i ettan har lite känslig mage-han blir lätt dalig i magen(diarre o ibland kräkningar)om han tex äter för mkt godis,har sprungit o klättrat o hoppat mycket(da är det muskulärt antar jag!)osv. I natt vaknade han och var dalig i magen. han var vaken mellan 3 och 6 och satt pa toa mest hela tiden. Igar hade han hoppat studsmatta hos en kompis i timmar.. han madde inte illa,inte sjuk-men dalig i magen. Klockan 7 var han förstass jättetrött och var lite orolig för att ga till skolan och vara dalig i magen(magen dock lugn sedan 5.30). Han far vara hemma idag och vila-men sjuk är han inte. Alla gör som det passar bäst saklart-jag bara undrar hur ni resonerar. Är jag \"mesig\"..?

    Linda
  2. 1
    Vara hemma men inte sjuk.. Hej!

    Hur resonerar ni när det handlar om att barnen far stanna hemma fran skolan utan att vara sjuka..? Saken är den att min son somgar i ettan har lite känslig mage-han blir lätt dalig i magen(diarre o ibland kräkningar)om han tex äter för mkt godis,har sprungit o klättrat o hoppat mycket(da är det muskulärt antar jag!)osv. I natt vaknade han och var dalig i magen. han var vaken mellan 3 och 6 och satt pa toa mest hela tiden. Igar hade han hoppat studsmatta hos en kompis i timmar.. han madde inte illa,inte sjuk-men dalig i magen. Klockan 7 var han förstass jättetrött och var lite orolig för att ga till skolan och vara dalig i magen(magen dock lugn sedan 5.30). Han far vara hemma idag och vila-men sjuk är han inte. Alla gör som det passar bäst saklart-jag bara undrar hur ni resonerar. Är jag \"mesig\"..?

    Linda
  3. Tokaungen
    #2

    Jag

    hade inte velat gå till jobbet om jag suttit på toan med diarré i tre timmar på natten och dessutom behöva vara orolig för att bli dålig i magen i skolan.

    Varför tycker du inte att det räknas som att vara sjuk?
  4. 2
    Jag hade inte velat gå till jobbet om jag suttit på toan med diarré i tre timmar på natten och dessutom behöva vara orolig för att bli dålig i magen i skolan.

    Varför tycker du inte att det räknas som att vara sjuk?
  5. Helena
    #3

    Jag skulle nog...

    ... inte bara slå mig till ro med att \"så funkar han\" utan försöka gå vidare och utreda varför han reagerar som han gör med dålig mage på helt normal lek. Att låta ett litet barn vara hemma och vila ut efter en jobbig natt är däremot inte fel tycker jag. Men det jag tänker på ditt fall är ju att det kan bli ganska mycket ryckig frånvaro av lite dimmiga orsaker och det är väl inte så bra.
  6. 3
    Jag skulle nog... ... inte bara slå mig till ro med att \"så funkar han\" utan försöka gå vidare och utreda varför han reagerar som han gör med dålig mage på helt normal lek. Att låta ett litet barn vara hemma och vila ut efter en jobbig natt är däremot inte fel tycker jag. Men det jag tänker på ditt fall är ju att det kan bli ganska mycket ryckig frånvaro av lite dimmiga orsaker och det är väl inte så bra.
  7. Linda med AoO
    #4

    Han är kollad..

    och det är inget \"fel\" pa honom-enl läkaren har han bara lite känslig mage. han är dessutom väldigt aktiv sa när han rör sig gör han det ordentligt! (och hans pappa hade precis samma mage som liten..). Det jag menar med att han inte är sjuk är att det smittar inte,han är pigg som en lärka idag(lite sömning men magen är bra)och när jag ringer skolan far jag ju säga att han är sjuk. Det svara är ocksa att tex i eftermiddag skulle jag vilja ta en promenad i skogen med barnen-det är fantastiskt väder-men nagon slags moraltant inom mig säger att han är sjukanmäld...förstar ni?

    Jag tycker ju att han ska vara hemma-därför är han det men jag vill ju inte göra honom \"sjuk\" när han inte är det..

    Tack för svar.

    Linda
  8. 4
    Han är kollad.. och det är inget \"fel\" pa honom-enl läkaren har han bara lite känslig mage. han är dessutom väldigt aktiv sa när han rör sig gör han det ordentligt! (och hans pappa hade precis samma mage som liten..). Det jag menar med att han inte är sjuk är att det smittar inte,han är pigg som en lärka idag(lite sömning men magen är bra)och när jag ringer skolan far jag ju säga att han är sjuk. Det svara är ocksa att tex i eftermiddag skulle jag vilja ta en promenad i skogen med barnen-det är fantastiskt väder-men nagon slags moraltant inom mig säger att han är sjukanmäld...förstar ni?

    Jag tycker ju att han ska vara hemma-därför är han det men jag vill ju inte göra honom \"sjuk\" när han inte är det..

    Tack för svar.

    Linda
  9. Lärare
    #5

    Ta hem uppgifter

    Det är ju inte mycket att göra om han inte mår bra i magen.
    Jag skulle låta honom vara hemma sådana tillfällen men se till att ta hem arbetsuppgifter så att han inte kommer efter med skolarbetet.
  10. 5
    Ta hem uppgifter Det är ju inte mycket att göra om han inte mår bra i magen.
    Jag skulle låta honom vara hemma sådana tillfällen men se till att ta hem arbetsuppgifter så att han inte kommer efter med skolarbetet.
  11. Medlem sedan
    Dec 2003
    #6

    inte mesigt utan helt rätt, tycker jag

    En unge som missat tre timmar av nattsömnen (oavsett anledning) skulle inte jag tvingat iväg till skolan, om inte barnet själv BAD om att få gå. Jag tycker inte det är mesigt att låta barnet stanna hemma och ta det lugnt efter en sådan natt som du beskriver, även om du vet att pojken inte är särskilt sjuk egentligen.
  12. 6
    inte mesigt utan helt rätt, tycker jag En unge som missat tre timmar av nattsömnen (oavsett anledning) skulle inte jag tvingat iväg till skolan, om inte barnet själv BAD om att få gå. Jag tycker inte det är mesigt att låta barnet stanna hemma och ta det lugnt efter en sådan natt som du beskriver, även om du vet att pojken inte är särskilt sjuk egentligen.
  13. Jämställd pappa
    #7

    Det beror på

    nu skriver du att han går i ettan och då hade jag låtit honom vara hemma. Hade det varit ett äldre barn och han hade vetskap om sitt problem men hoppat i timmar ändå eller vräkt i sig godis så hade han fått gå till skolan.
  14. 7
    Det beror på nu skriver du att han går i ettan och då hade jag låtit honom vara hemma. Hade det varit ett äldre barn och han hade vetskap om sitt problem men hoppat i timmar ändå eller vräkt i sig godis så hade han fått gå till skolan.
  15. Linda med AoO
    #8

    Ja han är bara 6 ar..

    och gar i ettan (född apil-99).

    Linda
  16. 8
    Ja han är bara 6 ar.. och gar i ettan (född apil-99).

    Linda
  17. Anonym
    #9

    Jag har en elev

    som är 16 år och aldrig kommer till skolan för att han är dålig i magen. Jag tror man måste stämma i bäcken om det händer regelbundet. är det en gång per termin så är det väl OK, annars dör man inte över att vara trött en dag.
  18. 9
    Jag har en elev som är 16 år och aldrig kommer till skolan för att han är dålig i magen. Jag tror man måste stämma i bäcken om det händer regelbundet. är det en gång per termin så är det väl OK, annars dör man inte över att vara trött en dag.
  19. Medlem sedan
    Dec 2003
    #10

    finns kanske andra orsaker också?

    Låter som om pojken inte fått hjälp att hantera sina magproblem på ett vettigt sätt (oavsett om de beror på stress eller fysisk sjukdom). Om pojken aldrig kommer till skolan antar jag att ni gjort anmälan till socialtjänsten?
  20. 10
    finns kanske andra orsaker också? Låter som om pojken inte fått hjälp att hantera sina magproblem på ett vettigt sätt (oavsett om de beror på stress eller fysisk sjukdom). Om pojken aldrig kommer till skolan antar jag att ni gjort anmälan till socialtjänsten?

Liknande trådar

  1. Att vara hemma och vara sjuk är inget
    By jojje22 in forum Ordet är fritt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-02-15, 13:51
  2. På fredag ska jag vara hemma sjuk, sa
    By jessicad in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-12-21, 22:40
  3. Hur länge får man vara hemma sjuk
    By sprengja in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-23, 15:36
  4. Att vara hemma och vara sjuk
    By Tuttan* in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-27, 15:20
  5. Vara hemma utan att vara sjuk...
    By Linda med AoO in forum _99 Alla barn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-11-16, 15:39
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar