Rotundaskolan o inga läxor? vad tycks?
Skolbarn
  1. Muminmamman
    #1

    Rotundaskolan o inga läxor? vad tycks?

    Vi funderar på att låta vår pojke börja på Rotundaskolan i Västerås. Har varit där och tittat men skulle vilja höra om någon har några erfarenheter därifrån eller hur ni i allmänhet ser på läxor... Deras arbetssätt verkar bra eftersom det bygger på att väcka elevernas lust för att lära samt att eleven ska ta ett eget ansvar för sitt lärande (vilket stämmer väldigt väl med hur jag tycker en skola ska jobba). Men de har inte läxor och det är det som jag känner mig så fundersam inför (jag är själv uppvuxen i en väldigt traditionell skola med katederlektioner och ett antal läxor/dag så jag har inte själv erfarenhet av något annat i praktiken). Jag har grubblat jättemycket men kan inte komma fram till vad jag egentligen tycker och vill därför få höra vad ni tycker och vad era erfarenheter är (både av Rotunda skolan och läxornas vara eller inte vara).
    Det jag undrar är hur frånvaron av läxor fungerar rent praktiskt dvs när det gäller saker man tex behöver repetera för att lära sig . Jag är även väldigt nyfiken på hur ni andra ser på detta att inte ha läxor.....Jag är själv kluven till detta med läxor. Dels tycker jag att barnen kanske behöver få jobba lite hemma för att lära sig ta ansvar och kunna planera sitt eget arbete och för att man som föräldrar ska kunna vara mer delaktig i hur det går för dom. Å andra sidan tror jag inte på en skola där barnen har massor av läxor och de känner sig ständigt pressade och stressade. Om man inte har läxor kan elverna uppnå kunskapskraven då med tanke på hur skolan fungerar/ser ut idag? Hur blir omställningen för dessa elever när de kommer till gymnasieskolan om de inte haft regelrätta läxor, får de svårt att anpassa sig till hur gymnasiet fungerar då?


    Vad tycker ni
  2. 1
    Rotundaskolan o inga läxor? vad tycks? Vi funderar på att låta vår pojke börja på Rotundaskolan i Västerås. Har varit där och tittat men skulle vilja höra om någon har några erfarenheter därifrån eller hur ni i allmänhet ser på läxor... Deras arbetssätt verkar bra eftersom det bygger på att väcka elevernas lust för att lära samt att eleven ska ta ett eget ansvar för sitt lärande (vilket stämmer väldigt väl med hur jag tycker en skola ska jobba). Men de har inte läxor och det är det som jag känner mig så fundersam inför (jag är själv uppvuxen i en väldigt traditionell skola med katederlektioner och ett antal läxor/dag så jag har inte själv erfarenhet av något annat i praktiken). Jag har grubblat jättemycket men kan inte komma fram till vad jag egentligen tycker och vill därför få höra vad ni tycker och vad era erfarenheter är (både av Rotunda skolan och läxornas vara eller inte vara).
    Det jag undrar är hur frånvaron av läxor fungerar rent praktiskt dvs när det gäller saker man tex behöver repetera för att lära sig . Jag är även väldigt nyfiken på hur ni andra ser på detta att inte ha läxor.....Jag är själv kluven till detta med läxor. Dels tycker jag att barnen kanske behöver få jobba lite hemma för att lära sig ta ansvar och kunna planera sitt eget arbete och för att man som föräldrar ska kunna vara mer delaktig i hur det går för dom. Å andra sidan tror jag inte på en skola där barnen har massor av läxor och de känner sig ständigt pressade och stressade. Om man inte har läxor kan elverna uppnå kunskapskraven då med tanke på hur skolan fungerar/ser ut idag? Hur blir omställningen för dessa elever när de kommer till gymnasieskolan om de inte haft regelrätta läxor, får de svårt att anpassa sig till hur gymnasiet fungerar då?


    Vad tycker ni
  3. Sofia*
    #2

    Mina åsikter

    är att det går alldelles utmärkt att lära sig vad man ska under timmarna i skolan. I en skola som bygger på läxläsnign förlorar man naturligtvis om man inte gör sina läxor, men tar skolan det ansvaret under skoltiden gör den halvtimme de annarsk skulle lägga på läxor vare sig till eller från. Mina elever arbetar läxfritt och de klarar nationella proven lika bra som någon annan. Vi har också satt våra barn i en skola som är så gott som läxfri och eleverna därifrån klarar sig lika bra som andra på gymnasiet.
  4. 2
    Mina åsikter är att det går alldelles utmärkt att lära sig vad man ska under timmarna i skolan. I en skola som bygger på läxläsnign förlorar man naturligtvis om man inte gör sina läxor, men tar skolan det ansvaret under skoltiden gör den halvtimme de annarsk skulle lägga på läxor vare sig till eller från. Mina elever arbetar läxfritt och de klarar nationella proven lika bra som någon annan. Vi har också satt våra barn i en skola som är så gott som läxfri och eleverna därifrån klarar sig lika bra som andra på gymnasiet.
  5. Anonym
    #3

    Så gott som?

    Vilka läxor får barnen då?
  6. 3
    Så gott som? Vilka läxor får barnen då?

Liknande trådar

  1. läxor och barn, ni som är emot läxor
    By mandelblomma in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-03-17, 20:06
  2. Jag fick inga blommor, inga alls
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-18, 08:00
  3. inga läxor - jobbar i skolan
    By höstmamman in forum Skolbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 13:23
  4. Rotundaskolan i Västerås (pysslingen)
    By muminmamman in forum Skolbarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-11-14, 20:55
  5. Rotundaskolan (pysslingskola) i Västerås
    By muminmamman in forum Förskoleklass (6-års.)
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-11-14, 20:54
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar