Måste fråga.....?
_01 Höstbarn
  1. sienna
    #1

    Måste fråga.....?

    Är det någon fyraåring som dricker välling ännu?
    Saken är den att min fyraåring har slutat men frågar ibland efter välling, typ när han är trött på morgonen och ska till dagis och gärna vill ha en vällingskvätt istället för frukost, då saknar han den.
    Han bor veckovis hos pappan och mig och nu pratade pappan på att han frågat efter välling och att han kanske skulle köpa. Jag ställer mig frågande till om jag ska avråda honom och låta sonen äta vanlig mat istället eller ska han få när han så gärna vill ha välling.
    Vad tycker ni?
    Tacksam för svar!
  2. 1
    Måste fråga.....? Är det någon fyraåring som dricker välling ännu?
    Saken är den att min fyraåring har slutat men frågar ibland efter välling, typ när han är trött på morgonen och ska till dagis och gärna vill ha en vällingskvätt istället för frukost, då saknar han den.
    Han bor veckovis hos pappan och mig och nu pratade pappan på att han frågat efter välling och att han kanske skulle köpa. Jag ställer mig frågande till om jag ska avråda honom och låta sonen äta vanlig mat istället eller ska han få när han så gärna vill ha välling.
    Vad tycker ni?
    Tacksam för svar!
  3. Medlem sedan
    Aug 2000
    #2

    Tim har också frågat efter välling...

    Och eftersom lillebror dricker välling så har tim fått han med, men han dricker ungefär 2 klunkar bara och sen är det bra.
  4. 2
    Tim har också frågat efter välling... Och eftersom lillebror dricker välling så har tim fått han med, men han dricker ungefär 2 klunkar bara och sen är det bra.
  5. ?
    #3

    Men vuxna kan ju också

    dricka välling! Förstår inte problemet riktigt!? Eller menar du att han ska dricka ur flaska? Det skulle jag aldrig ge en 4-åring:-)
  6. 3
    Men vuxna kan ju också dricka välling! Förstår inte problemet riktigt!? Eller menar du att han ska dricka ur flaska? Det skulle jag aldrig ge en 4-åring:-)
  7. Medlem sedan
    Oct 2001
    #4

    Isak dricker välling på morgonen

    Väldigt praktiskt våra tidiga mornar innan dagis, jag lämnar killarna mellan 6.30 och 7 och sen äter dom frukost kl 8 på dagis. De dagar vi är lediga dricker han också välling på morgonen men då med en smörgås efteråt.

    Det är inget fel att en fyraåring dricker välling till frukost men det kan vara bra att äta en smörgås till för att få i sig tilräcligt med näring. Vällingen behöver ju inte drickas ur nappflaska, det går lika bra med mugg.

    Själv dricker jag ofta \"vuxenvälling\" på morgonen de dagar jag jobbar.
  8. 4
    Isak dricker välling på morgonen Väldigt praktiskt våra tidiga mornar innan dagis, jag lämnar killarna mellan 6.30 och 7 och sen äter dom frukost kl 8 på dagis. De dagar vi är lediga dricker han också välling på morgonen men då med en smörgås efteråt.

    Det är inget fel att en fyraåring dricker välling till frukost men det kan vara bra att äta en smörgås till för att få i sig tilräcligt med näring. Vällingen behöver ju inte drickas ur nappflaska, det går lika bra med mugg.

    Själv dricker jag ofta \"vuxenvälling\" på morgonen de dagar jag jobbar.
  9. sienna
    #5

    Ja det är nog så han vill ha det, precis

    som förut alltså! I flaskan!
    Det är nog det som känns så främmande för mig, just att det är flaskan han vill ha det ur! Det är i alla fall vad jag tror är det han saknar när han är trött på morgonen hemma eller i bilen till dagis, får då är det ju inte aktuellt med nån mugg att skvalpa med!
    Ja, ja det löser sig säkert!
  10. 5
    Ja det är nog så han vill ha det, precis som förut alltså! I flaskan!
    Det är nog det som känns så främmande för mig, just att det är flaskan han vill ha det ur! Det är i alla fall vad jag tror är det han saknar när han är trött på morgonen hemma eller i bilen till dagis, får då är det ju inte aktuellt med nån mugg att skvalpa med!
    Ja, ja det löser sig säkert!
  11. Medlem sedan
    Aug 1999
    #6

    Simon har välling

    i flaska vägrar ta mugg.han driker morron o kväll.
  12. 6
    Simon har välling i flaska vägrar ta mugg.han driker morron o kväll.
  13. Medlem sedan
    May 2005
    #7

    Vägrar?

    Men det är väl du som bestämmer?! (inget illa menat) Tror inte att det är så bra för tänderna...
  14. 7
    Vägrar? Men det är väl du som bestämmer?! (inget illa menat) Tror inte att det är så bra för tänderna...
  15. Medlem sedan
    Dec 2003
    #8

    Varför är inte

    nappflaska bra för tänderna? Bara undrar, min tjej har nappflaskan i munnen i högst 3 minuter...på den tiden hinner nog inte tänderna skadas.
  16. 8
    Varför är inte nappflaska bra för tänderna? Bara undrar, min tjej har nappflaskan i munnen i högst 3 minuter...på den tiden hinner nog inte tänderna skadas.
  17. Medlem sedan
    Dec 2003
    #9

    Emilia dricker

    och hon dricker ur flaska, vi har inte ens testat ur mugg. Jag kommer ihåg själv hur jag drack välling, så det måste ha varit tills jag fyllde 6 eller nåt. Kommer ihåg att jag bytte till mugg när jag fick blåsor. Har kvar min vällingmugg.
  18. 9
    Emilia dricker och hon dricker ur flaska, vi har inte ens testat ur mugg. Jag kommer ihåg själv hur jag drack välling, så det måste ha varit tills jag fyllde 6 eller nåt. Kommer ihåg att jag bytte till mugg när jag fick blåsor. Har kvar min vällingmugg.
  19. Medlem sedan
    May 2005
    #10

    Du får fråga

    tandläkarn:-)
  20. 10
    Du får fråga tandläkarn:-)
  21. Åsapåsa med 2 finfina ungar
    #11

    välling i flaska här

    och det tänker jag låta honom fortsätta med :-) Det där med att tänderna skulle ta skada måste man ju sätta in i sitt sammanhang tycker jag.
    borsta tänderna först och sen dricka välling, det är u mindre bra för tänderna.
    _annan_ dryck i nappflaska som man gärna går och småsmuttar på längre perioder, typ saft, nyponsoppa, cocacola (jorå, det har jag sett) DET skadar tänderna.
    men att nappflaskan i sig skulle skada tänderna, det har jag adrig hört. det är väl napp man ska undvika efter typ 3 års ålder. men det sitter ju i munnen timtals, det är en viss skillnad där ;-)


    näe, låt han få en skvätt välling om han vill det. det kan ju vara så att han saknar det där myset, och om han får smaka så kanske han inte ens gillar det längre.
  22. 11
    välling i flaska här och det tänker jag låta honom fortsätta med :-) Det där med att tänderna skulle ta skada måste man ju sätta in i sitt sammanhang tycker jag.
    borsta tänderna först och sen dricka välling, det är u mindre bra för tänderna.
    _annan_ dryck i nappflaska som man gärna går och småsmuttar på längre perioder, typ saft, nyponsoppa, cocacola (jorå, det har jag sett) DET skadar tänderna.
    men att nappflaskan i sig skulle skada tänderna, det har jag adrig hört. det är väl napp man ska undvika efter typ 3 års ålder. men det sitter ju i munnen timtals, det är en viss skillnad där ;-)


    näe, låt han få en skvätt välling om han vill det. det kan ju vara så att han saknar det där myset, och om han får smaka så kanske han inte ens gillar det längre.
  23. Medlem sedan
    Oct 1998
    #12

    Wilma vill ha välling....

    ..ibland på kvällarna och då får hon det. Känns som ett nyttigt kvällsmål och hon blir mätt och sover bra. Förut köpte jag ju alltid 30-litersförpackningar men numera blir det bara 5-liters vällingpaket för hon äter ju inte så värst mycket eller ofta.
  24. 12
    Wilma vill ha välling.... ..ibland på kvällarna och då får hon det. Känns som ett nyttigt kvällsmål och hon blir mätt och sover bra. Förut köpte jag ju alltid 30-litersförpackningar men numera blir det bara 5-liters vällingpaket för hon äter ju inte så värst mycket eller ofta.
  25. Medlem sedan
    Nov 2002
    #13

    Jag tror inte heller att...

    det är skadligt så länge de bara dricker och sen är det bra. Varför tandläkaren ofta säger att det inte är bra är ju dels om dom ligger å småsnuttar på den och därmed har den länge i munnen. Då kan ju tänderna deformeras och dessutom så ligger vällingen å nöter på tänderna under en lång stund. Viktigt är ju oxå att borsta tänderna efteråt, vilket jag tycker är en jobbig bit, då barnen ofta nästan sover när dom druckit upp och sen väcker vi dom och ska borsta tänderna och sen har ju dom fått sin powernap och det tar typ en timme till innan dom somnar. Men men... om man bara försöker hålla dom vakna medan dom dricker vällingen så funkar det!
  26. 13
    Jag tror inte heller att... det är skadligt så länge de bara dricker och sen är det bra. Varför tandläkaren ofta säger att det inte är bra är ju dels om dom ligger å småsnuttar på den och därmed har den länge i munnen. Då kan ju tänderna deformeras och dessutom så ligger vällingen å nöter på tänderna under en lång stund. Viktigt är ju oxå att borsta tänderna efteråt, vilket jag tycker är en jobbig bit, då barnen ofta nästan sover när dom druckit upp och sen väcker vi dom och ska borsta tänderna och sen har ju dom fått sin powernap och det tar typ en timme till innan dom somnar. Men men... om man bara försöker hålla dom vakna medan dom dricker vällingen så funkar det!
  27. Medlem sedan
    Nov 2002
    #14

    Men om man vill att...

    barnet ska dricka välling och det vägrar dricka annat än ur flaskan, så handlar det väl inte om att det är en själv som bestämmer. Det spelar väl ingen roll om dom slurpar i sig sin välling från en flaska eller dricker från en kopp...

    För mig så är vällingen ett superbra kosttillskott som är både gott och nyttigt. Och om mina barn bara skulle vilja ha ur flaska och annars välja bort vällingen, så hade dom hellre fått i flaska än att jag tvunget _ska bestämma_.
  28. 14
    Men om man vill att... barnet ska dricka välling och det vägrar dricka annat än ur flaskan, så handlar det väl inte om att det är en själv som bestämmer. Det spelar väl ingen roll om dom slurpar i sig sin välling från en flaska eller dricker från en kopp...

    För mig så är vällingen ett superbra kosttillskott som är både gott och nyttigt. Och om mina barn bara skulle vilja ha ur flaska och annars välja bort vällingen, så hade dom hellre fått i flaska än att jag tvunget _ska bestämma_.
  29. Medlem sedan
    May 2005
    #15

    vad är det som

    är så nyttigt med välling? tycker att det är supersmidig (snabb) frukost men vad är det som gör att det är ett bra kosttillskott?
  30. 15
    vad är det som är så nyttigt med välling? tycker att det är supersmidig (snabb) frukost men vad är det som gör att det är ett bra kosttillskott?
  31. Medlem sedan
    Jun 2002
    #16

    En till...

    Ella dricker också välling ur flaska. Hon dricker mindre nu, men eftersom lillebror fortfarande dricker så vill hon gärna ha också. Jag tycker som någon annan skrev att det är jättebra när de har tidiga mornar på dagis, då kan de få en flaska innan vi åker så de inte behöver gå hungriga länge innan dagisfrukosten. Dessutom är ju välling nyttigt, med fullkorn osv så jag ser ingen anledning att vägra ge henne den.
  32. 16
    En till... Ella dricker också välling ur flaska. Hon dricker mindre nu, men eftersom lillebror fortfarande dricker så vill hon gärna ha också. Jag tycker som någon annan skrev att det är jättebra när de har tidiga mornar på dagis, då kan de få en flaska innan vi åker så de inte behöver gå hungriga länge innan dagisfrukosten. Dessutom är ju välling nyttigt, med fullkorn osv så jag ser ingen anledning att vägra ge henne den.
  33. Medlem sedan
    Apr 1999
    #17

    Lydia dricker

    Eftersom hon är mjölkallergisk dricker hon en specialvälling med extra kalktillskott varje morgon. På kvällen tar hon sedan en kalktablett. Hon dricker ur flaska precis som lillasyster och jag har inte ens funderat på att ta bort den av henne. Jag tror inte att hon har flaskan mer än max 2 min i munnen, sedan är den tom.
  34. 17
    Lydia dricker Eftersom hon är mjölkallergisk dricker hon en specialvälling med extra kalktillskott varje morgon. På kvällen tar hon sedan en kalktablett. Hon dricker ur flaska precis som lillasyster och jag har inte ens funderat på att ta bort den av henne. Jag tror inte att hon har flaskan mer än max 2 min i munnen, sedan är den tom.
  35. Medlem sedan
    May 2005
    #18

    Blir förvånad

    att så många fortfarande ger flaska! Inte att man ger välling-utan att man fortfarande dricker ur flaska vid 4 års ålder. Trodde att det var väldigt ovanligt, tänk så fel man kan ha:-)
    ...inte menat som nån slags kritik mot nån!
  36. 18
    Blir förvånad att så många fortfarande ger flaska! Inte att man ger välling-utan att man fortfarande dricker ur flaska vid 4 års ålder. Trodde att det var väldigt ovanligt, tänk så fel man kan ha:-)
    ...inte menat som nån slags kritik mot nån!
  37. Medlem sedan
    Oct 2001
    #19

    Nej

    Hon slutade när hon var drygt 2 år.
    Fannystrumpan 1 ½ år dricker fortfarande välling 1 gång per dag och då i flaska. Fast jag tror hon blir som storasyster och slutar med det kring 2 år. Dom är precis likadana, tar emot vällingen när den ges men kan likagärna vara utan ;-)
    Skulle J vilja ha välling fortfarande (4-åringen) så skulle jag ge henne det i glas eller mugg.
  38. 19
    Nej Hon slutade när hon var drygt 2 år.
    Fannystrumpan 1 ½ år dricker fortfarande välling 1 gång per dag och då i flaska. Fast jag tror hon blir som storasyster och slutar med det kring 2 år. Dom är precis likadana, tar emot vällingen när den ges men kan likagärna vara utan ;-)
    Skulle J vilja ha välling fortfarande (4-åringen) så skulle jag ge henne det i glas eller mugg.
  39. Medlem sedan
    May 2005
    #20

    Hej Lialia!

    Hur står det till?
  40. 20
    Hej Lialia! Hur står det till?
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Måste bara fråga en liten fråga :)
    By Sanna, William&Linus in forum Autismspektrum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-20, 06:33
  2. Måste fråga utifrån en fråga
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-12-17, 14:50
  3. Jag måste fråga
    By -MaryT- in forum Ordet är fritt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2007-01-13, 21:41
  4. måste fråga en dum fråga eller nåt
    By MYZOXE! in forum Efter Svårt att bli gravid/IVF
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-09, 23:27
  5. Dum fråga kanske men måste fråga..
    By Måste få veta in forum _0210 Oktoberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-01, 12:33
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar