Åhh...
_0209 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2000
    #1

    Åhh...

    vad irriterad jag är!!

    Jag har sökt studier på annan ort, men eftersom jag har en \"fin\" utbildning redan (3-årigt gymnasium med dåliga betyg) så låter det som om det är lika stor chans att få gå den som att vinna högsta vinsten på lotto!
    Det är väl en sak, men att folk ska vara så j*vla dryga och otrevliga när man ringer tycker jag är sååå tråkigt! Må väl hända att de måste prioritera andra, men det kan man väl säga på ett trevligt sätt!? Man behöver inte surt säga att det finns högskolor och vill man int eplugga där kan man ju jobba eller få a-kassa!
    Saken är ju dessutom den att jag är gravid, och då är det ju väääligt enkelt att få ett jobb för några månader! Inte!
    A-kassa få jag inte heller eftersom jag bara pluggat och varait föräldrarledig... har 90 dagars karens...:(

    Vad trött jag blir på livet nu! :(

    Ni kan väl hålla en tumme för att jag ska komma in i alla fall?!
  2. 1
    Åhh... vad irriterad jag är!!

    Jag har sökt studier på annan ort, men eftersom jag har en \"fin\" utbildning redan (3-årigt gymnasium med dåliga betyg) så låter det som om det är lika stor chans att få gå den som att vinna högsta vinsten på lotto!
    Det är väl en sak, men att folk ska vara så j*vla dryga och otrevliga när man ringer tycker jag är sååå tråkigt! Må väl hända att de måste prioritera andra, men det kan man väl säga på ett trevligt sätt!? Man behöver inte surt säga att det finns högskolor och vill man int eplugga där kan man ju jobba eller få a-kassa!
    Saken är ju dessutom den att jag är gravid, och då är det ju väääligt enkelt att få ett jobb för några månader! Inte!
    A-kassa få jag inte heller eftersom jag bara pluggat och varait föräldrarledig... har 90 dagars karens...:(

    Vad trött jag blir på livet nu! :(

    Ni kan väl hålla en tumme för att jag ska komma in i alla fall?!
  3. Jessica m Ronja och Oliver
    #2

    Usch, vad trist.

    Men vad är det för utbildning då? Är det inte sjuksköterska som du kommit in på redan och bara vill byta skola??
    Jag är lite i samma sits, har också 3-årigt gymnasium med något över medelbetyg, vilket innebär att jag kommer inte in på de mest intressanta utbildningarna (som jag givetvis också vill gå) samtidigt som man minsann inte får någon \"gratishjälp\" från arbetsförmedligen eftersom man inte är tillräkligt \"utanför\".
    Hjälper det inte om du förklarar situationen för dem, jag menar du är ju gravid, har ingen a-kassa och jobb är ju inte det lättaste att få ens för en \"ogravid\".
    Dra en snyftis helt enkelt, ibland kan ju det hjälpa om man bara är tillräckligt ihärdig.
    Vi får peppa varandra, efter jul är jag i ungefär i samma sits. Arbetslös, ingen högskoleutbildning, vill inte jobba som ekonom längre men vet inte fortfarande inte vad jag vill bli när jag blir \"stor\" och jag blir 33!! om en månad. Vet verkligen inte vad det ska bli av mitt liv....
  4. 2
    Usch, vad trist. Men vad är det för utbildning då? Är det inte sjuksköterska som du kommit in på redan och bara vill byta skola??
    Jag är lite i samma sits, har också 3-årigt gymnasium med något över medelbetyg, vilket innebär att jag kommer inte in på de mest intressanta utbildningarna (som jag givetvis också vill gå) samtidigt som man minsann inte får någon \"gratishjälp\" från arbetsförmedligen eftersom man inte är tillräkligt \"utanför\".
    Hjälper det inte om du förklarar situationen för dem, jag menar du är ju gravid, har ingen a-kassa och jobb är ju inte det lättaste att få ens för en \"ogravid\".
    Dra en snyftis helt enkelt, ibland kan ju det hjälpa om man bara är tillräckligt ihärdig.
    Vi får peppa varandra, efter jul är jag i ungefär i samma sits. Arbetslös, ingen högskoleutbildning, vill inte jobba som ekonom längre men vet inte fortfarande inte vad jag vill bli när jag blir \"stor\" och jag blir 33!! om en månad. Vet verkligen inte vad det ska bli av mitt liv....
  5. Medlem sedan
    Dec 2001
    #3

    90 dagars karens??

    Vem har sagt att du har sån lång karens? Det brukar man nämligen bara ha när man sagt upp sig själv från ett jobb.
  6. 3
    90 dagars karens?? Vem har sagt att du har sån lång karens? Det brukar man nämligen bara ha när man sagt upp sig själv från ett jobb.
  7. Medlem sedan
    Feb 2000
    #4

    Nope...

    tillhör man alfa-kassan (då man inte haft ett jobb där man jobbat minst X antal dagar) så har man 90 dagars karens innan man har rätt till a-kassa alls... Hus och barn spelar ingen roll... :(
  8. 4
    Nope... tillhör man alfa-kassan (då man inte haft ett jobb där man jobbat minst X antal dagar) så har man 90 dagars karens innan man har rätt till a-kassa alls... Hus och barn spelar ingen roll... :(
  9. Medlem sedan
    Feb 2000
    #5

    Ja...

    det är tråkigt...

    Jo, jag har bestämt mig för att läsa en kortare utbildning nu (1 år på distans) eftersom jag kommer få bebis oh så. Känns dumt att läsa en termin och sen göra ett långt uppehåll... Får läsa till BM senare i livet.

    De verkar inte bry sig om hur situationen runtomkring ser ut... Finns inga pengar så gör det inte! Sen att det är samma pengra i grund och botten (skatt) som blir både a-kassa och studiepengar är ju inte hennes problem... *suckar*
  10. 5
    Ja... det är tråkigt...

    Jo, jag har bestämt mig för att läsa en kortare utbildning nu (1 år på distans) eftersom jag kommer få bebis oh så. Känns dumt att läsa en termin och sen göra ett långt uppehåll... Får läsa till BM senare i livet.

    De verkar inte bry sig om hur situationen runtomkring ser ut... Finns inga pengar så gör det inte! Sen att det är samma pengra i grund och botten (skatt) som blir både a-kassa och studiepengar är ju inte hennes problem... *suckar*
  11. Medlem sedan
    Apr 2002
    #6

    nu hängde jag inte med...

    vill du läsa vidare fast inte på högskola? Får inte det pga att du läst gymnasiet?
  12. 6
    nu hängde jag inte med... vill du läsa vidare fast inte på högskola? Får inte det pga att du läst gymnasiet?
  13. Medlem sedan
    Feb 2000
    #7

    Ja...

    precis! :)

    Jag vill läsa en kurs som anordnas av komvux (som köper in den från ett privat företag). Den är 1 år på distans.

    Tanten på komvux tyckte då att jag borde läsa på högskola (minst 3 år, inte distans) eftersom jag har läst på gymnasiet och då vill de inte betala den här kursen...
  14. 7
    Ja... precis! :)

    Jag vill läsa en kurs som anordnas av komvux (som köper in den från ett privat företag). Den är 1 år på distans.

    Tanten på komvux tyckte då att jag borde läsa på högskola (minst 3 år, inte distans) eftersom jag har läst på gymnasiet och då vill de inte betala den här kursen...
  15. Medlem sedan
    Apr 2002
    #8

    men har dom rätt...

    att neka dig? Jag blev nekad distansstudier för flera år sedan av samma skäl, fast det visade sig sen att dom inte hade rätt att göra det. Det var tydligen upp till hemkommunen att ta beslutet, om de ville betala mina studier på annan ort eller inte.

    lycka till och tjata lite extra på dom :)
  16. 8
    men har dom rätt... att neka dig? Jag blev nekad distansstudier för flera år sedan av samma skäl, fast det visade sig sen att dom inte hade rätt att göra det. Det var tydligen upp till hemkommunen att ta beslutet, om de ville betala mina studier på annan ort eller inte.

    lycka till och tjata lite extra på dom :)
  17. Medlem sedan
    Feb 2000
    #9

    Ja...

    det är ju hemkommunen som krånglar! Kommunen som ordnar utbildningen har varit fantastisk!
  18. 9
    Ja... det är ju hemkommunen som krånglar! Kommunen som ordnar utbildningen har varit fantastisk!
  19. Medlem sedan
    Apr 2002
    #10

    aha...

    då var det ju värre såklart. Lycka till iaf :)
  20. 10
    aha... då var det ju värre såklart. Lycka till iaf :)
  21. Medlem sedan
    Dec 2001
    #11

    Du har alltså inte hunnit med att vara arbetslös?

    Pissigt värre. Det är ett helsikes det där med pengar.. =(
  22. 11
    Du har alltså inte hunnit med att vara arbetslös? Pissigt värre. Det är ett helsikes det där med pengar.. =(
  23. Lotta m F&O
    #12

    Håller tummar och tår

    både för att magsjukan ska hålla sig borta och att du kommer in!
  24. 12
    Håller tummar och tår både för att magsjukan ska hålla sig borta och att du kommer in!
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar