Hur sitter era barn i bilen nu?
_02/03 Vinterbarn
  1. Medlem sedan
    Jun 2002
    #1

    Hur sitter era barn i bilen nu?

    Robin sitter bakåtvänt, men det börjar bli trångt för benen och så börjar det bli svårt att knäppa det här fempunktsbältet. Man kan ju vända den stolen vi har så han kan sitta framåtvänd, men det är väl alldeles för tidigt vid 3årsåldern?
  2. 1
    Hur sitter era barn i bilen nu? Robin sitter bakåtvänt, men det börjar bli trångt för benen och så börjar det bli svårt att knäppa det här fempunktsbältet. Man kan ju vända den stolen vi har så han kan sitta framåtvänd, men det är väl alldeles för tidigt vid 3årsåldern?
  3. Medlem sedan
    Oct 2003
    #2

    Vi har haft samma dilemma,

    William får sitta med riktigt böjda knän - och det ser inte bekvämt ut. Bältet är nästan hopplöst att knäppa när han har overallen på sig, han är för stor! Vi har trots det inte vågat vända honom. Vi har funderat på det eftersom det troligt skulle underlätta hans åksjuka, men jag har högt protesterat pga olycksrisken. Vi har en Akta Cosmic som man kan ha både fram och bakåtvänt.
  4. 2
    Vi har haft samma dilemma, William får sitta med riktigt böjda knän - och det ser inte bekvämt ut. Bältet är nästan hopplöst att knäppa när han har overallen på sig, han är för stor! Vi har trots det inte vågat vända honom. Vi har funderat på det eftersom det troligt skulle underlätta hans åksjuka, men jag har högt protesterat pga olycksrisken. Vi har en Akta Cosmic som man kan ha både fram och bakåtvänt.
  5. Nickan m Olivia o Matteo
    #3

    Tja det beror väl på vem du frågar...

    min åsikt är att det är förtidigt, men å andra sidan skulle jag gärna behålla barnen bakåtvända tills de typ... kör själv ;) Det är säkrare att sitta bakåtvänd men det har ju lite med hur stora de är oxå. Jag kommer nog inte att vända Olivias stol förräns det inte GÅR att ha henne bakåtvänd eller att hon börjar klaga över att det är trångt. Visst det är ju inte riktigt möjligt att sitta med benen raka men så länge det är ok för henne så... Om du har problem med att knäppa bältet fast det är utdraget till max kanske han är såpass stor att man kanske måste överväga att vända...

    Ser man i många andra länder så har de bara bakåtvänt i babyskyddet o sedan framåtvänt men det är ju mkt sämre skydd för dem då huvudet är så stort i proportion. Jag tror att man måste gå lite efter egen känsla om vad som känns bäst! Vet många som vänt barnen redan vid 3 år då deras barn varit stora o Långa. Kanske inte så mkt svar det här men det är min åsikt iaf!

    Hoppas du kommer fram till hur du vill göra!
  6. 3
    Tja det beror väl på vem du frågar... min åsikt är att det är förtidigt, men å andra sidan skulle jag gärna behålla barnen bakåtvända tills de typ... kör själv ;) Det är säkrare att sitta bakåtvänd men det har ju lite med hur stora de är oxå. Jag kommer nog inte att vända Olivias stol förräns det inte GÅR att ha henne bakåtvänd eller att hon börjar klaga över att det är trångt. Visst det är ju inte riktigt möjligt att sitta med benen raka men så länge det är ok för henne så... Om du har problem med att knäppa bältet fast det är utdraget till max kanske han är såpass stor att man kanske måste överväga att vända...

    Ser man i många andra länder så har de bara bakåtvänt i babyskyddet o sedan framåtvänt men det är ju mkt sämre skydd för dem då huvudet är så stort i proportion. Jag tror att man måste gå lite efter egen känsla om vad som känns bäst! Vet många som vänt barnen redan vid 3 år då deras barn varit stora o Långa. Kanske inte så mkt svar det här men det är min åsikt iaf!

    Hoppas du kommer fram till hur du vill göra!
  7. Medlem sedan
    Sep 2002
    #4

    Självklart bakåtvänt

    Det gör även Vincent som är 45 år och 113 cm lång. HEllre lite ont i benen än en död unge. Men ingen av dem klagar på att de får sitta med böjda ben.
  8. 4
    Självklart bakåtvänt Det gör även Vincent som är 45 år och 113 cm lång. HEllre lite ont i benen än en död unge. Men ingen av dem klagar på att de får sitta med böjda ben.
  9. Medlem sedan
    Sep 2004
    #5

    Framåtvända

    Nu blir jag väl massakerad som dålig mamma men våra barn sitter framåtvända sedan ett par månader tillbaka.
    Vi köpte nya stolar eftersom de helt enkelt inte fick plats (hade Britax Freeway) med benen längre, de satt krokigt och konstigt i de gamla stolarna och var på väg med huvudet över kanten.
    Jag har ju långa killar, över metern och de väger nästan 20kg också så vi valde mot alla rekomendationer att sätta dem framåtvändt.
    De sitter så mycket bättre nu i de nya stolarna och vi är helnöjda.
    Så bränn mig på bål nu alla politiskt korrekta mammor och pappor.
  10. 5
    Framåtvända Nu blir jag väl massakerad som dålig mamma men våra barn sitter framåtvända sedan ett par månader tillbaka.
    Vi köpte nya stolar eftersom de helt enkelt inte fick plats (hade Britax Freeway) med benen längre, de satt krokigt och konstigt i de gamla stolarna och var på väg med huvudet över kanten.
    Jag har ju långa killar, över metern och de väger nästan 20kg också så vi valde mot alla rekomendationer att sätta dem framåtvändt.
    De sitter så mycket bättre nu i de nya stolarna och vi är helnöjda.
    Så bränn mig på bål nu alla politiskt korrekta mammor och pappor.
  11. Medlem sedan
    Sep 2002
    #6

    Hur långa då? Vilken stol hade ni?

    Min äldsta som som är 113 cm sitter bakåtvänd i sin two-way (har en bra bit kvar tills tyngdpunkten i huvudet passerar kanten)och visst han får ha böjda ben men det dör de inte av. En treåring som råkar ut för en krick framåtvänd kan faktikt bryta nacken.
  12. 6
    Hur långa då? Vilken stol hade ni? Min äldsta som som är 113 cm sitter bakåtvänd i sin two-way (har en bra bit kvar tills tyngdpunkten i huvudet passerar kanten)och visst han får ha böjda ben men det dör de inte av. En treåring som råkar ut för en krick framåtvänd kan faktikt bryta nacken.
  13. Medlem sedan
    Sep 2002
    #7

    Läste slarvigt

    Du skriver att de är över meter, då kan de inte ha nått upp till kanten på ex. en two-way och desutom bruakr benplatsen bli lite bättre med en sådan stol. Provade ni ens ut swådanan stolar innan ni bestämde er för att vända barnen?

    Det handalr inte om POLITISKKORREKTHET att ha sina barn bakåtvända det handlar om barnens liv.
  14. 7
    Läste slarvigt Du skriver att de är över meter, då kan de inte ha nått upp till kanten på ex. en two-way och desutom bruakr benplatsen bli lite bättre med en sådan stol. Provade ni ens ut swådanan stolar innan ni bestämde er för att vända barnen?

    Det handalr inte om POLITISKKORREKTHET att ha sina barn bakåtvända det handlar om barnens liv.
  15. Medlem sedan
    Sep 2002
    #8

    4,5 inte 45 :-) IMT

  16. 8
    4,5 inte 45 :-) IMT
  17. Nickan m Olivia o Matteo
    #9

    Kan inte mer än hålla med

    Just trafiksäkerheten är ett ämne som ligger mig MKT varmt om hjärtat. O jag måste säga att jag blev glad att läsa ditt inlägg. Ibland känner jag mig lite överdriven när det kommer till det ämnet men blir glad att läsa att det finns flera. Men som jag skrev i mitt inlägg, det är ju upp till var och en hur man gör.
  18. 9
    Kan inte mer än hålla med Just trafiksäkerheten är ett ämne som ligger mig MKT varmt om hjärtat. O jag måste säga att jag blev glad att läsa ditt inlägg. Ibland känner jag mig lite överdriven när det kommer till det ämnet men blir glad att läsa att det finns flera. Men som jag skrev i mitt inlägg, det är ju upp till var och en hur man gör.
  19. Medlem sedan
    Jun 2002
    #10

    Blir nog..

    bakåtvänt ett tag till då! Tack för att ni svarade!!
  20. 10
    Blir nog.. bakåtvänt ett tag till då! Tack för att ni svarade!!
  21. Medlem sedan
    Feb 2003
    #11

    Bakåtvänt

    men hon trivs inte alls för det är trångt i vår Ford Focus. Undrar ibland hur bilproducenterna tänker... hm. Hon är ca 96 cm och benen är böjda och det är inte alls bekvämt men hon klagar inte så mycket ännu. Hur det ska gå fram tills hon är 4-5 år dock en gåta.
  22. 11
    Bakåtvänt men hon trivs inte alls för det är trångt i vår Ford Focus. Undrar ibland hur bilproducenterna tänker... hm. Hon är ca 96 cm och benen är böjda och det är inte alls bekvämt men hon klagar inte så mycket ännu. Hur det ska gå fram tills hon är 4-5 år dock en gåta.
  23. Medlem sedan
    Mar 2002
    #12

    Har ni stolen fram?

    Benjamin är visserligen kort, men han kan sitta med raka ben i sin bilbarnstol i framsätet (V70). Jag blir så förvånad över att så många barn börjar få trångt. Benjamin måste ha pygmé ben :) Men vi har skjutit bak stolen, fällt sätet bakåt och då finns det gott om plats. Bak är det däremot trångt.
  24. 12
    Har ni stolen fram? Benjamin är visserligen kort, men han kan sitta med raka ben i sin bilbarnstol i framsätet (V70). Jag blir så förvånad över att så många barn börjar få trångt. Benjamin måste ha pygmé ben :) Men vi har skjutit bak stolen, fällt sätet bakåt och då finns det gott om plats. Bak är det däremot trångt.
  25. Medlem sedan
    Jun 2002
    #13

    Fram

    Kanske skulle fälla sätet lite också.. Har en volvo 760 kombi så dom är ju ganska så stora!
  26. 13
    Fram Kanske skulle fälla sätet lite också.. Har en volvo 760 kombi så dom är ju ganska så stora!
  27. Nissa, R-02 och M-04
    #14

    Framåtvänd

    Nyligen har vi börjat med framåtvänt, det känns väl lite kluvet, men jag har läst rekommendationer där det stod från 3-4 års ålder så det biter jag fast vid. Det hade väl gått att knöla in ungen bakåtvänt ett tag till, men så blev det inte. Rebecka är 101 cm och väger 20 kg.
  28. 14
    Framåtvänd Nyligen har vi börjat med framåtvänt, det känns väl lite kluvet, men jag har läst rekommendationer där det stod från 3-4 års ålder så det biter jag fast vid. Det hade väl gått att knöla in ungen bakåtvänt ett tag till, men så blev det inte. Rebecka är 101 cm och väger 20 kg.
  29. Nickan m Olivia o Matteo
    #15

    Nej vi har båda bak

    o då blir det ju betydligt mindre plats. Funkar dock bra med dem båda bak så då då får man ju ta att det blir mindre plats. Är ju inte i alla bilar man kan ha dem i framsätet pga airbag... O den säkraste platsen i hela bilen är ju i mitten bak.
  30. 15
    Nej vi har båda bak o då blir det ju betydligt mindre plats. Funkar dock bra med dem båda bak så då då får man ju ta att det blir mindre plats. Är ju inte i alla bilar man kan ha dem i framsätet pga airbag... O den säkraste platsen i hela bilen är ju i mitten bak.
  31. Medlem sedan
    Apr 2000
    #16

    Bakåtvänd länge till

    Nemo är så liten, så för honom är det inte det minsta trångt. Han är under 90 cm lång (har inte mätt på evigheter) och har dessutom korta ben, så det är inga problem. Dessutom klarar ju inte nacken att hålla upp huvudet vid en kollision om de sitter framåtvänt i den här åldern, så det får vänta tills han fyller fyra åtminstone.
  32. 16
    Bakåtvänd länge till Nemo är så liten, så för honom är det inte det minsta trångt. Han är under 90 cm lång (har inte mätt på evigheter) och har dessutom korta ben, så det är inga problem. Dessutom klarar ju inte nacken att hålla upp huvudet vid en kollision om de sitter framåtvänt i den här åldern, så det får vänta tills han fyller fyra åtminstone.
  33. Medlem sedan
    Jun 2002
    #17

    bakat, men här är det ovanligt!

    och jag tycker han far bra plats, lite böjda ben, men inte sa farligt. Jag bor i schweiz och här aker alla barn framat fran typ 11 manader, eller 8.5 kg, sa folk tittar lite när dom ser att simon sitter bakat, men jag star pa mig. bakat är bäst! Blev tom idiotförklarad i en barnaffär när simon var mindre, \"bakat är det bara ni i norden som aker (vilket inte ens är sant!), det är farligt, det har jag sett pa en film\" , da gick jag. Beställde en stol av mamma som tog med den hit. Men här aker alltsa 98% av barnen framat efter Maxicosi tiden, tro det eller ej. *skakar pa huvudet*
  34. 17
    bakat, men här är det ovanligt! och jag tycker han far bra plats, lite böjda ben, men inte sa farligt. Jag bor i schweiz och här aker alla barn framat fran typ 11 manader, eller 8.5 kg, sa folk tittar lite när dom ser att simon sitter bakat, men jag star pa mig. bakat är bäst! Blev tom idiotförklarad i en barnaffär när simon var mindre, \"bakat är det bara ni i norden som aker (vilket inte ens är sant!), det är farligt, det har jag sett pa en film\" , da gick jag. Beställde en stol av mamma som tog med den hit. Men här aker alltsa 98% av barnen framat efter Maxicosi tiden, tro det eller ej. *skakar pa huvudet*
  35. Medlem sedan
    Aug 2000
    #18

    Bakåt

    och ska göra länge till. Noah vände vi i vintras/våras någon gång och då var han strax över 4,5 år. Storleksmässigt hade han kunnat åka bakåt ett tag till men då vi skulle få in tre bilbarnstolar i baksätet när lillebror kom så var vi tvungna att vända på en stol.

    Visst sitter Jonah med böjda ben numera men det är inget han klagar på, och så länge han får plats i stolen bakåt så är det så han får åka.
  36. 18
    Bakåt och ska göra länge till. Noah vände vi i vintras/våras någon gång och då var han strax över 4,5 år. Storleksmässigt hade han kunnat åka bakåt ett tag till men då vi skulle få in tre bilbarnstolar i baksätet när lillebror kom så var vi tvungna att vända på en stol.

    Visst sitter Jonah med böjda ben numera men det är inget han klagar på, och så länge han får plats i stolen bakåt så är det så han får åka.
  37. Annette med Linnéa, Macke o Tess
    #19

    Alltid bakåtvänt

    Hon får absolut inte åka med någon annan heller om inte hennes stol monteras in i bilen bakåtvänt. Tycker absolut det är för tidigt att vända. Linnéa är lång men än får hon plats.
  38. 19
    Alltid bakåtvänt Hon får absolut inte åka med någon annan heller om inte hennes stol monteras in i bilen bakåtvänt. Tycker absolut det är för tidigt att vända. Linnéa är lång men än får hon plats.
  39. C m Niklas o Viktor
    #20

    Byta bil...

    Niklas som är kortast fick sitta i stolen fram och då slog hans huvud emot framrutan, trots att sätet var sänkt så mycket det gick.
    Varken Viktor eller Niklas hade plats för fötterna utan fick sitta som Chaplin med fötterna vinklade åt sidorna och knäna högt upp i vinkel.
    vi var till Barnens Hus i Haninge och frågade vad de tyckte och de tyckte att vi skulle ha dem frammåt.

    Vi har en Skoda Octavia som anses som en rymlig bil och visst skulle vi kunnat byta bil men detvar ett val vi gjorde.

    Det är en rekomendation att de skall sitta bakåtvända tills de är tre-fyra år. Rekomendation, inte lag.

    Vill inte bråka, berättar bara hur vi har gjort.
  40. 20
    Byta bil... Niklas som är kortast fick sitta i stolen fram och då slog hans huvud emot framrutan, trots att sätet var sänkt så mycket det gick.
    Varken Viktor eller Niklas hade plats för fötterna utan fick sitta som Chaplin med fötterna vinklade åt sidorna och knäna högt upp i vinkel.
    vi var till Barnens Hus i Haninge och frågade vad de tyckte och de tyckte att vi skulle ha dem frammåt.

    Vi har en Skoda Octavia som anses som en rymlig bil och visst skulle vi kunnat byta bil men detvar ett val vi gjorde.

    Det är en rekomendation att de skall sitta bakåtvända tills de är tre-fyra år. Rekomendation, inte lag.

    Vill inte bråka, berättar bara hur vi har gjort.
Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Liknande trådar

  1. Barn som sitter obältade i bilen..
    By ruffa in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-12-16, 10:38
  2. hur sitter era barn i bilen?
    By skånetösen in forum _03 Sommarbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-10-03, 21:14
  3. hur sitter era barn i bilen?
    By *Filur in forum _01 Sommarbarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-10-30, 10:16
  4. Hur sitter era barn i bilen nu?
    By Viktoria m F&E in forum _0211 Novemberbarn
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-04-20, 20:35
  5. Hur sitter ert barn i bilen?
    By Helena m. J & H in forum _0209 Septemberbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-11-27, 11:07
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar