Utvecklingsbedömning
Utvecklingshämning
  1. Susanne m Douglas 0301 & Ella 0501
    #1

    Utvecklingsbedömning

    Igår fick vi svar på Douglas utvecklingsbedömning. Svaret var väl egentligen inget som förvånade oss. Tvärtom är det nu lätt att förstå varför Douglas är som han är. Douglas blir 3 år om två månader men utvecklingsmässigt är han på en 1½ - 2-årings nivå. Men, mycket kring Douglas förklaras inte bara med att han inte har kommit så långt utvecklingsmässigt. Saker som han gör är sånt som varken en 1½ -2-åring eller en 3-åring gör. Annorlunda och svårförstådda saker. Svaret på detta var att han har en störning inom autismspektrumet.
    Visst gjorde det ont att få det så svart på vitt, men det är ju ingen nyhet för oss. Kändes skönt att få det förklarat för oss och det blir då också lättare för oss och för andra att förstå honom och hans beteende.
  2. 1
    Utvecklingsbedömning Igår fick vi svar på Douglas utvecklingsbedömning. Svaret var väl egentligen inget som förvånade oss. Tvärtom är det nu lätt att förstå varför Douglas är som han är. Douglas blir 3 år om två månader men utvecklingsmässigt är han på en 1½ - 2-årings nivå. Men, mycket kring Douglas förklaras inte bara med att han inte har kommit så långt utvecklingsmässigt. Saker som han gör är sånt som varken en 1½ -2-åring eller en 3-åring gör. Annorlunda och svårförstådda saker. Svaret på detta var att han har en störning inom autismspektrumet.
    Visst gjorde det ont att få det så svart på vitt, men det är ju ingen nyhet för oss. Kändes skönt att få det förklarat för oss och det blir då också lättare för oss och för andra att förstå honom och hans beteende.
  3. Cecilia med Amanda-02
    #2

    Hej!

    Jag förstår dina tankar! Skönt att få veta säkert hur det ligger till men smärtsamt såklart. Jag längtar så efter att få reda på vad som felas min lilla tjej men samtidigt så fasar jag för det. Många uppmuntrande kramar får du av mig så här i \"cyberspace\"!

    För vår del så börjar nu dagis reagera på att Amanda inte leker med andra barn. Hon gör ju dessutom, som du beskriver det, annorlunda och svårförstådda saker. Vissa fobier finns kvar dessutom som att hon är rädd för att gunga och åka rutchkana.
  4. 2
    Hej! Jag förstår dina tankar! Skönt att få veta säkert hur det ligger till men smärtsamt såklart. Jag längtar så efter att få reda på vad som felas min lilla tjej men samtidigt så fasar jag för det. Många uppmuntrande kramar får du av mig så här i \"cyberspace\"!

    För vår del så börjar nu dagis reagera på att Amanda inte leker med andra barn. Hon gör ju dessutom, som du beskriver det, annorlunda och svårförstådda saker. Vissa fobier finns kvar dessutom som att hon är rädd för att gunga och åka rutchkana.
  5. Medlem sedan
    Mar 2003
    #3

    Hej!

    Jag läser här ibland dels eftersom jag läser till barnsjuksköterska och vill lära mer, dels eftersom jag har en son med autism.
    Tänkte bara skriva en rad till dig för jag vet hur tungt det är att få ett papper där det står svart på vitt hur annorlunda ens barn är. Men glöm inte att han är SAMMA ändå. SAMMA pojke som han alltid varit för er. Och som du skrev så finns nu möjlighet att förstå honom bättre, när ni orkar kan ni kanske börja läsa om autismspektrat och tänkande och lärande kring detta. Kanske kan du få stöd och hjälp om du läser på autismspektrumsnacket. Det är trevlig stämning där. Många har barn med asperger medn det finns flera med barn med autism på olika utvecklingsnivå och i olika åldrar. Lycka till!
  6. 3
    Hej! Jag läser här ibland dels eftersom jag läser till barnsjuksköterska och vill lära mer, dels eftersom jag har en son med autism.
    Tänkte bara skriva en rad till dig för jag vet hur tungt det är att få ett papper där det står svart på vitt hur annorlunda ens barn är. Men glöm inte att han är SAMMA ändå. SAMMA pojke som han alltid varit för er. Och som du skrev så finns nu möjlighet att förstå honom bättre, när ni orkar kan ni kanske börja läsa om autismspektrat och tänkande och lärande kring detta. Kanske kan du få stöd och hjälp om du läser på autismspektrumsnacket. Det är trevlig stämning där. Många har barn med asperger medn det finns flera med barn med autism på olika utvecklingsnivå och i olika åldrar. Lycka till!

Liknande trådar

  1. Vad är en utvecklingsbedömning?
    By lejonmor in forum Autismspektrum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-06, 08:55
  2. utvecklingsbedömning
    By chatarine in forum Autismspektrum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-11-20, 09:24
  3. Utvecklingsbedömning
    By Mamma 03 & 07 in forum Utvecklingshämning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-11-13, 16:40
  4. Utvecklingsbedömning
    By ako_ in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-14, 10:27
  5. Utvecklingsbedömning mm
    By magnusb in forum Språk- och talstörningar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-22, 12:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar